Sivu 1/2

Kuormaaja kalluppi

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 4:01 pm
Kirjoittaja birchbay
Tuli tuossa Volvoa rasvaillessa ja öljyjä vaihdellessa mieleen, että vieläkö näitä ikiliikkujia on käytössä?
Eli löytyykö arvon masinisteilta pihasta jäykkärunkoinen Volvon pyöräkuormaaja?
Käyttökokemukset ym. muistot olisi myös mukavaa luettavaa...

Tämmönen rakkine löytyy siis omasta pihasta, eli Volvo BM LM640:

Kuva


Kuva

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 5:00 pm
Kirjoittaja Kontio
Tällänen rakkine löytyy:

Kuva

Taka-akseli remontin tein tuohon miltei heti sen ostettuani ja sylinterikansi remontti myös.
Starttimoottorin jouduin myös vaihtamaan bendixin antauduttua...
Ennen olin pelkästään traktorin etukuormaajan varassa, mutta kyllä tuo nyt voittaa etukuormaaja traktorin mennentullen 8)
Kolmetuhatta kiloa tuo nostaa todistettavasti trukkipiikeillä.

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 5:31 pm
Kirjoittaja birchbay
Siistin näkönen peli Kontiolla. :D
Juu, koneremonttia tuohon omaankin koneeseen piti tehdä, konevikaisena sen ostin kun halvalla sai...
Eli vuoti suutinholkista vettä männän päälle.
Koneeseen tehtiin siis kansiremppa, uudet suuttimet ja putkimäntäsarja.
Eilen vaihtelin moottoriin ja vaihteistoon öljyt suodattimineen, eli talvi saa tulla :D

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 5:39 pm
Kirjoittaja 1337
Naapurissa olevalla sahatavaran myynti liikkeen pihassa nakottaa saman näköinen kone,tosin kyllä kovan käytön näköisenä

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 5:43 pm
Kirjoittaja samovaari
Naapurin konepajan pihassa on luultavasti tuollainen hylättynä,kone irrallaan. Työtä tehneen näköinen--

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 7:07 pm
Kirjoittaja A95-N
naapurilla on tommonen lumityö koneena.. en voi muuta sanoa ku että on se h*lvetin kamala ajaa kun 150metriä ajoin kerran huoltoasemalla mutkan :shock: :lol:

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 7:26 pm
Kirjoittaja birchbay
A95-N kirjoitti:naapurilla on tommonen lumityö koneena.. en voi muuta sanoa ku että on se h*lvetin kamala ajaa kun 150metriä ajoin kerran huoltoasemalla mutkan :shock: :lol:
En oo ite moista havainnut :D
Saattaa tietty olla ajo-ominaisuudet kohillaan, jos on jokapaikassa sopivasti väljää :wink:

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 8:09 pm
Kirjoittaja A95-N
birchbay kirjoitti:
A95-N kirjoitti:naapurilla on tommonen lumityö koneena.. en voi muuta sanoa ku että on se h*lvetin kamala ajaa kun 150metriä ajoin kerran huoltoasemalla mutkan :shock: :lol:
En oo ite moista havainnut :D
Saattaa tietty olla ajo-ominaisuudet kohillaan, jos on jokapaikassa sopivasti väljää :wink:
no se tuo naapurin kone ainaki meni kuin käärme :D voi toki olla kun sillä ei normaalisti ajeta kuin pihalla niitä lumitöitä kun löytyy oma iso löpö säiliö pihasta, nii päässy väljäksi ja omistaja ei oo huomannu itte edes.. tuolloin oli vain päässyt tyhjäksi ja ilmoittauduin vapaaehtoseksi käymään ajelulla.. :D

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 10:11 pm
Kirjoittaja Kontio
birchbay kirjoitti:Siistin näkönen peli Kontiolla. :D
Sitähän sanotaan, että moni kakku päältä kaunis, sisältä silkkaa silhoa...
Ja tuo oli tosiaan tuollainen tapaus. Sen takia siihen sitten teinkin tuota remonttia heti ostettuani tuon.

Joo, jos ohjauksessa on pikkuisenkin väljää vähän joka nivelessä, niin kyllä sitten volvo onkin v..mainen ajettava, ja varsinkin nopealla puolella. Sitten kun vielä sieltä tehostin sylinterin päässä on väljää, niin tehostus toimiikin toiseen suuntaan, nimittäin ratti alkaa pyörimään hytissä... :lol: nimim. kokemusta on.

Lähetetty: Ke Marras 07, 2012 11:10 pm
Kirjoittaja jagr
Olen joskus kossina ajanut tuommoisen etuvetoisen Taivalkoskelta Kuusamoon, 65 km. Vehjes tuli Taivalkoskelle junalla ja Kuusamoon kun ei raiteita ole riittänyt. Oli kauhassa kaksi täyttä öljytynnyriä ja kettingit. Melko mielenkiintoista oli lasketella niitä isoja mäkiä kun se alkoi nyökyttää ja takarattaa kävi välillä ilmassa. Oli meinaan käsiä hytässä kun koetin sitä pitää tiellä...

Lähetetty: To Marras 08, 2012 2:57 pm
Kirjoittaja birchbay
jagr kirjoitti:Olen joskus kossina ajanut tuommoisen etuvetoisen Taivalkoskelta Kuusamoon, 65 km. Vehjes tuli Taivalkoskelle junalla ja Kuusamoon kun ei raiteita ole riittänyt. Oli kauhassa kaksi täyttä öljytynnyriä ja kettingit. Melko mielenkiintoista oli lasketella niitä isoja mäkiä kun se alkoi nyökyttää ja takarattaa kävi välillä ilmassa. Oli meinaan käsiä hytässä kun koetin sitä pitää tiellä...

Juu, tästä on itselläkin jänniä kokemuksia :D
Pari vuotta sitten jäi tallin lattian valusta kuraa pati mottia yli, sain kaupattua sen naapurin isännälle. No satsi pumpattiin autosta lumikauhaan ja eiku menoks, ei oo hetkeen niin paljoo pelottanu kun tuota kuormaa viedessä. Joka heitossa sai sellasen nyökytys kohtauksen, ettei pahemmasta väliä :shock:

Lähetetty: To Marras 08, 2012 3:35 pm
Kirjoittaja herra majuri
TL 14 allis-chalmers oli jotain toistakymmentä vuotta sitten ja siinä oli väljää joka ikisessä paikassa.On kauhea ajettava sellainen.
Kerran ajelin pitkää suoraa ja nopeutta kasvatin pikku hiljaa ja mentiin kuin käärme.
Sit ei pysyny kädet mukana ja ojan yli ja toistakymmentä metriä lepikkoa nurin :D Eikä jarruja tietenkään.

Nykyinen pihakone on valtra 742 ja tätä on huollettu.
Ei väljyyksiä ja ajaa voi täysillä ja menee suoraan.

Lähetetty: To Marras 08, 2012 3:57 pm
Kirjoittaja Fiat640
Viime tai edellis talvena tuola haaparuottissa joku teki kaupungissa lumitöitä tuomosella. Tuli taas toettua että ruottalainen käyttää konneet tarkoin. Kerran katoin että edullinen massikka myynnissä niin ko näki renkaat niin nauru tuli. Joka ratas aivan sileänä ja jossaki laioila saatto välilä näkyä niitä renkaan "ripoja" mutta joka tapauksessa olis joutunu varmasti uusimaan joka renkaan jos olis ostanu ja sitten ei oliskaan enään ollu edullinen kone.

Lähetetty: To Marras 08, 2012 4:35 pm
Kirjoittaja Ajomies
Fiat640 kirjoitti:Viime tai edellis talvena tuola haaparuottissa joku teki kaupungissa lumitöitä tuomosella. Tuli taas toettua että ruottalainen käyttää konneet tarkoin. Kerran katoin että edullinen massikka myynnissä niin ko näki renkaat niin nauru tuli. Joka ratas aivan sileänä ja jossaki laioila saatto välilä näkyä niitä renkaan "ripoja" mutta joka tapauksessa olis joutunu varmasti uusimaan joka renkaan jos olis ostanu ja sitten ei oliskaan enään ollu edullinen kone.
Jos taas vanhaan koneen varustelee uusin renkain, ei tahdo saada siitä edes renkaiden hintaa. No ei joka kaupassa voi voittaa, mutta tappiokaan ei elätä.

Lähetetty: To Marras 08, 2012 5:37 pm
Kirjoittaja savinen
Jos taas vanhaan koneen varustelee uusin renkain, ei tahdo saada siitä edes renkaiden hintaa. No ei joka kaupassa voi voittaa, mutta tappiokaan ei elätä.[/quote] Tämä on muuten taivaan tosi. Ostaja vaan ihmettelee miksi tämä maksaa 2 tonnia enemmän vaikka ei ole yhtään paremmassa kunnossa kun ne muutkaan. Ja toisessa on alkuperäiset loppuun ajetut pyörät alla.

Lähetetty: To Marras 08, 2012 6:12 pm
Kirjoittaja Fiat640
No joo mutta sitä tuossa vain että en ole ikinä niin sileitä renkaita nähny. En nyt tarkota että pitäs uuet renkaat laittaa jos on myymässä ko siinä ei tosiaan järkeä ole.

Lähetetty: To Marras 08, 2012 6:26 pm
Kirjoittaja birchbay
Juu, aika tarkkaan oli nuo omankin Volvon etuset ajettu. Kyllä niissä just oli rivat havaittavissa, mutta oli ne niin kovat koppurat, ettei niillä talvella ilman nelivetoa päässy mihinkään.
Viime kesänä hajos toisesta sisärengas, niin sain hyvän tekosyyn laittaa uudet etuset. Tänään niitä pääsi ekaa kertaa "tositoimissa" testaamaan, kun on jo vähän tuota lunta pihassa olevinaan :D

Lähetetty: Su Marras 11, 2012 12:27 pm
Kirjoittaja birchbay
Onkohan Suomessa kellään ollut näihin Volvoihin liitettävää kaivuri varustusta koneessaan tai edes näköhavaintoja??
Vihjeet kiinnostaa, jos jollain tietoa :shock:

Kuva


Kuva

Lähetetty: Su Marras 11, 2012 1:12 pm
Kirjoittaja jetze
herra majuri kirjoitti:TL 14 allis-chalmers oli jotain toistakymmentä vuotta sitten ja siinä oli väljää joka ikisessä paikassa.On kauhea ajettava sellainen.
Kerran ajelin pitkää suoraa ja nopeutta kasvatin pikku hiljaa ja mentiin kuin käärme.
Sit ei pysyny kädet mukana ja ojan yli ja toistakymmentä metriä lepikkoa nurin :D Eikä jarruja tietenkään.

Nykyinen pihakone on valtra 742 ja tätä on huollettu.
Ei väljyyksiä ja ajaa voi täysillä ja menee suoraan.
Meillä löytyy tuommoinen allis-kalmari nykyäänkin, jarrut loistaa puuttumisellaan myöskin. Ja ei tuo vekotin mikään ajonautinto ole, mutta silti tekee mieli välillä kavuta hyttiin päristelemään. :)

Lähetetty: Su Marras 11, 2012 1:42 pm
Kirjoittaja sininen
sitkeesti noita suustalatattavia on puuseppien pihoilla...halpa ja varmatoiminen kone.