Huoltoautoksi rekisteröiminen
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 10:49 am
- Viesti:
Huoltoautoksi rekisteröiminen
Ajattelin säästösyistä tehdä vanhasta Mitsupishi Naperosta huoltoauton.
Olen kysynyt nyt useammasta paikasta (eri kats.asemilta) mitkä on vaatimukset ja tuntuu olevan eri käsitystä siitä, mikä vaatimustaso on.
Millä varustuksella olette huoltoautojanne muutoskatsastaneet? Riittääkö kaksi työkalulaatikkoa vai pitääkö olla ruuvipenkki? Minkäkokoiset laatikot on mennyt läpi?
Olen kysynyt nyt useammasta paikasta (eri kats.asemilta) mitkä on vaatimukset ja tuntuu olevan eri käsitystä siitä, mikä vaatimustaso on.
Millä varustuksella olette huoltoautojanne muutoskatsastaneet? Riittääkö kaksi työkalulaatikkoa vai pitääkö olla ruuvipenkki? Minkäkokoiset laatikot on mennyt läpi?
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 9:38 pm
- Viesti:
Yksi tuttu range on rekisteröity huoltoautoksi kiinteästi asennetulla työkalusarjalla (tuon tapainen http://www.tooloutlet.fi/product_pictur ... -90247.jpg ) ja viilapenkillä (aika lähelle tällänen http://tuontitukku.fi/image_view.php?na ... Y_60MM.jpg )
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: La Tammi 15, 2011 9:20 pm
- Paikkakunta: Lieksa
- Viesti:
Joensuussa insinööri sanoi Trooperista, että penkki käännetään ja lukitaan esim. reikäpannalla niin, ettei sitä saa ilman työkaluja istuma-asentoon. Työkalulaatikon kokoon ei ottanut kantaa, vaan sanoi, että sen pitää olla reilusti sen kokoinen, että sinne mahtuvat käsityökalut. Se pitää olla kiinnitetty tukevasti ja siellä pitää myös olla ne käsityökalut. Käsityökaluiksi hän taas katsoi riittävän esim. hylsysatsin, kiintolenkit ja ruuvarit. Ruuvipenkkiä ei hänen mielestään tarvinnut olla.
Työkalulaatikko voi olla rakennettu vaikka vanerista, mutta hän olisi myös hyväksynyt (kiinni pultattuna) autossa tuolloin olleen Wurthin 20 vuotta vanhan muovisen työkalusalkun joka on täynnä kaikkea käsityökalua. Salkun mitat noin 50x40x25 (lxkxs)
Sitten vielä keltamusta tarra persiijeen ja leimalle.
Työkalulaatikko voi olla rakennettu vaikka vanerista, mutta hän olisi myös hyväksynyt (kiinni pultattuna) autossa tuolloin olleen Wurthin 20 vuotta vanhan muovisen työkalusalkun joka on täynnä kaikkea käsityökalua. Salkun mitat noin 50x40x25 (lxkxs)
Sitten vielä keltamusta tarra persiijeen ja leimalle.
-
- Viestit: 304
- Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 10:49 pm
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 9:38 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 918
- Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 6:59 pm
- Viesti:
Minun mielestä joskus puhuttiin 1800kg omamassasta... Omasta N1G:stä löytyy tällä hetkellä vanerista tehty isohko laatikko, jonka kannessa on myös kiinni ruuvipenkki... Mukana kulkee myös aina irtotainen työkalupakki... Takapenkkejä ei ole ollenkaan...jsmn kirjoitti:Jäi tuosta edellisestä muuten vielä pois painovaatimus, eli 1700kg mielestäni minimi omamassa huoltoautossa.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Riittävän kokoisen lava-auton voi muuttaa kuorma-autoksi pakettiautosta tai päin vastoin. Jos kuorma-autosta pekettiautoksi; häviää kantavuus mutta autoa voi ajaa tavallisellakin ajokortilla. Tällöin kai huoltoautoksi muuttaminen jostain syystä saattaisi kannattaays3s95bn kirjoitti:Saakos lava-autosta huoltoautoa ja mitä etua siitä on pakettiautoksi tai kuorma-autoksi rekisteröityyn verrattuna?
Jos ison pakettiauton pystyy muuttamaan kuorma-autoksi, tulee kantavuutta monesti lisää mutta ajokortti pitää olla vähintään ABC-mallinen. Kuorma-autona auto verotetaan nykyään aina kuorma-auton sääntöjen mukaan, eikä huoltoautoksi puljaamisesta saa enää mitään hyötyjä kuorma-autoille.
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: La Tammi 15, 2011 9:20 pm
- Paikkakunta: Lieksa
- Viesti:
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
Nämä huoltoautokikkailut koskevat ainoastaan vanhoja, alennetun autoveron alaisia maastureita. Niistä kun ei kannata pakuja tehdä, koska autovero menis maksuun.
Uudemmat maasturit ovat täyden autoveron pelejä, joten niistä tehdään pakuja.
Pakua ei kannata muuttaa huoltoautoksi, koska siitä ei seuraa kuin vaivaa. Vakuutusmaksu?
Ajoneuvoveron perusvero ei muutu näissä tapauksissa. Käyttövoimavero taas muuttuu ja siinä se ainut idea onkin. Vakuutusmaksut kannattaa tarkastaa ennen muutosta, koska saavutettu etu voi mennä siinä.
Uudemmat maasturit ovat täyden autoveron pelejä, joten niistä tehdään pakuja.
Pakua ei kannata muuttaa huoltoautoksi, koska siitä ei seuraa kuin vaivaa. Vakuutusmaksu?
Ajoneuvoveron perusvero ei muutu näissä tapauksissa. Käyttövoimavero taas muuttuu ja siinä se ainut idea onkin. Vakuutusmaksut kannattaa tarkastaa ennen muutosta, koska saavutettu etu voi mennä siinä.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:31 am
- Paikkakunta: Yli-Ii
- Viesti:
huoltoauto
minä katsastin oman 87 pätkäpajeron sillai, että kävin ensin konttorilla ilman takapenkkejä puntarilla, 60kg puuttui tuosta 1800kg omapainosta,
jonka jälkeen kävin motonetistä alumiinilaatikon jotain 50x60cm ja muutaman euron ruuvipenkin (naurettavan pieni) laatikon ruuvasin pohjaan kiinni ja ruuvipenkin kiinnitin lokasuojan päällä olevaan rautaan.
painoa lisäsin puutuvan 60kg laittamalla työkaluja ja varusteita senverran kyytiin, varusteisiin ei ole olemassa oikein määräyksiä, on vähän konttorikohtainen homma
jonka jälkeen kävin motonetistä alumiinilaatikon jotain 50x60cm ja muutaman euron ruuvipenkin (naurettavan pieni) laatikon ruuvasin pohjaan kiinni ja ruuvipenkin kiinnitin lokasuojan päällä olevaan rautaan.
painoa lisäsin puutuvan 60kg laittamalla työkaluja ja varusteita senverran kyytiin, varusteisiin ei ole olemassa oikein määräyksiä, on vähän konttorikohtainen homma
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su Touko 10, 2009 5:09 pm
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Ei ole. Ei vaikuta vakuutuksiin eikä veroihin niin paljoa että kannattaisi. Lava-autossa ainut hyvä syy muuttaa pakettiauto huoltoautoksi on se että saa tehä niin lyhyen lavan kun huvittaa eli ei tarvi olla sen 175cm pitkä vaan saa olla vaikka 10cm,kunhan painot täyttyyspark kirjoitti:Onko pakettiautoa järkeä muuttaa huoltoautoksi?
Paljonko siinä veroissa voittaa, entä vaikuttaako vakuutuksiin?
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
jaaha...
Onkohan tässä http://services.netwheels.fi/toyota/toy ... 39&cid=597
nyt kyse juuri tämmösestä em. kaltaisesta tapauksesta...?
Kovasti koittelin kuuklettaa jotta mikä peijjoona tämä N1G oikeen on ja mitä vaatimuksia sen pitää täyttää, mutta ei ihan lopullista totuutta vielä löytynyt...
Tuommonen laitos täyttäis meikäläisen kuljetustarpeet pääasiallisesti (paitsi hinta on liika korkee...)
Onkohan tässä http://services.netwheels.fi/toyota/toy ... 39&cid=597
nyt kyse juuri tämmösestä em. kaltaisesta tapauksesta...?
Kovasti koittelin kuuklettaa jotta mikä peijjoona tämä N1G oikeen on ja mitä vaatimuksia sen pitää täyttää, mutta ei ihan lopullista totuutta vielä löytynyt...
Tuommonen laitos täyttäis meikäläisen kuljetustarpeet pääasiallisesti (paitsi hinta on liika korkee...)
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
-
- Viestit: 656
- Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
- Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
- Viesti:
Tässä Trafin sivu huolto-autosta:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... oltoauto_2
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... oltoauto_2
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
"N1-luokan huoltoauto verotetaan kuten pakettiauto"
Tuossa varmaan olennaisin asia, mitä tekstistä saa irti...
Ja katsastuskonttuuri tekee omat tulkintansa...
Käyttövoimavero ilmeisesti menee N1G:ssa kuten pakettiautossa muutenkin...?
(siitäkin löytyy kuuklella lähinnä suoli24-tasoista keskustelua... pitänee mennä kyselemään konttuurilta tarkemmin...)
Tuossa varmaan olennaisin asia, mitä tekstistä saa irti...
Ja katsastuskonttuuri tekee omat tulkintansa...
Käyttövoimavero ilmeisesti menee N1G:ssa kuten pakettiautossa muutenkin...?
(siitäkin löytyy kuuklella lähinnä suoli24-tasoista keskustelua... pitänee mennä kyselemään konttuurilta tarkemmin...)
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
N1G = Maastopakettiauto. Kaikki 4WD pick-up:t ovat rekisteröity tähän ajoneuvoluokkaan (yleensä, pl. kuorma-autoksi rekisteröidyt). Koska tässä yksilössä on istuimia muuallakin, kuin kuljettajan vieressä, niin käyttövoimavero (dieselvero) on sama, kuin maastohenkilöautolla.aniemi kirjoitti:Kovasti koittelin kuuklettaa jotta mikä peijjoona tämä N1G oikeen on ja mitä vaatimuksia sen pitää täyttää, mutta ei ihan lopullista totuutta vielä löytynyt...
Itse asiassa tämän kyseisen ilmoituksessa olevan ajoneuvon vuotuisen ajoneuvoveron määrä on suurempi, kuin vastaavan maastohenkilöauton, sillä perusveron määräytyy tämänikäisessä pakettiautossa kokonaismassan mukaan, kun taas se menee 2002 ja uudemmissa maastohenkilöautoissa CO2 -päästöarvon mukaan...
Eli 2850kg:n kokonaispainolla vuotuiset ajoneuvoverot ovat 1.1.2013 lähtien seuraavat:
- perusvero = 388,73€
- käyttövoimavero = 582,18€
= yhteensä 970,91€/vuosi, senhän sä halusit kuulla...
M1G = Maastohenkilöauto.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Huoltoautoksi rekisteröiminen
Viäntäkkeepä oekeen raota langasta kannattaako pakettiauto muuttaa huoltoautoksi?
Eli siis mahdollista verojen tai vakuutus maksujen alenemista haetaan. Nykyisellään pakuna ajoneuvo ja diesel vero yht 460e vuoteen. Omamassa n1500kg paikkeilla ja kokonais massa 2400kg, niin ja kaksi paikkainen, vuosimallia 1995.
Netissä kyllä juttua piisaa, vaan tahtoo niissä vastuu jäädä lukijalle, ja nuo pykälät muuttuu...
Eli siis mahdollista verojen tai vakuutus maksujen alenemista haetaan. Nykyisellään pakuna ajoneuvo ja diesel vero yht 460e vuoteen. Omamassa n1500kg paikkeilla ja kokonais massa 2400kg, niin ja kaksi paikkainen, vuosimallia 1995.
Netissä kyllä juttua piisaa, vaan tahtoo niissä vastuu jäädä lukijalle, ja nuo pykälät muuttuu...
-
- Viestit: 169
- Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 5:24 pm
- Paikkakunta: Multia
- Viesti:
Re: Huoltoautoksi rekisteröiminen
Ihan rautalangasta, ei kannata muuttaa huoltoautoksi.
Huoltoauto on keksitty autoverovapautta varten, eli Suomeen rekisteröidessä ei ole maksettu autoveroa. Jos tällaisen verovapaana tuodun muuttaa pakettiautoksi, joutuu maksamaan autoveron.
Mitään hyötyä ei ole pakettiautoa muuttaa huoltoautoksi. Vakuutusyhtiöissä ei tunneta käsitettä huoltoauto, vaan vakuutus on sama kuin pakettiautossa.
Sitten jos tarkkoja ollaan, niin huoltoautolla ei saa kuljettaa tavaraa, vaan sillä mennään huoltamaan jotain mukana tarvittavat työkalut. Tätähän tuskin kukaan valvoo, mutta kuitenkin.
Ja jos tarvitsee niitä huoltoauton varusteita, kukaan ei estä laittamasta niitä pakettiautoon.
Huoltoauto on keksitty autoverovapautta varten, eli Suomeen rekisteröidessä ei ole maksettu autoveroa. Jos tällaisen verovapaana tuodun muuttaa pakettiautoksi, joutuu maksamaan autoveron.
Mitään hyötyä ei ole pakettiautoa muuttaa huoltoautoksi. Vakuutusyhtiöissä ei tunneta käsitettä huoltoauto, vaan vakuutus on sama kuin pakettiautossa.
Sitten jos tarkkoja ollaan, niin huoltoautolla ei saa kuljettaa tavaraa, vaan sillä mennään huoltamaan jotain mukana tarvittavat työkalut. Tätähän tuskin kukaan valvoo, mutta kuitenkin.
Ja jos tarvitsee niitä huoltoauton varusteita, kukaan ei estä laittamasta niitä pakettiautoon.
Ymmärtäminen on lukijan vastuulla
-
- Viestit: 916
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Huoltoautoksi rekisteröiminen
Saako huoltoautolla kuljettaa muuta kuin työkaluja ja huollossa tarvittavia varaosia ja tarvikkeita?
Saako roudata esim. tyttären ja vävyn muuttokuorman?
Saako roudata esim. tyttären ja vävyn muuttokuorman?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 46 vierailijaa