Huoltoautoksi rekisteröiminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

rääkky
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 10:49 am
Viesti:

Huoltoautoksi rekisteröiminen

Viesti Kirjoittaja rääkky »

Ajattelin säästösyistä tehdä vanhasta Mitsupishi Naperosta huoltoauton.

Olen kysynyt nyt useammasta paikasta (eri kats.asemilta) mitkä on vaatimukset ja tuntuu olevan eri käsitystä siitä, mikä vaatimustaso on.

Millä varustuksella olette huoltoautojanne muutoskatsastaneet? Riittääkö kaksi työkalulaatikkoa vai pitääkö olla ruuvipenkki? Minkäkokoiset laatikot on mennyt läpi?
jsmn
Viestit: 97
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 9:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsmn »

Yksi tuttu range on rekisteröity huoltoautoksi kiinteästi asennetulla työkalusarjalla (tuon tapainen http://www.tooloutlet.fi/product_pictur ... -90247.jpg ) ja viilapenkillä (aika lähelle tällänen http://tuontitukku.fi/image_view.php?na ... Y_60MM.jpg )
Paltsi
Viestit: 205
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 9:20 pm
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Joensuussa insinööri sanoi Trooperista, että penkki käännetään ja lukitaan esim. reikäpannalla niin, ettei sitä saa ilman työkaluja istuma-asentoon. Työkalulaatikon kokoon ei ottanut kantaa, vaan sanoi, että sen pitää olla reilusti sen kokoinen, että sinne mahtuvat käsityökalut. Se pitää olla kiinnitetty tukevasti ja siellä pitää myös olla ne käsityökalut. Käsityökaluiksi hän taas katsoi riittävän esim. hylsysatsin, kiintolenkit ja ruuvarit. Ruuvipenkkiä ei hänen mielestään tarvinnut olla.

Työkalulaatikko voi olla rakennettu vaikka vanerista, mutta hän olisi myös hyväksynyt (kiinni pultattuna) autossa tuolloin olleen Wurthin 20 vuotta vanhan muovisen työkalusalkun joka on täynnä kaikkea käsityökalua. Salkun mitat noin 50x40x25 (lxkxs)

Sitten vielä keltamusta tarra persiijeen ja leimalle.
ys3s95bn
Viestit: 304
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 10:49 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ys3s95bn »

Saakos lava-autosta huoltoautoa ja mitä etua siitä on pakettiautoksi tai kuorma-autoksi rekisteröityyn verrattuna?
jsmn
Viestit: 97
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 9:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsmn »

Jäi tuosta edellisestä muuten vielä pois painovaatimus, eli 1700kg mielestäni minimi omamassa huoltoautossa.
Blis
Viestit: 918
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 6:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blis »

jsmn kirjoitti:Jäi tuosta edellisestä muuten vielä pois painovaatimus, eli 1700kg mielestäni minimi omamassa huoltoautossa.
Minun mielestä joskus puhuttiin 1800kg omamassasta... Omasta N1G:stä löytyy tällä hetkellä vanerista tehty isohko laatikko, jonka kannessa on myös kiinni ruuvipenkki... Mukana kulkee myös aina irtotainen työkalupakki... Takapenkkejä ei ole ollenkaan...
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

ys3s95bn kirjoitti:Saakos lava-autosta huoltoautoa ja mitä etua siitä on pakettiautoksi tai kuorma-autoksi rekisteröityyn verrattuna?
Riittävän kokoisen lava-auton voi muuttaa kuorma-autoksi pakettiautosta tai päin vastoin. Jos kuorma-autosta pekettiautoksi; häviää kantavuus mutta autoa voi ajaa tavallisellakin ajokortilla. Tällöin kai huoltoautoksi muuttaminen jostain syystä saattaisi kannattaa :roll:

Jos ison pakettiauton pystyy muuttamaan kuorma-autoksi, tulee kantavuutta monesti lisää mutta ajokortti pitää olla vähintään ABC-mallinen. Kuorma-autona auto verotetaan nykyään aina kuorma-auton sääntöjen mukaan, eikä huoltoautoksi puljaamisesta saa enää mitään hyötyjä kuorma-autoille.
Paltsi
Viestit: 205
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 9:20 pm
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

No niinpäs muuten unohtui tuo painoasia, hyvä, että oikaisitte.
Trooperissa tuo paino olisi jäänyt parikymmentä kiloa alle niin katsuri myhäili vain, että otat sen verta enempi työkaluja mukaan.
spark

Viesti Kirjoittaja spark »

Onko pakettiautoa järkeä muuttaa huoltoautoksi?

Paljonko siinä veroissa voittaa, entä vaikuttaako vakuutuksiin?
Entäpä retkeilyautoksi muuttaminen?
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Nämä huoltoautokikkailut koskevat ainoastaan vanhoja, alennetun autoveron alaisia maastureita. Niistä kun ei kannata pakuja tehdä, koska autovero menis maksuun.

Uudemmat maasturit ovat täyden autoveron pelejä, joten niistä tehdään pakuja.

Pakua ei kannata muuttaa huoltoautoksi, koska siitä ei seuraa kuin vaivaa. Vakuutusmaksu?

Ajoneuvoveron perusvero ei muutu näissä tapauksissa. Käyttövoimavero taas muuttuu ja siinä se ainut idea onkin. Vakuutusmaksut kannattaa tarkastaa ennen muutosta, koska saavutettu etu voi mennä siinä.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
pöntis
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:31 am
Paikkakunta: Yli-Ii
Viesti:

huoltoauto

Viesti Kirjoittaja pöntis »

minä katsastin oman 87 pätkäpajeron sillai, että kävin ensin konttorilla ilman takapenkkejä puntarilla, 60kg puuttui tuosta 1800kg omapainosta,
jonka jälkeen kävin motonetistä alumiinilaatikon jotain 50x60cm ja muutaman euron ruuvipenkin (naurettavan pieni) laatikon ruuvasin pohjaan kiinni ja ruuvipenkin kiinnitin lokasuojan päällä olevaan rautaan.
painoa lisäsin puutuvan 60kg laittamalla työkaluja ja varusteita senverran kyytiin, varusteisiin ei ole olemassa oikein määräyksiä, on vähän konttorikohtainen homma
J-T
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 5:09 pm
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J-T »

spark kirjoitti:Onko pakettiautoa järkeä muuttaa huoltoautoksi?

Paljonko siinä veroissa voittaa, entä vaikuttaako vakuutuksiin?
Ei ole. Ei vaikuta vakuutuksiin eikä veroihin niin paljoa että kannattaisi. Lava-autossa ainut hyvä syy muuttaa pakettiauto huoltoautoksi on se että saa tehä niin lyhyen lavan kun huvittaa eli ei tarvi olla sen 175cm pitkä vaan saa olla vaikka 10cm,kunhan painot täyttyy
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

jaaha... :shock:

Onkohan tässä http://services.netwheels.fi/toyota/toy ... 39&cid=597
nyt kyse juuri tämmösestä em. kaltaisesta tapauksesta...?

Kovasti koittelin kuuklettaa jotta mikä peijjoona tämä N1G oikeen on ja mitä vaatimuksia sen pitää täyttää, mutta ei ihan lopullista totuutta vielä löytynyt...

Tuommonen laitos täyttäis meikäläisen kuljetustarpeet pääasiallisesti (paitsi hinta on liika korkee...)
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Kari L
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari L »

Tässä Trafin sivu huolto-autosta:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... oltoauto_2
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

"N1-luokan huoltoauto verotetaan kuten pakettiauto"
Tuossa varmaan olennaisin asia, mitä tekstistä saa irti...
Ja katsastuskonttuuri tekee omat tulkintansa...

Käyttövoimavero ilmeisesti menee N1G:ssa kuten pakettiautossa muutenkin...?
(siitäkin löytyy kuuklella lähinnä suoli24-tasoista keskustelua... pitänee mennä kyselemään konttuurilta tarkemmin...)
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

aniemi kirjoitti:Kovasti koittelin kuuklettaa jotta mikä peijjoona tämä N1G oikeen on ja mitä vaatimuksia sen pitää täyttää, mutta ei ihan lopullista totuutta vielä löytynyt...
N1G = Maastopakettiauto. Kaikki 4WD pick-up:t ovat rekisteröity tähän ajoneuvoluokkaan (yleensä, pl. kuorma-autoksi rekisteröidyt). Koska tässä yksilössä on istuimia muuallakin, kuin kuljettajan vieressä, niin käyttövoimavero (dieselvero) on sama, kuin maastohenkilöautolla.

Itse asiassa tämän kyseisen ilmoituksessa olevan ajoneuvon vuotuisen ajoneuvoveron määrä on suurempi, kuin vastaavan maastohenkilöauton, sillä perusveron määräytyy tämänikäisessä pakettiautossa kokonaismassan mukaan, kun taas se menee 2002 ja uudemmissa maastohenkilöautoissa CO2 -päästöarvon mukaan...

Eli 2850kg:n kokonaispainolla vuotuiset ajoneuvoverot ovat 1.1.2013 lähtien seuraavat:

- perusvero = 388,73€
- käyttövoimavero = 582,18€

= yhteensä 970,91€/vuosi, senhän sä halusit kuulla...


M1G = Maastohenkilöauto.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

No niin kele, hyvin on veroja taas kertyny... :evil:

Kiitos selvennyksestä.
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Huoltoautoksi rekisteröiminen

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Viäntäkkeepä oekeen raota langasta kannattaako pakettiauto muuttaa huoltoautoksi?
Eli siis mahdollista verojen tai vakuutus maksujen alenemista haetaan. Nykyisellään pakuna ajoneuvo ja diesel vero yht 460e vuoteen. Omamassa n1500kg paikkeilla ja kokonais massa 2400kg, niin ja kaksi paikkainen, vuosimallia 1995.

Netissä kyllä juttua piisaa, vaan tahtoo niissä vastuu jäädä lukijalle, ja nuo pykälät muuttuu...
mystinenmetsätyömies
Viestit: 169
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 5:24 pm
Paikkakunta: Multia
Viesti:

Re: Huoltoautoksi rekisteröiminen

Viesti Kirjoittaja mystinenmetsätyömies »

Ihan rautalangasta, ei kannata muuttaa huoltoautoksi.
Huoltoauto on keksitty autoverovapautta varten, eli Suomeen rekisteröidessä ei ole maksettu autoveroa. Jos tällaisen verovapaana tuodun muuttaa pakettiautoksi, joutuu maksamaan autoveron.
Mitään hyötyä ei ole pakettiautoa muuttaa huoltoautoksi. Vakuutusyhtiöissä ei tunneta käsitettä huoltoauto, vaan vakuutus on sama kuin pakettiautossa.
Sitten jos tarkkoja ollaan, niin huoltoautolla ei saa kuljettaa tavaraa, vaan sillä mennään huoltamaan jotain mukana tarvittavat työkalut. Tätähän tuskin kukaan valvoo, mutta kuitenkin.
Ja jos tarvitsee niitä huoltoauton varusteita, kukaan ei estä laittamasta niitä pakettiautoon.
Ymmärtäminen on lukijan vastuulla
insinööri
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Huoltoautoksi rekisteröiminen

Viesti Kirjoittaja insinööri »

Saako huoltoautolla kuljettaa muuta kuin työkaluja ja huollossa tarvittavia varaosia ja tarvikkeita?
Saako roudata esim. tyttären ja vävyn muuttokuorman?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 46 vierailijaa