Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kolmetonnine
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2012 11:17 pm
Paikkakunta: 01300
Viesti:

Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja kolmetonnine »

Kiinnostusta olisi noihin edukkaisiin jonsseihin, laatu lähinnä kiinnostaa eli tekeekö mitään kakkos/kolmossahana. Aloitin uuden aiheen, kun haulla en löytänyt oikein kelvollista aloitusta...

Talosta siis löytyy jo 242 xpg huskuvarna ja 390 mallinen kasarin jonsered 15 tuuman laipalla isompiin hommiin. Käyttö olisi rakennustöissä avustamista (ei kuitenkaan hirrenveistoa), polttopuusavottaa lähinnä koivu ja leppärangan kanssa (kaato ja karsiminen). Saha olisi ensinmäinen "oma", ajattelin panostaa mieluummin turvavarusteisiin näin alkuun. Perusasiat ovat hallinnassa, isän vehkeillä ollaan tähän asti menty.

Stihlin 170 ei sykähdyttänyt, tälle oli koekäyttömahdollisuus kun kaverin sahalla sahailin hänelle puita moton jäljiltä. Ja vakiona 1,1mm ketju, joka kallis. Tolkuttoman hidas reagoimaan kaasuun, tosin vasta sisäänajovaiheessa kyseinen peli oli.

Jos jollain kokemuksia, kertokaa kainostelematta. Myös vanhemmista muovirunkoisista!

-Kiittäen; kolmetonninen 8)
Varma Valmet - kesät talvet
Petrilei
Viestit: 581
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petrilei »

Sellainen vanhempi muovirunkoinen oli aikanaan jokin aikaa. Sain kaverilta toimimattomana, kun oli laittanut ketjun väärinpäin... Pelitti niin kauan hyvin, kunnes moottori irtosi rungosta, sopivien tuumakierteisten (kadonneiden/pudonneiden) kuusiokoloruuvien löytyminen rupesi tuntumaan epätoivoiselta ja varaosana olisi mennyt yli 50 euroa... eli luovuin projektista ja ostin pykälää isomman sahan. Kokoisekseen tuo jonssu oli mukava käyttää ja tehotkin ihan sitä, mitä luvataan.
jtp
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jtp »

Itselläni tuo 2234 s. Siinä ongelmana ollut suuri teräketjuöljyn kulutus( ei säätöä). Parikertaa käytin huollossa eikä korjaantunut ongelma. Lähettivät tehtaalle ja sieltä tuli uusi saha, mutta vieläkin vie paljon öljyä.

Kokeilin sahaa kolmella eri öljyllä viime talvena eikä kertaakaan riittänyt oljy tankillista. Öljyn loppumisen huomasi, kun alkoi terä höyrytä lumisista puuta sahatessa.

Sahaa ei oikein voi kauaa käyttää tyhjäkäynnillä, kun öljypumppu pyörii kokoajan vaikkei teräketju pyörikkään.

Nyt jos sahaa valkkaisin ja varmana jossainvaiheessa uuden ostankin niin en ko sahaa valitsisi.
502:lla mennään
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Mulla toi 2240, ei se mikään tukkisaha ole mut kyllä sillä joka vuosi on muutama kymmenen mottia rankoja tehty. Ei oikein oo vertailukohtaa kun vanhaan Rakettiin ja Echoon niin sillen osaa sanoo paremmuutta muihin merkkeihin verrattuna, mutta pärinää pitää, bensaa polttaa, teräöljyä tarvii lisätä, nopeempi kun pokasaha, köykäinen, rankahommiin tehot riittää,....
Eiks ne siinä oo kriteerit....
Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus T »

jtp kirjoitti:Itselläni tuo 2234 s. Siinä ongelmana ollut suuri teräketjuöljyn kulutus( ei säätöä). Parikertaa käytin huollossa eikä korjaantunut ongelma. Lähettivät tehtaalle ja sieltä tuli uusi saha, mutta vieläkin vie paljon öljyä.

Kokeilin sahaa kolmella eri öljyllä viime talvena eikä kertaakaan riittänyt oljy tankillista. Öljyn loppumisen huomasi, kun alkoi terä höyrytä lumisista puuta sahatessa.

Sahaa ei oikein voi kauaa käyttää tyhjäkäynnillä, kun öljypumppu pyörii kokoajan vaikkei teräketju pyörikkään.

Nyt jos sahaa valkkaisin ja varmana jossainvaiheessa uuden ostankin niin en ko sahaa valitsisi.
Vuotaako saha öljyä myös seistessä käyttämättömänä :?:
B.M.V 8-10 hv vm.1946
Bernard W13 10 hv vm.1955
Wickström 8hv umpipää vm. 1926 projekti
Ford Force 2000 vm. 1968
kolmetonnine
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2012 11:17 pm
Paikkakunta: 01300
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kolmetonnine »

Kiitoksia asiallisista vastauksista. Tuo öljynkulutus taitaa olla ominaisuus punaisissa elektroluxin sahoissa, myös tuo vanha jonsse vie öljyä ja tiputtaa alleen seisokissa parhaimmillaan desin.

Tosin, näillä kokemuksilla alkaa tuo 2240 olemaan jo aivan varteenotettava vaihtoehto 300 euron hintaluokassa. Huomenna käydä hakemassa uudet varusteet ja käydä kyselemässä paristakin agrimarketista hintaa sahoille. Netissähän nämä ovat tarjouksessa tällä hetkellä. :roll:
Varma Valmet - kesät talvet
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

Taitaa olla yleinen tämä öljyn valumisilmiö näissä kevyemmän hintaluokan sahoissa joissa ei pumpun säätöä ole. Öljyn viskositeetilla voi vähän vaikuttaa asiaan, kesäkelillä jäykempää sekaan. Saha kuin saha niin henkilöauton peräkontissa umpinainen muovilaatikko on eduksi. Aina ne sen verran ruikkaa
Markus T
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto (Kaikkea kaunista betonista)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus T »

Itse sain avun tämän linkin "konemies1" antamilla neuvoilla, kun kaverin sahan korjasin. Siinä oli sellainen vika, että käyttämättömänä vuoti teräöljyn tankin tyhjäksi autotallin lattialle kuukaudessa.


http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... b85814a79c
B.M.V 8-10 hv vm.1946
Bernard W13 10 hv vm.1955
Wickström 8hv umpipää vm. 1926 projekti
Ford Force 2000 vm. 1968
kolmetonnine
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2012 11:17 pm
Paikkakunta: 01300
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kolmetonnine »

Hämmennetäämpäs vielä vähän. Mitä mieltä raati olisi Dolmarista? Malli ps-420 c. Tuliterä saha, vuosimalli taitaa olla 2009-2010 kuitenkin. Katalysaattori löytyy.. Hinnasta sen verran että alle 300 euron menisi suhdannealennuksilla.
Varma Valmet - kesät talvet
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Vanhempia Dolmareita ollut käytössä ja ne ainakin on tehty hyvistä materiaaleista pitkä käyttöikä tavoitteena. Tuommoinen uudempi Dolmar omallakin suunnitelmalistalla kun tuo aikoja sitten käytettynä ostettu -84 vuoden Sachs-Dolmar 110 alkaa tulla tiensä päähän kun haaverin seurauksena tuli murtuma alumiinirunkoon, tekniikka edelleen muuten kovassa iskussa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Romueemeli
Viestit: 32
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 9:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Romueemeli »

tuota joo tyytyväisiä tuohon 420 toolmariin...
Sahattu nyt reilu hehtaarim koivikon harvennus, 70 m3. Toimi niinkun pitikin, isommille jäisille koivuille olis saanu olla enempi voimaa. Ei passaa jättää talvis- aikaan metsään yöksi - rupee tekeen käyntihäiriöitä, boooaaa
Plussaa metallirunnko, ja hyvät kierrokset, pientä kuitua karsiessa aika peto
hintaansa nähden ihan ok ostos
jtp
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jtp »

Hieman kesti vastata, mutta kumminkin. Ei vuoda saha kun ei käytä.

Markus T kirjoitti:
jtp kirjoitti:Itselläni tuo 2234 s. Siinä ongelmana ollut suuri teräketjuöljyn kulutus( ei säätöä). Parikertaa käytin huollossa eikä korjaantunut ongelma. Lähettivät tehtaalle ja sieltä tuli uusi saha, mutta vieläkin vie paljon öljyä.

Kokeilin sahaa kolmella eri öljyllä viime talvena eikä kertaakaan riittänyt oljy tankillista. Öljyn loppumisen huomasi, kun alkoi terä höyrytä lumisista puuta sahatessa.

Sahaa ei oikein voi kauaa käyttää tyhjäkäynnillä, kun öljypumppu pyörii kokoajan vaikkei teräketju pyörikkään.

Nyt jos sahaa valkkaisin ja varmana jossainvaiheessa uuden ostankin niin en ko sahaa valitsisi.
Vuotaako saha öljyä myös seistessä käyttämättömänä :?:
502:lla mennään
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mikäs huskin malli vastaa tekniikaltaa tuota CS 2234?
Öljypumppu pitäs löytää, ja husku kauppa olis paremmin palveleva osien suhtee.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja jopetin »

235,236,240 Kyllä ne siellä huskikaupassakin ois tiennyt....
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kiitos tiedosta!
No varmaan olis tieto ollu, mut jos ovat pirullisella tuulella, tiiä olisko tietoa julkastu.
Oli tossa lähikylällä vanhan ajan kauppa, ja eivät edes suostunu huoltamaa muuata ostettua perämoottoria, vaikka oli kyseisen merkin edustus. :)
Tuusari
Viestit: 955
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 7:19 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Tuusari »

Dolmarin 420 mallisto on hinnaltaan ihan hyvä saha. Minä oon sahannu nyt yhden suurinpiirtein loppuun saakka ja se kesti viitisen vuotta. Se on ollu mulla mukana hankintahakkuissa karsintasahana n 100-120m3/vuosi ja polttopuita puitu toinen mokoma. Ehkä muoviosat ei oo niin pitkä ikäisiä kuin hvan tai stihlin vastaavaat mut se hinta, se hinta
dexta special
Viestit: 566
Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 6:50 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja dexta special »

Itselläni on 2240cs ja en suosittele. Käynnistin hajosi ja osat kalliita laatuun nähden. Huono käynnistymään ja tehotkaan ei kovin kummoiset. Valaa öljyä myös seisoessaan. Rankaa sillä sahaisi jos toimisi kunnolla koska ergonomia ainakin itselleni sopiva. Onneksi vanha 451e pelittää vielä. Kyllä sahassa pitää olla metallirunko.
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja lukke »

Juu Sahassa raota runko, Majurissa raotaset levikkeet, haolikossa lasikuitupiiput niin se on, töehen on nyt lähettävä, :D :roll:
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tuusari kirjoitti:Dolmarin 420 mallisto on hinnaltaan ihan hyvä saha. Minä oon sahannu nyt yhden suurinpiirtein loppuun saakka ja se kesti viitisen vuotta. Se on ollu mulla mukana hankintahakkuissa karsintasahana n 100-120m3/vuosi ja polttopuita puitu toinen mokoma. Ehkä muoviosat ei oo niin pitkä ikäisiä kuin hvan tai stihlin vastaavaat mut se hinta, se hinta
Mulla kanssa tuo 420, ihan hyvä peli. Niitä muoviosia saa saksalaisista nettikaupoista halvalla, omasta halkesi purukoppa kun lähti ketju irti ja meni rullalle vetorattaalle.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

dexta special kirjoitti: Pe Maalis 10, 2017 3:44 am Itselläni on 2240cs ja en suosittele. Käynnistin hajosi ja osat kalliita laatuun nähden. Huono käynnistymään ja tehotkaan ei kovin kummoiset. Valaa öljyä myös seisoessaan
Tuollane lähes käyttämätön tuli ihmeteltäväks, ja käyttämättömyyden syy, ettei meinaa löytyä niin riuskaotteista käynnistäjää että sais käymää!? Käynnistäessä tuntuu että puristuksia aivan tolkuttomasti (mittasin 9kiloo), ja huonosti lähtee käyntii edes lämpimänä.
Ei kuitenkaa tunnu potkivan takasin, että sytkä ilmeisest kohallaa. Käy kyllä ihan hyvin, ainakin joutavalla koekäytöllä, kun sen saa ensin taisteltua käyntii!?
Puristuksia mitatessakin piti olla asennetta käynnistinkahvaa vasten, ettei vetäny sormia suoraks.
Takuuseekin on tarjottu pajalle, ja maahantuoja kehotti palauttamaa sahan myyjäliikkeesee, joka lähettää sen heille, mut myyjäliikkeessä sanottii ettei ehjää sahaa remonttiin laiteta,(myyjä sai temmottua sahan käyntii) ja vika vaan käyttäjässä!?
Käynnistimeen on pitäny vaihtaa palikoita, kun menny risaks.

Onko hyviä ideoita, mikä tuota rakkinetta vaivaa?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa