Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Mittarullat on muuttunu ajanmyötä pienihalkaisijallisista ja leveistä paljon suuremmiksi ja kapeemmiksi. Monessa nykykoneessa mittarulla muistuttaa lopun edellä olevaa mopon ratasta.
Tällä kehityksellä on saatu korjausta tuohon "Jiin" esittämään ongelmaan.
Voisko siihen ketoseen päivittää mittarullaa uudemmasta vastaavasta kourasta? Rullan halkaisijaa tai piikkien pituutta vois suurentaa, jos mahtuu toimimaan ja pituusmitan kalibroinnissa riittää aluetta..
Tällä kehityksellä on saatu korjausta tuohon "Jiin" esittämään ongelmaan.
Voisko siihen ketoseen päivittää mittarullaa uudemmasta vastaavasta kourasta? Rullan halkaisijaa tai piikkien pituutta vois suurentaa, jos mahtuu toimimaan ja pituusmitan kalibroinnissa riittää aluetta..
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 11:11 pm
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Arpe kirjoitti:Mittarullat on muuttunu ajanmyötä pienihalkaisijallisista ja leveistä paljon suuremmiksi ja kapeemmiksi. Monessa nykykoneessa mittarulla muistuttaa lopun edellä olevaa mopon ratasta.
Tällä kehityksellä on saatu korjausta tuohon "Jiin" esittämään ongelmaan.
Voisko siihen ketoseen päivittää mittarullaa uudemmasta vastaavasta kourasta? Rullan halkaisijaa tai piikkien pituutta vois suurentaa, jos mahtuu toimimaan ja pituusmitan kalibroinnissa riittää aluetta..
Tuo on sellainen viritetyn mopon takarattaan kokoinen, ja suunnilleen saman levyinenkin. Koivua jos tekee automaattisyötöllä, ihan varmasti tulee monen mittaista. Ei tyvipöllistä, mutta heti kun alkaa oksat ja mutkat. Rulla pyörii mutulla liian herkästi, kädellä kun pyöräyttää vauhtiin, useamman kierroksen pyörii tyhjänä ja sama ilmiöhän tulee myös oksaisessa ja mutkaisessa koivussa kun pitää ottaa edestakaisin.
Koura aataminaikuinen, uudet ketolaiset telamitalla?
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Sukulaisella 51 telamitalla, erinomaisen tarkka. Uudemmissa mittaavan telan puolella hiukan pienempi moottori, eli ensimmäisenä lyö tyhjää mittaamaton puoli. Suosittelen kysymään muutossarjaa, jos sopii omaan kouraankin.Jii kirjoitti:Arpe kirjoitti:Mittarullat on muuttunu ajanmyötä pienihalkaisijallisista ja leveistä paljon suuremmiksi ja kapeemmiksi. Monessa nykykoneessa mittarulla muistuttaa lopun edellä olevaa mopon ratasta.
Tällä kehityksellä on saatu korjausta tuohon "Jiin" esittämään ongelmaan.
Voisko siihen ketoseen päivittää mittarullaa uudemmasta vastaavasta kourasta? Rullan halkaisijaa tai piikkien pituutta vois suurentaa, jos mahtuu toimimaan ja pituusmitan kalibroinnissa riittää aluetta..
Tuo on sellainen viritetyn mopon takarattaan kokoinen, ja suunnilleen saman levyinenkin. Koivua jos tekee automaattisyötöllä, ihan varmasti tulee monen mittaista. Ei tyvipöllistä, mutta heti kun alkaa oksat ja mutkat. Rulla pyörii mutulla liian herkästi, kädellä kun pyöräyttää vauhtiin, useamman kierroksen pyörii tyhjänä ja sama ilmiöhän tulee myös oksaisessa ja mutkaisessa koivussa kun pitää ottaa edestakaisin.
Koura aataminaikuinen, uudet ketolaiset telamitalla?
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Ahaa. telamitta on tuollasessa vamaan melko toimiva systeemi.Jii kirjoitti:Tuo on sellainen viritetyn mopon takarattaan kokoinen, ja suunnilleen saman levyinenkin. Koivua jos tekee automaattisyötöllä, ihan varmasti tulee monen mittaista. Ei tyvipöllistä, mutta heti kun alkaa oksat ja mutkat. Rulla pyörii mutulla liian herkästi, kädellä kun pyöräyttää vauhtiin, useamman kierroksen pyörii tyhjänä ja sama ilmiöhän tulee myös oksaisessa ja mutkaisessa koivussa kun pitää ottaa edestakaisin.
Koura aataminaikuinen, uudet ketolaiset telamitalla?
Mittarullan herkkää pyörimistä vois hieman jarruttaa, mutta ei liikaa. Muuten se pysähtyy, kun käy mutkan kohdalla hetkellisesti irti puusta ja syntyy päinvastainen ongelma.
Uudemmasta kourasta vakoilemaan miten telastamittaus on toteutettu ja muutostyö käyntiin.
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Ketosen mittapyörän laakerit taitaa olla kestovoidellut kuulalaakerit. Yleensä kun rasvat häviää rupeaa pyörimään liian herkästi. Eli vaiha laakerit tai lisää niihin vaseliiniä, jos ovat muuten ok:tArpe kirjoitti:Ahaa. telamitta on tuollasessa vamaan melko toimiva systeemi.Jii kirjoitti:Tuo on sellainen viritetyn mopon takarattaan kokoinen, ja suunnilleen saman levyinenkin. Koivua jos tekee automaattisyötöllä, ihan varmasti tulee monen mittaista. Ei tyvipöllistä, mutta heti kun alkaa oksat ja mutkat. Rulla pyörii mutulla liian herkästi, kädellä kun pyöräyttää vauhtiin, useamman kierroksen pyörii tyhjänä ja sama ilmiöhän tulee myös oksaisessa ja mutkaisessa koivussa kun pitää ottaa edestakaisin.
Koura aataminaikuinen, uudet ketolaiset telamitalla?
Mittarullan herkkää pyörimistä vois hieman jarruttaa, mutta ei liikaa. Muuten se pysähtyy, kun käy mutkan kohdalla hetkellisesti irti puusta ja syntyy päinvastainen ongelma.
Uudemmasta kourasta vakoilemaan miten telastamittaus on toteutettu ja muutostyö käyntiin.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 11:11 pm
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Tämä täytyy tehdä, laakerit ei paljoa maksa. Tai sitten jarrua tiivisteen läpi sisälle, ei ainakaan tilannetta huononna. Samalla vaihtaa tiukemmat jouset, kun uudet tilasin varalle muiden varaosien mukana. Liikevaraa saisi olla enemmän, oli aiemmin nisulan sykekoura ja siinä mittapyörällä hieman isompi liikerata, ei pyörinyt samalla lailla liian herkästi sekäliiankin jäykkä jousi, joka käänsi kouraa irti puusta kaato-otetta ottaessa.JuhaL kirjoitti:Arpe kirjoitti:Jii kirjoitti: Ketosen mittapyörän laakerit taitaa olla kestovoidellut kuulalaakerit. Yleensä kun rasvat häviää rupeaa pyörimään liian herkästi. Eli vaiha laakerit tai lisää niihin vaseliiniä, jos ovat muuten ok:t
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke Touko 27, 2009 10:44 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Löytyskö palstalta Valmetin Maxin kanssa painineita? Kyseessä 911 moto, lienee 2000-luvun taitteesta. Terman on versio 1.2.2. ja mittalaite alkuperäinen. Reistaavan Maxin tilalle on hommattuna Panasonicin toughbook cf-19 ja windows 7. Onko käyttöjärjestelmä vaihdettava xp tai linux-linjalle? Komatsun miesten mukaan uudet Maxit tulee win 8.? versiolla ja toimivat suoraan. Muuta apua ei sieltä suunnalta löytynyt.
Kokeilujen perusteella dosboxin avulla terman käynnistyy, muttei millään ilveellä löydä yhteyttä VBU-boksiin. Sarjaporttiasetuksia on säädetty vastaamaan Maxin asetuksia ja termanin konfiguraatiot vastaavat samaa porttia. Kuulopuheiden mukaan ongelma olisi sarjaportin virranhallinnassa, voisiko olla näin?
Kokeilujen perusteella dosboxin avulla terman käynnistyy, muttei millään ilveellä löydä yhteyttä VBU-boksiin. Sarjaporttiasetuksia on säädetty vastaamaan Maxin asetuksia ja termanin konfiguraatiot vastaavat samaa porttia. Kuulopuheiden mukaan ongelma olisi sarjaportin virranhallinnassa, voisiko olla näin?
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
- Paikkakunta: pohjois-savo
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Tulikos Panasonic viestilaitehuollosta, sieltä tuli meille asennettuna. Tietävät suunnilleen mitä se tarvii, ku jatkuvasti nuita laittelevat..Marjanpoimija kirjoitti:Löytyskö palstalta Valmetin Maxin kanssa painineita? Kyseessä 911 moto, lienee 2000-luvun taitteesta. Terman on versio 1.2.2. ja mittalaite alkuperäinen. Reistaavan Maxin tilalle on hommattuna Panasonicin toughbook cf-19 ja windows 7. Onko käyttöjärjestelmä vaihdettava xp tai linux-linjalle? Komatsun miesten mukaan uudet Maxit tulee win 8.? versiolla ja toimivat suoraan. Muuta apua ei sieltä suunnalta löytynyt.
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Telamitallisessa on syöttömoottorit telojen alapuolella, mittausanturi toisen telan yläpuolella, samalla akselilla. Eli pitää olla alamoottorillinen koura, muuten menee vaikeaksi.Arpe kirjoitti:Ahaa. telamitta on tuollasessa vamaan melko toimiva systeemi.Jii kirjoitti:Tuo on sellainen viritetyn mopon takarattaan kokoinen, ja suunnilleen saman levyinenkin. Koivua jos tekee automaattisyötöllä, ihan varmasti tulee monen mittaista. Ei tyvipöllistä, mutta heti kun alkaa oksat ja mutkat. Rulla pyörii mutulla liian herkästi, kädellä kun pyöräyttää vauhtiin, useamman kierroksen pyörii tyhjänä ja sama ilmiöhän tulee myös oksaisessa ja mutkaisessa koivussa kun pitää ottaa edestakaisin.
Koura aataminaikuinen, uudet ketolaiset telamitalla?
Mittarullan herkkää pyörimistä vois hieman jarruttaa, mutta ei liikaa. Muuten se pysähtyy, kun käy mutkan kohdalla hetkellisesti irti puusta ja syntyy päinvastainen ongelma.
Uudemmasta kourasta vakoilemaan miten telastamittaus on toteutettu ja muutostyö käyntiin.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke Touko 27, 2009 10:44 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Panasonic on muuta kautta tullut. Siihen on itse siirretty Terman ja Dosbox, jotka Komatsun kautta saatiin. Mikä käyttöjärjestelmä teidän koneessa on? Saattaa olla neuvonta nihkeää virallisia reittejä myöten, kun ei ole palveluita ostettu...nixu kirjoitti:Tulikos Panasonic viestilaitehuollosta, sieltä tuli meille asennettuna. Tietävät suunnilleen mitä se tarvii, ku jatkuvasti nuita laittelevat..Marjanpoimija kirjoitti:Löytyskö palstalta Valmetin Maxin kanssa painineita? Kyseessä 911 moto, lienee 2000-luvun taitteesta. Terman on versio 1.2.2. ja mittalaite alkuperäinen. Reistaavan Maxin tilalle on hommattuna Panasonicin toughbook cf-19 ja windows 7. Onko käyttöjärjestelmä vaihdettava xp tai linux-linjalle? Komatsun miesten mukaan uudet Maxit tulee win 8.? versiolla ja toimivat suoraan. Muuta apua ei sieltä suunnalta löytynyt.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
viä kyselen että onkohan tohon 840 valamettiin jotain tehtävis kun yrittää vetää eteenpäin hitaasti vaikka on vapaalla, vai pitääkö vain laittaa pumppu ja vetomoottori huoltoon. joku joskus jossain sano että sitä pystyis säätähän, onko jollaki ollu samaa vikaa?
-
- Viestit: 611
- Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Laita ajopaine pistokkeisiin 2 painemittaria ja katso mitä näyttää kun pumppua ei kuormita. Lepopaineen pitää olla molemmissa porteissa sama, ellei ole niin pumpun keskitystä pitää säätää. Onko koneessa sauerin pumput?fordsonalias kirjoitti:viä kyselen että onkohan tohon 840 valamettiin jotain tehtävis kun yrittää vetää eteenpäin hitaasti vaikka on vapaalla, vai pitääkö vain laittaa pumppu ja vetomoottori huoltoon. joku joskus jossain sano että sitä pystyis säätähän, onko jollaki ollu samaa vikaa?
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
sauerin pumput, on täytyy hommata mittarit tai lainata,
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 1:41 pm
- Paikkakunta: pohjoishäme
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
sauer ajopumpun säätöön on mittari ihan ok.Mutta mekaanisen nollan säätövara on pieni.säätimen keskityksen muutolla asiaa voi korjata.NYT TARKKANA JA PITÄÄ OLLA VAROVAINEN.!!! kone käymään,pys/kuormjarru pois,hytti ylös,muista TUKI.pumpun säätimen pohjassa on ruuvi,lukitus 10 tai 13mm.kuusiokolo 3tai 4mm.lukitus auki ruuvia kääntämällä kun liikkuu toiseen suuntaan,niin vaihtaa ruuvin suuntaa kun koneen liikesuunta vaihtuu,niin jättää säädön nojaan vähän pakin suuntaan.kunnossa oleva välyksetön säädin tottelee n 1/2 kierrosta.kulunut enempi tarvii. JA MUISTA VAROVAISUUS.
-
- Viestit: 611
- Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
En tiedä Valmetin ajomoottorista onko saman lainen, mutta ponssessa ainakin on ajomoottorin säätimessä semmoinen 5 markan kokoinen kuristin kolikko joka kuluu ja alkaa takertamaan ajoa myös. Olen kuullut että tuo ajopumpun kuluminen oli vanhoissa valmeteissa ihan yleistä. Aikoinaan olivat työmaalla kuulema jättäneet Valmetin lämpiämään pihalle kahvitunnin ajaksi. Kone oli lähtenyt itsestään hiipimään ja samalla oli vissiin kääntö jättänyt päälle niin oli kuopsuttanut nurkan takana autoa vasten kun olivat tullu kahvilta
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Löysin reilun kymmenen vuotta vanhan ohjeen termanin asennuksesta ponsse optiin. Eli pc/xp windows.Marjanpoimija kirjoitti:Löytyskö palstalta Valmetin Maxin kanssa painineita? Kyseessä 911 moto, lienee 2000-luvun taitteesta. Terman on versio 1.2.2. ja mittalaite alkuperäinen. Reistaavan Maxin tilalle on hommattuna Panasonicin toughbook cf-19 ja windows 7. Onko käyttöjärjestelmä vaihdettava xp tai linux-linjalle? Komatsun miesten mukaan uudet Maxit tulee win 8.? versiolla ja toimivat suoraan. Muuta apua ei sieltä suunnalta löytynyt.
Kokeilujen perusteella dosboxin avulla terman käynnistyy, muttei millään ilveellä löydä yhteyttä VBU-boksiin. Sarjaporttiasetuksia on säädetty vastaamaan Maxin asetuksia ja termanin konfiguraatiot vastaavat samaa porttia. Kuulopuheiden mukaan ongelma olisi sarjaportin virranhallinnassa, voisiko olla näin?
Ohjeessa mainitut yhteensopivat ohjelma versiot vähintään terman/terwin 2.2.1 ja vbu 3.2.5.
Toimisiko noilla ohjelmaversioilla ilman dosboksia? Yleensä nuo rakennelmat rupesivat pyörimään ongelmitta, kun vaan siirsi maxin com-kaapelin optin com porttiin 2 ja määritti portin
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
kiitoksia ohojeista täytyy koittaa säätää kun pääsee taas koneen äärehen
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
oliskohan tuon 840 punamustan jarrupaineitten lataamiseen jotain ohitusta, vois nyt täksi talaveksi ottaa pois käytöstä jos onnistuu, laittas paine akut keväämmällä kuntoon.
-
- Viestit: 611
- Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Ei jarrun latausta oikein voi ohittaa järkevästi. Tai no saa sinne maks paineen kokoajan päälle, mutta se ei ole oikein hyvä systeemi ku rassaa pumppua ja tekee nosturista huonon käyttää.
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
joo eihän sitä jatkuvaan lataukseen viitti laittaa, antaa nyt latailla tiehempaan ja täytyy ne akut siihen laittaa
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot], v-e-s-a ja 19 vierailijaa