Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Arpe
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Mittarullat on muuttunu ajanmyötä pienihalkaisijallisista ja leveistä paljon suuremmiksi ja kapeemmiksi. Monessa nykykoneessa mittarulla muistuttaa lopun edellä olevaa mopon ratasta.
Tällä kehityksellä on saatu korjausta tuohon "Jiin" esittämään ongelmaan.
Voisko siihen ketoseen päivittää mittarullaa uudemmasta vastaavasta kourasta? Rullan halkaisijaa tai piikkien pituutta vois suurentaa, jos mahtuu toimimaan ja pituusmitan kalibroinnissa riittää aluetta..
Jii
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 11:11 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jii »

Arpe kirjoitti:Mittarullat on muuttunu ajanmyötä pienihalkaisijallisista ja leveistä paljon suuremmiksi ja kapeemmiksi. Monessa nykykoneessa mittarulla muistuttaa lopun edellä olevaa mopon ratasta.
Tällä kehityksellä on saatu korjausta tuohon "Jiin" esittämään ongelmaan.
Voisko siihen ketoseen päivittää mittarullaa uudemmasta vastaavasta kourasta? Rullan halkaisijaa tai piikkien pituutta vois suurentaa, jos mahtuu toimimaan ja pituusmitan kalibroinnissa riittää aluetta..

Tuo on sellainen viritetyn mopon takarattaan kokoinen, ja suunnilleen saman levyinenkin. Koivua jos tekee automaattisyötöllä, ihan varmasti tulee monen mittaista. Ei tyvipöllistä, mutta heti kun alkaa oksat ja mutkat. Rulla pyörii mutulla liian herkästi, kädellä kun pyöräyttää vauhtiin, useamman kierroksen pyörii tyhjänä ja sama ilmiöhän tulee myös oksaisessa ja mutkaisessa koivussa kun pitää ottaa edestakaisin.

Koura aataminaikuinen, uudet ketolaiset telamitalla?
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja TKH »

Jii kirjoitti:
Arpe kirjoitti:Mittarullat on muuttunu ajanmyötä pienihalkaisijallisista ja leveistä paljon suuremmiksi ja kapeemmiksi. Monessa nykykoneessa mittarulla muistuttaa lopun edellä olevaa mopon ratasta.
Tällä kehityksellä on saatu korjausta tuohon "Jiin" esittämään ongelmaan.
Voisko siihen ketoseen päivittää mittarullaa uudemmasta vastaavasta kourasta? Rullan halkaisijaa tai piikkien pituutta vois suurentaa, jos mahtuu toimimaan ja pituusmitan kalibroinnissa riittää aluetta..

Tuo on sellainen viritetyn mopon takarattaan kokoinen, ja suunnilleen saman levyinenkin. Koivua jos tekee automaattisyötöllä, ihan varmasti tulee monen mittaista. Ei tyvipöllistä, mutta heti kun alkaa oksat ja mutkat. Rulla pyörii mutulla liian herkästi, kädellä kun pyöräyttää vauhtiin, useamman kierroksen pyörii tyhjänä ja sama ilmiöhän tulee myös oksaisessa ja mutkaisessa koivussa kun pitää ottaa edestakaisin.

Koura aataminaikuinen, uudet ketolaiset telamitalla?
Sukulaisella 51 telamitalla, erinomaisen tarkka. Uudemmissa mittaavan telan puolella hiukan pienempi moottori, eli ensimmäisenä lyö tyhjää mittaamaton puoli. Suosittelen kysymään muutossarjaa, jos sopii omaan kouraankin.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Arpe
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Jii kirjoitti:Tuo on sellainen viritetyn mopon takarattaan kokoinen, ja suunnilleen saman levyinenkin. Koivua jos tekee automaattisyötöllä, ihan varmasti tulee monen mittaista. Ei tyvipöllistä, mutta heti kun alkaa oksat ja mutkat. Rulla pyörii mutulla liian herkästi, kädellä kun pyöräyttää vauhtiin, useamman kierroksen pyörii tyhjänä ja sama ilmiöhän tulee myös oksaisessa ja mutkaisessa koivussa kun pitää ottaa edestakaisin.
Koura aataminaikuinen, uudet ketolaiset telamitalla?
Ahaa. telamitta on tuollasessa vamaan melko toimiva systeemi.
Mittarullan herkkää pyörimistä vois hieman jarruttaa, mutta ei liikaa. Muuten se pysähtyy, kun käy mutkan kohdalla hetkellisesti irti puusta ja syntyy päinvastainen ongelma.
Uudemmasta kourasta vakoilemaan miten telastamittaus on toteutettu ja muutostyö käyntiin.
JuhaL

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Arpe kirjoitti:
Jii kirjoitti:Tuo on sellainen viritetyn mopon takarattaan kokoinen, ja suunnilleen saman levyinenkin. Koivua jos tekee automaattisyötöllä, ihan varmasti tulee monen mittaista. Ei tyvipöllistä, mutta heti kun alkaa oksat ja mutkat. Rulla pyörii mutulla liian herkästi, kädellä kun pyöräyttää vauhtiin, useamman kierroksen pyörii tyhjänä ja sama ilmiöhän tulee myös oksaisessa ja mutkaisessa koivussa kun pitää ottaa edestakaisin.
Koura aataminaikuinen, uudet ketolaiset telamitalla?
Ahaa. telamitta on tuollasessa vamaan melko toimiva systeemi.
Mittarullan herkkää pyörimistä vois hieman jarruttaa, mutta ei liikaa. Muuten se pysähtyy, kun käy mutkan kohdalla hetkellisesti irti puusta ja syntyy päinvastainen ongelma.
Uudemmasta kourasta vakoilemaan miten telastamittaus on toteutettu ja muutostyö käyntiin.
Ketosen mittapyörän laakerit taitaa olla kestovoidellut kuulalaakerit. Yleensä kun rasvat häviää rupeaa pyörimään liian herkästi. Eli vaiha laakerit tai lisää niihin vaseliiniä, jos ovat muuten ok:t
Jii
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 11:11 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jii »

JuhaL kirjoitti:
Arpe kirjoitti:
Jii kirjoitti: Ketosen mittapyörän laakerit taitaa olla kestovoidellut kuulalaakerit. Yleensä kun rasvat häviää rupeaa pyörimään liian herkästi. Eli vaiha laakerit tai lisää niihin vaseliiniä, jos ovat muuten ok:t
Tämä täytyy tehdä, laakerit ei paljoa maksa. Tai sitten jarrua tiivisteen läpi sisälle, ei ainakaan tilannetta huononna. Samalla vaihtaa tiukemmat jouset, kun uudet tilasin varalle muiden varaosien mukana. Liikevaraa saisi olla enemmän, oli aiemmin nisulan sykekoura ja siinä mittapyörällä hieman isompi liikerata, ei pyörinyt samalla lailla liian herkästi sekäliiankin jäykkä jousi, joka käänsi kouraa irti puusta kaato-otetta ottaessa.
Marjanpoimija
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Touko 27, 2009 10:44 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Marjanpoimija »

Löytyskö palstalta Valmetin Maxin kanssa painineita? Kyseessä 911 moto, lienee 2000-luvun taitteesta. Terman on versio 1.2.2. ja mittalaite alkuperäinen. Reistaavan Maxin tilalle on hommattuna Panasonicin toughbook cf-19 ja windows 7. Onko käyttöjärjestelmä vaihdettava xp tai linux-linjalle? Komatsun miesten mukaan uudet Maxit tulee win 8.? versiolla ja toimivat suoraan. Muuta apua ei sieltä suunnalta löytynyt.

Kokeilujen perusteella dosboxin avulla terman käynnistyy, muttei millään ilveellä löydä yhteyttä VBU-boksiin. Sarjaporttiasetuksia on säädetty vastaamaan Maxin asetuksia ja termanin konfiguraatiot vastaavat samaa porttia. Kuulopuheiden mukaan ongelma olisi sarjaportin virranhallinnassa, voisiko olla näin?
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja nixu »

Marjanpoimija kirjoitti:Löytyskö palstalta Valmetin Maxin kanssa painineita? Kyseessä 911 moto, lienee 2000-luvun taitteesta. Terman on versio 1.2.2. ja mittalaite alkuperäinen. Reistaavan Maxin tilalle on hommattuna Panasonicin toughbook cf-19 ja windows 7. Onko käyttöjärjestelmä vaihdettava xp tai linux-linjalle? Komatsun miesten mukaan uudet Maxit tulee win 8.? versiolla ja toimivat suoraan. Muuta apua ei sieltä suunnalta löytynyt.
Tulikos Panasonic viestilaitehuollosta, sieltä tuli meille asennettuna. Tietävät suunnilleen mitä se tarvii, ku jatkuvasti nuita laittelevat..
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja TKH »

Arpe kirjoitti:
Jii kirjoitti:Tuo on sellainen viritetyn mopon takarattaan kokoinen, ja suunnilleen saman levyinenkin. Koivua jos tekee automaattisyötöllä, ihan varmasti tulee monen mittaista. Ei tyvipöllistä, mutta heti kun alkaa oksat ja mutkat. Rulla pyörii mutulla liian herkästi, kädellä kun pyöräyttää vauhtiin, useamman kierroksen pyörii tyhjänä ja sama ilmiöhän tulee myös oksaisessa ja mutkaisessa koivussa kun pitää ottaa edestakaisin.
Koura aataminaikuinen, uudet ketolaiset telamitalla?
Ahaa. telamitta on tuollasessa vamaan melko toimiva systeemi.
Mittarullan herkkää pyörimistä vois hieman jarruttaa, mutta ei liikaa. Muuten se pysähtyy, kun käy mutkan kohdalla hetkellisesti irti puusta ja syntyy päinvastainen ongelma.
Uudemmasta kourasta vakoilemaan miten telastamittaus on toteutettu ja muutostyö käyntiin.
Telamitallisessa on syöttömoottorit telojen alapuolella, mittausanturi toisen telan yläpuolella, samalla akselilla. Eli pitää olla alamoottorillinen koura, muuten menee vaikeaksi.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Marjanpoimija
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Touko 27, 2009 10:44 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Marjanpoimija »

nixu kirjoitti:
Marjanpoimija kirjoitti:Löytyskö palstalta Valmetin Maxin kanssa painineita? Kyseessä 911 moto, lienee 2000-luvun taitteesta. Terman on versio 1.2.2. ja mittalaite alkuperäinen. Reistaavan Maxin tilalle on hommattuna Panasonicin toughbook cf-19 ja windows 7. Onko käyttöjärjestelmä vaihdettava xp tai linux-linjalle? Komatsun miesten mukaan uudet Maxit tulee win 8.? versiolla ja toimivat suoraan. Muuta apua ei sieltä suunnalta löytynyt.
Tulikos Panasonic viestilaitehuollosta, sieltä tuli meille asennettuna. Tietävät suunnilleen mitä se tarvii, ku jatkuvasti nuita laittelevat..
Panasonic on muuta kautta tullut. Siihen on itse siirretty Terman ja Dosbox, jotka Komatsun kautta saatiin. Mikä käyttöjärjestelmä teidän koneessa on? Saattaa olla neuvonta nihkeää virallisia reittejä myöten, kun ei ole palveluita ostettu...
fordsonalias
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja fordsonalias »

viä kyselen että onkohan tohon 840 valamettiin jotain tehtävis kun yrittää vetää eteenpäin hitaasti vaikka on vapaalla, vai pitääkö vain laittaa pumppu ja vetomoottori huoltoon. joku joskus jossain sano että sitä pystyis säätähän, onko jollaki ollu samaa vikaa?
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

fordsonalias kirjoitti:viä kyselen että onkohan tohon 840 valamettiin jotain tehtävis kun yrittää vetää eteenpäin hitaasti vaikka on vapaalla, vai pitääkö vain laittaa pumppu ja vetomoottori huoltoon. joku joskus jossain sano että sitä pystyis säätähän, onko jollaki ollu samaa vikaa?
Laita ajopaine pistokkeisiin 2 painemittaria ja katso mitä näyttää kun pumppua ei kuormita. Lepopaineen pitää olla molemmissa porteissa sama, ellei ole niin pumpun keskitystä pitää säätää. Onko koneessa sauerin pumput?
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
fordsonalias
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja fordsonalias »

sauerin pumput, on täytyy hommata mittarit tai lainata,
terra
Viestit: 101
Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 1:41 pm
Paikkakunta: pohjoishäme
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja terra »

sauer ajopumpun säätöön on mittari ihan ok.Mutta mekaanisen nollan säätövara on pieni.säätimen keskityksen muutolla asiaa voi korjata.NYT TARKKANA JA PITÄÄ OLLA VAROVAINEN.!!! kone käymään,pys/kuormjarru pois,hytti ylös,muista TUKI.pumpun säätimen pohjassa on ruuvi,lukitus 10 tai 13mm.kuusiokolo 3tai 4mm.lukitus auki ruuvia kääntämällä kun liikkuu toiseen suuntaan,niin vaihtaa ruuvin suuntaa kun koneen liikesuunta vaihtuu,niin jättää säädön nojaan vähän pakin suuntaan.kunnossa oleva välyksetön säädin tottelee n 1/2 kierrosta.kulunut enempi tarvii. JA MUISTA VAROVAISUUS.
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

En tiedä Valmetin ajomoottorista onko saman lainen, mutta ponssessa ainakin on ajomoottorin säätimessä semmoinen 5 markan kokoinen kuristin kolikko joka kuluu ja alkaa takertamaan ajoa myös. Olen kuullut että tuo ajopumpun kuluminen oli vanhoissa valmeteissa ihan yleistä. Aikoinaan olivat työmaalla kuulema jättäneet Valmetin lämpiämään pihalle kahvitunnin ajaksi. Kone oli lähtenyt itsestään hiipimään ja samalla oli vissiin kääntö jättänyt päälle niin oli kuopsuttanut nurkan takana autoa vasten kun olivat tullu kahvilta :roll:
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
JuhaL

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Marjanpoimija kirjoitti:Löytyskö palstalta Valmetin Maxin kanssa painineita? Kyseessä 911 moto, lienee 2000-luvun taitteesta. Terman on versio 1.2.2. ja mittalaite alkuperäinen. Reistaavan Maxin tilalle on hommattuna Panasonicin toughbook cf-19 ja windows 7. Onko käyttöjärjestelmä vaihdettava xp tai linux-linjalle? Komatsun miesten mukaan uudet Maxit tulee win 8.? versiolla ja toimivat suoraan. Muuta apua ei sieltä suunnalta löytynyt.

Kokeilujen perusteella dosboxin avulla terman käynnistyy, muttei millään ilveellä löydä yhteyttä VBU-boksiin. Sarjaporttiasetuksia on säädetty vastaamaan Maxin asetuksia ja termanin konfiguraatiot vastaavat samaa porttia. Kuulopuheiden mukaan ongelma olisi sarjaportin virranhallinnassa, voisiko olla näin?
Löysin reilun kymmenen vuotta vanhan ohjeen termanin asennuksesta ponsse optiin. Eli pc/xp windows.
Ohjeessa mainitut yhteensopivat ohjelma versiot vähintään terman/terwin 2.2.1 ja vbu 3.2.5.
Toimisiko noilla ohjelmaversioilla ilman dosboksia? Yleensä nuo rakennelmat rupesivat pyörimään ongelmitta, kun vaan siirsi maxin com-kaapelin optin com porttiin 2 ja määritti portin
fordsonalias
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja fordsonalias »

kiitoksia ohojeista täytyy koittaa säätää kun pääsee taas koneen äärehen
fordsonalias
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja fordsonalias »

oliskohan tuon 840 punamustan jarrupaineitten lataamiseen jotain ohitusta, vois nyt täksi talaveksi ottaa pois käytöstä jos onnistuu, laittas paine akut keväämmällä kuntoon.
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Ei jarrun latausta oikein voi ohittaa järkevästi. Tai no saa sinne maks paineen kokoajan päälle, mutta se ei ole oikein hyvä systeemi ku rassaa pumppua ja tekee nosturista huonon käyttää.
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
fordsonalias
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja fordsonalias »

joo eihän sitä jatkuvaan lataukseen viitti laittaa, antaa nyt latailla tiehempaan ja täytyy ne akut siihen laittaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot], v-e-s-a ja 19 vierailijaa