International 454 -70

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Aivan, noin se varmaan on. Kummallista jos sorvarilla ei ole ollut käsitystä mikä on minimimitta mihin asti voi vauhtipyörän sorvata.

Niinhän se on, paineasetelma pyörii vauhtipyörän mukana ja pooriholkki myös siinä riippumatta ajokytkimestä.
Suomi kuuluu länsimaihin
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Iltojen pimetessä on parasta taas ruveta lämmittelemään tallia ja ottaa tämä kesän levännyt vekotin työn alle. Kytkinmurheet ovat nyt toivottavasti takanapäin kiitos uuden vauhtipyörän. Tuossa venttiilikoppaa pestessäni havahduin huomaamaan että mitenköhän se viisas insinööri on moottorin öljynvaihtoa ajatellut kun ei missään ole joutilasta reikää mihin sitä öljyä rupeaisi lorottamaan? Onko se meinannu että kun ei panna venttiilikoppaan täyttöreikää niin se isäntä vaikka säätäisi venttiilit samalla kertaa kun kopan joutuu irti ottamaan?
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

karvamooses kirjoitti:Iltojen pimetessä on parasta taas ruveta lämmittelemään tallia ja ottaa tämä kesän levännyt vekotin työn alle. Kytkinmurheet ovat nyt toivottavasti takanapäin kiitos uuden vauhtipyörän. Tuossa venttiilikoppaa pestessäni havahduin huomaamaan että mitenköhän se viisas insinööri on moottorin öljynvaihtoa ajatellut kun ei missään ole joutilasta reikää mihin sitä öljyä rupeaisi lorottamaan? Onko se meinannu että kun ei panna venttiilikoppaan täyttöreikää niin se isäntä vaikka säätäisi venttiilit samalla kertaa kun kopan joutuu irti ottamaan?
Jospa insinjööri meinannu öljyt loroteltavaksi mittatikun rööriin :roll:
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

No niinpä tietennii, öljypohja irti vielä enkä muistanu koko mittatikun putkea :oops: Nooh eikö sitä sanota ettei tyhmiä kysymyksiä olekkaan, on vaan tyhmiä kysyjiä.
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Yrittelin tuota vekotinta käyntiin ja syöttöpumppu kusi kaasu-ja sammutinakselilta löpöä oikein kunnolla läpi, uusia o-renkaita laittaessa huomasin että sammuttimen akseli on laitettu väärässä asennossa paikalleen ja akselin tappi (joka pitäisi asettua omaan hahloonsa) on painanut pumpun sisällä olevasta akselista (tai mikä lie) tämän hahlo-osan poikki. Pumppu on Bosch valmisteinen, kyltissä seuraavat tiedot: EP/VA 3/100H1100 BR62 0 460 303 094. Onko paha aukaista tuota pumpun päätä niin paljon että pääsisi jonkinlaista korjausta yrittämään?
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Itse itselleni vastaten(sain asiantuntevaa apua), akseli pumpun sisältä lähti ihan kärkipihdeillä vetämällä pois, nyt vissiin kiikutan tuon akselinpätkän kello-tai kultasepälle juotettavaksi. Sellainen vielä kiinnostaisi, että miten sellaisessa tilanteessa toimittaisiin että nämä kaasu ja sammutinvivut olisi merkkaamatta irroitettu booreiltaan? Itse sain jonkinlaiset merkit niihin nykerrettyä mutta helpostihan nuo vaan nappaisi irti ja sitten olisi tenkkapoo edessä.
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Vekotinta saatu jo sen verta kasaan että OLISI saanut ruuvata hydrauli suodattimen paikalleen ja ruveta öljyjen kanssa pelaamaan, mutta kuten taas kerran niin pienet osapuutteet rupesi jarruttamaan tekemistä. Eli löytyy suodatin O-rengas ja koppa,käyttöohjekirjan kuvassa näkyy kuitenkin vielä Väliholkki ja ohivirtausventtiili. Holkkejahan on maailma täynnä mutta mikä se lie tämä venttiili? Kuvassa näytti pyöreältä verkonpalalta missä pellikehys ympärillä? onko teknisempi kalu kyseessä ja mistähän per*¤leestä tuonkin nyt sitten leipoisi? Onko jollakin ylimääräisenä?
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Ongelmasta toiseen. Nyt kun ne öljyt on sinne perään saatu ja suodatinkin tarpeellisine ohivirtausventtiileineen päästäänkin itse asiaan eli luonnollisesti se öljy pyrkii nyt koneesta pois, tässä vaiheessa vielä orbitrolin kautta, katsotaan kun se saadaan tilkittyä mistä seuraavaksi. Öljyä tulee tosiaan mötikän kyljestä,sauman kohdalta,joku isompi o-rengas siellä antautuu paineen alla. Ja kysymys kuuluu-Onko tuollainen vuoto mahdollisesti korjattavissa pelkällä o-renkaalla vai onko tuo vaan ilmoitus siitä että vekottimen sisällä joku renklaa pahemmin ja paine tulee ulos sieltä mistä helpoimmalla pääsee? Haulla etsin näitä orbitrol ongelmia eikä oikein kellään vuotanut tuolla tavalla..
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Natikan orbitrolistako ei saa aikaiseksi edes vit*uilua keltään??
roopenpoika
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Se orbitroli on tosi hankalassa paikassa ottaa pois.
Jos se on danfos niin se voi vuotaa niiden pyöreiden laippojen välistä,
jossa on kapeat o-renkaat. Yleisemmin se vuotaa akselin juuresta.
Venttiili on helppo purkaa mutta vaikea kasata.
Jos sen kasaa väärin joko se ei toimi ollenkaan tai ratti pyörii hullun lailla edes takaisin.
Danfossiin saa tiivistesarjan muista en tiedä mitään.
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Merkistä ei ole vielä selvyyttä, mutta koetin äsken kiristää niitä pohjassa olevia ruuveja ja vuoto väheni kyllä merkittävästi,laipan välistä se vuoto tulee. O-renkaita löytyy kyllä alan liikkeestä mutta se kasauspuoli mietityttää,tekeekö itselleen vaan turhaa työtä. Ihmisen tekemältä tuo kyllä toisaalta vaan näyttää.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

karvamooses kirjoitti:Tarkoitin että vauhtipyörästä on sorvattu liian paljon materiaalia pois-asetelma on siirtynyt vastaavan määrän moottoria päin-asetelmassa kiinteänä oleva booriholkki on tämän johdosta jäänyt enää 5mm boorille ja on varmasti pyörähtänyt ensimmäisen kovemman rasituksen alla. Oikaiskaa jos teoria tuntuu väärältä. En ymmärrä miten kytkinakseli vaikuttaa tähän asiaan? Mielestäni tuo IPTO-akseli elää omaa elämäänsä täysin riippumatta kytkinakselin toiminnasta? Rynkyttävä kuorma on varmasti ollut syynä ipto-akselin boorien heikkoon kuntoon ja nämä huonokuntoiset boorit on varmasti edesauttaneet asetelman pyörähtämistä,mutta suurin syy tuolle pyörähdykselle on se että koko asetelma on liian edessä.
Tuntuu hieman oudolta, jos vauhtipyörästä olisi sorvattu niin paljon pois, että kytkinlevyn booria olisi enää viitisen milliä booriakselin päällä.

Taitaa olla ajettu kantavalla kytkimellä. Moottorista on ensin kulunut kampiakselin päittäislaakeri ja sitten akseli on syönyt runkpoukin ohueksi.

Tämäkin teoria tuntuu ihmeelliseltä, mutta sellaisiakin on joskus nähty. Joten kytkinpolkimelta säätövarat alkuun ja sitten kokeilet onko kampiakselilla runsaasti päittäistä.
roopenpoika
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Venttiilin kasaus ei onnistu päättelemällä eikä purkuvaiheessa osien
paikkoja merkitsemällä. Tai voihan se onnistuakkin jos on tarkkana
ja voihan se mennä vahingossakin oikein.
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Toinen vauhtipyörä on jo paikallaan ja mitatkin täsmää oikein hyvin ja kytkin toimii.Vanha vauhtipyörä oli sorvattu niin päin helvettiä ettei tekijällä ole voinut olla mitään käsitystä tekemästään työstä, yleensäkin koko kytkinremontissa ei ole yhtäkään virhettä olemassa mitä siinä EI olisi tehty. Ainut onnistuminen on siinä että kaikki osat mitä siellä piti olla, myös olivat siellä.
roopenpoika
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Vauhtipyörästä jos sorvaa liikaa pois niin kiinnityspultit tulee vastaan, ja
ottaa kytkinlevyyn kiinni.
Jos taas ottaa pulttien alta pois niin pultit käy pitkiksi.
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Marjakangas mainostaa että "lähetä orbitrolisi meille tiivisteitten vaihtoon" mahtaakohan olla tyyristä lystiä? siis pelkkä työ, Natikan tiivistesarja näytti kustantavan reippaat kolmakymppiä-edellyttäen että sopii. Kyllä tässä vauhtipyörässä on pultinkannat tulleet levyyn kiinni.
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... ng/hga.pdf
Yksityiskohtainen kasaus ja purku-ohje kuvineen internationalin TRW Hydraguide 2 SM HGA tyypin orbitrolin tiivisteiden vaihtoon. Lontoon murteella
Viimeksi muokannut karvamooses, Ma Joulu 03, 2012 11:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
roopenpoika
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Tuo ohje ei ole Danfos venttiilille.
Natikka on käyttänyt myös muun merkkisiä venttiilejä.
karvamooses
Viestit: 576
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karvamooses »

Päivän kysymys- https://picasaweb.google.com/1087251427 ... 7449016546 Mikä on tuo ??? napa
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

W-napa, eli sähkövarvikellolle tieto....?
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], trantor ja 38 vierailijaa