Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
HeikkiS
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Touko 08, 2017 9:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Mulla alkoi hydr.pumppu vuotamaan akselin juuresta, oli koplingin kumiholkit kuluneet tyhjiin ja syöneet myös kopligin reijät soikeiksi ja pumpun etulevyn myös väljäksi. Ensiapuna tein letkusta uudet kumit koplinkiin ja pumppuun laitoin uuden stefan. Tilasin uuden koplilgin ja pumpun. Sixtek toimittaa sellaiset, väliaikais korjaus toiminut niin hyvin(kop kop) että osat vielä vaihtamatta.
Case 580G
Mika72
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Mika72 »

2xford4000 kirjoitti: Pe Touko 31, 2019 10:06 pm
Mika72 kirjoitti: Pe Touko 31, 2019 2:15 pm
JackOAT kirjoitti: To Maalis 31, 2016 5:44 pm Tein tänään kaupat Case 580F kaivurikuormaajasta. Pitäisi moinen saada vielä tontille. 60km olisi matkaa, uskaltaisikohan lähteä ajamaan tuota matkaa? Kone ei ole rekisterissä, mutta on sille joskus siirtokilvet saatu joten kai ne saisi uudelleenkin.

Kone itsessään on siinä ja tässä-kunnossa. Kaikki toimii, mutta esimerkiksi ainakin kaivurin venttiililohko vaikuttaisi vuotavan, mutta ei mitään kovin hälyttävää. Jarrut myös tuntuvat todella heikoilta, siksikin tuo siirtoajo hieman hirvittää.

Kauhoja tuli kaivuriin kolmekin kappaletta, mutta kaikki on siinä kunnossa että joutuu kunnostelemaan. Sama pätee etukauhaan. Mutta ne on simppeleitä juttuja ne, vehkeet löytyy kotoa ja jonkin verran materiaaliakin.

Minkäs tyyppiset jarrut tässä vehkeessä on? Saisiko jarruja pikaelvytettyä kenttäolosuhteissa? Minkälainen remontti jarruissa odottaa?

Mitä vinkkejä raati nyt alkuun antaa?

Käsikirja olisi tarpeen, samoin tietysti korjauskäsikirja. Mistäs näitä? Netistä varmaan löytyy, mutta osaako joku suositella? Saa se maksaakin. Mieluiten ottaisin ainakin peruskäsikirjan ihan fyysisenä versiona.

Kiitokset neuvoista etukäteen :D
Mitäs tälle koneelle kuuluu nykyään?
eihän vain ollut niin että nimemerkin takaa syöpä vei miehen..
Sitä minäkin muistelin :roll:
1995 JCB Robot 150
Construction King
Viestit: 550
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen // Case 580G lohkolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Moi vanhaan ketjuun, osaisiko joku vastata kysymykseeni?

1) Missä on Case 580 G -mallin (vm. 1985) moottorissa lohkolämmittimen paikka?
- toisaalta foorumilta löytyi tietoa, että moottori olisi Perkins AD4/55, sama kuin David Brown 1290 ja 1390
- lähinnä kiinnostaa onko se helpossa paikassa, jos haluaisin sellaisen asentaa?

Mulla on sellainen tilanne, että jäähdytysnesteet olisi syytä vaihtaa. Haluaisin samassa yhteydessä asentaa lohkolämmittimen, mutta mietityttää jos paikka on tosi haasteellinen tilan puolesta ( ei mahdu poistamaan pakkasproppua / poraamaan propun läpi?), tai mahtaako olla paljon purettavaa edessä..

Mistäpäin moottoria proppua kannattaisi etsiä (kuljettajan oven puolelta? Etu/takapuolelta lohkoa? ) Mulle uusi laite tämä Case, kaikki on uutta.

2) Bonuskysymyksenä mulla olisi, että onko arvioita sopisiko tää vastus
https://verkkokauppa.turunkonekeskus.fi ... ri=product

Päättelin että tuon moottorikoodin perusteella voisi sopia..

Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
HeikkiS
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Touko 08, 2017 9:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Moi!
Omassa case 580Gssä, tuo lohkolämmitin on asennettu ruiskutuspumpun yläpuolelle lohkoon. Moottori on DB. moottori, ei perkins.
Case 580G
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mullakin on vastus propussa joka on suoraan syöttöpumpun yläpuolella. Helppo paikka. Vastus näyttää samalta kun linkissä, helppo toki mittaamalla varmistaa, 44mm. Itte olen vaihtanu jäähdytinin nesteitä punaseen, huuhtelee vaan ensin. Taisin laittaa uuden termostaatinkin omaani samalla.
Construction King
Viestit: 550
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos vastauksista. Koetan saada hankittua tuon vastuksen. Mulla ei ole erityisiä talvikäyttötarpeita, mutta helpottaa käynnistystä ja siten myös kunnossapitoa.

Moottori on siis David Brown. Tämäkin tieto auttaa. Mulla ei ole tiedossa vielä missä ruiskutuspumppu on, mutta uskon se löytyy kun avaan moottoritilan kannen :D

Olen netistä katsellut PDF -Repair -manual:ia ja Operator -manualia.
- Aikaisemman mallin Operators manual löytyi netistä ilmaiseksi, sillä tuntuu selviävän jotenkin myös G-mallin kanssa.
- Jos joltain löytyy 580G -mallin Repair (Service?) manual PDF, olisin siitä valmis maksamaan, yksityiskohdat voidaan sopia yv:llä tai puhelimella

Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Tämä 580g perustuu casen jenkkikoneseen, olisikohan 580d. Nämä g mallit on koottu Casen Poclainilta ostamassa tehtaassa Ranskassa taavetin koneella. Jenkkikoneissa on cumminssin moottorit. Käsittääkseeni euro koneissa cummins tuli malliin 580k. Huomio manuskassasi, että se voi olla cummins moottorille. 580g räjäytyskuvat löytyy CNH sivuilta jostain. Taavetin 1390 manuskan luulis löytyvä netistä, siittä näet moottorin ohjeet.
HeikkiS
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Touko 08, 2017 9:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Itseltä löytyy tuon 580g varaosakirja paperiversiona. Mapissa on sivuja vuosilta 1982-1987, enimmäkseen kuitenkin vuosilta 1986-87. Mapissa sivuja kohtuu paljon n.5cm paperia. Ostin aikoinaan Riihimäeltä Rauta ja Petrooli tapahtumasta. siitä olen verrannut varaosanumeroita eBayssa oleviin Casen varaosiin, yllättävän hyvin tuntuu osia löytyvän. Jos etsii 580g, tarjontaa on vähän, varaosanumerolla tarjontaa enemmän. ilmeisesti jenkkien koneista löytyy sama numerointi?
Case 580G
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Kyllä mullaki on se käsitys että poislukien moottori, saman ikäiset jenkkikoneet on samoja. Näissähän on esim sylinterit tuuma mitoin. Luin jostain että näitä 580 koneita olis tehty eri versioina yhteensä 200 000 kpl.
HeikkiS
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Touko 08, 2017 9:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

jep! Noita tiivistesarjoja, kaivuulaitteen puslia/tappeja ja momentinmuuntimen/suunnanvaihtimen osia usealla myyjällä tarjolla. Tosin kallista on tilata halpoja osia jenkeiltä.
Case 580G
Construction King
Viestit: 550
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Mielenkiintoisia tietoja Case 580 -mallista ja erityisesti 580G -mallista.

Youtubesta katsoin David Brown 1390 4wd -mallin videolta, kieltämättä moottori kuulostaa samanlaiselta kuin Case 580G. Moniin muihin traktoreihin verrattuna mun korvaan tosi nätiltä kuulostaa moottorin käynti.

Mä koitan löytää David Brown (Taavetti) 1390 moottorin korjausohjeen jostain, ja myös Case 580 PDF -korjausohjeen. Erityisesti mua huolettaa turvallisuus, jos ei tiedä mitä tekee, niin siinä on paljon painavia osia jotka voivat vahingoittaa tai viedä hengen.

Ostin IKH:n webbikaupasta lohkolämmittimen, se saapuu paikalliseen IKH:hon alkuviikosta.

Mulla on tämä netistä löytynyt 1975 operation manual aikaiselle 580 -mallille (onko toi C tai B -mallille):
https://data2.manualslib.com/pdf6/122/1 ... 580_ck.pdf
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

jpeltoma kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 5:34 pm Mullakin on vastus propussa joka on suoraan syöttöpumpun yläpuolella. Helppo paikka. Vastus näyttää samalta kun linkissä, helppo toki mittaamalla varmistaa, 44mm. Itte olen vaihtanu jäähdytinin nesteitä punaseen, huuhtelee vaan ensin. Taisin laittaa uuden termostaatinkin omaani samalla.
Tinkaisin hieman isommaksi tuota proppua, 44.45 mm eli 1 3/4 tuumaa.
Construction King
Viestit: 550
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Calix -vastuksen asennuksessa oli hieman haasteita.
- lohkon kyljestä pakkaspropun poisto oli helppo ja nopea toimenpide, kuten aiemmista vastauksista kävi ilmi, sijainti asennuksen kannalta on helppo.

- haaste tuli siitä, että vastuksen kiinnityksessä (vesitilan puolelle tuleva) U-palkki katkesi.
- mulla oli haasteita saada tiivisterengas menemään suoraan propun koloon, eli se tahtoi jäädä kantamaan aina joltain puolelta.
- oletin saisin vedettyä tiivisterenkaan paikalleen ruuvaamalla pultista joka menee propun läpi, mutta tosiaan se U-palkki katkesi siltä kohdalta missä on porattuna reikä palkkiin (eli keskellä)

Kai lämmityselementti olisi pitänyt paikalleen saada rikkomatta kiinnikettä, esimerkiksi laittamalla liukastetta tiivisterenkaalle. Calix:ista muodostunut laatu -vaikutelma mulle on heikko, kiinnike vaikuttaa materiaaliltaan vastaavalta kuin halpa huonekaluputki (pehmeä metalli ja huono taivutuksen kesto), kiinnikkeessä oleva reikä on iso suhteessa kiinnikkeen halkaisijaan, ja kiinnike muutenkin vaikuttaa rimpulalta.

Se lähinnä harmittaa, että kaivurille viikonlopuksi suunnitellut huoltotoimet jäivät nyt odottamaan korvaavaa osaa, kun moottoria ei voi käynnistää ilman että poistetun pakkaspropun paikalla on tulppa (=lämmitysvastus). Jatkuu kun saan korvaavan osan..
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 550
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Mitens, olisiko kenelläkään kokemuksia, sopiiko Defan lohkolämmitin Case 580G -malliin ( David Brown 1390 ):

https://www.ikh.fi/fi/defa-lohkolammiti ... se-d411301


Soveltuvuudessa on listattuna:
Case 1194 moottori AD3.55
David Brown Case 1190 moottori AD3.55

Halkaisijan puolesta (44.5mm) voisi sopia, mutta mietityttää :
- tunnustelin sormella 580G -mallin pakkaspropun reiästä, ja tuntuisi lohkon sisäpuolella tilaa on 1) vähän suoraan sisällepäin; 2) reilusti alas ja/tai etuviistoon alaspäin; erittäin vähän oikealle tai vasemmalle.
- tämä tarkoittaisi mahdollisesti että jos vastus sopii vesitilaan, silloin johdon liitos tulisi hyvin lähelle tai koskisi pakosarjaan?

Jos edellämainittu tai joku muu Defa -malli sopii, mielelläni kuulisin. En nyt täysin sulje pois tuota jo hankittua Calix -vastusta, toisaalta tässä tulee joka tapauksessa usean päivän odotus uudesta osasta, niin haluaisin katsoa Defa -kortin.

Calix:issa ihmetyttää sen heikosti toteutettu kiinnitys, kaiken muun ohella miksi kiinnityspultti on niin päin, että mutteri+prikka ovat lohkon sisäpuolella. Lohkolämmitintä irroitettaessa jos pulttia avaa liian monta kierrosta, prikka, mutteri ja kiinnitys "U-palkki" tippuvat lohkoon sisälle. Defan toteutuksissa näyttäisi olevan toisinpäin, jolloin ainakin näkee kun mutteri on tulossa pultin päähän - ja lisäksi pultista voi tarttua ulkopuolelta kiinni jolloin se ei pääse tippumaan.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 550
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Huomenta, mulla olisi vielä lisäkysymyksiä :
- Mistä 580G ( David Brown 1390 ) jäähdytysnesteen saa poistettua ?
-- Avasin lauantaina jäähdyttimestä alareunasta ( "matkustajan puolelta" ) pienen 14mm kannalla olevan tulpan ( ja jäähdyttimen korkin ylhäältä nopeuttaakseni nesteen valumista )
-- Nestettä valui arviolta 7L pois, mutta ymmärtääkseni nestetilavuus on 14L
-- Lohkossa nestepinta on edelleen sunnuntaina samalla tasolla, eli injektoripumpun yläpuolella olevan propun reiän alareunassa

Mistä saan laskettua loput nesteet pois? Mua ihmetyttää miksi nestepinta ei ole lohkosta tullut jäähdyttimen alavesiletkun kautta alemmaksi. Ymmärtääkseni termostaatti on ylävesiletkussa tai kannen yläosassa.

Taivaan siniset oli jäähdytysnesteet (ei tippaakaan sinivihreät, vaan kuin Suomen lipusta otettu väri).

Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Vesipumppua/alavesiletkun pintaa alemmaks ei pääse lohko tyhjenemää, ja alempana lohkossa on mutterikantanen roppu nesteen laskua varten.
En muista kummalla puolella konetta, mut ei muuta kun kattelemaa sieltä ja tulppa auki. Voi siellä olla jokin öljykanavantulppakin, mut se selviää kun roppua avaa millon löyty oikea roppu.
Onkos tuo vapari, vai ahdettu kone?
Construction King
Viestit: 550
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos etsin lohkosta mistä saa laskettua. Kai mulla oli ajatus että jäähdyttimen alaosa olisi alin kohta, niinkuin henkilöautoissa usein on.

Täällä on tavallinen vapaastihengittävä moottori. Lisäsin käyttäjätunnuksen allekirjoitukseen mallin niin se on jatkossa aina siellä.

Mielenkiintoista, että ahtimellakin on kaivurikuormaajia tehty, itse en ole kaivannut lisätehoa, nykyisessäkin on voimaa enemmän kuin uskallan käyttää :D
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Harvoin henkilöautonkaa moottori tuhjenee kokonaa jäähyttäjän kautta!

Vm- 87 lähtien oli puhaltimella, mut muuten sama pata. K-Mallissa sitten eri kone.
Lähinnä koneen siirtoajoon tuli reippautta lisäteholla.
HeikkiS
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Touko 08, 2017 9:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Itsellä tuon ikh linkin mukainen defan vastus. Asennettuna liitin klo.12.00, eli yläviistoon. Vastuksessa nro.032 ja 750
Case 580G
Construction King
Viestit: 550
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos, juuri tämä tieto kiinnostaa. Koitan katsoa josko saisin Defan vastuksen Calix:in tilalle.

Mulla näyttää tältä moottoritilassa ennen ja jälkeen pakkaspropun irroituksen:

https://aijaa.com/c7Qeaw
https://aijaa.com/xzhxeK
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarski80, monni, Semrush [Bot] ja 32 vierailijaa