Otti silmään kun puhuit jarrunesteestä. Ainaki mun g mallissa jarruissa on tavallinen öljy nesteenä.deadliestcatch kirjoitti:Talven jäljiltä jarrupolkimet jää pohjaan, nousee kyllä kun jalalla nostaa Ja huonommin toimii sekin ainoa toimivahko jarru oikealla puolella.
Toivottavasti ilmaus auttaa. Jarruneste oli selvästi talven aikana valunut. Huomenna jos vaan kelit ja motivaatio sattuu kohdilleen, täytyy ilmata jarrut ja tutkailla tuon vasemman puoleisen jarrun säätöä.
Saa neuvoa ja kommentoida.
Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
-
- Viestit: 657
- Liittynyt: La Marras 12, 2016 11:00 am
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Jos on noita taavin peruja niin pitää vihreätä citikkaöljyä LHM olla tuossa systeemissä. Jos erehtyy noihin tavallista jarrunestettä laittaa niin on kaikki sylinterit sökönä, eli pää -ja työ sylinterit. 580 F mallilla joskus ajellut.. Tiivisteet pitää uusata kaikki niistä.
Case 1594-4HS
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
-
- Viestit: 1408
- Liittynyt: La Joulu 20, 2014 11:10 am
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Motonetin jarrunestettä mä ainakin olen tuonne laittanut, katsoin vielä tuosta käsikirjasta että kyllä sopii.
Tänään herkisi jarru vasemmallakin puolella toimimaan, mutta jarrut ei tosiaankaan toimi "synkassa". Pitää tutkia lisää vielä. Vasemmalla puolella oli tuo säätörööri melko "käytetyn" näköinen ja säätömutteri oli helvetin tiukassa. Oikeaa puolta kun sääteli niin paikat oli puhtaat ja säätömutteri liikkui asiallisesti.
Nyt jarruttaa sitten oikean jarrun polkimella vasenkin puoli, mielenkiintoista. Täytynee tutkia nuo sylinterit ja muut härveet, mutta kelpaa nyt toistaiseksi.
Vedonvapautinta vilkuilin hieman, mutta en alkanut vielä mitään mittaamaan. Olihan se solenoidi tuo osa nro 57?
Ja onko sen lattianapin lisäksi joku toinenkin kytkin joka liittyy vedonvapauttimeen??
Tänään herkisi jarru vasemmallakin puolella toimimaan, mutta jarrut ei tosiaankaan toimi "synkassa". Pitää tutkia lisää vielä. Vasemmalla puolella oli tuo säätörööri melko "käytetyn" näköinen ja säätömutteri oli helvetin tiukassa. Oikeaa puolta kun sääteli niin paikat oli puhtaat ja säätömutteri liikkui asiallisesti.
Nyt jarruttaa sitten oikean jarrun polkimella vasenkin puoli, mielenkiintoista. Täytynee tutkia nuo sylinterit ja muut härveet, mutta kelpaa nyt toistaiseksi.
Vedonvapautinta vilkuilin hieman, mutta en alkanut vielä mitään mittaamaan. Olihan se solenoidi tuo osa nro 57?
Ja onko sen lattianapin lisäksi joku toinenkin kytkin joka liittyy vedonvapauttimeen??
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mulla on kuormaajan kepin päässä vedonvapauttimen nappi.
Vilkaisin vieöä g:n ohjekirjaa, kyllä sinne jarruihin on sama öljy kun hydrauliikkaan tuossa mun koneessa.
Vilkaisin vieöä g:n ohjekirjaa, kyllä sinne jarruihin on sama öljy kun hydrauliikkaan tuossa mun koneessa.
-
- Viestit: 1408
- Liittynyt: La Joulu 20, 2014 11:10 am
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
DOT 3:sta 580F:n
Tossa kaikki nesteet mitä ohjekirja sanoo:
Tossa kaikki nesteet mitä ohjekirja sanoo:
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Huhti 30, 2017 7:25 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mulla on edessä norjalainen ohjekirja 580F:lle vuosimallia 1981. Sen mukaan valmistenumeroon 3733487 asti jarrujärjestelmässä käytetään DOT 3 bremsevaeske ja numerosta 3733488 alkaen Nuto H32 tai tellus 27.
Case 580 Super E:ssä vm 1986 käytetään jarruissa normaalia hydrauliikkaöljyä.
Sattuuko kukaan tietämään, saako takapyörien "final drivet" vedettyä vetoakseleineen irti mutterit ja pultit irrottamalla vai pitääkö purkaa perää enemmänkin?
Case 580 Super E:ssä vm 1986 käytetään jarruissa normaalia hydrauliikkaöljyä.
Sattuuko kukaan tietämään, saako takapyörien "final drivet" vedettyä vetoakseleineen irti mutterit ja pultit irrottamalla vai pitääkö purkaa perää enemmänkin?
-
- Viestit: 853
- Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Suunnanvaihtajan vasemmalla puolella se ulos töröttävä Redbull-tölkin kokoinen pökäle johon menee etupuolelta kaksi johtoa sisään.deadliestcatch kirjoitti:Vedonvapautinta vilkuilin hieman, mutta en alkanut vielä mitään mittaamaan. Olihan se solenoidi tuo osa nro 57?
Ja onko sen lattianapin lisäksi joku toinenkin kytkin joka liittyy vedonvapauttimeen??
Jarrupolkimessa on katkaisija joka vaikutta kanssa vedonvapauttimeen, ilmeisesti samalla myös jarruvalokytkin. Ja sitten on vielä mittaritaulun vasemmassa alakulmassa vipukytkin (DRIVE-NEUTRAL) jonka logiikkaa en oikein ole kaaliini saanut.
-
- Viestit: 1408
- Liittynyt: La Joulu 20, 2014 11:10 am
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Joo, sitten ihan oikeaa käikälettä olen pitänyt vedonvapauttimen solenoidina.Garde72 kirjoitti:Suunnanvaihtajan vasemmalla puolella se ulos töröttävä Redbull-tölkin kokoinen pökäle johon menee etupuolelta kaksi johtoa sisään.deadliestcatch kirjoitti:Vedonvapautinta vilkuilin hieman, mutta en alkanut vielä mitään mittaamaan. Olihan se solenoidi tuo osa nro 57?
Ja onko sen lattianapin lisäksi joku toinenkin kytkin joka liittyy vedonvapauttimeen??
Joo, ei tuo ihan selvä juttu ole tämänkään perusteella:Jarrupolkimessa on katkaisija joka vaikutta kanssa vedonvapauttimeen, ilmeisesti samalla myös jarruvalokytkin. Ja sitten on vielä mittaritaulun vasemmassa alakulmassa vipukytkin (DRIVE-NEUTRAL) jonka logiikkaa en oikein ole kaaliini saanut.
Ja sivulla 31 ei ole kuvassa item nro 34. Ja jos sillä sivulla tarkoitettiin kohtaa 34, se on taas "interlock pin for brake pedals".
Kuormainkäytössä on mullakin tarkka työskentely vielä mahdotonta
Jotenkin olettaisin, että tuon pitäisi olla neutral-asennossa kuormaajakäytössä, jolloin jarrupoljin vapauttaa vedon. Tai sinne päin.
Täytynee tutkia tätä enempikin.
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
-
- Viestit: 1408
- Liittynyt: La Joulu 20, 2014 11:10 am
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Ah, korjauskäsikirjassa asia selvenee:
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
-
- Viestit: 1408
- Liittynyt: La Joulu 20, 2014 11:10 am
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Vielä tässä jatkan, kun en ymmärrä miksi näin:
Mille ei ole kontrollia jos on asetettu neutral päälle? Kyllähän jarrut toimii.. veto katkeaa vedonvapauttimesta tai jarrusta jne..
Mille ei ole kontrollia jos on asetettu neutral päälle? Kyllähän jarrut toimii.. veto katkeaa vedonvapauttimesta tai jarrusta jne..
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
-
- Viestit: 2140
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Eikö tuo viittaa moottorijarrutuksen puutteesta jyrkänteellä mahdollisesti ilmenevään karkaamisenvaaraan? Tosin en kyllä tunne ko. koneen voimansiirtoa tuon moottorijarrutuksen osalta vaikka sitä tässä vitjassa on taidettu sivutakin.
T. Kauko Ollila
T. Kauko Ollila
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Syynä on jarrujen "heppoisuus" suhteessa koneen painoon. Laite pysyy alamäessä paremmin hanskassa, kun moottorijarrutus hillitsee tasaisesti alamäessä. Sama varoitus on useissa muissakin vastaavissa laitteissa.
Nopeus nousee vapaalla helposti arvaamattoman nopeasti suuresta painosta johtuen. Hallittu pysähtyminen on sitten hiukan haastavampaa.
Nopeus nousee vapaalla helposti arvaamattoman nopeasti suuresta painosta johtuen. Hallittu pysähtyminen on sitten hiukan haastavampaa.
-
- Viestit: 1408
- Liittynyt: La Joulu 20, 2014 11:10 am
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Tämä se varmaan on syynä tuolle varoitukselle.NH kirjoitti:Syynä on jarrujen "heppoisuus" suhteessa koneen painoon. Laite pysyy alamäessä paremmin hanskassa, kun moottorijarrutus hillitsee tasaisesti alamäessä. Sama varoitus on useissa muissakin vastaavissa laitteissa.
Nopeus nousee vapaalla helposti arvaamattoman nopeasti suuresta painosta johtuen. Hallittu pysähtyminen on sitten hiukan haastavampaa.
No, eipä toimi vedonvapautin neutral-kytkettynäkään. Täytyy alkaa tutkimaan. Jotain johtovirityksiä siellä ja täällä on runsaasti.
Joko joku sai toimimaan vedonvapauttimen? Helpottuuko työnteko ja miten sitä käytetään tarkalleen ottaen?
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
En juuri kyseistä konetyyppiä tunne, mutta vedonvapauttimen tarkoitus yleensä on mahdollisuus käyttää kovempia kierroksia kuormaa etukauhalla nostaessa ja samalla suojata voimansiirtoa turhalta kulumiselta. Se siis mahdollistaa kaiken tehon nostamiseen ja suojaa voimansiirtoa, eikä kone pyri samalla voimalla jarruja vastaan. Vedonvapautin on napin takana sama juttu, kun ajosuunnanvalitsijan vapaa-asento.
Yleensä vedonvapautinta ei saa käyttää esimerkiksi ryömintätilanteessa manuaalikytkimen tapaan, luistattelua se ei kestä.
Yleensä vedonvapautinta ei saa käyttää esimerkiksi ryömintätilanteessa manuaalikytkimen tapaan, luistattelua se ei kestä.
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mulla on vm -85 G:ssä vedonvapautin vain kuormaajan vivussa painonapilla. Lattiassa on poljin mutta siittä ei tapahdu mitään. En tiedä onko tuo Keskolainen maahantuontimuutos vai kyläsepän tekemä. Enpä ole harrasteluhommissa kuormatessa tuota vedonvapautinta käyttäny, mitä sitä vanhaa rääkätä kukkupää kauhallisilla, ottaa sen kauhaan mitä kohtuudella penkkaan ajamalla sinne menee, eikä vedättää loppuun asti päin penkkaa. Aina on jaksanu nostaa ilman vedon katkaisua ja työ tullu tehtyä. Käsittääkseeni näissä on perä ollu heikko kohta, mieluummin säästää sitä.
-
- Viestit: 1408
- Liittynyt: La Joulu 20, 2014 11:10 am
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Joo, tätä vähän arvelinkin että ei se vedonvapautin auta tarkempaan kuormaajatyöskentelyyn. Lähinnä sitä hain, että jos nostelee vaikka jotain tavaraa, trukkipiikeillä tai kauhalla, niin vähän huonoa on tarkempi työskentely.
No nyt kun mulla jossain määrin voisi sanoa että jarrut toimii vähän paremmin, niin pienellä kaasulla ja jarruilla voinee vähän tarkemmin liikuttaa konetta.
Eipä mulla tosin ole niitä trukkipiikkejäkään vielä.. Mutta tavaraa olen kyllä tuolla liikutellut.
No nyt kun mulla jossain määrin voisi sanoa että jarrut toimii vähän paremmin, niin pienellä kaasulla ja jarruilla voinee vähän tarkemmin liikuttaa konetta.
Eipä mulla tosin ole niitä trukkipiikkejäkään vielä.. Mutta tavaraa olen kyllä tuolla liikutellut.
Vaihdoin käytännön syistä nimimerkkiä. Edellinen oli "deadliestcatch".
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Vedonvapautinnapilla on tarkoitus pienentää koneelle ja voimansiirrolle tulevia rasituksia. Saman toki tekee vapaan valitseminen suunnanvaihtovivusta.
Tekniikalle ei ole yleensä eduksi yrittää nostaa kuormaimella tai kaivaa takakauhalla mahdollisimman pienillä kierroksilla, vaikka moottori tuntuisi jaksavankin.
Kierrosten nostaminen em töissä jonnekin 1500:n kahtapuolen, jopa moottorista riippuen liki 2000:n luokkaaan, pienentää rasituksia kunhan vain veto on ensin vapautettu.
Usein toki luullaan, että tekniikka säästyy, kun toimitaan pienillä kierroksilla, mutta monissa käyttömanuaaleissa on ihan toiset suositukset.
Pitäkääpä korvat auki, kun seuraatte harrastelijaa ja ammattilaista, koneen kierrosluku on yleensä ihan eri luokassa.
Pienen totuttelun jälkeen kauhat liikkuvat myös tarkemmin kun kierroksia on enemmän.
Tekniikalle ei ole yleensä eduksi yrittää nostaa kuormaimella tai kaivaa takakauhalla mahdollisimman pienillä kierroksilla, vaikka moottori tuntuisi jaksavankin.
Kierrosten nostaminen em töissä jonnekin 1500:n kahtapuolen, jopa moottorista riippuen liki 2000:n luokkaaan, pienentää rasituksia kunhan vain veto on ensin vapautettu.
Usein toki luullaan, että tekniikka säästyy, kun toimitaan pienillä kierroksilla, mutta monissa käyttömanuaaleissa on ihan toiset suositukset.
Pitäkääpä korvat auki, kun seuraatte harrastelijaa ja ammattilaista, koneen kierrosluku on yleensä ihan eri luokassa.
Pienen totuttelun jälkeen kauhat liikkuvat myös tarkemmin kun kierroksia on enemmän.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Ainakin v-87 mallissa lattia mamiska oli toiminnassa, ja sitä oli kätevä käyttää tieajossa. Lattian alapuolella oleva katkasijalle pääsee pöly ja hiekanjyvät polkimen ja lattian läpiviennistä ja vaati välillä säätöä kun osat kulu tuosta hionta-aineesta.Lattiassa on poljin mutta siittä ei tapahdu mitään. En tiedä onko tuo Keskolainen maahantuontimuutos vai kyläsepän tekemä.
Tuossa mallissa ei ollu jarrupolkimilla vedonvapautin kytkintä, eikä ollu mielestäni mitään tarvettakaan, kun kuormaajan kepissä oli nappi jota voi käyttää millon tarvi.
Vanhemmissa vähemmillä hevosilla varustetussa koneissa oli ehkä vedonvapautin tarpeen, kun kone ei jaksanu(ohjeen mukaa) puskea ja nostaa kauhaa saman aikasesti?!
Vedonvapauttimen käyttöä ei tarvinu penkkaan puskiessa tuossa uudemmassa turpokoneessa, kun kone jakso pitää kierrokset vaikka samalla nosti kuormainta ja ajo eteenpäin.
-
- Viestit: 853
- Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Auton/kärrin lavalle etukuormaajalla lastatessa olisi ensiarvoisen tärkeää, että vedon saa hallitusti poikki kun virheettömän kiiltävässä maalissa olevan uuden M120:n laita alkaa lähestyä uhkaavasti ja jarrut eivät aivan 100%:sti pidä. Montun rinnasta tai kasasta kauhaa täyttäessä vetoa on turha katkoa koska ei sitä kuuppaa muuten täyteen saa kuin samalla eteenpäin ajaen. Tarpeeksi pieni vaihde päälle niin ei ala tukehtua.
"Tapposaalis" kyseli ketä on saanut vapauttimen toimimaan, no juu ja ei. Johdot kun kytkin niin alkuun, ehkä 5-10 minuuttia, toimi hienosti, lähinnä maantieajossa testailin, että vaihteet saa vaihdettua vauhdissa. Sitten kun se 5-10 minuuttia olin ajellut, vapautin lakkasi toimimasta samalla kun suunnanvaihtajan käyttövipu alkoi jumia. Eteenajosta vapaalle tosi tiukassa, pakilta vapaalle siirtyy hyvinkin kevyesti.
"Tapposaalis" kyseli ketä on saanut vapauttimen toimimaan, no juu ja ei. Johdot kun kytkin niin alkuun, ehkä 5-10 minuuttia, toimi hienosti, lähinnä maantieajossa testailin, että vaihteet saa vaihdettua vauhdissa. Sitten kun se 5-10 minuuttia olin ajellut, vapautin lakkasi toimimasta samalla kun suunnanvaihtajan käyttövipu alkoi jumia. Eteenajosta vapaalle tosi tiukassa, pakilta vapaalle siirtyy hyvinkin kevyesti.
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Näillä wanhoilla koneilla joissa on tapeissa väljää niin esim puomin joustava liikuttelu kovemmilla kierroksilla alkaa olla haastavaa. Tässä G koneessa aika optimi kierrokset on 1500 jolla väljät kaivuulaitteet liikkuu suht rauhallisesti repimättä ja voimaa on sopivasti. Kaivuulaitteen venttiilit on hyvin on-off tyyppiset, hankalasti hallittavia. Suunnanvaihdon pakkoja yms kun on kattellu kuvista niin ei niiitten koko kyllä hirmunen ole, ei tee yhtään mieli kierroksilla vaihtaa suuntaa tai saati että liikkeessä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot], transit ja 26 vierailijaa