Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma Touko 08, 2017 9:21 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Tuohon reikään se vastus on minunkin koneessa laitettu. Yläviistoon liitin, ei ole kaasuvivun (tangon) tiellä.
Case 580G
-
- Viestit: 550
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Tämä lohkolämmitin on d411032 ja 750 tarkoittaa tehoa wateissa.
Tämä lohkolämmitin on d411301, eri vastus kuin 032.Construction King kirjoitti: ↑La Loka 05, 2019 11:10 pm https://www.ikh.fi/fi/defa-lohkolammiti ... se-d411301
Soitin Defalle, ja sieltä osasivat kertoa mitä HeikkiS:n koodit tarkoittavat. Kuulemma mallia ei enää tehdä.
Tuosta jälkimmäisestä, d411301, kuulemma se on ollut vuonna 1983 suositeltu lohkolämmitin David Brown 1390:een. Mulla on päällimmäisenä lievä epäilys mahtaako sopia, epäilys tulee siitä että 1390 -mallia ei ole listattuna Defalla, liekö joiltain osin sopimaton sitten. Tilasin kuitenkin osan IKH:lta, ihmetellään sitten kun osa saapuu.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 550
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Toi vois kieltämättä sopia paremmin lohkoon, kun lohkon sisälle menevä osa lähtee enemmän lohkon seinämän suuntaisesti.
Sopivuuden kannalta kaikkein paras olisi jos sisälle menevä osa menisi kello 6 -suuntaan, kun ulkopuolelle jäävä osa osoittaisi kello 9:aan tai 10:een.
Mielenkiintoista tossa on, että kiinnitys on lyömällä. Mun makuun se on miinus, vaikka eihän noita lämmitysvastuksia juuri poistettua tule. Toisaalta yksi vuotokohde vähemmän, kun ei ole läpipulttia.
Sopivuuden kannalta kaikkein paras olisi jos sisälle menevä osa menisi kello 6 -suuntaan, kun ulkopuolelle jäävä osa osoittaisi kello 9:aan tai 10:een.
Mielenkiintoista tossa on, että kiinnitys on lyömällä. Mun makuun se on miinus, vaikka eihän noita lämmitysvastuksia juuri poistettua tule. Toisaalta yksi vuotokohde vähemmän, kun ei ole läpipulttia.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 550
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Sain tänään IKH:sta tän DEFA -lohkolämmittimen
Asennus sujui tällä kertaa helposti. Muutama näkökulma:
- Vastus tekee 90 -asteen kulman mentyään lohkon sisälle. Mulle oli muodostunut kuva, että kulma olisi loivempi, ja tilan kanssa voisi tulla haasteita, mutta tää 90 -asteen kulma on Case 580G -lohkoon täydellinen:
https://aijaa.com/GizAmS
- Muita lähikuvia vastuksesta:
https://aijaa.com/RVCaki
https://aijaa.com/PnQGks
https://aijaa.com/U6L5Zl
- Asennus on helpompi kuin Calix -vastuksen. Tiivistys tulee siitä, että vastuksen ulosjäävä pyöreä osa on isompi kuin 44.5 mm reikä, ja kumitiiviste tiivistää siis lohkon ulkopintaa vasten.
- Defa -elementti tuntuu jämäkämmältä ja vahvemmin suunnitellulta kuin Calix.
- Asennuksen jälkeen kuva
https://aijaa.com/NRS59L
Yllättävän paljon jäi lopulta tilaa pakosarjan väliin, on siinä muutama sentti väliä (ja Defan johto ohittaa pakosarjan samalta etäisyydeltä).
Vastuksen olisi saanut asennettua n. klo 10 - 14 välille tuon ulkopuolelle jäävän liittimen. Klo. 10:een olisi tullut eniten tilaa pakosarjan suhteen, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi, ja en halunnut ihan kiinni lohkoon sisäpuolelle jäävää vastusta, ettei tärinä tai muu riko sitä.
Mulla on vielä yksi haaste: en ole vieläkään löytänyt mistä saan laskettua loputkin (n. 7L) jäähdytysnestettä pois moottorista. Yhden kierretulpan avasin "vänkärin puolelta" lohkon kyljestä, mutta siellä oli öljyä. Arvostan kaikkia havaintoja jäähdytyksen tyhjennyksestä tänne kiitos
IKH otti myös takaisin Calix -lämmittimen mikä ei mun asennuksessa (oman virheen tai heikon liittimen takia) kestänyt. IKH:ssa hoitivat vaihdon tosi mukavasti, tiedän että kaikissa kaupoissa asiat ei hoidu yhtä helposti. Mulla on tästä ja aiemmista asiointikerroista Vantaan IKH:ssa muodostunut todella kiva kuva.Construction King kirjoitti: ↑La Loka 05, 2019 11:10 pm https://www.ikh.fi/fi/defa-lohkolammiti ... se-d411301
Asennus sujui tällä kertaa helposti. Muutama näkökulma:
- Vastus tekee 90 -asteen kulman mentyään lohkon sisälle. Mulle oli muodostunut kuva, että kulma olisi loivempi, ja tilan kanssa voisi tulla haasteita, mutta tää 90 -asteen kulma on Case 580G -lohkoon täydellinen:
https://aijaa.com/GizAmS
- Muita lähikuvia vastuksesta:
https://aijaa.com/RVCaki
https://aijaa.com/PnQGks
https://aijaa.com/U6L5Zl
- Asennus on helpompi kuin Calix -vastuksen. Tiivistys tulee siitä, että vastuksen ulosjäävä pyöreä osa on isompi kuin 44.5 mm reikä, ja kumitiiviste tiivistää siis lohkon ulkopintaa vasten.
- Defa -elementti tuntuu jämäkämmältä ja vahvemmin suunnitellulta kuin Calix.
- Asennuksen jälkeen kuva
https://aijaa.com/NRS59L
Yllättävän paljon jäi lopulta tilaa pakosarjan väliin, on siinä muutama sentti väliä (ja Defan johto ohittaa pakosarjan samalta etäisyydeltä).
Vastuksen olisi saanut asennettua n. klo 10 - 14 välille tuon ulkopuolelle jäävän liittimen. Klo. 10:een olisi tullut eniten tilaa pakosarjan suhteen, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi, ja en halunnut ihan kiinni lohkoon sisäpuolelle jäävää vastusta, ettei tärinä tai muu riko sitä.
Mulla on vielä yksi haaste: en ole vieläkään löytänyt mistä saan laskettua loputkin (n. 7L) jäähdytysnestettä pois moottorista. Yhden kierretulpan avasin "vänkärin puolelta" lohkon kyljestä, mutta siellä oli öljyä. Arvostan kaikkia havaintoja jäähdytyksen tyhjennyksestä tänne kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Ei siellä enää montaa litraa nestettä pysty olemaa.en ole vieläkään löytänyt mistä saan laskettua loputkin (n. 7L) jäähdytysnestettä pois moottorista
Polttoaineputsareitten alla on pari anturia, ja hämärä muistikuva että ainakin toinen on vesianturi!? Jos ei muuta roppua löydy, niin kokeile niitä.
-
- Viestit: 550
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kiitos, jäähdytysnestettä löytyi polttoainesuodattimien alapuolella vasemmanpuoleisen anturin propun takaa.
(Kuvassa siis vasemman puoleinen suodatin jossa lukee himmeällä New Holland, sen alapuolella noin kello 7:ssa on jäähdytinnesteellinen anturi. Oikeanpuoleisen anturin (n. klo. 4:ssa vasemmanpuoleisen suodattimen takaa ei tullut mitään)
https://aijaa.com/c7Qeaw
Laitoin jäähdyttimen korkista noin 50% etyleenipohjaista (Bilteman) jäähdytysglykolia (sinistä) noin 13 litraa.
Päättelin moottorissa oli aiemmin etyleeniglykolia taivaansinisestä (ei vihreänsinisestä) väristä. Lisäksi otin talteen moottorista valuttamaani nestettä kahteen puhtaaseen astiaan. Ensimmäiseen kaadoin sekaan punaista propyleeniglykolia ja sekoitin, neste meni täysin sameaksi ja epämääräisen näköiseksi. Toiseen kaadoin sekaan sinistä etyleeniglykolia ja sekoitin, neste pysyi kirkkaana ja valoa vasten tarkastelin että on sekoittunut. En tiedä onko tämä soveltuva testi, tai mitä kertoo, mutta näin tein.
(Kuvassa siis vasemman puoleinen suodatin jossa lukee himmeällä New Holland, sen alapuolella noin kello 7:ssa on jäähdytinnesteellinen anturi. Oikeanpuoleisen anturin (n. klo. 4:ssa vasemmanpuoleisen suodattimen takaa ei tullut mitään)
https://aijaa.com/c7Qeaw
Laitoin jäähdyttimen korkista noin 50% etyleenipohjaista (Bilteman) jäähdytysglykolia (sinistä) noin 13 litraa.
Päättelin moottorissa oli aiemmin etyleeniglykolia taivaansinisestä (ei vihreänsinisestä) väristä. Lisäksi otin talteen moottorista valuttamaani nestettä kahteen puhtaaseen astiaan. Ensimmäiseen kaadoin sekaan punaista propyleeniglykolia ja sekoitin, neste meni täysin sameaksi ja epämääräisen näköiseksi. Toiseen kaadoin sekaan sinistä etyleeniglykolia ja sekoitin, neste pysyi kirkkaana ja valoa vasten tarkastelin että on sekoittunut. En tiedä onko tämä soveltuva testi, tai mitä kertoo, mutta näin tein.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Btw näyttää nuo polttoainesuodattimetkin siltä etteivät ole hetkeen vaihdettu. Tankissa lienee kuitenkin ruostetta tämän ikäisessä, niin on suodattimet todennäköisesti aika ruskeat. Tilannetta voi tutkia myös avaamalla sakkakupin toiselta puolelta, onko ruostetta.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Väristä ei voi päätellä glygolin tyyppiä lisäaineistuksesta puhumattakaan, mutta tekemäsi kokeilu kertoo sen, onko tiedossa välitön ongelma; puuroutuminen.Construction King kirjoitti: ↑Ti Loka 08, 2019 10:43 pm
Päättelin moottorissa oli aiemmin etyleeniglykolia taivaansinisestä (ei vihreänsinisestä) väristä. Lisäksi otin talteen moottorista valuttamaani nestettä kahteen puhtaaseen astiaan. Ensimmäiseen kaadoin sekaan punaista propyleeniglykolia ja sekoitin, neste meni täysin sameaksi ja epämääräisen näköiseksi. Toiseen kaadoin sekaan sinistä etyleeniglykolia ja sekoitin, neste pysyi kirkkaana ja valoa vasten tarkastelin että on sekoittunut. En tiedä onko tämä soveltuva testi, tai mitä kertoo, mutta näin tein.
Nyt kun järjestelmässä on suurinpiirtein kaikki vaihtunut, niin on hyvä jatkaa tulevaisuudessa samalla jäähdytysnesteellä. Ehkä seuraava vaihto jo vuoden kuluttua, mutta sitten voi käytön määrästä riippuen vaihtaa kahden tai kolmen vuoden välein.
-
- Viestit: 550
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mulla on 580G -tehtävälistalla mm.
- SUORITETTU ::: jäähdytysnesteiden vaihto ( ja lohkolämmittimen asennus samalla)
- ALOITETTU ::: nivelien jne. rasvaus
- hydrauliöljyjen vaihto ( ehkä pienen käytön jälkeen, jotta saisi vettä/kosteutta pois vanhoista nesteistä, tuntuu siltä ei kannata vaihtaa vielä koska nesteet joutuisi vaihtamaan moneen kertaan )
- hydrauliöljyjen suodatin
- polttoainesuodattimet // lisätty listaan 09.10.2019 - KIITOS
- moottoriöljyt+suodattimet
Verkkaisesti tää etenee, enimmäkseen viikonloppuna, rauhallisina hetkinä ja kuivalla säällä teen näitä. Kaikki osat/tarvikkeet ovat vielä hankkimatta, en ole kerennyt vielä selvittää mistä mikäkin löytyy.
- SUORITETTU ::: jäähdytysnesteiden vaihto ( ja lohkolämmittimen asennus samalla)
- ALOITETTU ::: nivelien jne. rasvaus
- hydrauliöljyjen vaihto ( ehkä pienen käytön jälkeen, jotta saisi vettä/kosteutta pois vanhoista nesteistä, tuntuu siltä ei kannata vaihtaa vielä koska nesteet joutuisi vaihtamaan moneen kertaan )
- hydrauliöljyjen suodatin
- polttoainesuodattimet // lisätty listaan 09.10.2019 - KIITOS
- moottoriöljyt+suodattimet
Verkkaisesti tää etenee, enimmäkseen viikonloppuna, rauhallisina hetkinä ja kuivalla säällä teen näitä. Kaikki osat/tarvikkeet ovat vielä hankkimatta, en ole kerennyt vielä selvittää mistä mikäkin löytyy.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Hydeöljystä kosteus poistuu käyttämällä vain todella rankan käytön yhteydessä. Kuten tunnettua vesi vaatii höyrystyäkseen 100C ja hyvin harvoin hydeöljy säiliössä on niin kuumaa.
Monissa koneissa on hyde-öljysäiliön pohjalla proppu, josta voi laskea mahdollisesti säiliön pohjalle kerääntynyt vesi ( toki vaihettava öljykin ).
Osa hydeöljyistä erottelee veden, jolloin säilön pohjalla saattaa ainakin seisonnan jälkeen olla vettä, mutta mikäli hydeöljy ei ole erottelevaa tyyppiä, niin vaihtaminen on erittäin kovan käytön lisäksi ainoa, mikä poistaa mahdollista vettä.
Sylintereistä ja letkuista ei käytännössä saa järkevällä työmäärällä vanhoja öljyjä pois, joten säilössä olevan öljyn vaihto tihennetyllä vaihtovälillä on harkitsemisen arvoinen asia.
Suodatin/suodattimet ( esim mahdollinen imusiivilä ) kannattaa myös vaihtaa/pitää puhtaana tihennetyllä välillä aluksi.
Monissa koneissa on hyde-öljysäiliön pohjalla proppu, josta voi laskea mahdollisesti säiliön pohjalle kerääntynyt vesi ( toki vaihettava öljykin ).
Osa hydeöljyistä erottelee veden, jolloin säilön pohjalla saattaa ainakin seisonnan jälkeen olla vettä, mutta mikäli hydeöljy ei ole erottelevaa tyyppiä, niin vaihtaminen on erittäin kovan käytön lisäksi ainoa, mikä poistaa mahdollista vettä.
Sylintereistä ja letkuista ei käytännössä saa järkevällä työmäärällä vanhoja öljyjä pois, joten säilössä olevan öljyn vaihto tihennetyllä vaihtovälillä on harkitsemisen arvoinen asia.
Suodatin/suodattimet ( esim mahdollinen imusiivilä ) kannattaa myös vaihtaa/pitää puhtaana tihennetyllä välillä aluksi.
-
- Viestit: 550
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Moi, puuttuukohan 580G -mallistani kaivupuomin lukitus (matka-ajoa varten)?
Osaisiko joku sanoa kuvista? Kuvissa kauha on kahdessa eri asennossa (puomi suurinpiirtein ylöspäin, ja ojennettuna maahan pitkälleen)
https://aijaa.com/nkEZHl
https://aijaa.com/keLptp
https://aijaa.com/7pMn4I
https://aijaa.com/C7sqoI
https://aijaa.com/vz57XB
Kiitos
Osaisiko joku sanoa kuvista? Kuvissa kauha on kahdessa eri asennossa (puomi suurinpiirtein ylöspäin, ja ojennettuna maahan pitkälleen)
https://aijaa.com/nkEZHl
https://aijaa.com/keLptp
https://aijaa.com/7pMn4I
https://aijaa.com/C7sqoI
https://aijaa.com/vz57XB
Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Sivusiirron kuljetus lukituksesta ei kokemusta, mut oisko ihan tappi reikään, tai ainakin tuolla topikin sivulla 11 on juttua aiheesta, ja tappia siellä mainitaa.
-
- Viestit: 550
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Olisin olettanut jotain tällaista "lukkoa" olisi 580G -mallissa kuin 580C -mallissa (videon ajassa 2min 23sek):
http://www.youtube.com/watch?v=FeEg19cnriU&t=2m23s
...tai vähän erilainen löytyy 580K -mallista (videon ajassa 5min 7 sek):
https://www.youtube.com/watch?v=RLIckOB8xm0&t=5m7s
Mulla ei ole tietoa mitä G -mallista pitäisi löytyä, mutta tuntuu jotain osia puuttuu koneestani..
http://www.youtube.com/watch?v=FeEg19cnriU&t=2m23s
...tai vähän erilainen löytyy 580K -mallista (videon ajassa 5min 7 sek):
https://www.youtube.com/watch?v=RLIckOB8xm0&t=5m7s
Mulla ei ole tietoa mitä G -mallista pitäisi löytyä, mutta tuntuu jotain osia puuttuu koneestani..
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mikäli koneesi on sivusiirtomallia( ? ), niin silloin ajetaan puomi käännettynä poikittain. Hyvin usein puomi lukitaan silloin kauhan tai kauhakiinnikkeen ja pystytassun välisellä ketjulla, ei tangolla tai tapilla.
Sivusiirto sinänsä lukkiutuu hydraulisesti tassurunkoon. Mielestäni lukkosylinterit ( nyrkinkokoiset pyörylät, joihin menee hydelinja ) näkyvät ekassa kuvassa.
Sivusiirto sinänsä lukkiutuu hydraulisesti tassurunkoon. Mielestäni lukkosylinterit ( nyrkinkokoiset pyörylät, joihin menee hydelinja ) näkyvät ekassa kuvassa.
-
- Viestit: 550
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Hyvä näkökulma kiitos
1980 -luvun mainosvideolla kauha on ajon ajaksi tosiaan kiinnitetty kuvaamallasi tavalla.
https://www.youtube.com/watch?v=pudWcAcKA8w&t=20m47s
Olen päätellyt kaivulaitetta ehkä voisi siirtää sivusuunnassa, mutta en tiennyt siihen liittyisi hydrauliikkaa, eikä toiminta ole mulle vielä tuttu. Koetan katsoa olisiko jossain joku ylimääräiseltä näyttävä ketju johon kauhan voisi kiinnittää.
Jos alkeelliset kysymykset mietityttävät lukijaa, en ole aiemmin omistanut muita kaivinkoneita, yhdistelmäkaivureita, tai traktoreita. Siksi tässä käyttöönotossa on paljon uusia asioita. Vapaa-aikaa on vähän, ja tämä kaivurikuormaaja on mulle ainoastaan vapaa-ajalle, joten asiat etenevät hitaasti täällä, tyhmiä kysymyksiä tulee vielä pitkään. Toistaiseksi olen ajanut laitteella eteen/taakse 10-15 metriä muutaman kerran ja koettanut miten etu- ja takakauha liikkuu. Eilen koetin ensimmäistä kertaa pystytassuja laskemalla ne maahan ja ylös, hienosti toimii.
1980 -luvun mainosvideolla kauha on ajon ajaksi tosiaan kiinnitetty kuvaamallasi tavalla.
https://www.youtube.com/watch?v=pudWcAcKA8w&t=20m47s
Olen päätellyt kaivulaitetta ehkä voisi siirtää sivusuunnassa, mutta en tiennyt siihen liittyisi hydrauliikkaa, eikä toiminta ole mulle vielä tuttu. Koetan katsoa olisiko jossain joku ylimääräiseltä näyttävä ketju johon kauhan voisi kiinnittää.
Jos alkeelliset kysymykset mietityttävät lukijaa, en ole aiemmin omistanut muita kaivinkoneita, yhdistelmäkaivureita, tai traktoreita. Siksi tässä käyttöönotossa on paljon uusia asioita. Vapaa-aikaa on vähän, ja tämä kaivurikuormaaja on mulle ainoastaan vapaa-ajalle, joten asiat etenevät hitaasti täällä, tyhmiä kysymyksiä tulee vielä pitkään. Toistaiseksi olen ajanut laitteella eteen/taakse 10-15 metriä muutaman kerran ja koettanut miten etu- ja takakauha liikkuu. Eilen koetin ensimmäistä kertaa pystytassuja laskemalla ne maahan ja ylös, hienosti toimii.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Useimmiten sivusiirtokaivuulaite liikkuu kauhalla sivusuuntaan rahaamalla, kunhan hydraulinen lukitus ( oma vapautuskytkin jossain kabiinissa) on ensin irroitettu.
Oikeat liikkeet liikuttamiseen pitää aika pitkään harjoitella, sillä liikkeen pitää olla täysin sivusuuntainen. Pystysuuntainen tai pituussuuntainen liike jumittaa siirtymisen helposti.
Lukitus tapahtuu joko samalla vivulla kuin avaus tai sitten nostamalla jonkin piirin painetta kääntämällä ääriasentoon, esim kauhankääntö. Ennen paineennostoa pitää silloinkin lukituskytkin olla kiinniasennossa.
Ohjekirja kertoisi tarkemmin koneesi järjestelmästä.
Suosittelen niin käyttöohjeen kuin korjausohjekirjan hankkimista. Englanninkielisiä vaihtoehtoja lienee netissä tarjolla lukuisasti.
Kysymällä selviää. Omalla kohdalla vastaava harjoittelu alkoi noin 15 vuotta sitten ja jatkuu edelleen.
Usein kiinnitysketju on noin reilun puolimetriä pitkä paksuhko ketju, jonka toinen pää lasketaan kaivuulaitteessa olevaan hahloon ja toinen pää kiinnitetään kauhankiinnikkeessä tai kauhassa olevaan reikään. Tuon pään "kiinnitys" tehdään usein pujottamalla rautatangonpätkä ketjulenkin läpi.
Oikeat liikkeet liikuttamiseen pitää aika pitkään harjoitella, sillä liikkeen pitää olla täysin sivusuuntainen. Pystysuuntainen tai pituussuuntainen liike jumittaa siirtymisen helposti.
Lukitus tapahtuu joko samalla vivulla kuin avaus tai sitten nostamalla jonkin piirin painetta kääntämällä ääriasentoon, esim kauhankääntö. Ennen paineennostoa pitää silloinkin lukituskytkin olla kiinniasennossa.
Ohjekirja kertoisi tarkemmin koneesi järjestelmästä.
Suosittelen niin käyttöohjeen kuin korjausohjekirjan hankkimista. Englanninkielisiä vaihtoehtoja lienee netissä tarjolla lukuisasti.
Kysymällä selviää. Omalla kohdalla vastaava harjoittelu alkoi noin 15 vuotta sitten ja jatkuu edelleen.
Usein kiinnitysketju on noin reilun puolimetriä pitkä paksuhko ketju, jonka toinen pää lasketaan kaivuulaitteessa olevaan hahloon ja toinen pää kiinnitetään kauhankiinnikkeessä tai kauhassa olevaan reikään. Tuon pään "kiinnitys" tehdään usein pujottamalla rautatangonpätkä ketjulenkin läpi.
-
- Viestit: 853
- Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kuljetusasennon lukitus on "tappi reikään" kuten edellä ollut juttuakin. Puomin nosto pystyyn on alkuun hieman hurjalle tuntuva operaatio kun puomi pitää vetää ylös vauhdilla ikään kuin toppariin ja kun se menee "yli" vaihdetaan vivun suunta nopeasti alas jolloin puomi tuntuu tulevan takalasista kabiiniin. (Vrt. PATU kuormaajien taittopuomin linkku)
Sinisellä merkattu reiät joiden läpi tappi tulee:
Tässä kuljetusasento:
Sinisellä merkattu reiät joiden läpi tappi tulee:
Tässä kuljetusasento:
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Joo, kuvista näkee että tassujen yläosien kiinnityshahloja ei ole, joten tapilla näyttää lukkiutuvan.
Vaihtoehtona, mikäli tappisysteemiä ei ole tullut mukana, ketjulenkki pylvään ympäri ja ketjun pää kiinni kauhaan.
Vaihtoehtona, mikäli tappisysteemiä ei ole tullut mukana, ketjulenkki pylvään ympäri ja ketjun pää kiinni kauhaan.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Näkyy olevan montaa eri versioo noista lukituksista. Meillä olleessa G- mallissa jossa keskikiinitteinen kuokka ei ollu tuollasta haarukkaa kääntöpukin välissä, niikun tuossa yhessä vilmissä näkyy. Siinä oli lukkopalikka kääntöpukin päällä.
Yleensä noissa eurooppakoneissa on jokin mekaaninen linkku/tappi lukitus, eikä ketjua niikun suomi koneissa.
Yleensä noissa eurooppakoneissa on jokin mekaaninen linkku/tappi lukitus, eikä ketjua niikun suomi koneissa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 54 vierailijaa