Sivu 1/1

welger tietoa kaivataan

Lähetetty: To Heinä 20, 2006 8:30 pm
Kirjoittaja ropsoni
welger sm4s, öljyn määrä ja laatu teräpalkissa ja kulmavaihteessa olis hakusessa. kakkos lautasen juuresta valuu öljyä kun teräpalkki pystyssä, onko stefa menny ja mistä saa varaosia?

Lähetetty: To Heinä 20, 2006 9:20 pm
Kirjoittaja timoraimo
Se öljy on 80-90 tai 140 määrä on leveydestä kiinni terä vaakaan päältä roppu auki pitäs löytyä 8-10mm kun tikulla koitat liika on haitaksi lämmetessään pursuaa vaikka mistä.

Lähetetty: To Heinä 20, 2006 11:34 pm
Kirjoittaja Maamies83
timoraimo kirjoitti:Se öljy on 80-90 tai 140 määrä on leveydestä kiinni terä vaakaan päältä roppu auki pitäs löytyä 8-10mm kun tikulla koitat liika on haitaksi lämmetessään pursuaa vaikka mistä.
NHK-Keskus ja Y-Maatalous sekä jotkut Valtra myymälät... kalliit ovat osat mutta laatu maksaa 8)

Lähetetty: Pe Heinä 21, 2006 8:18 am
Kirjoittaja Woodsman
SM 4:ssa on kyllä öljypinnan tarkistusproppu terän takapuolella. Terä sopivasti pystyyn (täytön kannalta ei kovin pystyyn) ja öljyä tarkistuspropun reikään asti.
Pieni vuoto ei haittaa mitään joskin stefan pystyy kyllä vaihtamaan, enkä usko että se on mitään ihmeellistä kokoa. Lautanen irti (vaatii sopivan ulosvetäjän) , niin pääsee katsomaan miltä tilanne näyttää.

Lähetetty: Pe Heinä 21, 2006 10:54 am
Kirjoittaja valmet502
SAE 90 vaihteistoöljyä, 4,25 litraa.
Sulla on siel aika paljon öljyä jos kerran vuotaa kakkos lautasen juurest sillo ku palkki on pysty asennos :lol:

Lähetetty: Pe Heinä 21, 2006 8:44 pm
Kirjoittaja ropsoni
saattaa öljyä olla liikaakin kun en ole ite lisänny vielä, ostin vehkeen lauantaina, koneen ikää en tiedä. en löytäny palkista kun yhden ropun, teräpalkin päästä.
öljyn laatu selvä entäpä se kulmavaihde, paljonko siellä öljyä pitäis olla, roppu alareunassa???

terät teen itse työmaalla, vaikka eipä ne kalliita näyttäny kaupassakaan olevan.

Lähetetty: Pe Heinä 21, 2006 9:01 pm
Kirjoittaja Woodsman
Katsopa sitä proppua ensimmäisen ja toisen terälautasen väliltä teräpalkin takaa. Siinä taisi olla suojarauta vielä samalla kohtaa. Kymmenen senttiä sen propun yläpuolella on toinen reikä jossa pieni huohotusventtiili. Siitä voi myös tulla öljyä ulospäin. Huohotusventtiili voi myös olla rikki tai hävinnyt kovassa käytössä. Tienvarsien niitto on kovaa leikkiä lautaskoneelle.
Kulmavaihteessa on sama öljytila teräpalkin kanssa.

Voi olla eroja vuosimallista riippuen noiden proppujen suhteen. Itsellä ilmeisesti alkupään koneita joka on täysin mekaanisilla nostoilla. Naapurissa uudempi jossa jo korvake hydraulisylinterille mutta silti mekaanisilla nostoilla. Vielä uudemmissa hydraulinosto.

Onko toisilla käyttäjillä minkälaisia kokemuksia nostoketjun kestävyydestä, entä taittopyörän ? Entä, onko alempi hihnapyörä pysynyt akselilla ? Itsellä ollut ongelmia näiden kanssa.
Myös IKH:n myymät teränkiinnitystapit liian kovia, murtuvat käytössä. Itse terärungot hyviä, koska vahvempaa ainetta kuin alkuperäiset.

Lähetetty: Pe Heinä 21, 2006 9:12 pm
Kirjoittaja ropsoni
mun kone on hydrauli nostolla, koneessa myös ketju mutten tiedä mitä sillä tehdään. pitää roppua ettiä huomenna, en ajele tien reunoja paljoa ehkä noin kilometrin tuttua tienvartta. hyvä tietää että kulmassa sama öljy kun palkissa.

Lähetetty: Pe Heinä 21, 2006 9:30 pm
Kirjoittaja Woodsman
ropsoni kirjoitti:mun kone on hydrauli nostolla, koneessa myös ketju mutten tiedä mitä sillä tehdään. pitää roppua ettiä huomenna, en ajele tien reunoja paljoa ehkä noin kilometrin tuttua tienvartta. hyvä tietää että kulmassa sama öljy kun palkissa.
Se ketju on kai hydraulinostoisessakin se jolla säädetään/hallitaan leikkuukorkeutta ja terän nostoa. Hydraulisylinterillä nostetaan terä kuljetusasentoon. Korjatkoon joku jos olen väärässä ?
Vanhemmissa myös kuljetusasentoon nosto on ketjulla ja veivillä.

Lähetetty: Pe Heinä 21, 2006 9:57 pm
Kirjoittaja ropsoni
mulla ketju on työntövarren päästä alakautta (rissapyörä) kulmavaihteen yläpuolelle teräpäähän kiinnitetty, aika paha säätää työsyvyyttä ainakaan nopeasti kun työntövarren päässä ketju on hahlossa. mulla ei ole veiviä muualla kuin työntövarressa... epäilen ketjun olevan joku varmistus tai alarajoitin. taidat Woodsman asustella lähellä..pirkanmaa.

Lähetetty: Pe Heinä 21, 2006 9:57 pm
Kirjoittaja valmet502
Mullaki on sellanen vanhan malline et pitää veivata se palkki ylös :lol:

Eipä tuos nyt oo hirveesti vikoja ollu, sain sen naapurilta kun ei enää tarvinnut, jouduin kyllä heti vaihtaa siihen hihnapyörän laakerin.
Sit tänä kesänä ostin uudet hihnat ku vanhat katkes, viime viikolla rupes vuotaa öljyä ja luulin jo et stefa vuotaa mut se olikin palkki joka vuoti hitsaus saumasta (palkkiin joskus hitsattu uusi "pohja").
Nyt kun niittelin niin huomasin et vuotaa vaihteeks kulmavaihteesta yksi pultti oli näköjään katkennut sisään :cry: no kyl sillä vielä niittelee ja purkaa sit syksyllä :wink:

Ihmeen kestävä kone monesti osunut kiviin ja kantoihin 20-25km/h:n nopeudessa ja usein käytän voiman ulosotossa 1000rpm :twisted:

Lähetetty: Pe Heinä 21, 2006 10:57 pm
Kirjoittaja Woodsman
ropsoni kirjoitti:mulla ketju on työntövarren päästä alakautta (rissapyörä) kulmavaihteen yläpuolelle teräpäähän kiinnitetty, aika paha säätää työsyvyyttä ainakaan nopeasti kun työntövarren päässä ketju on hahlossa. mulla ei ole veiviä muualla kuin työntövarressa... epäilen ketjun olevan joku varmistus tai alarajoitin. taidat Woodsman asustella lähellä..pirkanmaa.
Kyllä se ketju on työaikaista nostoa varten. Samalla lailla se on minulla työntövarren päässä ja toinen pää terälaitteessa. Minulla se toinen ketju on rajoittimena, ettei teräpalkin pää pääse liian alas. Kuinkahan se on hoidettu hydraulisylinteri-mallissa ?
Joo, Pirkanmaalla mutta enemmän pohjoiseen.

Lähetetty: La Heinä 22, 2006 12:09 pm
Kirjoittaja ropsoni
löysin teräpalkista sen huohotusventtiilin, vähän tihkuu öljyä..kuuluu kai asiaan.
löytyiskö welgerin käyttö/huolto ohje kirjaa kun koneen mukana ei tullu.

Lähetetty: La Heinä 22, 2006 12:18 pm
Kirjoittaja Woodsman
Mulla ei ole ohjekirjaa, olen myös aikoinaan ostanut koneen käytettynä.