Pika James kauhan hydrauli sylinterien asennus/ pikalukitus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

AC30
Viestit: 164
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 2:18 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomen lääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AC30 »

Kiitos kuvista, yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Näyttäisi aisan päitä lyhennetyn, OK, kauhakin tulee kukonaskeleen lähemmäksi.
Tuollainen tai vastaava asennuslevy hakusessa, kai niitä nokkospuskiin on jäänyt.

Ferkumanin kannataa miettiä onko asennuslevystä vastaavaa hyötyä. Kiinnitysosia saa valmiina mm. IKH:sta, satasen luokkaa pari vai oliko peräti kpl. Joten osat + hitsaus nostaa jokaisen työkalun hintaa.
Onkohan tuossa tuo tapin lukitus pultilla, joka näkyy.
pricka
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Kesä 28, 2006 12:26 am
Paikkakunta: Kisko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pricka »

Entäs tuollaiset kolmiomalliset pikakytkentälevyt. Niitähän saa uutenakin. Jos sellaisen sovittaisi aisojan väliin niin tulisi yksi sylinteri keskelle ja kauhan liikekin pysyisi kohtuullisena. Työkonekiinnikkeitä taas pystyisi itse hitsaillen kopioimaan ...
Ferkuman
Viestit: 655
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 11:07 pm
Paikkakunta: Vakka-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkuman »

Saattaa olla et emme laita tuollaista levysysteemiä,vai mitä mieltä muut ovat..?
Mun mielestä tuo nykyinenkin on aikast nopea tapa kiinnittää kauha.
Kauhaan ja aisoihin saa korvat tehtyä joko itse tai ikh:oolta valmiita. Kauhaan vain korvien päihin tapit+rengas tappi sokat,jotta saa kauhan pikaisesti vaihdettua.
Kuvissa on sylinterien ylä kiinnitys hyvin toteutettu.Meillä pitää tehdä samaan tyyliin kun aisan päät levenevät hieman päistä. Trukki piikit säädettävillä piikeillä olis myös aikomus tehdä itse,mikäli ei mistää saa edullisesti käytettynä. Suunnitelmissa olis varmaan joskus ostaa traktori kaivuri varmaan ukko james niin siihen sitten vois laittaa tuollaiset pikakytkentä levyt vai lieneekö niissä jo valmiina..?
Toki 165:osellakin on tarkoitus tehdä jotain nosto töitä.
MF-8 Hydra Speed.
Gilson piha traktori projekti.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

pika james

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Pikalevy Natikassa on sen takia että Natikka käyttää samoja kauhoja ja trukkipiikkejä talon isomman Vallun kuormaajan kanssa.Lisäksi tein yhdestä pikalevystä nostolaitesovitteen.Kun on hydraulinen työntövarsi niin voidaan ottaa kauha tai trukkipiikit nostolaitteeseenkin.Natikan varsia ei ole lyhennetty,vaan pikalevy on suoraan kauhan haarukassa,kuten kuvasta näkyy.
Ferkuman
Viestit: 655
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 11:07 pm
Paikkakunta: Vakka-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkuman »

Mistä tuollaisia pikalevyjä saa hankittua,käytettynäkö jostain..?
Mites tuo meidän kuormain pitäiskö sitä lyhentää,jos laittais tuollaisen pikalevyn..?
Menis kyllä aika hankalaksi,kun niin paljon työtä ja pitäishän noihin meidän kauhoihinkin tehdä omat pikakiinnikeet.
MF-8 Hydra Speed.
Gilson piha traktori projekti.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

james

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Mulla oli silloin aikanaan pikalevyjä sopuhintaan saatavilla ,kun työskentelin Syväsellä.Tehtiin prototyyppejä ja sen sellaista josta jäi käyttökelpoisia harjoituskappaleita yli.Kyllähän sellaisen itekin rakentaa.Kauhan korvien paikan mitoitus pitää vaan tehä oikein,että työvälineet sopivat.Itse en lähtenyt aisoja lyhentämään,vaikkakin voimissa vähän häviää,Ei vanhalla nykyoloissa pienellä traktorilla kuitenkaan koskaan tehdä pyöräkuormaajan hommia,joten se että nostaako se nyt sitten 800 tai 1200 kiloa ole merkitystä.Siihen koukkuihin sopi vaan pikalevyn tapit kuin munat pässille jotemn asennus oli sikäli helppoa.
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Kun kerran käytät pikakiinnikkeellistä kuormaajaa niin todennäköisesti et halua enää tappien kanssa värkätä.
Ja jos peukalo ei ole keskellä kämmentä voisit harkita tekeväsi joko hydraulisen tai 1vivulla toimivan lukituksen siihen kiinnikkeseen koska se helpottaa kauhojen vaihtoa vielä lisää.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

james

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Olin juuri tulemassa siihen ,että yksi syy pikalevyn käyttöön on mahdollisuus tehdä kauhan kytkentä sähköhydraulisesti traktorin ohjaamosta käsin.Natikkaan en sitä alkanut enää rakentaan.,joten manuaalinen pikavipu sai riittää.Jos huomasit Juhnu niin natikassa on yksivipukiinnitys.Vivusto on osin itse kehittämäni.
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Hups. unohtui lainaus viestistäni, tuon viestin tarkoitus oli rohkaista ferkumania laittamaan pikakiinnitys koneeseensa, ja kuvia en yleensä katsele koska tällä mokkulanetillä menee yhdenkin kuvan lataamiseen ikuisuus.
Ferkuman
Viestit: 655
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 11:07 pm
Paikkakunta: Vakka-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkuman »

Melkein helpompi laittaa sylinterit suoraan kauhaan ilman pikalevyä. :wink:

Kysynpä nyt täällä samalla aisojen hydrauli sylintereistä,kun meillä vuotavat ne jonkunverran,että mites korjaus ylipäätään ja tiivisteen/stefat..?
Saako vuodon korjattua itse vai onko kannattavampaa viedä johonkin korjaamolle..?

tapioryodi: Onko sulla tietoa korjauksista tai,että mistä tiivisteitä/stefoja ym. saa mikäli korjaus kannattaa tehdä itse..?
Tyyppi no.50 on tuossa kuormaimen valmistus laatassa. Ajattelin,että sulla varmaan tietoa,kun syväsellä olet työskennellyt :D
MF-8 Hydra Speed.
Gilson piha traktori projekti.
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Kannattaa käyttää hakua noista sylinterien korjauksista, niistä on ollut juttua aikaisemmin. Voi kyllä korjata.

Onko pelkät kauhat sitten riittävän jäykkiä yksinään, esim kun leveän lumikauhan toinen reuna ottaa kiinni, niin sylinteri voi painaa sen kieroon. Noissa harvoin on mitään kotelorakenteita jäykistämässä.

Tuossa meidän hieman uudemmassa Jameksessa on yksi sylinteri keskellä ja murtovoima on silti ihan riittävä. Takavetoiselle riittäisi varmaan pienempikin sylinteri. Otelevy on samaa tyyppiä kuin tapioryodin kuvassa ja sehän on kyllä kestävä. Tosin tahtoo katketa keskeltä tuossa yhden sylinterin ratkaisussa. Etukuormaajassa oleville trukkipiikeille näkyvyys on huono ja laittamalla sylinterit aisojen päälle menettää loputkin suurinpiirtein, lisäksi kahdesta sylinteristä tulee ylimääräistä painoa.

Toinen hyvä on eurotyyppinen otelevy, siinä on kaksi 40-millistä tankoa päällekkäin ja on loppujen lopuksi aika yksinkertainen tehdäkin. Jos olisi vaikka valmis kauha, jossa kiinnikkeet kohdallaan: Laittaa tangot niiden päälle ja kiinnittää jotenkin oikeaan paikkaan, vaikka pulteilla tai hitsaamalla väliaikaisesti. Sitten hitsaa niiden väliin ja taakse lattarautaa, joissa vaikka reikäsahalla tehdyt reiät. Tai reiät saa aikaan myös hitsaamalla kiinni prikkoja tai putkenpätkiä ym. Joka tapauksessa otelevy ei pääse vetelemään, kun tangot on kiinni siellä kauhassa. Tuolla tavalla olen tehnyt omiin kuormaajiin muutoskappaleet, kun toinen on eurotyyppinen. Kevytversion saisi tehtyä heinähännän piikeistä, jotka on 40 millin kestävää putkea.

Ne kauhaan tulevat kiinnikkeet maksaa nykyään noin 60 euroa pari noissa em. tyypeissä.

Tietysti, jos tietää hankkivansa tulevaisuudessa kaivurin yms, niin sitten kannattaisi ehkä tehdä traktoriinkin samantyyppinen otelevy kuin siinäkin.
Ferkuman
Viestit: 655
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 11:07 pm
Paikkakunta: Vakka-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkuman »

James 610 kaivuri kiinnostais tulevaisuudessa hankkia,mutta tiedä sitten et minkälainen etukuormaimen kauha kiinnitys systeemi niissä mahtaa olla :?: Se vaan että tuossa kevään/kesän aikana olis tarkoitus asentaa sylinterit aisoihin ja kyseinen kaivinkone sitten joskus tulevaisuudessa.
MF-8 Hydra Speed.
Gilson piha traktori projekti.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

james

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Sylinterin tiivisteitä kannattaa kysellä esim. Lännen Tractors Oy:n reputusmyymälästä.Syväsen pajahan on nykyisin Lännen Tractors Oy.Jos ensin irroitat tiivisteet niin mallin mukaan niitä kyllä löytyy hydrauliikkatarvikkeita myyvistä liikkeistä/varaosaliikkeistä.Jos taas haluat tehdä kauhankäännön yhdellä sylinterillä,niin kyllä sekin käy.Jameskin oli ensin yhdellä,mutta kun voimia tarvittiin lisää ja,kun tuli nelivetotraktorit siirryttiin kahteen sylinteriin.Pienin malli pysyi aina yhdessä kauhansylinterissä.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

james

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Sylinterin tiivisteitä kannattaa kysellä esim. Lännen Tractors Oy:n reputusmyymälästä.Syväsen pajahan on nykyisin Lännen Tractors Oy.Jos ensin irroitat tiivisteet niin mallin mukaan niitä kyllä löytyy hydrauliikkatarvikkeita myyvistä liikkeistä/varaosaliikkeistä.Jos taas haluat tehdä kauhankäännön yhdellä sylinterillä,niin kyllä sekin käy.Jameskin oli ensin yhdellä,mutta kun voimia tarvittiin lisää ja,kun tuli nelivetotraktorit siirryttiin kahteen sylinteriin.Pienin malli pysyi aina yhdessä kauhansylinterissä.
Ferkuman
Viestit: 655
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 11:07 pm
Paikkakunta: Vakka-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkuman »

Kysynpä täällä. Mitä mahtaa olla MF 165:sen James Tyyppi no.50 nostovoima,kun pitäis siirtää trukinlavallisen verran/kerrallaan betoni pihakiviä. Epäilen painoksi 1000 kiloa meneekö liian koville..?
Tarkoitus on roikottaa liinojen avulla eli nostettavan ei tarvitse nousta kun sen verran,että saa hiisattua sivuun pois tieltä.
Olen kuullut että tuollainen james nostaisi 1500 kiloa tiedä sitten..?
MF-8 Hydra Speed.
Gilson piha traktori projekti.
Ferkku
Viestit: 5141
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Meillä nosti kourista 800kg säkin, muttei ylös asti. Kokeile, sittenhän sen tietää!
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Kuin paljon tulee painetta sinne kuormaajalle sitten? Jos käytetään nostolaitepumpulla, painetta ehkä 210 bar ja nostaa enemmän. Suurtehopumpulla tulee painetta vähemmän. Voi se liinoilla nostaakin ja nehän saa kiinni vaikka aisoihin. Liinoilla nostaminen on aika epävakaata. Jos heilahtaa sivulle, kaataa traktorin helposti. Ei kannata nostaa korkealle.
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Mitäs tälle rojektille kuuluu. Jokos on valmis?
Ferkuman
Viestit: 655
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 11:07 pm
Paikkakunta: Vakka-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkuman »

JIIHAA kirjoitti:Mitäs tälle rojektille kuuluu. Jokos on valmis?
Rojekti ei ole edistynyt,kun ei ole isoa tallia/pajaa, jossa vois tehdä ja pihalla kun on kylmä tehdä,mutta katsoo nyt keväällä/kesällä,josko ehtis sylkät laittaan. Projekti on vielä paisunut entisestään,kun nokkapumpun asennus myös. :wink:
MF-8 Hydra Speed.
Gilson piha traktori projekti.
katoi
Viestit: 910
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 11:22 am
Viesti:

Re: james

Viesti Kirjoittaja katoi »

Poistettu
Viimeksi muokannut katoi, La Marras 05, 2011 9:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 58 vierailijaa