Jälleen ikävä tapaturma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Aakku
Viestit: 8254
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Aakku »

361 kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:31 pm
semartti kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:17 pm
Lisäksi vielä huomiovaloista veturiin - veturi ei käänny kiskoilta yllättäen. Ajatuksena oli veturin helpompi huomioiminen näkeminen.
Tai sitten vaan noudatettaisiin sitä vanhaa ohjetta. Soitto ja muu mölinä autossa hiljaiseksi ja ikkunaa auki.... ...niin ja se luuri helvetin kuuseen....
Niin ja korva kiskolle, niin kuulee suhinasta junan tulon.
Muistaakseni tyypillisin junaonnettomuus tapahtuu tutussa tasoristeyksessä ja kuljettaja on myös useimmiten jollakin tavalla ammatikseen ajava.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja 361 »

Aakku kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 9:16 pm
361 kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:31 pm
semartti kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:17 pm
Lisäksi vielä huomiovaloista veturiin - veturi ei käänny kiskoilta yllättäen. Ajatuksena oli veturin helpompi huomioiminen näkeminen.
Tai sitten vaan noudatettaisiin sitä vanhaa ohjetta. Soitto ja muu mölinä autossa hiljaiseksi ja ikkunaa auki.... ...niin ja se luuri helvetin kuuseen....
Niin ja korva kiskolle, niin kuulee suhinasta junan tulon.

Vaikka niin, tai voi vaihtoehtoisesti ottaa kuoleman.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Viikonloppuna joku jäi junan alle Seinäjoki-Tampere välillä.
Täällä oli juttua siitä traktorin ja junan törmäyksestä.
Eilen oli täs seinäjoki-Tervajoki välillä häiriöitä onnettomuuden takia
Tänä aamulla kolahti taas Kurikassa....

Mikähän nyt oikein on?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja imppu »

Miksei ne veturit voi möykätä ja valoja vilkuttaa jenkkityyliin???
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

imppu kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 2:48 pm Miksei ne veturit voi möykätä ja valoja vilkuttaa jenkkityyliin???
Hermot olisi jo riekaleena näin reippaat 40v kiskojen vieressä asuneella, kun junia menee seinäjoki-oulu välillä aika tiheään :lol:

...Mutta joo, oikeasti olen ihmetellyt samaa, että miksi nuo veturit pitää olla niin "hajuttomia ja mauttomia"? Ennenkin jossain täällä maininnut jo niiden valot...sellaiset maailman surkeimmat lyhdyt, joissa valaisuteho sama kuin tuikku-kynttilässä. Päiväaikaan niitä ei huomaa ollenkaan :idea:

Ja muutenkin osaa olla pirullisen hankala havainnoida suoraan edestä, vaikka olisi kilometrin mittainen, niin siitä näkyy vain veturin mitään sanomattoman näköinen ja luontoon hukkuva suorakaiteen muotoinen neliökeula, jonka nopeuttakin mahdoton arvioida suoraan edestä...siis se metrin korkea maalikaistale mustan tuulilasin ja mustan alustarakenteen välissä ei todellakaan näy kohtisuoraan katsottaessa, koska kiskot itsessäänkin tyhjänä katsottaessa näytää ihan samalta harmaan mustalta suorakaiteelta horisonttiin katsottaessa :idea:

Monesti tuossa paanan vieressä maahommia tehdessä havahtunut, kun ensin vilkaissut traktorissa eteenpäin pellonreunaa kiskojen mukaisesti ajaessa, niin ei mikään ota "silmäkulmaan" ja sekunnin-kahden jälkeen sieltä vilahtaakin matkustajajuna 160km/h ohi :shock: ja täysin tasaista näkyvyyttä tällä kohtaa pohjanmaata on kilometrikaupalla molempiin suuntin, että periaatteessa pitäisi nähdä, mutta joko tämä ikäni tässä asuneena on sumentanut junan havainnoinnin, tai sitten ne veturit keulastaan on turhan näkymättömiä :idea: "Stailaisivat" ne nyt vaikka ensalkuun jollain neon vihreällä, punaisella ja keltaisella aivan sekavaksi ja päivittäisi edes jotkut päiväajovalot niiden 3W hehkulamppujen tilalle, niin voisi edes vähän kiinnittää huomion ympäristöstä... :roll:
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

No eipä tunnu edes hyvät valot pimeällä ehkäisevän tasoristeysonnettomuuksia.

"R2018-02 Tasoristeysonnettomuus Kemijärvellä 12.12.2018"
"Kemistä Kemijärvelle matkalla ollut tavarajuna ja jätteenkeruuauto törmäsivät Kuusivaarantien varoituslaitteettomassa tasoristeyksessä keskiviikkona 12.12.2018 kello 4.49. Törmäyksessä auton kuljettaja menehtyi ja toinen veturissa olleista veturinkuljettajista loukkaantui."

"Sr3-veturin ylävalonheittimen
valovoima on 262 000 cd. Puskinvalojen valovoimat kaukovalotoiminnolla ovat
52 000 cd (vasen) ja 56 000 cd (oikea)."

"Auton katolle oli asennettu
LED-lisäkaukovalot. Lisäksi auton ohjaamon takana ja perässä oli LED-työvalot. Tutkinnassa
tuli esille, että työvaloja pidettiin usein päällä myös eteenpäin ajettaessa, koska ne helpottivat
auton etäisyyden tienreunasta hahmottamista pienemmillä teillä. Veturinkuljettajat kertoivat
nähneensä auton takana ja sivuilla kirkkaat valot ennen onnettomuutta, joten työvalot olivat
päällä myös onnettomuushetkellä."

"Oikealta lähestyvän junan havaitsemista loppuhetkillä saattoi vaikeuttaa myös se, että junan
veturissa ja autossa oli molemmissa LED-valot. Kyseiset tehokkaat valot luovat kirkkaan ja sinertävän
valokuvion. Toisiaan lähestyvät tehokkaat ja samansävyiset valokuviot luovat lumiseen
maastoon yhtenäisen valaistun alueen eivätkä valot helposti erotu toisistaan."

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/inde ... .2018.html
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

No ei pelkillä näkyvillä valoilla tietenkään kaikkea ratkaista, mutta selkeä parannus olisi kuitenkin...vaikea uskoa tuota sr3:sen valotehoa kun niitä luonnossa katsoo :roll: Mutta pendolinojen härskin kirkkaat punaiset takavalot näkyy todella kauas, ja kiinnittää huomion...että oisko joku erivärinen kunnon "valopilkku" sitten ratkaisu
Viimeksi muokannut korsteeni, Ke Loka 02, 2019 4:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä tuo vartiointi pitäisi olla ehdottomasti näiden pikajunien rataosuuksien tasoylikäytävillä! Turha vedota kustannuksiin, kun muutaman onnettomuuden hinnalla ne kyllä saisi tehtyä. Lähes 50 m/s kiitävä juna joka on 200 m päässä on 4 sekunnissa kohdalla! Silmillään kun vilkuilee sinne radalle, niin tosiaan se juna ei kyllä aina erotu selkeästi ja sitten kun lähdetään ryömimään, niin ei kovinkaan iso laite tarvii olla kun osuma tulee! Kyllä tämäkin on asia josta aina viriää keskusteluja ja pohdintoja, mutta harvoin mitään oikeasti sitten kuitenkaan tapahtuu. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ajomies kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 4:09 pm Kyllä tuo vartiointi pitäisi olla ehdottomasti näiden pikajunien rataosuuksien tasoylikäytävillä! Turha vedota kustannuksiin, kun muutaman onnettomuuden hinnalla ne kyllä saisi tehtyä. Lähes 50 m/s kiitävä juna joka on 200 m päässä on 4 sekunnissa kohdalla! Silmillään kun vilkuilee sinne radalle, niin tosiaan se juna ei kyllä aina erotu selkeästi ja sitten kun lähdetään ryömimään, niin ei kovinkaan iso laite tarvii olla kun osuma tulee! Kyllä tämäkin on asia josta aina viriää keskusteluja ja pohdintoja, mutta harvoin mitään oikeasti sitten kuitenkaan tapahtuu. :(
Älä turhia huoli! 50 m/s kiitävä juna ei aja tasoristeyksistä. Ei edes puomeilla varustetusta.
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Joordis »

PuuhaPate kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 4:18 pm
Ajomies kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 4:09 pm Kyllä tuo vartiointi pitäisi olla ehdottomasti näiden pikajunien rataosuuksien tasoylikäytävillä! Turha vedota kustannuksiin, kun muutaman onnettomuuden hinnalla ne kyllä saisi tehtyä. Lähes 50 m/s kiitävä juna joka on 200 m päässä on 4 sekunnissa kohdalla! Silmillään kun vilkuilee sinne radalle, niin tosiaan se juna ei kyllä aina erotu selkeästi ja sitten kun lähdetään ryömimään, niin ei kovinkaan iso laite tarvii olla kun osuma tulee! Kyllä tämäkin on asia josta aina viriää keskusteluja ja pohdintoja, mutta harvoin mitään oikeasti sitten kuitenkaan tapahtuu. :(
Älä turhia huoli! 50 m/s kiitävä juna ei aja tasoristeyksistä. Ei edes puomeilla varustetusta.
Tuo tekee 180 km/h...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Joordis kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 8:45 pm
PuuhaPate kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 4:18 pm
Ajomies kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 4:09 pm Kyllä tuo vartiointi pitäisi olla ehdottomasti näiden pikajunien rataosuuksien tasoylikäytävillä! Turha vedota kustannuksiin, kun muutaman onnettomuuden hinnalla ne kyllä saisi tehtyä. Lähes 50 m/s kiitävä juna joka on 200 m päässä on 4 sekunnissa kohdalla! Silmillään kun vilkuilee sinne radalle, niin tosiaan se juna ei kyllä aina erotu selkeästi ja sitten kun lähdetään ryömimään, niin ei kovinkaan iso laite tarvii olla kun osuma tulee! Kyllä tämäkin on asia josta aina viriää keskusteluja ja pohdintoja, mutta harvoin mitään oikeasti sitten kuitenkaan tapahtuu. :(
Älä turhia huoli! 50 m/s kiitävä juna ei aja tasoristeyksistä. Ei edes puomeilla varustetusta.
Tuo tekee 180 km/h...
Niin tekee. Junat ei ylitä tasoristeyksiä tuolla nopeudella.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Mikä se maksimi vauhti olikaan alueella jossa on vielä ylikäytäviä?.. Sitä se Puuhapate käsittääkseni tarkoitti, että ei ainakaan nuo vauhdikkaimpia osuuksia ole. Omalta asuinalueelta nuo ylikäytävät on onneksi poistettu jo vuosikausia takaperin ja täällä vauhtia piisaa..


Edit. Puuhapate jo ehtikin vastata
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

"Rataosuuksilla, joilla on tasoristeyksiä, voi junan nopeus olla suurimmillaan jopa 140 km/h."
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikent ... risteykset

"Vilkkuvaa valkoista valoa ei Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen 2012/2001 (LVM:n asetus tieliikenteen liikennevaloista) mukaan saa käyttää kuin em. asetuksen 1 momentissa sekä 37 §:ssä.

Vilkkuvan valon vaikutukset terveyteen: Vilkkuva valo ei tule kysymykseen myöskään siksi, että se haittaa veturinkuljettajan työntekoa. Kirkas tai vilkkuva valo voi aiheuttaa sairauskohtauksen, kuten valoherkän epilepsia- tai migreenikohtauksen.
(Lääkärin kommentti Ylen Akuutti-ohjelmassa)"

"Raskailta ajoneuvoilta vie runsaasti aikaa ylittää tasoristeys. Osassa tasoristeyksiä autonkuljettaja ei kykene näkemään tuleeko junaa ja hitaasti kiihtyvä raskas ajoneuvo on vaarassa jäädä junan alle. Eikö autonkuljettaja voisi soittaa jonnekin ja pyytää radan ylityslupaa?

ELY- keskus myötää lupia erikoiskuljetuksia varten. Erikoiskuljetukset rautatien tasoristeyksissä- ohjeessa on määritetty, mm. jos radan ylittävän ajoneuvon pituus on yli 25,25 m tai jos ylitys voi kestää pitkään, tulee rautatieliikenne keskeyttää ylityksen ajaksi."
https://vayla.fi/rataverkko/tasoristeyk ... ZSiTH9S-Uk
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Taas erittäin valitettava tapaturma https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006264067.html
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

korjailija kirjoitti: Su Loka 06, 2019 8:46 pm Taas erittäin valitettava tapaturma https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006264067.html
Asiaan liittyen. Scaniasta pamahti jarruletku ja siihenhän se jäi. Huoltomies tuli aika nopeasti, kippasi hytin sen verran ylös, että mahtui väliin ja vaihtoi letkun. En mitään sanonut, kun aattelin, että toki ammattimies tietää mitä tekee.
Mutta itse kippaan alas asti, jos pitää hytin alle mennä jotain tekemään.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Mika 82 kirjoitti: Su Loka 06, 2019 8:54 pm
korjailija kirjoitti: Su Loka 06, 2019 8:46 pm Taas erittäin valitettava tapaturma https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006264067.html
Asiaan liittyen. Scaniasta pamahti jarruletku ja siihenhän se jäi. Huoltomies tuli aika nopeasti, kippasi hytin sen verran ylös, että mahtui väliin ja vaihtoi letkun. En mitään sanonut, kun aattelin, että toki ammattimies tietää mitä tekee.
Mutta itse kippaan alas asti, jos pitää hytin alle mennä jotain tekemään.
En kyllä menisi hiukan kipatun ohjaamon alle mitään tekemään, sen verran rivakasti tuo Sisunkin koppi tulee alas viimeisen puoli metriä että ei siinä kerkiäisi tehdä yhtään mitään.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Voi ei. :( Ei tahdo ymmärrys riittää näihin turhiin tapaturmiin. Tuossa tapauksessa varmastikaan ei lähtö ole ollut nopea. Näistäkin varoitetaan joka kursseilla mutta asenteet on aina vähätteleviä kun pitäisi ottaa asia todesta. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Eikö noihin hyttien sylintereihin saisi jotain mekaanista lukitus systeemiä, joka estäisi yhtäkkisen laskeutumisen - vähän niinkuin noissa korjaamojen autonostimissa.
Lukitussalvan vapautus jossain semmoissa paikassa, jossa ei mahdollisuutta alla olemiseen; ns. kahden käden varmistus. Toisella kädellä lasketaan ja toisella vapautetaan lukitus salpa.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ajomies kirjoitti: Su Loka 06, 2019 10:03 pm Voi ei. :( Ei tahdo ymmärrys riittää näihin turhiin tapaturmiin. Tuossa tapauksessa varmastikaan ei lähtö ole ollut nopea. Näistäkin varoitetaan joka kursseilla mutta asenteet on aina vähätteleviä kun pitäisi ottaa asia todesta. :(
Vähän sama tilanne kuin melojilla ja laitesukeltajilla. Eniten kuolee niitä kaikkein kokeneimpia.
Tekemällä virheistä oppii.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Joordis kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 8:19 am Eikö noihin hyttien sylintereihin saisi jotain mekaanista lukitus systeemiä, joka estäisi yhtäkkisen laskeutumisen - vähän niinkuin noissa korjaamojen autonostimissa.
Lukitussalvan vapautus jossain semmoissa paikassa, jossa ei mahdollisuutta alla olemiseen; ns. kahden käden varmistus. Toisella kädellä lasketaan ja toisella vapautetaan lukitus salpa.
Ainakin noissa muutamissa autoissa, mitä kipannut, ei päälle tulemisen vaaraa käytännössä ole, koska hytin painopiste on saranan etupuolella. Mutta jos sitä ei kipata loppuun saakka, jää hytti hydrauliikan varaan.
Siinä säästää muutaman kymmentä pumppausta ja ehkä minuutin aikaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Joordis, ksaloset@hotmail.com, MF 135 vm-67, Saapiska ja 47 vierailijaa