Jälleen ikävä tapaturma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
semartti
Viestit: 170
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 8:33 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja semartti »

Seinäjoki-Kaskinen rataosuudella kulkee keskimäärin yksi tavarajuna päivittäin kumpaankin suuntaa ilman minkäänlaista aikataulua. Lisäksi radalla kulkee sen kunnostukseen liittyviä koneita sekä näitä veturiyksikköjä ilman aikatauluja. Kyseisen ylikäytävän viereisellä ylikäytävällä on aiemminkin sattunut junaan törmäämisiä.
Kun katselin tuota kuvaa vetureista - olisiko veturin toisenlainen väritys helpottanut huomaamista. Vihreä - valkoinen väritys saattaa näin syksyllä olla vaikeasti havaittavissa taustalla olevan metsän syysväreistä. Myös veturien etuvaloissa olisi parantamisen paikka. Vaikkapa "nykyaikaiset varikkäät huomiovilkut" eteen varoittamaan.
Muistaakseni aiemmin on ollut harkinnassa onnettomuusalueen rataosuuden ylikäytävien vähentäminen mutta kai aika lienee hoitanut sen asian.
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Noiden huomiovilkkujen kohdalla olen jo pidempää havainnut niiden joutavan käyttämisen, ja niiden tarkoituksena olevan "vaaran" ilmoittaminen on menettänyt merkitystään. Usein niitä vilkkuja nähnyt tuolla kun ajellaan ilman että liittyy mihinkään sellaiseen toimintaan joissa pitää niitä vilkkuja käyttää. Kerran kyllä osuin paikalle kun ajoin kuorma-auton takana ja sitten kytki varoitus välkyt toimintaan ja samalla kääntyi työmaalle, eli toimittiin niin kuin näiden kanssa tulisikin tehdä. Sitä kun usean kymmentä "turhaa" räpsytystä näkee ajellessa niin sitten kun se oikea tilanne johon on tarve reagoida, meneekin sitten huomioimatta. Mutta niinhän nämä turvallisuus jutut muutenkin on jo hakusessa ja ymmärryksen ulottumattomissa. Kuulosuojaimet pitää olla mutta niissä sitten poppi soi, kahvikuppilassa istutaan kypärät päässä jne. Eipä nyt muuta taas mieleen tullut..... :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ei tuommoisilla vilkkuvaloilla ole juuri mitään vaikutusta. Hyvä esimerkki jos hinausauto on avustamassa tien poskeen jäänyttä autoilijaa niin sitä samaa miljoonaa siitä painetaan ohi jos vaan mahtuu. Sama homma jos jotain pientareita siivotaan ja vaikka kuinka on keltaisia vilkkuvaloja katolla.

Vilkkuvalojen muuttuessa sinisiksi tapahtuu muutos, mutta ei nopeudessa, silloin kaivetaan kännykkä esille ja otetaan kuvia.... Tai muuten kytätä möllötetään ja ohops, edellä ajava jarruttikin....
sja
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja sja »

Joo liika huomiovilkkujen käyttö varsinkin valoisaan aikaan ei taidakaan olla ihan suosiollista. Männä viikolla kävi itelle aikamoinen oho-tilanne kun mutkan takaa ilmestyi eteen sellainen puolen omakotitalon kokoinen puimakone. Useampikin huomiovilkkuvalo oli päällä, ihan kun tuota ei muutenkin ois huomannu :D Sujautin ajaa ohi piennarta vähän pöllyttäen kun seututie vähän kapea ja kone taas hyvin leveä. Taustapeilistä sitten katoinkin että sehän pirulainen kääntyi vasemmalle :shock:

Rehellisesti sanottuna en huomannu ollenkaan kääntymisvilkun olevan päällä kun huomio kiinnittyi katolla ja perässä pyöriviin kirkkaisiin varoitusmajakoihin. Onneks oli puimurin kuski hereillä, iso käsi hänelle.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tiedä mikä ihmisten ajatusmaailmassa on tapahtunut, kun tosiaan ei osata toimia "älykkään olennon" tavoin noissa erikoistilanteissa. Työnnytään aivan täysin toivottomaan väliin ja sitten meuhkataan että kun tästä pitäisi päästä ja kiirekin olisi! Eikä edes poliisien käsimerkkejä tunnuta tajuavan ollenkaan. Ei ole kyllä mikään ihme että nuo tietöitä tekevät tuntevat olonsa aika turvattomiksi siellä teiden varsilla töitä tehdessään. Mutta kyllä onnettomuuspaikoilla ainakin kännykät saa kaivettua ja kuvattua ja siinä sitten unohtuu kaikki muu, ja aiheutetaan lisää vaaran paikkoja. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on ajettu hinausköyteen vaikka kuinka olisi valoja ja lippuja riippumassa. Ei riitä minun ajatteluelimessä ymmärrys mitenkään näihin touhuihin? Poika tuossa kertoi naapurinsa toiminnasta talvella joka lakaisi lumet autonsa päältä niin heitti ne sitten pojan auton päälle vaikka toisella puolella oli lumikasa jonka auraaja oli tehnyt. Ei vaan mennyt ymmärrykseen vaikka varovasti tästä mainitsi. :( Suosittelin laittamaan siihen väliin jonkinlaista sermiä, mutta jäi sitten tekemättä kun poika muutti pois.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

semartti kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 11:50 am Seinäjoki-Kaskinen rataosuudella kulkee keskimäärin yksi tavarajuna päivittäin kumpaankin suuntaa ilman minkäänlaista aikataulua.
On niillä aikataulut. Kaikilla junilla on aikataulut, oli niillä vaunuja mukana tai ei.
Mistä päättelit ettei niillä ole aikataulua?
Tuolta, Julia (rautatieharrastajien yhteinen junapäiväkirja) voit tutustua aikatauluihin ja junien jotakuinkin reaaliaikaiseen liikkumiseen radalla.
https://juliadata.fi/timetables/graphic ... =30.9.2019
On paljon parempi kuin tuo Suomelan linkittämä VRn Junat kartalla.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja mauri »

PuuhaPate kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 4:39 pm
semartti kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 11:50 am Seinäjoki-Kaskinen rataosuudella kulkee keskimäärin yksi tavarajuna päivittäin kumpaankin suuntaa ilman minkäänlaista aikataulua.
On niillä aikataulut. Kaikilla junilla on aikataulut, oli niillä vaunuja mukana tai ei.
Mistä päättelit ettei niillä ole aikataulua?
Kyllä aikatauluja varmaan on niin netissä kuin muuallakin.
Mutta kun se miten ne junat ja veturit oikeasti kulkevat on toinen juttu.
Ei tarvita kuin vikaa ajojohdoissa tai kulunvalvontalaitteissa niin aikataulut saa unohtaa. Saati sitten jos tulee sopiva lumipyry ja pakkasta niin vaihteetkaan ei toimi, sitä määrää niiden puhdistajia ei löydy mistään että liikenne toimisi aikataulujen mukaan.
Näin täällä meillä. Helsinginseudun lähijunaliikenne on kuuluisa siitä että huonot olosuhteet aiheuttavat poikkeuksetta liikennehäiriöitä.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Aikataulu ja siinä pysyminen ovat eriasioita.
Aikataulu on aina oltava.
Mutta jos tavarajuna jää yli 2tuntia myöhään aikataulusta, on sille haettava uuttaa ratakapasiteettia jolloin se saa myös uuden aikataulun.
Henkilöjuna voi ajaa tuntitolkulla myöhässä.
Nämä asiat löytyvät siitä siemmin linkittämästäni junaliikenteen linkistä.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja mauri »

PuuhaPate kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 5:20 pm Aikataulu ja siinä pysyminen ovat eriasioita.
Aikataulu on aina oltava.
Sitä tasoristeystä ylittämään lähtevää viljakuormassa olevaa traktoria tai puutavarayhdstelmää ajava arvostaa varmaan enemmän tietoa siitä onko juna nyt minuutin sisällä tulossa, kuin se että milloin sen aikataulun mukaan pitäisi tulla.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

mauri kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 5:41 pm
Sitä tasoristeystä ylittämään lähtevää viljakuormassa olevaa traktoria tai puutavarayhdstelmää ajava arvostaa varmaan enemmän tietoa siitä onko juna nyt minuutin sisällä tulossa, kuin se että milloin sen aikataulun mukaan pitäisi tulla.
Niin varmaan. Mutta aikataulut tietoineen onkin tehty veturinkuljettajaa varten.
Ei traktorin tai rekan kuljettajaa.
Aika yllättävää vai mitä?
Eikä siinä aikataulussa kerrota tasoristeysten ylitysaikoja.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tämän keskustelun otsikkona on "Jälleen ikävä tapaturma"
Ne junat kulkevat silloin kun sattuvat kulkemaan eikä aikatauluihin voi luottaa, kuten ei valvottujen tasoristeysten laitteisiinkaan, näin minulle on opetettu.

Olisiko syytä aloittaa PuuhaPaten mieliksi uusi ketju jossa käsiteltäisiin junien aikatauluja?
Sub kanavalta tulee aamuisin ohjelma "Chuggington", siitäkin voisi keskustella samassa yhteydessä.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

mauri kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 6:31 pm
Olisiko syytä aloittaa PuuhaPaten mieliksi uusi ketju jossa käsiteltäisiin junien aikatauluja?
Tarpeetonta. Oikaisin vain semartin ja sinun virheellisiä käsityksiä niiden suhteen. 8)
Vai onko sellainen paheksuttavaa?
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja mauri »

PuuhaPate kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:00 pm
mauri kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 6:31 pm
Olisiko syytä aloittaa PuuhaPaten mieliksi uusi ketju jossa käsiteltäisiin junien aikatauluja?
Tarpeetonta. Oikaisin vain semartin ja sinun virheellisiä käsityksiä niiden suhteen. 8)
Vai onko sellainen paheksuttavaa?
Kerropa mistä päättelit että minulla olisi tästä asiasta virheellinen käsitys.
En sitä huomaa kahdesta kirjoituksestani.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Vaikka siinä kun puhuit aikataulun mukaisesta tuloajasta tasoristeykseen. :mrgreen:
semartti
Viestit: 170
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 8:33 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja semartti »

Varmasti VR:llä on kaikkien junien kulkusuunnitelmat / kulut tiedostoissa mutta kun junien kulku ei ole samanaikaista joka päivä kyseisellä rataosuudella. Ja kuinka moni isäntä tarkistaa netistä onko juna tulossa kun hän lähtee viljakuormaa kuskaamaan?
Lisäksi vielä huomiovaloista veturiin - veturi ei käänny kiskoilta yllättäen. Ajatuksena oli veturin helpompi huomioiminen näkeminen.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

semartti kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:17 pm Varmasti VR:llä on kaikkien junien kulkusuunnitelmat / kulut tiedostoissa mutta kun junien kulku ei ole samanaikaista joka päivä kyseisellä rataosuudella. Ja kuinka moni isäntä tarkistaa netistä onko juna tulossa kun hän lähtee viljakuormaa kuskaamaan?
Lisäksi vielä huomiovaloista veturiin - veturi ei käänny kiskoilta yllättäen. Ajatuksena oli veturin helpompi huomioiminen näkeminen.
Liikennevirastolla nuo junien kulkusuunnitelma tiedot on, ei VR:llä.
Miksi tuossakaan kolarissa netistä mitään aikatauluja olisi pitänyt katsoa?
Lähes 500m näkemäaluetta molempiin suuntiin.
Luulisi junan huomaavan, jos teidenristeyksessä autot ja moottoripyörätkin pitää huomata?
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja 361 »

semartti kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:17 pm
Lisäksi vielä huomiovaloista veturiin - veturi ei käänny kiskoilta yllättäen. Ajatuksena oli veturin helpompi huomioiminen näkeminen.
Tai sitten vaan noudatettaisiin sitä vanhaa ohjetta. Soitto ja muu mölinä autossa hiljaiseksi ja ikkunaa auki.... ...niin ja se luuri helvetin kuuseen....
semartti
Viestit: 170
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 8:33 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja semartti »

PuuhaPate kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:29 pm Liikennevirastolla nuo junien kulkusuunnitelma tiedot on, ei VR:llä.
Taitaa keskustelu mennä sivuraiteelle.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja mauri »

PuuhaPate kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:17 pm Vaikka siinä kun puhuit aikataulun mukaisesta tuloajasta tasoristeykseen. :mrgreen:
Aikataulun mukaan ajettaessa juna on normaalisti jollain toleranssilla tietyssä kohtaa.
Näin usein tapahtuukin.
Joka tapauksessa jos/kun aikataulu on olemassa, se on teoriaa. Käytännössä juna on juuri siellä missä se milloinkin on.
Tästä on turha sen enempää vääntää.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

semartti kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:36 pm
PuuhaPate kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 7:29 pm Liikennevirastolla nuo junien kulkusuunnitelma tiedot on, ei VR:llä.
Taitaa keskustelu mennä sivuraiteelle.
Kuin niin?
Tämänkään junan kulkusuunnitelmat eivät ole VR:n asia.
Kuva
Junaradat ja käyttö ei ole VR:n päätettävissä.
VR kuten muutkin yhtiöt ostavat sitä kapasiteettia, eli luvan
ajaa tietyllä aikataululla junansa.

"Kansallinen rautatietavaraliikenne avautui kilpailulle Suomessa vuoden 2007 alussa.
Ratahallintokeskus vastaa Suomessa ratakapasiteetin jakamisesta ja eri rautatieyritysten
kapasiteettihakemusten yhteensovittamisesta. Kilpailun avautumisen ja mahdollisten
uusien rautatieyritysten markkinoilletulon"
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 2iaqRFkJmk

Vihjeen perusteella löytyi museojuna videokuvaa tuosta onnettomuus tasoristeyksestä. Tosin junan takapäästä kuvattuna.
https://youtu.be/o-fbil4CoLs?t=5368
Liikenne lienee loppumassa kyseiseltä radalta?
https://yle.fi/uutiset/3-10276577
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Dombba, Google [Bot] ja 55 vierailijaa