Ketjujen laitto?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

usko55
Viestit: 683
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 4:33 pm
Paikkakunta: suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja usko55 »

Ongelmahan tässä on se että salamavalo ei kerkee pysäyttää sitä liikettä, kun ketjut on jo päällä, ja varmaan ajettukin kierros tallin (aika pienen) ympäri.
Joo...
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Ehkä täytynee yhdistää 100 metrin kiihdytyskisaan, jotta ehtii nähdä suorituksesta yhtään mitään...
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

usko55 kirjoitti:Voisiko joku lyhyesti kuvata, kuinka ne kuorma-auton ketjut laitetaan? En ole koskaan tuota nähnyt. Ne vaan roikkuu koukuissa siinä takapyörän edessä. Varmaan mettätiellä tukkiautossa ketjut on hyvinkin tarpeen. Mieluummin oikeen karkeet piikkikettinkit.

Mä kun en taida saada pitää sitä kärkipaikkaa siinä ketjunlaitossa. Mulla kun menee vaan 7 tuntia, ja joku sanoo että koko päivä siinä vierähtää. Pirskatti, en osaa tupakkia polttaa...
Kuorkin ketjut levitetään renkaan päälle ja niissä on sen verran pitkä se liitos väli jotta reunaketjut saa alhaalla kiinni ilman, että renkaan alle tarvii saada ketjua.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Ei mulla ainakaan ketjut kesän aikana ole venyneet ikinä :shock:

Yhtä pitkät ne on nyt kun keväällä pois ottaessakin.
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

Mulla on autossa semmoset ketjut, että saa päälle suoraan, siirtämättä, nostamatta.

Melkosen hampaitakoettelevaa on ajo niillä.

Mäessä aina kun on ketjujen väli kohillaan, luisuu ja sitten taas rouhasee. Muutenkin on töyssystä menoa.
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Piti nyt tämän keskustelun innoittamana laittaa ketjut päälle oikein ajan kanssa. Traktori MF 185 renkaat 16,9 x 34 Firestone lähes uudet. Ketjut Farmilaitteelta uutena ostetut, merkkiä en muista. Vävypojan kanssa kahdestaan. Aikaa kului jokseenkin tasan puoli tuntia. Eikä oltu edes kovilla.
Ollan tosin harjoiteltu muutaman syksynä. Työ alkoi 19,15 ja päättyi 19.45 tänä iltana. Sitten linko kiinni ja tietä linkoamaan. Pakkasta vain 0,2 astetta. Juuri ja juuri meni.
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

10 sarjan foortti. mulla ja samanlaiset ketjut,mut kuluneemmat, ja eteen 14,9x24 ketjut on myös. Talvella metsässä kiipee vaikka puuhun,jos kaikissa pyörissä ketjut.kerran oli vissii metri lunta ku mentii umpi hankeen mettään,vähä jauho ,mutpakilla joka tukki haettiin.(150)tukkii.oisko ollu v 96 tai 97, en muista tarkkaan, ja osa ylämäkeen ,ja tosiv mäisistä paikoista. :D
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä se on paras laittaa ketjut silloin kun kelloja siirretään niin ei mene aikaa ollenkaan.... :wink:
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Vallu-Veke
Viestit: 105
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:07 am
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu-Veke »

Saatiin vetokoiria parivuotta sitten. Nyt on jo pikku lauma niitä.
Ketjuja kötösteltiin traktoriin paikoilleen ja kiroiltiin. No nyt sitä lunta vaan, niin päästään harjoittelemaan valjakolla....
Kaksi talvea meni ja ketjuilla pöllyteltiin pelkästään soraa.
Tänä talvena en laittanut ollenkaan ketjuja.
Mitä ihmettä! Rekikausi pärähti samantien käyntiin.... :D

Ne ketjut on paskat laittaa paikoilleen ja niiden laittamisella takaa sen, ettei lunta nähdä sinä talvena.
usko55
Viestit: 683
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 4:33 pm
Paikkakunta: suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja usko55 »

Kyl se taitaa olla niin, että jos renkaat ja ketjut on hyvät, uuden veroiset, niin se on helppoa.

Mutta mulla kun on kuluneet renkaat, ja vielä kuluneemmat ketjut, niin ne kettinkit on varmaan venyny myös toispuoleisesti, eli ovat siis kierot. Ja siitä johtuu että ne ei pysy päällä löysänä.
Joo...
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

usko55 kirjoitti:Kyl se taitaa olla niin, että jos renkaat ja ketjut on hyvät, uuden veroiset, niin se on helppoa.

Mutta mulla kun on kuluneet renkaat, ja vielä kuluneemmat ketjut, niin ne kettinkit on varmaan venyny myös toispuoleisesti, eli ovat siis kierot. Ja siitä johtuu että ne ei pysy päällä löysänä.
Onko niis ollut aina ne kuvasanäkyvät soikeat yhdistyslenkit siinä renkaan päällä selkäketjupaloissa: Jos nimittäin ne on vanhat Tryggit, joista ne S-koukut on vaihdettu lenkkeihin, olisi pitänyt ensinnäkin kiertää lenkkiä siten, että se kiertyy 90 astetta ja toisella reunalla lyhyemmät kuin toisella. Ne Trygg S-koukut on eripituiset kas eri reunalla Tryggin ketjua, ettei ala mennä toiselle reunalle. En oikein ymmärrä miksi se niin on, mut ei ole löysänäkään pudonnut pois. No en ole jaksanut perehtyäkään.

Edit: ei ne kyl vanhat Tryggit ole, sivuketjun koukut on ainakin erilaiset ja piikkilenkkikin on toisennäkönen. Ketjun meneminen "poikittain" voisi johtua liian leveällä olevista selkäketjuista ja liian lyhyistä sivuketjujen pätkistä, sivuketju ei ole riittävän pitkällä siellä renkaan sivussa.

-SS-
usko55
Viestit: 683
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 4:33 pm
Paikkakunta: suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja usko55 »

Niin. Nämä on Ovakot. Siinä selkäketjussa on ne pitkulaiset lenkit, kun siitä kohdasta just se poikittaisketju menee selkäketjun läpi. Sit ku ne on venyny, niitä on jouduttu lyhentämään, ja nyt sattuu justiin että selkäketjun renkaasta läpi vedettävä osa sattuu just se pitkulainen lenkki siihen kohdalle. Se menee joko kokonaan läpi, tai sit ei ollenkaan, ja siksi on vaikee saada selkäketjut saman mittaisiksi. Olen ajatellu muuttaa systeemin niin, että yhdistäisin selkäketjut 10 mm ruuvisakkelilla suoraan, ja sit vaa ylimääräinen pää kiinni sivuketjuun jotta ei huiski hullun lailla. Sama juttu sivuketjuille, koska nuo ketjulukkokoukut tahtoo osua sen poikittaisketjun kohdalle, johon sitä koukkua ei saa mahtumaan.
Joo...
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

usko55 kirjoitti: Olen ajatellu muuttaa systeemin niin, että yhdistäisin selkäketjut 10 mm ruuvisakkelilla suoraan, ja sit vaa ylimääräinen pää kiinni sivuketjuun jotta ei huiski hullun lailla.
Just niikö Tryggeissä, se viimenen lohko tehdään käsin liittämällä S-koukut niin , etä selkäketjut tulevat sopivasti. On joskus inhottavaa hommaa pakkasella, jos ja kun S-koukku on hiukan painunut kiinnipäin. Sakkelia olen miettinyt, mut se pompottais, Tryggit on siittä kivat kun ne kulkee niin tasasesti tiellä.

Nyt mullakin on Ofa vai mikäsenyt oli ei niitä nostele ihan huvikseen, eli ovat vielä hallinnurkassa käyttämättömänä, kolmatta vuotta, ja ns. liikenneketjut edelleen mukana lumitöissä.

Metsään tietty paksut ja raskaat kettinkit on pakollliset, mut tommosella jäällä ja lumipolanteella käypi kevyemmätkin, painuu kapeampi piikki kunnolla jäähän eikä luistele vaan.

-SS-
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Ei ne sakkelit mitään pompota. Olen käyttänyt vuosia. Ja pidän sen verran varastossa, ettei ihan heti niiden takia tarvitse Jyväskylään lähteä. Olen korvannut varsinkin selkäketjuista ne patentit sakkeleilla, ei tarvitse niiden kanssa tapella. Eivät ole kovin pitkäikäisiä, mutta ei ole kalliitakaan. Ja sen sakkelin oman ruuvin tilalle kuuskantaruuvi, voi avata kiristää ja avaimella.
Käytännössä on yks lysti millä ne ketjut on kiinni, kun pysyvät ja toimivat.
Lyhennä vaan usko55 ketjut sopivan mittaisiksi ja kiinnitä sakkelilla. Käy välillä reippaalla koeajolla ja jatka harjoituksia. Kyllä saat niistä ihan hyvät.
Ei se kuluneisuus renkaissa tai ketjuissa nyt niin vakava ongelma ole.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kuva

Noi S-koukut näkyy tuossa, toisella reunalla lyhyemmät, toisella pitemmät. Lisäksi tuo koukun kiertymä pitää piikit oikeassa kulmassakin tietä vasten.

Pellolla ja lumisilla teillä tuo vanhakin Trygg toimii hyvin, ei liene metsäajoon soveltuva, sitä varten sitten saa olla vaikka 20 mm lenkit ja piikit, kun ei tarvii täristyksestä välittää.

-SS-
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Minulla on tuollaiset ketjut. Nuo S -lenkit vaan mitä sattuu sekä osa korvattu sakkeleilla, ja sivuketjuissa ne lukot olen korvannut sakkeleilla, kun ovat kadonneet jonnekkin. Älyttömän kuluneet, olenkin joihinkin lenkkeihin hitsannut lisää ainetta, ja jopa hitsannut lenkkejä takaisin yhteen kun ovat katkenneet.

Joo, varmaan kuulee kaukaa kun Volvo tulee, Volvossa on sellainen omintakeinen ääni, ja siihen ketjujen helinä, muutaman lenkin lyöntiääni silloin tällöin astinlautaan, helinää, lyöntiääni. Muutama kovempi pauke, oho, meni lenkki poikki.

Nämä kuluneet ketjut on aina parin tunnin taistelu sekä mielenhillinnän harjoitus episodi, ettei paremmasta ole väliä. Voisinkin järjestää eteläsuomalaisille joogan harjoittajille kurssia maaseudulla, kurssi sisältäisi ketjujen asennuksen Volvoon, sekä kaivurilla ojan päällä ajoa. olisipa sellaista oppia joogamestareille, että jos yhdeltäkään ei pinna palaisi, palauttaisin rahat. kokeiluluontoisesti voitaisiin ajaa Case vielä kannon nokkaan, ja lainata vaikka naapurin setoria ja laittaa siihen kesälöpöä että se jäätyisi oikein kunnolla, niin maailmanlaajuinen hermokurssin legenda olisi syntynyt. Ja kun päivä muuttuisi yöksi ja pimeys ja pakkanen laskeutuisi pohjolaan, voitaisi viedä ketjujen asennus - mielenhillitsemiskurssi seuraavalle vaikeustasolle, ja siirryttäisiin asentamaan ylipitkiä teloja Vammaskaivuriin lumihangessa. Siitä jos selviytyisi aikaa otettaessa 30 minuuttia per puoli, voisin rennoin mielin kirjoitta kurssituksen päättötodistuksen arvosanoin mielenhillitsemiskurssilta, ja liittää siihen liitteenä muutaman sadan euron kurssimaksun, joka sisältää kahvit ja ruuat (jos ei juo kahvia, saa vihreää teetä). Kursseja voitaisiin järjestää myös eurooppalaisille hipeille, kohtuullisin hinnoin. Kurssin aikana voitaisiin tehdä tutustumiskäynti kaverin luomukarjatilalle, ja sakke voi antaa näytöksen kuinka Belaruksella puhdistetaan pihaton lantakäytävät ja pudotetaan noin kuution jäätynyt lantamöykky konepeiton päälle, josta se vyörytetään lattialle käsin, ja tarkastellaan syntyneet vauriot, sekä lasketaan lommot, ja vähennetään aikaisemmasta kirjanpidosta entiset, ja katsotaan kuinka monta uutta lommoa siihen tuli. Tämän maatilamatkailuiden saa hyödyntää, jos siltä tuntuu.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Tarkentaisitko SS, kummalle puolelle lyhyempi ja kummalle pidempi S-koukku tulee. Ovat ainakin meikäläisen Tryggeissä enempi, vähempi sekaisin.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

NH kirjoitti:Tarkentaisitko SS, kummalle puolelle lyhyempi ja kummalle pidempi S-koukku tulee. Ovat ainakin meikäläisen Tryggeissä enempi, vähempi sekaisin.
Tuossa kuvassa näkyisi olevan vasemmalla puolella lyhkäsempien rivi kun näkee, että se neliskanttinen ketjusta rakennettu "lenkki" on niin kuin pyörimissuuntaan päin. Noin päin ne on aina olleet ja hyvin toimineet. Neljä piikkiparia poikittain, tais olla 16.9-34 renkaas viisi. Emmuista pitänee katsoa.

Nuo on 13.6-38 kokoiset.

-SS-
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Ok, äkkipäätä ajatellessa tuntuisi, että symmetriseen renkaaseen tulisi symmetrinen ketju, mutta kahdenmittaisia ässiä Tryggeissä tuntuu olevan.
Hankin aikoinaan omani hiukan käytettyinä ja laitoin erimittaiset lenkit edellisen omistajan muuntelun piikkiin. Tryggin nettisivutkaan eivät ole tuoneet asiaan valaistusta.
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

Pitäs ottaa vissiin kuva vallun ketjuista. Siinä on selkäketjut mettäajoa varten, mutta hiukan eri konseptilla lukittu. En edes yritä selittää.

Olisko karski jätkä ja kävis oitis. Ans kattoo nyt.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], hiksi, Semrush [Bot] ja 60 vierailijaa