Ketjujen laitto?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

sakkel
Viestit: 186
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 9:11 pm
Paikkakunta: Kihniö
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja sakkel »

Pistin minäkin höylään ketjut varoiks jos ojaan lipsahtaa. Eka meni ihan ok muutama minuutti, toisessa pieni ajatuskatko (naru liian lähellä ketjua), varttitunnin verran aikaa. Vanhat sa-45 ketjut. Kohta polanteita tasaamaan.
trahata
Viestit: 818
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja trahata »

Sopiiko sulla telin molempiin pyöriin ketjut vai rapsiiko kiinni toisiinsa
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja lukke »

Kiristinpäästä veto jos vihollinen hyökkää muutama minutti ja taas hyökätään oli armeijan ohje, ajo eteen ja lukot kii!
sakkel
Viestit: 186
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 9:11 pm
Paikkakunta: Kihniö
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja sakkel »

Pitäis sopia, laitoin vain takimmaisiin pyöriin.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7808
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Eilen ähräsin ketjut päälle,onnistuihan se jotenkin mutta,sen touhun päälle olin aika väsynyt ja sillä tuulella että,jos paikalle olis sattunut,joku sellainen,joka on kova selittämään,mikä on minkäkin minuuttimäärän homma,niin se olisi takuulla saanut turpiinsa,vaikka olenkin enempi rauhallinen mies.
Juu,toinen puoli meni hyvin,levitin ketjut pyörien taakse,hilasin sitten kummallekin puolelle,ketjut pyörän rivan päälle ja narulla kiinni,tarkoituksena oli saada paikoilleen molemmat ketjut yhtä aikaa.
Ajoin vähän kerrallaan eteen päin,kunnes päälli ketju tuli esiin pyörän alta,toisen puolen pääliketju onnistui laittaa helposti kiinni mutta toinen ei kun ketju oli jostain kumman syystä mennyt kasaan pyörän alle.
Siinä kävi sitten niin että,tämä toisen puolen ketju piti ottaa pois,levittää pyörän taakse,ajaa uudestansa päälle ja tällä kertaa päälliketjujen liittäminen onnistui.
Siinä vaan äijä väsyi,kun piti monta kertaa kiivetä hyttiin ja pois hytistä oikomaan ketjuja.
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Itekin eilen tuhrasin ketjut alle. En tiedä onko noissa joku "oikeinpäin" systeemi heitin se kiristin puoli rivan päälle ja lukitus näyttää taaksepäin nyt. Useampi tunti meni ja en tiedä onko hyvät vieläkään. Se on kenkku kun ajoi renkaan päälle ketju löystyi edestä alhaalta joten piti ekana ajaa päälle kunnolla, pakkia että se löysä häviää ja ketjut kiinni. Jostain nyrkkisäännöstä olen kuullu mutta mistä se mittaillaan? Nyrkki menee kyljen väliin ja lapojen väliin.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Itsekin vedän ketjut maasta traktorin takaa makaamsta renkaiden selkään eteenpäin ajamalla ne kahvat edellä eli lukituskahvapäästä vetäen. Lukitettuna lukkokahvojen olkapää näyttää sitten eteenpäin pyörimissuuntaan, kun kahvojen päät toisen pään lenkkien läpi vietynä käännetty taakse ja lukittu sivuketjuun. Nyrkki pitäisi mahtua sivuketjun ja renkaan väliin suunnilleen oikealla kiristyksellä. Selkäketjujen löysyyttä voi säätää renkaan paineitakin lisäämällä tai jotenkin liitokset siten lyhentämällä ja kiinnittämällä, ettei nyt ajaessa ihan pussia heitä renkaan alle eteen. Jos on paljon kovasta jääpinnasta pitoa hakevaa ajoa, olen havainnnut ainakin 13,6 x 36 ja 38 renkaiden olevan pitävämmät tällöin kovennetuilla paineilla piikkiketjuilla ajaessa, eli jos alkaa sutimaan jäällä, kannattaa joskus kokeilla paineiden lisäämistä sutimisen takia.
Tekemällä virheistä oppii.
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja nakki »

Kyllä on yhtä juhlaa tapio ketjujen laitto, sen ohje videon mukaan. Yksin ei tuntia, saa tuhrattua kun ketjut on päällä. Lämmöllä muistelen sitä vitutuksen ja hermostuksen määrää kun ensimmäisiä ketjuja ähräsin tunti tolkulla. Renkaat vähä yli suuret traktoriin, sekä ketjut vähä lyhkäset. Sai kuitenlin tuntien ähräyksen jälkeen päälle. Seuraava traktorin omistaja ei niitä pois ottanutkaan, edes kesäksi. Joten itseään säästääkseen oikean kokoiset renkaat raktoriin ja renkaisiin oikean kokoiset ketjut. Niin ei ketjujen laitto harmita yhtään.
riude
Viestit: 446
Liittynyt: Ma Loka 31, 2022 9:29 am
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja riude »

Vaikeutuuko ketjujen laitto sitä mukaa kun ne kuluuvat? Risat tietenkin varmaan vastustaa, mutta ehjät?
Itse laitoin uudet x-gripit ensimmäistä kertaa koskaan (siis ketjuja mihinkään traktoriin) eikä siinä kyllä edes tuntia saanut menemään.
Niissähän proseduuri on täysin sama kuin tapioissa.
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

varmasti uudet ketjut ja uudet renkaat niin ihan eri laitella. nämä on ties kuinka vanhat ja renkaatkin kuluneet niin hyvä että kiristys enää riittää. tais yksi silmukka jäädä vapaaksi kummaltaki puolen varaa kiristää. nopeastihan ne renkaan niskaan saa muutakun ajelee mutta kaikki muu lopun ajan kun ekana ähräsin miten ne pääliketjut saa edes liitettyä yhteen. en tiedä sitten jos olisi sitonut ketjun vanteeseen olisikohan jäänyt roikkumaan?
jenkula
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Mulla ainakaan ei mene toinen ketju helpolla,ei saa mitenkään väännettyä lukitusta loppuun asti.
Olen ajellu pihassa ja ketjut pysyy päällä hyvin,antaa olla noin sitten.
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

oikein kuluneet ketjut on ikävimmät kun piikit ovat lyhyet tai kokonaan pois niin lenkit pääsee solmuun, kun piikit ei sitä estä ja välillä tekis mieli ottaa rälläkkä ja hitsata lenkki uudestaan että jumin saa pois.. itekin laitoin nyt syksyl ku tuli vielä kiire tarve, ja asvaltti täysin näkyvis niin kuluneet ketjut jotka joku tiputtanu märän hiekkapihan aikana halliin kasalle.. :mrgreen: halli varattu niin vetäsin hallin edessä päälle ja ei belsebuubi ketään apuria silloin ku tarvis.. koronan jälkitautina oleva hengen ahdistus ei yhtään auta asiaa. eiku ketjut ajamalla pyöriin ja keskiketjut ei riittäny ei mitenkään kiitos hiekan ja ruosteen.. sivuketjut kiinni ja hallin kulmalle, tunkki alle ja renkaasta venttiili irti, ilmaa reilusti pois niin yletti helposti ja sit vaan ilmat normaaliin.. 2km asvalttitiellä niin johan oli löysiä.. joudun usein ajamaan asvaltilla niin siks laitoin piikeistään kuluneet ketjut alle. no nyt ku on sulanut ja satanut joka lajia ja pakastanut niin on sellai panssari jää maassa et nuo ketjut ei pure yhtään.. pitäis vaihtaa ne paremmat nyt alle. nyt iski joku kuume flunssa ja veto niin pois ku voi lähteä, nyt jo voitol mut mitään ei jaksa.. hallissa lämpösessä nuo yleensä tunkilla tulee laitettua ku on helppoo ja mukavaa.. usein lasken ilmaakin pois jos ruostuneet tai muuten ei tunnu asettuvan, molemmat ketjuparit on kyllä niin oikeeta kokoa vaan aina ne ei asetu niin että lukot suoraan ylttäis varsinkaan keskiketjuis. sivulukot nyt aina käy. äkkiä noita laittaa ajamallakin mut kaveri on kiva ettei tarvi sataa kertaa hypätä oikomas ja jos mies olis kunnos.. mut uudehkot ketjut on helpommat ku kuluneet. ja fiskarssin ketjut on jo sen verran paksut et ei juuri solmuun mee mut ei oo kevyet liikutellakaan.. siks ne huilaakin hallin nurkas.. monelle tutulle laitellu ja lyhennelly ketjuja ja huomannu et monella kauhee hosu et siitä vaan, ei se niin justiinsa.. vaik täytyy olla ihan justiinsa sama määrä lenkkiä puolellaan jne.. silloin ketjussa ei ole jotain pidempää kohtaa joka kolkkaa lokasuojaan tai ketju kulkee vinossa renkaalla. nyrkki kylkiketjun väliin poikittain on sopiva kireys ja keskellä saa pussia jäädä eteen niin ketjut puhdistuu ajossa hyvin.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Mulla on V500 ketjut aika tukevaa tavaraa /(olisko 11 mm) ja aiemmin nuorempana ne laitoin nostamalla sivusta päälle. oli otettu tietty poiskin avaamalla vain sisemmät lukot. Kyl ne iän myötä vaan muuttuu raskaammaksi ja se lokasuoja estää se päälle "heittämisen. nyt laitoin ajamalla päälle. samalla niitä lyhensin kun tuntui jo viime talvenakovin pitkiltä. nyt ne vaikuttikin justiinsa sopivilta kunnes huomasin renkaissa olleen kovin pienet paineet ja yli kilon paineella ketjut ei kyl liiku minnekään eikä kilise. en kyllä pidä huonona. nyt oli niin kovaa jäätä, että ei meinanneet pitää enkäkyl usko niiden löysempinäkään pitäneen.
Mökkikoneessa pykälää ohuemmasta ja ne tuntuu kyl kevyiltä. niissä pituus todella nafti kun on melko uudet kumit. sakkelin kanssa saa nippa nappa liitettyä yhteen, varmaa se paineen laskeminen auttaisi siinä hiukan.
MikaH.
Viestit: 1722
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

Sekin vaikuttaa aika paljon että kaivetaanko ne ketjut hangesta jäisenä myttynä vai onko ne jossain katon alla tallessa,kaveri pyysi apuun ketjun laittoon ja homma alkoi sillä että etsittiin niitä ketjuja lumenalta :D Kannattaa sekunttikellot sillon jättää laittamatta päälle
LasseE
Viestit: 977
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja LasseE »

MikaH. kirjoitti: Ma Joulu 25, 2023 7:32 am Sekin vaikuttaa aika paljon että kaivetaanko ne ketjut hangesta jäisenä myttynä vai onko ne jossain katon alla tallessa,kaveri pyysi apuun ketjun laittoon ja homma alkoi sillä että etsittiin niitä ketjuja lumenalta :D Kannattaa sekunttikellot sillon jättää laittamatta päälle
Itse tein tällä tyylillä tänä vuonna, ketjujen piti olla sisällä, ei olleet, kuormaajalla ylös, hetki kaasulämmitystä, maahan pitkälleen, takakautta renkaan päälle, ajo ja lukot kiinni, vajaa tunti meni kaikkineen.
Joskus on tullut ihan tien päällä laitettua, jos paha paikka yllättää.. ja siis kyseessä tuo Valmetti ja 11mm Ofa tapiot
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
MikaH.
Viestit: 1722
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

LasseE kirjoitti: Ma Joulu 25, 2023 8:06 am
MikaH. kirjoitti: Ma Joulu 25, 2023 7:32 am Sekin vaikuttaa aika paljon että kaivetaanko ne ketjut hangesta jäisenä myttynä vai onko ne jossain katon alla tallessa,kaveri pyysi apuun ketjun laittoon ja homma alkoi sillä että etsittiin niitä ketjuja lumenalta :D Kannattaa sekunttikellot sillon jättää laittamatta päälle
Itse tein tällä tyylillä tänä vuonna, ketjujen piti olla sisällä, ei olleet, kuormaajalla ylös, hetki kaasulämmitystä, maahan pitkälleen, takakautta renkaan päälle, ajo ja lukot kiinni, vajaa tunti meni kaikkineen.
Joskus on tullut ihan tien päällä laitettua, jos paha paikka yllättää.. ja siis kyseessä tuo Valmetti ja 11mm Ofa tapiot
No ei siinä meilläkään sit kauan mennyt kun vaan löytyi eka ne ketjut. Kyllähän noiden ketjujen laitossa se on se juttu että ne on sopivat sille renkaalle mihin ne laitetaan. Sillä ensimmäisellä kertaa kannattaa nähdä se vaiva että tekee niistä sopivat ilman mitään sakkelijonoja. Olen kanssa sen verran joutunut noiden ketjujen kanssa pelaamaan niin ei kyllä sitä turhaa hommaa tee enää mieli tehdä lisäksi . Kuorma-autostakin kun kaivaa jotain pilipaliketjuja paripyörän välistä pois niin alkaa rauhallisempikin hermostumaan
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Mulla on ollut useita traktoreita ja jokaiseen on aina jotkin ketjut olleet ostaessa mukana, tai sitten olen käytettynä hankkinut. Se kyllä ihmetyttää kuinka erikoisia tapoja ihmisillä on ketjuja laitella.
Tämän palstan kautta taisi tulla yhdet järeät Tapiot, joita Caseen metsäketjuiksi mielin. Niissä oli nuo kätevät railoliitoslenkit hitsattu kiinni, olisiko sitten sivukartta tunkin varassa laitettu paikalleen? Myyjäkin tätä ihmetteli, kun olivat hänellekin tulleet tässä kunnossa.
Caseen on myös kevytketjut, yhtenä talvena vähän käytetyt. Tulivat tuttavalta, enkä kehdannut kysyä miksi oli heittänyt kaikki sokkaliittimet pois ja ketjut oli laitettu kiinni sakkeleilla.
Syksyllä tulleeseen Natikkaan tuli ketjut mukana, kuulemma ihan romut. No olihan joku hitsaamalla vahvistanut joitain lenkkejä, mutta asiallisesti. Piikkejä ketjuissa oli vielä ainakin puolet jäljellä, eli mielestäni käypäiset ketjut, paitsi että... Nämä ketjut oli liitetty jollain ihmeellisellä tavalla, toisessa ketjussa oli asiallisen pituiset keskiketjun päät, että sai vedettyä läpi isoista päätylenkeistä ja kiristettyä, mutta sivuketjut oli pätkitty aivan eri mittaan. Toisessa ketjussa ei ollut keskellä lainkaan ketjunpäitä, piti siis jatkaa, sivuketjut oli jatkettu sellaisella ohuella ketjulla, jota vanhoissa puutarhakeinuissa käytettiin. :shock: Vähän siis kun jatkoi ketjuja ja lisäsi vielä kiristimet, niin tulihan näistäkin käypäiset ketjut.
Valmetilla...
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

vaniljacreme kirjoitti: Su Joulu 24, 2023 11:27 am varmasti uudet ketjut ja uudet renkaat niin ihan eri laitella. nämä on ties kuinka vanhat ja renkaatkin kuluneet niin hyvä että kiristys enää riittää. tais yksi silmukka jäädä vapaaksi kummaltaki puolen varaa kiristää. nopeastihan ne renkaan niskaan saa muutakun ajelee mutta kaikki muu lopun ajan kun ekana ähräsin miten ne pääliketjut saa edes liitettyä yhteen. en tiedä sitten jos olisi sitonut ketjun vanteeseen olisikohan jäänyt roikkumaan?
Onnistuukohan tuo sivuketjun lyhennys miten, itsellänikin se tilanne että lukko on nyt ihan kiinni jo sivuketjusta lähtevässä poikittaisessa ketjussa. Sitäkin pitäisi siis siirtää. Ketjut on kyllä jo kuluneet mutta uusiakaan ei raaskisi ostaa, nuo on kuitenkin semmoset ruutuketjut ja metsässä vielä jollain lailla pitää?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Valmetilla... kirjoitti: Ma Joulu 25, 2023 9:20 am
vaniljacreme kirjoitti: Su Joulu 24, 2023 11:27 am varmasti uudet ketjut ja uudet renkaat niin ihan eri laitella. nämä on ties kuinka vanhat ja renkaatkin kuluneet niin hyvä että kiristys enää riittää. tais yksi silmukka jäädä vapaaksi kummaltaki puolen varaa kiristää. nopeastihan ne renkaan niskaan saa muutakun ajelee mutta kaikki muu lopun ajan kun ekana ähräsin miten ne pääliketjut saa edes liitettyä yhteen. en tiedä sitten jos olisi sitonut ketjun vanteeseen olisikohan jäänyt roikkumaan?
Onnistuukohan tuo sivuketjun lyhennys miten, itsellänikin se tilanne että lukko on nyt ihan kiinni jo sivuketjusta lähtevässä poikittaisessa ketjussa. Sitäkin pitäisi siis siirtää. Ketjut on kyllä jo kuluneet mutta uusiakaan ei raaskisi ostaa, nuo on kuitenkin semmoset ruutuketjut ja metsässä vielä jollain lailla pitää?
Ittellä oli (on vieläkin) Esa-ketjut mitkä ostin uutena uuteen 903:een.
Ketjut venyi kun niitä käytettiin vielä 705:kin. Otin yhdet poikkiketjut pois kun loppui kiristysvara. Löyhällähän ne aina olivat, mutta pysyivät hyvin päällä.
Nykyään ne ovat serkun 705:ssa lainalla, olleet monta vuotta. Meidän Massikoissa ei oo ollu koskaan ketjuja.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
JaaKuu
Viestit: 301
Liittynyt: To Tammi 02, 2014 9:57 pm
Viesti:

Re: Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja JaaKuu »

Tänä vuonna oon ollut laiska, ja toiseen traktoriin ketjut vielä laittamatta. Toisessa ei olekaan kun neliveto pienissä lumenauraksessa toimii ilmankin. Noin tunnin homma se on ollut. Eniten syö miestä se kopista pois hyppiminen jos yksin tekee. Ketjuissa sivuissa semmonset lukitusrivat, linkut kahta puolin niihin ripoihin tulee sit sakkelit jotka pitää linkun kiinni. Joka vuosi miettiny kumpi pää edellä pitää syöttää renkaalle? Laittanut aina niin että linkku tulee viimeisenä renkaan päälle. Sit kun linkun kääntää kiinni niin se osoittaa taaksepäin, ajatellu että kun suurin osa ajosta mennään kerran eteenpäin niin ei linkku aukea niin helposti ajossa eikä linkun pää ota kiinni oksan tynkään yms. Peruttaessa tietysti toinen juttu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 37 vierailijaa