Pappa-Tunturista puuttuu voima

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Pappa-Tunturista puuttuu voima

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

kalvaana kirjoitti:Kunnostelen vuoden 85 Pappaa :P . Mikä mahtaa olla vikana, kun tehoja ei ole? Aika vaatimattomaan mäkeen pitää vaihtaa ykköselle. Välitykset alkuperäiset ja sylinteri ja mäntä uudet. Kaasarissa säätösuutin ja ilmanputsarissa uus filtteri. Tasamaalla saa kulkemaan mukavsti ja säätösuuttimella löytyy sopivat seokset helposti, mutta mäkeen hyytyy.
Mitä seuraavaksi? Otin juuri magneeton suojat auki, että jos sytytysennakkoa tutkailisi. Kuka tietää, paljonko pitäis ennakkoa olla?
Löyty vielä vanhoilta kakstahtiajoilta oleva heittokellokin tulpan reikään 8)
Taitaa se sinun pappasi olla sellaisella kaasuttimella varustettu, joka on oikealle puolelle käännettu ja siinä on 90 asteen mutka kurkussa.

Tällaiset moottorit olivat alun perin erittäin laiskoja. En tiedä onko tälläisessa samanlainen sylinteri kanaviltaan kuin siitä vanhemmassa mallissa, jossa oli loivakurkkuinen kaasutin rungon suuntaisesti. Tässä mallissa riitti tehoa, vääntöä ja nopeutta
Motormän
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Joulu 24, 2007 11:23 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Motormän »

Noissa Tuntureissa on tosi suuria eroja ton pirteyden suhteen,itse omistan kaksi kappaletta 72-mallisia kumpaankin koneet tehty ja toinen menee niin pirusti ja toinen haistaa mäet jo oikeastaan ennen kuin mäki alkaakaan.Ei ole vielä syytä löytynyt, vaikka ole noiden Tuntureita korjaillut n.35 vuotta.Se on vaan sanottavaniin kuin eräs savolais ukko sanoi minulle,että se on muuten vaan sellanen laiskan letkee.
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Kaverin pappatunturia laiteltiin kuntoon eikä siinäkään ollut vetoja, tehtiin kone remontti, uusittiin männänrenkaat ja kaasutin vaihdettiin.Tulppa uusiksi, sytty kohdilleen, pakoputki putsattiin, ei tullut rakettia siitäkään.Ehkä eniten oli hyötyä kun pakoputkesta poisti takapäästä ahtaan huilun sitten veto parani. Varmaan olis kannattanu laittaa ilokaasu vehkeet että pääsee mäen päälle. Joku 70 luvun lopun malli, justiinsa "laiskan letkee" mopo.... :lol:
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Tää yksilö on sitten vissiin semmonen laiskan letkee. Tänä iltana otin taas magneeton pois ja viilasin kiinnitysruuvien hahloihin lisää pituutta. Nyt on sytty reilusti aikasella. Ei sanottavaa vaikutusta. Jo on per.... :twisted:
Mitä vielä kokeilematta; tulppa, sytytyspuola, kaasutin. niin kaasuttimen kurkku semmonen kulmamalli, eli ei niin virtausopillisesti optimi kyllä.
Nyt ei ennää jaksa eikä jouda tuota ropaamaan ja syksykin tullee. Olkoon sitte tuommonen paskamopo.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

kalvaana kirjoitti:Tää yksilö on sitten vissiin semmonen laiskan letkee. Tänä iltana otin taas magneeton pois ja viilasin kiinnitysruuvien hahloihin lisää pituutta. Nyt on sytty reilusti aikasella. Ei sanottavaa vaikutusta. Jo on per.... :twisted:
Mitä vielä kokeilematta; tulppa , sytytyspuola, kaasutin. niin kaasuttimen kurkku semmonen kulmamalli, eli ei niin virtausopillisesti optimi kyllä.
Nyt ei ennää jaksa eikä jouda tuota ropaamaan ja syksykin tullee. Olkoon sitte tuommonen paskamopo.
Siis sulla on kaikista ensimmäinen kokokeilu kohde vaihtamatta??
Rikkinäinen tulppa aiheuttaa vaikka minkälaisia vikoja, ja vaikka tulppa antaa kipinää sylinteriä vasten se ei välttämättä anna sitä samaa kipinää sylinterin paineessa :!:
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Kahta eri tulpaa on kokeiltu - ne tosin oli molemmat käytettyjä, mutta pelasivat kaverin mopossa. Jos sen verran vielä, että ihan uuden ostaisi. Talvella sitten jatketaan, jos tulppa ei auta. Tulihan tuolla jo tänä kesänä ajettuakin - 25 kilometriä kaikki testiajot yhteensä 8)
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

kalvaana kirjoitti:Kahta eri tulpaa on kokeiltu - ne tosin oli molemmat käytettyjä, mutta pelasivat kaverin mopossa. Jos sen verran vielä, että ihan uuden ostaisi. Talvella sitten jatketaan, jos tulppa ei auta. Tulihan tuolla jo tänä kesänä ajettuakin - 25 kilometriä kaikki testiajot yhteensä 8)
Kokeile vielä tulpanhattu. vaikka kipinä tulee, niin hatu voi olla silti viallinen, siinä voi olla liian suuri vastus.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Tulppa ja tulpanhattu ostettu ja laitettu - ei vaikutusta.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Sorvaaja
Viestit: 1900
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Pappa Tunturista puuttuu voima

Viesti Kirjoittaja Sorvaaja »

Oliko ne mäntä ja sylinteri ajamattomat,joita kokeilit vaihtaa siihen mopoon.Juuri porattu sylinterihän ei ole vielä tekeynyt ,joten ei kannata hötkyillä sen vedon kanssa.Porasin tänään juuri pappiksen sylinterin ensimmäiseen ylikokoon. sillä mopolla ei ollut ajettu kuin reilut 3000km ja oli aika väljä .Oli seissyt 25v jossain liiterissä joten kilometrit pitää paikkaansa.
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

tunska

Viesti Kirjoittaja rytinä »

Olen ajanut ensimäisillä jalkavaihteisilla uudella TUNTURI STARTILLA v.m.-70 muistaakseni-ja en sanoisi tätäkään mallia kovin ripeäksi eteniäksi mäkistä soratietä ajettaessa.Tehot hukkui pitkissä jyrkissä vastasissa ,oli hyvä että riittivät ykkösellä -ja niitä on itäsuomen korpiteillä.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Se kaasarin mutkakurkku... onko sitä porattu isommaksi sisältä?
Jokku wannabe-virittäjät harrasti sitä ja joskus sai reiän isonnettua ilmanettä kurkku katkesi. Se poraus vakiokaasarilla pilaa paketin tehokkaasti.

Sitte itte kaasari, onko se kiristämällä kiinni siinä kurkun päällä vai kumiputkella? se kiristyssysteemi saattaa valskata ja olla jopa murtiomessa niin ettei irti ollessaan näy.

Jokohan tuohon nykyään saa tehotulppia, semmosia monikärkisiä... ne tekee ihmeitä kulkupuolelle.
Ja kannattaa koittaa myös ilman tulpanhattua, vaikka aiheuttaaki häiriöitä - ne peltihatut oli joskus ihan mitä sattui vaikka oliki saksassa tehtyjä (länsi).

Puola ittessään ja erityisesti puolan johto on kanssa mahdollisia vikapaikkoja.

Tämä puchin moottorien luonteen vaihtelevuus on ihan samanlainen "urpaani-lekenta" kuin kuplavolkkarien yksilöllisyys; niistäkin vika useimmiten löytyi automattiryypystä.
Brassi-osien kohdalla sitten jo vaihtelua löytyikin....
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Juu, ajamaton pytty ja mäntä on. Kokeiltu myös käytetyillä osilla. Ei sanottavaa eroa väännöissä.
Tulppaa kokeiltu ilman häiriönpoistajaa. Ei mitään vaikutusta vääntöihin. Kaasarin kurkku se tyypillinen mutkamalli eikä sitä ole porailtu. Kumikiinnitystä ei Pappa-mallissa ollutkaan. Täytyy irrottaa se kaasari siitä kurkusta ja tutkailla sitä.
Tulpan johto ja puola tietty vielä tutkittava.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Eversti

Viesti Kirjoittaja Eversti »

Siinä puolassa se vika ei ainakaan ole, puola nimittäin joko pelaa tai sitten ei. Harvoin niitä meneekin. Kondensaattori paremminkin voi mennä pikkuhiljaa huonommaksi.
Minäkin kyllä keskittyisin tutkimaan noita ilmavuotoja sen jälkeen kun sytytys on kohdallaan (2 mm ennen YKK:ta). Kaasuttimen luistin neula alimpaan koloon, jolloin bensan saanti runsaimmillaan, vähintään 52 suutin, ilmansuodatin puhtaaksi.
Kaasuttimen kurkun sylinterinpuoleinen pää on monesti mutkalla ylivedon vuoksi, siksi oikaisu lasin päällä hiekkapaperilla tarpeen. Samalla tavalla voi oikaista ja vaikkapa laskea kannen. Kannentiivistettä ei sen jälkeen tarvita.
Männän helma on tosiaan pari milliä liian pitkä imupuolella, mutta ei haittaa vakiokonetta.
Ylösvirtauskanavat valun jäljiltä, ja siksi maksimitehoja ei saa kiillottamatta niitä, mutta ei haittaa vakiota.
Tuli joskus 30 v sitten Puchkin moottorilla ajettua ja tehoa oli laittomankin paljon :)
Varsinaisia viritysohjeitakin saattaisi vielä löytyä, kun oikein penkoisi nuoruusmuistoja.
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Eihän kalvaana satu asumaan torniossa? :D
Kun tuolla ammattikoululla huomasin että eräs metallipuolen opiskelija tulee pappiskalla missä on sellainen oikealle kaartava imukaula.
Niin, se vielä katseli tietokoneella wikipedian fordson major sivua.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Täältäkin voi ehkä ammentaa jotain.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... c8737df6ce
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

..
Viimeksi muokannut kuussatanen, To Helmi 25, 2010 8:10 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
k-pyörä
Viestit: 1539
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

kampikammion tiiviyven voi testata seuraavasti. Pohjaan lyönti kumi puupuristimella pakoaukkoon,tiivis adapteri kaasarin kurkkuun,Noin 1kg.n paine kammioon,ei sais hävitä kun noin 0.2kg-n 1min.Vois kysyy temakkamman pukin puristus paineitaja verrata .Kannen kun ottaa pois peittääkö männän laki ylösvirtaus kanavaa-ts.pytty liian allaalla.Mitä muistan nuoruuvesta, niin sitkein veto oli juuri pappiksessa.
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

[quote]onkohan tää semmonen yleispätevä neuvo? Elikkä poistaisinko ihan varmuuden vuoksikin, jos joutuupi vähän pyöreempää mimmiä kyydittelemään?

Joo tää toimii keskimäärin hyvin sinne 100 kiloon asti.Jos ei flaksi käy ja joutuu tyytymään puhallettavaan barbaraan tarakalla niin senkin vois tietty täyttää heliumilla, sit vois päästä isolla vaihteella mäelle.Mutta huomaa ettei sen jalka sula kuumassa pakoputkessa,tulee iso pamaus... 8)
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
kumikeisari
Viestit: 259
Liittynyt: La Huhti 29, 2006 5:50 pm
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

vanhoissa pappiksissa imuaukko alempana, huomaa teho muutos myös i kilvessä!
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ti Joulu 25, 2018 8:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], rokkimatti, Woodsman ja 40 vierailijaa