Harmaa Fergun bensansaanti ongelma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Posauttaja
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 10:10 pm
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Harmaa Fergun bensansaanti ongelma

Viesti Kirjoittaja Posauttaja »

Tervehdys kaikille!

Omistan vm-57 harmaa fergusonin bensa koneella. Jotakin vikaa masiinaan tuli, kun ei enää käynnisty. Moottori ei saa jostain syystä bensaa, vaan tulpat ovat kuivat kovankin starttaamisen jälkeen. Olen purkanut kaasarin useaan otteeseen, puhdistanut ja kokeillut uudelleen mutta kone ei edes lupaa. Kipinän olen tarkastanut ja se on ok.

Mitähän tuolle osaisi tehdä? Tilannetta ei helpota sekään, että startti kuumenee liikaa startatessa ja saattaa jumiutua kokonaan. Kammellakin olen koettanut ja koneeseen ei tule sitä "potkua", minkä huomaa koneesta, jos se saa bensaa ja on käynnistymässä. Uudet tiivisteet kaasariin ovat tilattu, mutta pitäisi saada tie aurattua piakkoin, niin tarvihteisi massikan apua :D

Kiitoksia, jos joku kehtovvaa vastata.
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Pienissä TE20-sarjan traktoreissa, joita ns. Harmaa-Ferguina yleensä ymmärretään (tehtiin viimeiset jo vuonna 1956!!), on yksi perinteinen ongelma vanhemmiten ollut polttoainelinjassa messinkisen kolmitiehanan tiiviste, joka rikkoutuessaan on tukkinut bensan lähdön kaasarille.
Leko

Viesti Kirjoittaja Leko »

Olipa kerran yks koivunlehti yhdessä pensatankissa ja heiluessaan joskus tukki lähtöputken pään ja joskus taas heilahti vähän sivuun. Vekkuli vika korjattavaksi. Ei kylläkään ollu verku.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Kannattaa varmaan ensiksi putsata tankki ja kaikki polttoaine putket. Tuleeko kaasarille bensaa? Oletko kokeillut käykö jos antaa pienen huikan bensaa kaasarin kurkusta?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Posauttaja
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 10:10 pm
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Posauttaja »

Juu, kaasarille tulee bensaa. Enemmän startatessa alkaa tulvia.Tulpanreijistä olen kokeillut bensaa laittaa ja ne kone polttaa hörähtämällä mutta sen jälkeen jauhattaa taas tyhjää. Tankki on hiekkapuhallutettu ja uudet hanat/bensansuodattimet vaihdettu, joten ne on kunnossa.

Epäilen kaasarin tiivisteen olevan ongelma.Tiiviste on todella kulunut, yritin tasoitella reunoja uimurikammion reunoilta, jotta uimuri ei jumittaisi mutta eipä käyntiinlähtöä avittanut.
Posauttaja
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 10:10 pm
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Posauttaja »

Myllyä ei ole saatu tulille, kysäsenpä tässä samalla olisiko kenelläkään tietoa kyseisestä osasta/sen tarkoituksesta. Eli, imusarjasta lähtee venttiilikoppaan kuparinen putki, jonka päässä on mutteri.Tässä mutterissa on reikä siihen tulevalle kupariputkelle (imusarjasta siis) ja sisällä rautalanka heilumassa.

Mikähän tällä vehkeellä on tarkoitus? Pystyisikö tuo käyntiinlähtö olemaan siitä kiinni?
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Oliskohan se putki huohotin?
Sehän voi imeä sitä kautten ilmaa eikä kaasarin läpi. Tuollainen vastaava vika oli itsellä kerran vanhassa ford fiestassa, siinä oli huohotin putki murtunut ja veti siittä ilmaa kaasarin ohi.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
eeki
Viestit: 305
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 6:50 pm
Paikkakunta: Oulun keskusta!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeki »

Olipa kerran... naapurissa pakkasella kokeiltiin pistää käyntiin moista vekotinta, ei lähteny millään vaikka oli siihenpaikkaan viikkoa aiemmin ajamalla tuotu, kaasutinta purettiin ja bensapuoli puhdistettiin ja kipunatkin tarkistettiin , mutta ei!!
No, vika löytyi siitä uudesta hienosta pystyputkesta josta savut yleensä nousi, oli ruoja satanu sen verran vettä jotta oli putkenmutka tukossa ja sitä kautta ei kone pystynyt imemään polttoainetta palotilaan kun ei entiset höyryt päässeet pois :wink:
Tavoittaa vain sähköpostilla tai puhelimella 0400252530
verkumies
Viestit: 417
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verkumies »

Onko kohokammion neula jumissa? jos kone ei saa bensaa mutta kaasarille asti tulee...tuleeko muuten kunnolla vai tihkuuko vaan??

Bensahanoissa on tosiaan ollut ongelmia noissa ja tankissa voi olla mitä vaan ylimäärästä.
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
Romumies
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 12:57 am
Viesti:

Harmaa

Viesti Kirjoittaja Romumies »

Jos kaasari päästää bensat yli eli tulvii niin vika on yleensä sulkuventtiilissä tai koho on juoppo eli bensa menee kohon sisälle
ja tekee sen raskaaksi ja kaasari tulvii.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Posauttaja kirjoitti:Juu, kaasarille tulee bensaa. Enemmän startatessa alkaa tulvia.Tulpanreijistä olen kokeillut bensaa laittaa ja ne kone polttaa hörähtämällä mutta sen jälkeen jauhattaa taas tyhjää. Tankki on hiekkapuhallutettu ja uudet hanat/bensansuodattimet vaihdettu, joten ne on kunnossa.

Epäilen kaasarin tiivisteen olevan ongelma.Tiiviste on todella kulunut, yritin tasoitella reunoja uimurikammion reunoilta, jotta uimuri ei jumittaisi mutta eipä käyntiinlähtöä avittanut.
Posauttaja terve!

kirjoitit,että fergun kaasutin tulvii. Syynä voi olla vuotava koho, tai neulaventtiili.

Neulaventtiilin voit saada koneistettua taululiidulla. Hiero neulaventtiilin kartiota taululiidussa ja pyörittele sitä istukassaan, tällä tavalla saat neulaventtiilin läpättyä pitäväksi
Posauttaja
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 10:10 pm
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Posauttaja »

verkumies kirjoitti:Onko kohokammion neula jumissa? jos kone ei saa bensaa mutta kaasarille asti tulee...tuleeko muuten kunnolla vai tihkuuko vaan??

Bensahanoissa on tosiaan ollut ongelmia noissa ja tankissa voi olla mitä vaan ylimäärästä.
Tiivisteen mukana tuli uusi neula, (jos neula tarkoittaa sitä "nastaa", mikä liikkuu siinä mutikassa, mistä bensa tulee kammioon). Näyttäsi tulevan normaalisti bensaa kaasarille, ainakin siitä kohokammion alapuolella olevasta tyhjennys reiästä tuntuisi valuvan namia ihan kiitettävästi. 8)

Tuosta kohosta en mene vannomaan, näyttäsi ehjältä. Muistaakseni kokeilin kohon toimintaa täyttämällä kammion bensalla ja koho nousi mielestäni ok.Huomenna otan vielä irti kaasuttimen ja puhistelen kunnolla ja kattelen systeemit läpi.
Hurvi
Viestit: 10
Liittynyt: To Syys 07, 2017 11:03 pm
Viesti:

Re: Harmaa Fergun bensansaanti ongelma

Viesti Kirjoittaja Hurvi »

Terve löysitkö aikanaan vikaa mikä aiheutti käymättömyyden? Itsellä seissyt 30vuotta nyt rempattu mutta ei lähde vielä käymään. Ja sytytys puoli näyttäisi olevan kunnossa. Tulee hyvä kipuna ainaskin. Tulppia ei juuri kastele vaikka kuinka pyörittää. Kaasari avattu ja putsattu sekä myöskin jossakin vaiheessa hieman jopa tulvii kun kunnolla pyörittää.
raquaattori
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 8:56 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Harmaa Fergun bensansaanti ongelma

Viesti Kirjoittaja raquaattori »

Käyntiinlähtemättömyyteen, (ei välttämättä kaasarin tulvimiseen), saattaa olla syynä se, että kaasarin kiinnitysmutterit on väännetty jolloinkin liian kireälle, jolloin kurkun laippa on kaarella. Kun laippa on kaareva, kone imee ilmaa laipan ja imusarjan välistä.

Jos koneessa on vielä vähän huonot puristukset, tai jos venttiilit vuotaa, niin se ei ime kovinkaan hyvin seosta kaasarilta "ylämäkeen" imusarjaan.

Kaasarin kurkun suoristaminen esim. viilalla ja uusi tiiviste saattaisi auttaa.
Hurvi
Viestit: 10
Liittynyt: To Syys 07, 2017 11:03 pm
Viesti:

Re: Harmaa Fergun bensansaanti ongelma

Viesti Kirjoittaja Hurvi »

Tiiviste on uusittu ja imu on kyllä hyvä kädellä kun tulppaa ilman oton ja pyörittää niin kohta jopa pysähtyy, kun ei saa ilmaa. Kaasarin olen putsannut liuoittimella ja paineilmalla ja vielä uudestaan tarkistanut puhtauden. Myös pensaan saannin varmistanut pienestä kanisterista jossa korvaus ilma reikä. Oiken en muuta keksi voiko kaasari olla rikki vaikka sisuskalut uusittu eikä päälisiä halkeamia ole.
Varmaan tarttis vaihtaa toisesta vehkeestä kaasari joka olisi jo valmiiksi säädöissä ja koittaa.
Pyörijääkin olen miettinyt voiko antaa kipinän väärin, mutta kaippa sen edes välillä pitäisi pöllyttää jos bensaa vaan saa kun kipinä irrallaan kuitenkin on ihan hyvä.
Voiko esim. Väärät tulpat aiheuttaa moista vikaa vaikka nekin on uudet. On hän ne voinut tulla väärät vaikka tilannut tea esim petrooli koneeseen.
Käsittääkseni tea/Ted tulpan pituus eri?
Mietintöjä mystisiä!
raquaattori
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 8:56 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Harmaa Fergun bensansaanti ongelma

Viesti Kirjoittaja raquaattori »

Bensa TEA20:n tulpat on 1/2 tuuman kierrepituudella, TED20:n petroolin 3/4 tuumaiset.
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Harmaa Fergun bensansaanti ongelma

Viesti Kirjoittaja audiq »

Jos vika on kaasutinpuolella, niin moottorinhan pitäisi silloin käynnistyä huikkabensalla. Käynnistyykö?
Hurvi
Viestit: 10
Liittynyt: To Syys 07, 2017 11:03 pm
Viesti:

Re: Harmaa Fergun bensansaanti ongelma

Viesti Kirjoittaja Hurvi »

Kerroppa tarkemmin niin kokeilen.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Harmaa Fergun bensansaanti ongelma

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Huikka bensa, nokkaryyppy jne.
Eli kaataa bensiiniä suoraan kaasuttimeen (siihen reikään, mistä imee ilmaa).

Annostus, ehkä 1/4-1/2dl?
Joissain koneissa helpompi kaataa tulpanreiästä suoraan sylinteriin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Hurvi
Viestit: 10
Liittynyt: To Syys 07, 2017 11:03 pm
Viesti:

Re: Harmaa Fergun bensansaanti ongelma

Viesti Kirjoittaja Hurvi »

Huikka bensa terminä oli uusi mutta, testiä tuttu.
Huikka bensaa sekä aasinpotkua koitettu puristukset kyllä löytyy ja virran jakaja "napsahtelee" kun veivistäkin pyörittää. Mutta ei käy. Aasin potkulla saa pienen pölläyksen ja koneen välillä pysähtymään milloin pölläyttää myös kasaamista.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] ja 42 vierailijaa