Sivu 1/2

Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Pe Touko 22, 2020 8:18 pm
Kirjoittaja Harjoittelija
Perhana. Vetokoukun nostotanko pätkähti poikki. Osaako joku sanoa kannattaako tuota korjata hitsaamalla vai suosiolla hommata uusi? Vaiko rakenntaa pyörötankosta / kierratangosta oma viritelmä

Tuleekohan tällaiset kestämään ja mitäköhän materiaalia tuo alkuperäinen on? Ja millainen yleisesti ottaen näiden saatavuus on purkuosina?

Tuolla kuva vauriosta: https://www.dropbox.com/s/pljqwlkpt6ow9 ... 8.png?dl=0

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Pe Touko 22, 2020 8:22 pm
Kirjoittaja SamiT
Ostaisin uuden ja tuon vetokoukun kanssa sinulla on oikaisuhommaa kun se on noin kieroksi päässyt samalla.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Pe Touko 22, 2020 8:26 pm
Kirjoittaja Matsikka
Itte jouruin omasta 705:ta lyhentämään, oli heleppo homma tuolta alapäästä mutta tuo on poikki jengan juuresta niin on hankalampi juttu.
Jos löytyy uusi/paree...niin sitte se.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Pe Touko 22, 2020 8:41 pm
Kirjoittaja Osmo_
Itte oon tehnyt sekä 584 että 784 uudet nostotangot kierteittämällä 16mm akselia ja hitsaamalla päähän alkuperäsen laipan. 584 vääntyi ja 784 putosi. Mutta sun tapauksessa tilaamaan uutta hookeria. Toi on kiero ku pedofiilin mieli.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Pe Touko 22, 2020 10:29 pm
Kirjoittaja Vallumaister
Itsellä odottaa juuri asennusta restauroitu nostotanko, olen hommannut 16mm pyörötankoa ja tehnyt siihen 5cm matkalle kierteen ja hitsannut vanhan tilalle. Metsä ajossa nämä ovat kulutus tavaraa

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: Pe Touko 22, 2020 10:49 pm
Kirjoittaja mike
Mistä näihin koukkuja löytäisi järkihintaan, roikkuu etuosasta jo 15 cm, tökkii kantoihin? Puuttuvia holkkeja ja tappeja uusittu. Huono koukku :shock:
19 tuhatta ja alkaa olla entinen. Fordin 10 - sarjasta kun sovittaisi paremman koukun tuohon. Kiinnitys on akselilla, ettei tuonne juuri muuta saa helpolla kuin omansa.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 9:18 am
Kirjoittaja Vallumaister
Tekemällä/teettämällä, voi löytyä purkaamoltakin

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 11:58 am
Kirjoittaja Harjoittelija
Taidan tekaista tangolle ensin väliaikaisen pikakorjauksen hitsaamalla, että saan hiekanajohommat valmiiksi. Sitten paremmalla ajalla pitää käydä läpi koko koukkumekanismi ja laittaa uudet tangot molemmin puolin. Katkeamiseen lienee myötävaikuttanut se, että toisen puolen tanko on reilusti liian pitkä (säätövara loppu) ja siksi kuormitus on kohdistunut tälle katkenneelle tangolle.

Perusongelmana tässä on ollut jatkuvasti se, että koukkumekanismi ei meinaa pysyä lukituksessa, kuten nyt tangon katketessa - kaikki rasitus tuli tälle katkenneelle tangolle. Lukitustappi on vähän kulunut ja lisäksi mekanismien nivelissä lienee kauttaaltaan sen verran välystä, että koukku "roikkuu" liian takana. Pitänee tapittaa / holkittaa systeemi, kuten "mikekin" kertoi tehneensä. Tai sitten katsella koko koukkuhässäkkä uusiksi.

Kärry on jo useamman kerran päässyt kärry tippumaan perästä vaikka lukitus olisi ollut kiinnikin. Hitsasin vetokoukkuun pari senttiä lisää korkeutta ja kärryn silmukan paksummaksi, mutta tämänkin jälkeen on kahdesti vaikeassa paikassa vekslatesssa päässyt tippumaan. Parilla kerralla en tuota tietenkään huomannut ajoissa ja sen seurauksena kipin letku poikki. Ja kertaalleen pingottunut letku pääsi vetämään Valmetin venttiilipöydän telineen ja käyttövivustonkin solmuun. AARGH! Ajatus tuosta ylimääräisestä parin päivän remontista puistattaa viekäkin.

Laitoin eilen ennen tätä viimeisintä tunarointia peruutuskameran (Wifi-malli, josta kuva kännykkään - edullinen ja loistava peli) kuvaamaan koukkua ja lukitusta. Idea on tarkkailla systeemiä hankalissa maastopaikoissa. No, eipä tullut sitten katsottua kameran kuvaa, kun tämä tangon katkeminen pääsi tapahtumaan. Kamera on kyllä mainio myös kärryä kytkettäessä ja koukun sihtaamisessa silmukkaan, koska minulla ei ole kuormaajan apurungon ja lisähydrauliikan vuoksi minkäänlaista näkyvyttä ohjaamosta koukulle.

Ja kuten SamiT tuolla kirjoitteli, että vetokoukku itsessään vaatisi oikaisua. En ole vielä keksinyt millä sen saisi suoraksi - ja miten se on ylipäätään noin mutkalle päässyt vääntymään? Pitää olla hirveät voimat ja luulisi, että jokin muu paikka pettää ensin.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 12:02 pm
Kirjoittaja Talumees
Harjoittelija kirjoitti: La Touko 23, 2020 11:58 am Perusongelmana tässä on ollut jatkuvasti se, että koukkumekanismi ei meinaa pysyä lukituksessa, kuten nyt tangon katketessa - kaikki rasitus tuli tälle katkenneelle tangolle. Lukitustappi on vähän kulunut ja lisäksi mekanismien nivelissä lienee kauttaaltaan sen verran välystä, että koukku "roikkuu" liian takana. Pitänee tapittaa / holkittaa systeemi, kuten "mikekin" kertoi tehneensä. Tai sitten katsella koko koukkuhässäkkä uusiksi.

Kärry on jo useamman kerran päässyt kärry tippumaan perästä vaikka lukitus olisi ollut kiinnikin. Hitsasin vetokoukkuun pari senttiä lisää korkeutta ja kärryn silmukan paksummaksi, mutta tämänkin jälkeen on kahdesti vaikeassa paikassa vekslatesssa päässyt tippumaan. Parilla kerralla en tuota tietenkään huomannut ajoissa ja sen seurauksena kipin letku poikki. Ja kertaalleen pingottunut letku pääsi vetämään Valmetin venttiilipöydän telineen ja käyttövivustonkin solmuun. AARGH! Ajatus tuosta ylimääräisestä parin päivän remontista puistattaa viekäkin.
Tommosella koukulla ei pitäis tehdä enää yhtään mitään töitä. Yhden kerran kipatessa saattaa puomi olla takalasista kopissa ja huonolla tuurilla kuskissa... :shock:

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 12:33 pm
Kirjoittaja DexMasZet
Tässä taas näkee minkälainen susipaska on suomalainen vetokoukku järjestelmä. Järkiään joka raktorissa on suomalainen vetokoukku eikö ne missään merkissä tunnu pelaavan kunnolla vanhemmiten.
Huvittava on veto kisoissakin seurata kun pyöräkoneilla nostellaan kärryjä koukkuihin 2000 luvun traktoreissakin.

Mikälie kun Suomeen ei oo maatalousvetolaite kulttuuri levinnyt, vai onko se kun jo ukkikin veti kookulla niin vedetään myöhi..

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 12:38 pm
Kirjoittaja Talumees
DexMasZet kirjoitti: La Touko 23, 2020 12:33 pm Tässä taas näkee minkälainen susipaska on suomalainen vetokoukku järjestelmä. Järkiään joka raktorissa on suomalainen vetokoukku eikö ne missään merkissä tunnu pelaavan kunnolla vanhemmiten.
Huvittava on veto kisoissakin seurata kun pyöräkoneilla nostellaan kärryjä koukkuihin 2000 luvun traktoreissakin.

Mikälie kun Suomeen ei oo maatalousvetolaite kulttuuri levinnyt, vai onko se kun jo ukkikin veti kookulla niin vedetään myöhi..
Onhan noita onnistuneitakin toteutuksia toi -05 sarjan Valmetin ei sitä ole. Joissakin traktoreissa on koukun nostovoimaa rajoitettu ettei liian painavia aisapainoja perään saisi. Maatalousvetolaite taas sitten tulee yleensä koukkuun jatkeeksi niin ei se asiaa paranna.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 1:52 pm
Kirjoittaja Matsikka
Maatalousvetolaittteella ei suuria kärryjä vedellä, paremminkin paalaimen ym.kevyeen vetoon suunniteltu.

Koukun tais aikoinaan keksiä ylistarolainen heppu, joka tekin montaa muutakin maatalouskonetta.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 2:51 pm
Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä
Talumees kirjoitti: La Touko 23, 2020 12:02 pm
Harjoittelija kirjoitti: La Touko 23, 2020 11:58 am Perusongelmana tässä on ollut jatkuvasti se, että koukkumekanismi ei meinaa pysyä lukituksessa, kuten nyt tangon katketessa - kaikki rasitus tuli tälle katkenneelle tangolle. Lukitustappi on vähän kulunut ja lisäksi mekanismien nivelissä lienee kauttaaltaan sen verran välystä, että koukku "roikkuu" liian takana. Pitänee tapittaa / holkittaa systeemi, kuten "mikekin" kertoi tehneensä. Tai sitten katsella koko koukkuhässäkkä uusiksi.

Kärry on jo useamman kerran päässyt kärry tippumaan perästä vaikka lukitus olisi ollut kiinnikin. Hitsasin vetokoukkuun pari senttiä lisää korkeutta ja kärryn silmukan paksummaksi, mutta tämänkin jälkeen on kahdesti vaikeassa paikassa vekslatesssa päässyt tippumaan. Parilla kerralla en tuota tietenkään huomannut ajoissa ja sen seurauksena kipin letku poikki. Ja kertaalleen pingottunut letku pääsi vetämään Valmetin venttiilipöydän telineen ja käyttövivustonkin solmuun. AARGH! Ajatus tuosta ylimääräisestä parin päivän remontista puistattaa viekäkin.
Tommosella koukulla ei pitäis tehdä enää yhtään mitään töitä. Yhden kerran kipatessa saattaa puomi olla takalasista kopissa ja huonolla tuurilla kuskissa... :shock:
Minulla on tullu kärrinaisa kipatessa takalasin läpi kainaloon,takalasi ja penkin käsinoja mene rikki,oli tuuria :D Sen jälkeen hitsattiin tavaraa koukkuun sekä vetolenkkiin.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 2:53 pm
Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä
DexMasZet kirjoitti: La Touko 23, 2020 12:33 pm Tässä taas näkee minkälainen susipaska on suomalainen vetokoukku järjestelmä. Järkiään joka raktorissa on suomalainen vetokoukku eikö ne missään merkissä tunnu pelaavan kunnolla vanhemmiten.
Huvittava on veto kisoissakin seurata kun pyöräkoneilla nostellaan kärryjä koukkuihin 2000 luvun traktoreissakin.

Mikälie kun Suomeen ei oo maatalousvetolaite kulttuuri levinnyt, vai onko se kun jo ukkikin veti kookulla niin vedetään myöhi..
Minkähän painosen aisan se Belargounian koukku nostaa kun on ensin saanut sen sieltä traktorin alta kohtaamaan kärrin aisan.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 3:15 pm
Kirjoittaja Aloittelija
DexMasZet kirjoitti: La Touko 23, 2020 12:33 pm Tässä taas näkee minkälainen susipaska on suomalainen vetokoukku järjestelmä. Järkiään joka raktorissa on suomalainen vetokoukku eikö ne missään merkissä tunnu pelaavan kunnolla vanhemmiten.
Huvittava on veto kisoissakin seurata kun pyöräkoneilla nostellaan kärryjä koukkuihin 2000 luvun traktoreissakin.

Mikälie kun Suomeen ei oo maatalousvetolaite kulttuuri levinnyt, vai onko se kun jo ukkikin veti kookulla niin vedetään myöhi..
Hevoskärryissä vankkurimalli on hyvä, traktorissa tuskin. Märällä pellolla huomaa eron, auton peräkärry risukuormalla niin jää fergu sutimaan vaikka painoa vain noin 500kg. Tonnin kuorma aisapainoisessa rankakärryssä niin menee pahemmastakin paikasta. Tyhjänäkin pääsee lastauspaikalle asti.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 5:14 pm
Kirjoittaja Harjoittelija
Tuossa on syyllinen lukituksen ongelmiin: https://www.dropbox.com/s/6o68qo49se3ar ... 0.png?dl=0

Alkoi paljastumaan, kun putsailin kunnola. Eli tuo käpälän pää on poikki/kulunut. Ja näköjään on ennenkin hitsailtu edellisten omistajien toimesta. Lisää siiis tavaraa käpälän päihin... Kannattaako hitsata jollain erikoispuikolla vai tavallisella 48:lla?

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 5:29 pm
Kirjoittaja Tumppi 865
Oisko syy kuitenkin nivelien/tappien kuluminen, ja koukku tulee liian taakse, ettei nuo lukituskäpälät enää yletä lukkopalikkaan?!
Näkyy olevan koukkuosa saanu melkosta vääntöä, kun koko koukku liuhallaa siville päin.

Ihan tavallisella puikolla voi hitsata täyttöä.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 5:29 pm
Kirjoittaja JKH
Ei sen kai kunnossa ollessaan kuulu ottaa tuosta kärjestä kiinni vaan pidemmältä. Kääntyykö lukko kunnolla paikalleen, joskus ollut vikaa kun siellä kaikkea möhnää välissä niin ei lukkiudu luotettavasti. Samoin jos koukku ei nouse tarpeeksi ylös niin lukko jää noiden kärkien varaan eikä käänny luotettavasti lukkoasentoon..
Koukun ylösnousuun ja nostotankojen katkeamiseen vaikutti katkennut vetovastustunnustelun vaijeri, nostolaitteet ei aina noussu kunnolla ylös kun tunnustelu jotenkin päällä. Sitten lyhennettiin tankoja, ja kun nousi joskus kunnolla ylös niin tanko poikki. Nyt vipu nostolaitekannen kyljessä teljetty ääriasentoon hyttiin päin niin toimii kunnolla..

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 5:33 pm
Kirjoittaja Antsuko
DexMasZet kirjoitti: La Touko 23, 2020 12:33 pm Tässä taas näkee minkälainen susipaska on suomalainen vetokoukku järjestelmä. Järkiään joka raktorissa on suomalainen vetokoukku eikö ne missään merkissä tunnu pelaavan kunnolla vanhemmiten.
Huvittava on veto kisoissakin seurata kun pyöräkoneilla nostellaan kärryjä koukkuihin 2000 luvun traktoreissakin.

Mikälie kun Suomeen ei oo maatalousvetolaite kulttuuri levinnyt, vai onko se kun jo ukkikin veti kookulla niin vedetään myöhi..
(klik)
Kuva

Suomalainen vetokoukku, 30 vuotta vanha 10000 tuntia ajetussa traktorissa, toimii todella hyvin ja siis aivan yhtä hyvin kuin uutena. Lisävarusteena maatalousvetolaite, johon saa kiinni vaikka paalaimen tai O1 luokan perävaunun, tai minkä tahansa 50 mm kuulavetolaitteella varustetun perässävedettävän.

Re: Valmet 605 vetokoukun nostotanko poikki

Lähetetty: La Touko 23, 2020 5:41 pm
Kirjoittaja Matsikka
Mitäs vuosimallia kone on? Omas -83 mallisessa oli tuon näköinen, serkun -86 mallisessa oli parannettu malli. Mun prutkussa etuosan raurat oli erilliset, serkun omassa ne oli yhristetty lattarauralla toisiinsa. Lisäksi koukun alaosahan oli hitsattu vahvikerauta alaosaan.
Uuremmallinen on vähä paree, mutta sepittää sitäkin pitää.....ihan liikaa niveliä.