Peräkärry kuomulla ja kipillä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Onko kukaan Respoa kehunut?

https://www.rateman.fi/tuote/peravaunu-750m351l150-42

Pari satkua joutuisit budjettia venyttämään. Tai sitten kysyä suoraan Virosta.

Itellä tuollainen ja on tukeva mutta haittapuolena reilu paino joka syö laillista kantavauutta.
Smirkelimies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Ii-trailer on Iiläisen pikkupajan tuotos, vankka kärry.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Valmistaako yksikään paja vaunuja missä olisi kelvolline aisa? Nämä V-aisaiset on niin pahuksen kankeita kääntymään. Pitkällä veturilla vielä kostautuu kun ei saa vaunua kunnolla kulmaan.

Pitäisi koukku siirtää puolen metrin saikan päähän niin alkaisi homma sujua.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

TunturiPappa kirjoitti: Ti Helmi 11, 2020 10:52 pm Valmistaako yksikään paja vaunuja missä olisi kelvolline aisa? Nämä V-aisaiset on niin pahuksen kankeita kääntymään. Pitkällä veturilla vielä kostautuu kun ei saa vaunua kunnolla kulmaan.

Pitäisi koukku siirtää puolen metrin saikan päähän niin alkaisi homma sujua.
Jaa. Oisko harjoittelun puutetta?
https://youtu.be/Z-3R43dvff8
Rampe
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Rampe »

TunturiPappa kirjoitti: Ti Helmi 11, 2020 10:52 pm Valmistaako yksikään paja vaunuja missä olisi kelvolline aisa? Nämä V-aisaiset on niin pahuksen kankeita kääntymään. Pitkällä veturilla vielä kostautuu kun ei saa vaunua kunnolla kulmaan.

Pitäisi koukku siirtää puolen metrin saikan päähän niin alkaisi homma sujua.
Siis millanen pitäis olla? :lol:
Yksiputkinen aisa?
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Putkiaisa olisi paras. V-aisakin menee, mutta ovat niin pahuksen leveitä. Miksei siinäkin voisi olla ensimmäinen metri suoraa.
Lyhyt ja leveä aisainen kärry. Vielä jos on valorasia koukun tasalla, niin on kyllä todella hankala peruuttaa.

Voi olla että en vain osaa. Varsinainen perävaunu kyllä taipuu mihin haluan. Siinä kyllä voi auton ja aisan välinen kulma olla 90 astetta puolellensa, jopa hiukan yli.

Muutoinkin voisi valojohdoista ja niiden sijoittelusta ottaa mallia tuolta raskaalta puolelta.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Mulla on muutaman vuoden vanha tekno-trailer ja kaikki lukot uusinu kun ruostuu.samoin kiinnityslenkit pultannu kun oli vaan niiteillä kiinni.kuomun reunassa joku solukumi.pakkasilla jäätyy kärryn ylälaitaan niin ettei auki saa.laakerit jo kerran vaihtanu siihen.takalaita kans ohut vaneri.kaverilla samanlainen mut telinä.siinä v-aisa joka rikkoo johdon liittimen jos liian jyrkästi kääntää oikealle.jos nyt ostaisin niin tod.näköisesti valinta ois respo.
Rampe
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Rampe »

TunturiPappa kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 12:41 am Putkiaisa olisi paras. V-aisakin menee, mutta ovat niin pahuksen leveitä. Miksei siinäkin voisi olla ensimmäinen metri suoraa.
Lyhyt ja leveä aisainen kärry. Vielä jos on valorasia koukun tasalla, niin on kyllä todella hankala peruuttaa.

Voi olla että en vain osaa. Varsinainen perävaunu kyllä taipuu mihin haluan. Siinä kyllä voi auton ja aisan välinen kulma olla 90 astetta puolellensa, jopa hiukan yli.

Muutoinkin voisi valojohdoista ja niiden sijoittelusta ottaa mallia tuolta raskaalta puolelta.
V-aisa on tukeva, ellei ihan pellistä tehty. Kipin teko sen kanssa on luontevaa kun pultataan aisan päät reunoille lavan alle.
Aisat vain jossain olevinaan lyhkäsiä. En tiedä miksi ei voi tehdä reilua kun siitä on vain etua. Muuli 970 kärryssä noin 150 cm, oli silloin olevinaan pisimpiä näissä jarruttomissa. Monessa 130 cm. Lavetikärryyn tilasin 170 cm aisan, ei varmaan haittaa vaikka olisi 5-10 cm vielä pidempi :roll:
sja
Viestit: 1692
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja sja »

zukka kirjoitti: Ti Helmi 11, 2020 11:39 am https://m.nettivaraosa.com/yritys/lakeu ... eky?page=1

Täältä pari tuttua on ostanut ja itsellä tuo 350x150 kokoinen 50cm laidoilla ja kuomulla on suunnitelmissa ostaa.
Mulla on ollu muutaman vuoden juurikin tuo kuomullinen JT 350x150 50:n laidoilla. On kyllä tilava kampe, juurikin korkeammista sivulaidoista johtuen. En omista mönkkäriä ja kelkallakin pääsee pihasta reitille niin ei ole tullut testattua perälaudan kestävyyttä ajoramppina. Laidat ohuehkoa tavaraa joten eihän tuo mikään maansiirtokampe ole. Mutta korvaa mainiosti pienen pakun tarpeen, yks parhaimmista hankinnoista tähän saakka.

Tais silloin maksaa jotain 1700€ luokkaa.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Rexta
Viestit: 373
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
Paikkakunta: Länsi-Lappi
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Rexta »

Samoin mulla on JT 350K, leveys 150, korkeilla laidoilla ja Gansi-kuomulla, vuonna 2015 ostettu. Vedetty yli 15 tkm.
Yamaha Viking sekä 153" Viper mahtuu. Ei tosin samaan aikaan :D
Mönkijä ei mahtunut korkeudesta etulasin kanssa.

Kerran olen vaihtanut laakerit+stefat.
Aisojen välissä on pellistä kantattu poikittainen "kotelo" jossa on kipin lukot. Kerran uusittu, siihen tuli repeämiä vaikka olen säätänyt lukot niin etteivät liikaa väännätä koteloa. Helppo vaihtaa, ruuveilla kiinni. Valmistaja lähetti uuden kun soitin asiasta.
Valojen kanssa ei ole ollut ainakaan vielä ongelmia.

Lenkit on laitojen alareunassa. Kannen toppari on pellistä kantattu, vain toisella puolella.
Kaikkiaan hiukan peltiheikin oloinen, mutta mielestäni hinta/laatu ihan kohtuullinen.
Masinistin paras ystävä on rakkine
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja audiq »

Broadspeed kirjoitti: Ti Helmi 11, 2020 10:16 am Oli tuossa viitisen vuotta tehtaalta kakkoslaatuisena haettu Majava Majava M 5032 LJ Jaxalin kuomulla. Eli 1,5 x 3,26 lava. Vaihdoin sen Respon 750M351L186-42 kärryyn (1,86 x 3,50). Majavaan verrattuna Respo on kyllä raudan äärellä tehty.
Juuri olen puntaroinut Majavaa ja Respoa. Mainitsemasi Majava on ennestään ja se on ollut hyvä, mutta jälleenmyyjältä ei saanut vastausta sähköpostitiedusteluun ja kun lähetin sitten tehtaalle samat kysymykset, niin sieltäkään ei vastausta tunnu saavan. Majavassa on hieman heppoinen aisa, mutta muuten kestää normaalikäytössä hyvin. Ylimääräinen rauta on vain kantavuudesta pois. Respolla kyllä saattavat osata laittaa rautaa oikeisiin paikkoihin. Siihen tulokseen olen tullut, että tuossa ne parhaimmat kärryt on.
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Lurkus
Viestit: 981
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

Edelleen jos haluaa ihan ok lehtijousitettua kärryä niin tuo bauhaussin kärry on 1648e ja lisälaidatkin saa hyvin edullisesti. Sen verran on vedetty että ensimmäiset renkaat kului loppuun. Toki siihen on ehkä vaikuttanut aika raskaat kuormat.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Lurkus kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 7:35 pm Edelleen jos haluaa ihan ok lehtijousitettua kärryä niin tuo bauhaussin kärry on 1648e ja lisälaidatkin saa hyvin edullisesti. Sen verran on vedetty että ensimmäiset renkaat kului loppuun. Toki siihen on ehkä vaikuttanut aika raskaat kuormat.
Tai heikot renkaat? :lol:
Lurkus
Viestit: 981
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

zukka kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 9:14 pm
Lurkus kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 7:35 pm Edelleen jos haluaa ihan ok lehtijousitettua kärryä niin tuo bauhaussin kärry on 1648e ja lisälaidatkin saa hyvin edullisesti. Sen verran on vedetty että ensimmäiset renkaat kului loppuun. Toki siihen on ehkä vaikuttanut aika raskaat kuormat.
Tai heikot renkaat? :lol:
Tottakai sekin vaikuttaa, mutta juurikin heikot renkaat suhteessa kuormaan. Ihan normaalit renkaat ne oli ja normaalit laitoin tilallekkin. Vähän tuhdimmat kylläkin laitoin tilalle niin voi olla että kuluvat hitaammin kun paino jakautuu isommalle alalle ja rengas tekee vähemmän muodonmuutosta pyörähdyksen aikana, eli sutii vähemmän. On näitä tullut joskus pohdittua ja laskettua.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Lurkus kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 9:19 pm
zukka kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 9:14 pm
Lurkus kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 7:35 pm Edelleen jos haluaa ihan ok lehtijousitettua kärryä niin tuo bauhaussin kärry on 1648e ja lisälaidatkin saa hyvin edullisesti. Sen verran on vedetty että ensimmäiset renkaat kului loppuun. Toki siihen on ehkä vaikuttanut aika raskaat kuormat.
Tai heikot renkaat? :lol:
Tottakai sekin vaikuttaa, mutta juurikin heikot renkaat suhteessa kuormaan. Ihan normaalit renkaat ne oli ja normaalit laitoin tilallekkin. Vähän tuhdimmat kylläkin laitoin tilalle niin voi olla että kuluvat hitaammin kun paino jakautuu isommalle alalle ja rengas tekee vähemmän muodonmuutosta pyörähdyksen aikana, eli sutii vähemmän. On näitä tullut joskus pohdittua ja laskettua.
Kauhea ero renkailla. Sain viimeksi mersuun goodride kumit ja ensimmäisenä päivänä meinasin ajaa katukivien yli kun oli niin liukkaat ja menin vanhan tavan mukaan mutkaan. Sateella todella liukkaat ja vähän varsinkin alkuun täristi ennenkun muutaman tuhat kilometriä ajoi niillä. Meteliä myös muita renkaita enemmän. Mutta ei ne kulukkaan, ajanut jo monta kymmentä tuhatta ja puolet vielä jäljellä :lol: ei tule enää ikinä tuollaisia. Todella pienellä lukee m+s,jonka löysin vahingossa vaikka piti olla kesärenkaat. Lumella piti myös huonosti,mutta paremmin kun oikea kesärengas.
Lurkus
Viestit: 981
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

Mulla taas se kokemus että goodridet kului nopeasti kun sisältävät ehkä muovia melkoisesti, tosin tässäkin tapauksessa olivat etuvetoautossa jolla vedettiin kesällä huomattava määrä hevosia paikasta toiseen. Saattoi johtua siitäkin. Pito ihan normaali, kuten muillakin normaaleilla renkailla. Tietyllä tapaa pito parani kun tuli kudokset esiin :D

Ja m+s renkaat tosiaan on ihan normaaleita kesärenkaita. Ei tarkoita että olisi talvirengas erityisesti.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Hyvät masinisti veljet ja sisaret!
Ostakaa Nokian renkaat, niin ette syyllisty mikromuovin levitykseen!
"Renkaista puhuttaessa mikromuovitermin käyttö on hieman harhaanjohtava, sillä renkaissa ei käytetä muovia, vaan kumia. Molemmat ovat kuitenkin polymeerejä."
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/vas ... kierratys/
Näin toimien pelastatte Itämeren ja Suomenlahden simppu-yhdyskunnen perikadolta.
Kertooko Goodriden, tai jonkin muun kumirenkaan valmistaja, käyttävänsä gummiensa kulutuspinnassa muovia? :|
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiiv ... /#fca66060

Terveisin gummi-setä.

P.S. Käytä kumia vahingon välttämiseksi! :mrgreen:
Lurkus
Viestit: 981
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

En oikeastaan tiedä mutta jos ei niin outoa että mikromuovia niistä kuitenkin lähtee.

https://yle.fi/uutiset/3-10405667

Ymmärtääkseni menee niin että osa renkaasta on luonnonkumia ja osa synteettistä kumia, joka on muovia.

Vastavuoroisesti voisin kysyä että löytyykö monelta valmistajalta tieto kuinpa paljon rengas sisältää raskasöljyä, metallia jne?

Itse olen juuri lähteellä eli öljynporauslautalla :oops:
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Ei minulla ole antaa vinkkiä erinomaisesta kärrystä, mutta pari käyttökokemusta:

Jos ei ole vankka nelikko vetämässä ja tarvii käsitellä kärryä myös käsipelissä, niin keveydessäkin on etunsa. Voihan kärry olla vaikka ratakiskosta hitsattu, mutta se on käsiteltävyydestä ja myös hyötykuormasta pois. Itsellä on kuomukärrynä käytettynä ostettu 330 cm pitkä Juncar ja ominaisuuksiltaan se on ihan jees. Kulkee tosi huomaamatta perässä ja kuomun alle sopii vaikka iso matkaenska. Halpis ja kasaan ruuvattu, ei kestä lapsenlapsille, eikä kannata hirsimökkiä laittaa kyytiin. Mutta hyvä.

Kunhan on lehtijouset, iskarit, yksi akseli, tukeva kuomu, kippi ja kääntyvä takalaita, niin kaikki hyvin.

Isommalle tavaralle on sitten jarrullinen traikku erikseen. On muuten ihan S'**tanallinen nyytti liikutella nastarenkailla käsin :mrgreen: .
The idea is to die young as late as possible
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jiitek ja 31 vierailijaa