Paripyörät

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Paripyörät

Takana
23
43%
Joka kulmassa
10
19%
Ei
4
8%
Jos omistaisin paripyörät
6
11%
En tarvitse
10
19%
 
Ääniä yhteensä: 53

porhaltaja
Viestit: 1474
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Paripyörät

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Eli miten käytät paripyöriä. Onko takana vai joka kulmassa?

Meillä on ollut nyt muutaman vuoden vain takana. Kun kylvörattori vaihtui niin tulee entinen kylvörattori karhin eteen ja siihen on etuparipyörät niin harkinnassa on laittaisiko paikalleen. Eivät ole olleet nyt muutamaan vuoteen, koska rajoittavat vasemmalle kääntymistä. Se ei haittaisi tuossa karhin vedossa niin paljoa.

Lisäksi tuli ostettua tasausäes niin sitä on ajatus ajaa Valmetilla (6850) niin siihen kanssa olis ajatus ruuvata paripyörät myös eteen kun löytyvät tuolta pihalta, jospa tasottaisivat hieman menoa.. Viime vuosina ollut lanan edessä niin on ollut vain takana. Niin siksi pitää ajaa tuolla Valmetilla koska karhirattorin nostolaite ei laskeudu tarpeeksi alas.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

2 traktoris joka kulmassa, yhden Raju-vantehet on larossa. Pitäis saara kummit niihin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
porhaltaja
Viestit: 1474
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Matsikka kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 10:47 pm 2 traktoris joka kulmassa, yhden Raju-vantehet on larossa. Pitäis saara kummit niihin.
Käy rangas liikkeessä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

porhaltaja kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 11:28 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 10:47 pm 2 traktoris joka kulmassa, yhden Raju-vantehet on larossa. Pitäis saara kummit niihin.
Käy rangas liikkeessä.
Ehkä joskus, mutta tuskin tänä vuonna.
Pitäis saara ensin ennallistettua se raktori....niin sitte.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja OIU »

Pruukaakos etuparipyörät olla samaa kokoa, kuin ns juuripyörät, vaiko pykälää pienemmät? Miten riittää hydr, ohjauksessa teho, jos ovat samankokoiset? Ei ainakaan paikallaan käänny pyörät?
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

OIU kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 12:05 am Pruukaakos etuparipyörät olla samaa kokoa, kuin ns juuripyörät, vaiko pykälää pienemmät? Miten riittää hydr, ohjauksessa teho, jos ovat samankokoiset? Ei ainakaan paikallaan käänny pyörät?
Mulla on 399:ssä saman kokoiset, 4255 pari pykälää pienemmät joiden tilalle pitäis hommata pykälää suuremmat. Molemmissa on etukuormaajat kiinni. Vähän on narraamista tuon 399:n kääntäminen kovalla ja pehmoisellakin pinnalla.
Äestystraktoris menöö samankokooset, kylyvötraktoris mieluummin pykälää pienemmät.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Takana vaan. Sen verta köykänen nokka 895:ssa ettei tartte siinä. 584 on taas takaveto niin milläs laitat. Tosin kevääksi sekin saa 7,50-16" tilalle 10-16". Braunissa on takana, mikä vähentää kuokan tuomaa kuormaa ja lisää kantavuutta kurassa. Siihen tuli eteen 11-15" kumit.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Riippuu hommasta, kun keväällä haravoi rannasta kaisloja pois, ei piisaa paripyörät. Eteen on kyllä suunnitteilla paripyörät, niin ei sekään sitten sukeltaisi niin herkästi.
Vai olikos kysymys tarkoitettu jemmareille ainoastaan :)

Kuva
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Talumees
Viestit: 6361
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Eipä tule enää veivailtua paripyörien kanssa. 65-sarjalaiset matalilla paineilla riittää.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mulla oli aikoinaan takaveto 903 edessäkin paripyörät.
Syy miksi laitoin 4255:een eteenkin paripyörät oli se, että ne eivät menneet nettikoneessa kaupaksi.
Kevythinattava kylvinkone ja kylvötraktorissa oleva etukuormaaja hyötyy etuparipyöristä. Kun traktorin pyörät pitää ajaa samaa rairetta minkä kylvinkoneen pyörä on erellisellä kerralla lintannu tivihille, niin paripyörä vähän auttaa sitä. Vähänkin kostealla maalla kylvettynä ei voida puhua tasaisesta orastumisesta. Jonkun kuohkeuttimen vaatis kylvinkonehen etehen.
705 Vallu 1816 kuormaajan kanssa oli lähes luonnonsuojelurikos kevätpellolla. Raiteet näkyi vielä oraistakin kun etupää meni syvällä pellos, etuaksila ei siinä kestänyt paripyöriä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
porhaltaja
Viestit: 1474
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Kyllä tämä keskustelu/gallub ihan kaikille on. Kuten tuolla toisaalla sanoin papalla on ollut talvellakin kun on pitänyt tehdä lumesta siltoja yms.
forssu
Viestit: 2018
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja forssu »

Eteen hommasin viime keväänä. Menee tasaisemmin savisella kynnöksellä ja hienommassa maassa ei painata raiteita.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Tarvetta olisi. Majori 13.6-36:silla juko perässä junttaa peltoon aika urat. Natikkaankin tarvis, rengasleveys sama mutta painoa tonni enemmän.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Vetävissä ja telipyörissä tupattu pitämään... Kuormaautoissa
Fordson Super Major -60
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Takana on kevättöissä käytettävissä traktoreissa levikkeet kiinni lukuunottamatta T-Valtraa, jossa saa luvan 540 ja 650 renkaat riittää toistaiseksi kun ei niin paljoa se ole äkeen edessä ollut eikä siihen levikepyöriä ole tullut hankittuakaan. Voisi olla noissa raskaskeulaisissa Valmeteissa hyvät edessäkin mutta eipä ole tullut käytettyä vaikka Megaan olisi toiset etupyörät olemassakin, jotenkin vaan kätevän tuntuista käännellä äkeelläkin ilman etulevikkeitä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Ei oo olemassakaan levikepyöriä eli ei peltotöissäkään käytössä.
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

jake55 kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 6:30 pm Vetävissä ja telipyörissä tupattu pitämään... Kuormaautoissa
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

kolmeen raktoriin on taakse joista yhteen on eteenkin, kahdessa on toukotöissä levikkeet, äjesveturissa jokakulmassa
sja
Viestit: 1694
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja sja »

Talumees kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 9:21 am Eipä tule enää veivailtua paripyörien kanssa. 65-sarjalaiset matalilla paineilla riittää.
Joo miulla väheni kans paripyörien kanssa yksinään ährääminen kun isomman alle tuli 650/38 ja 540/28-rengastus. Ihan hyvin on pysyny keväällä pinnalla kun järki mukana muokatessa eikä väkisin mene sinne missä märkyys vielä vaivaa.

Pienempään veturiin sitten laitellu taakse paripyörät kun on vakiokoon 38/28-rinkulat.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: Paripyörät

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

sja kirjoitti: To Tammi 23, 2020 3:53 pm
Talumees kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 9:21 am Eipä tule enää veivailtua paripyörien kanssa. 65-sarjalaiset matalilla paineilla riittää.
Joo miulla väheni kans paripyörien kanssa yksinään ährääminen kun isomman alle tuli 650/38 ja 540/28-rengastus. Ihan hyvin on pysyny keväällä pinnalla kun järki mukana muokatessa eikä väkisin mene sinne missä märkyys vielä vaivaa.

Pienempään veturiin sitten laitellu taakse paripyörät kun on vakiokoon 38/28-rinkulat.
meilläkin verkutsonissa paripyörät jatkuvasti kiinni,keväällä äestäessä, kesällä se oli suolla ja syksyllä kultivoinneilla, joutaa oleen talvellakin, kun on muitakin millä ajelee.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jussi77, Majestic-12 [Bot] ja 31 vierailijaa