Metallisorvi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Aiheesta ollu paljonkin keskustelua mutta alkanu hiukan sorvi himottaan.oli tallissa aikanaan mut useemman vuoden oli käyttämäti ni myin pois.ja hetikohta ois tarvinnu.jos jollain huonoja kokemuksia jostain pikkusorvista ois kiva kuulla.ja tietääkö joku missä koossa muovirattaat jää pois.esim:steeltecin yhtä mallia katellu n.2800 jossa ois jyrsinkin.jos jollain kerro kokemuksia.joku vanha ois tietysti mut kun ne painaa>>1000kg ylöspäin.sorvauskokemus lähes nolla enkä tiä onko ees mitään sorvattavaa mut mieli tekis vaan.ois se tallin nurkassa komia.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja manner »

Kyllä ne väittää jotkut että noilla kiinanrimpuloilla voi jotakin sorvata. Ei tiatoo kun ei ole aikomuksia ottaa selvää. Kolmella donalla saa jo aitoja sorveja käytettynä vaikka ilman jyrsimiä.
Saa eronkin ellei kiinnosta. Ei tietoa miten nämä halpatuonnit käytettynä. Joku sokea piste niiltä osin kun ei juuri kiinnosta käytettynäkään. Saattaa olla epäreiluja ennakkoluulojakin.
Lukki
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Kesä 21, 2019 7:38 pm
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja Lukki »

Ainakin juutuubissa kiinansorveilla näyttäis homma onnistuvan ja onnistuu huomattavasti karkeammilla itse tehdyillä keksinnöilläkin. Mulla ei kokemusta kiinalaisista ja muutenkin alan tieto/taito vielä vähäistä. Omaan käyttöön osui pienehkö venäläinen 500mm kärkivälillä. Hökötys painaa kuitenkin 1200kg, että ei se turhia rämise.
Rampe
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Pienissä kinukeissa taitaa se kevyt paino olla ongelma. Isompia kiinalaisia on oikeissakin töissä koneistamoilla tms. Ei niitä kaikki moiti.
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Näitä valurautajärkäleitä on tämän tästä Torissa ym. kaupan hyvinkin sopuhintaan. Tämän aihion lunastin reilusti alle tonnilla...

Kuva

Hyvillä varusteilla ja terillä voisin parikin tonnia tällä tietämykselläni sijoittaa, jos olisin ensimmäistä sorvia hankkimassa. Terävarsien pikavaihto riittävän (min. 6-8 kpl) monella "kasetilla", tukilaakeri, kartioporat, mittalaite, helppo vaihteisto, toimivat automaattisyötöt. Näihin kannattaa panostaa ja tietysti siihen, että kelkat liikkuu suoraan ilman suurempia välyksiä. Sekä erityisesti karan laakerit ovat tiukat.

Pakan vipotukset on kohtuuhelposti oiottavissa ja terävarsia+paloja saa maailmalta niin edullisesti että pikaterät kannattaa alkuun unohtaa.
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Minulla on itävaltalainen kookas sorvi 50-luvulta (oletan). Vaihteisto tuntuu kuluneelta kun rattaita siirtelee. Tuntuu väljyyttä. Kytkimestä ei tietoa. Vaikuttaisi olevan tosi jäykät öljyt vaihteistssa kun vaiteita vaihtaa.

On järeää tekoa, n 3 tonnia painoa ja joskus on uusittu johteetkin, kun ei näy kulumaa. Syöttöjen ohjaus on sähköllä katkaisimin. Alunperin ollut kopiosorvi.

Kannattaako myydä romikseen kilohintaan vai katsoa mitä on syönyt. Ei mitään kuvaa miten kytkin ja vaihteisto toteutettu sorveissa. Mahtaako jostain löytyä kuvia rakenteesta?

Mielellään tuon pistäisi käyttökuntoon kun tuli se joskus asenettua laatalle suoraan. Joskin saa siihen samalle petille paremmankin nostetuksi.

Tässä sivutaan kytkintä
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1 ... pic=8153.0
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Minulla on ollu 5-6 vuotta kiinalainen tms reilu 200kg painava sorvi. Kärkiväli n. 600mm. Pakan vaihoin 125 millisestä 160 milliseen, joka heittää nyt vähän. Ei sitä oikein voi moittia muusta kun että on pienehkö, mutta tieshän sen jo ostaessa. Paljon parempi kun ei sorvia ollenkaan ja kannattaako kummoisia vehkeitä olla satunnaisen tarpeen takia, paljon pystyy jo tuolla tekemään. Taajuusmuuttajasta särky piirikortti aika alussa, sain uuen tilalle maksutta. Kärkipylkän pinoli jumitti, siihen autto purku ja ohjausuran viilaus jonkun palstalaisen ohjeilla.
Sorvaaja
Viestit: 1900
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja Sorvaaja »

Tuollaisella CY 1640 sorvilla tuli pari vuotta sorvailtua. Siinä oli metrin verran kärkiväliä, ihan toimiva peli. Siihen oli Fagor mittakiskot asennettu uutena, olivat yllättävän tarkat sarjatyössä. Harvemmin noita näkyy käytettynä myynnissä. Kaksinopeuksisella moottorilla oli saatu vaihteita lisää, mutta isommalla nopeudella piti aika kovaa melua käydessään.
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja solihull »

Vanha venäläinen 63 on pajalla, painaa paljon, 150 cm tavara mahtuu väliin.
Itse kääntäisin katseeni ehkä TOZiin, edukas ja hyvä harrastemerkki eikä paina hirveästi. Toki paino vie värinät pois, mutta ehkä ryssäläisissä on varuiksi rautaa liikaakin.
Japanilaiset on kellontarkkoja pelejä ja kyllä kiinalaisellakin sorvaa ihan varmasti.
Automaattisyötöt kyllä pitäisi olla eikä mittalaitekaan pahasta olisi, niitä saa nykyään halvalla.

Pelkällä sovillahan ei mitään tee, hyvät varusteet siihen maksaa paljon enempi kuin vanha sorvi!

TT
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Omasta VDF sorvista maksoin 200. Työkaluja tuli iso liuta mukaan. Joskus se vaan sattuu kohdalle hyvä kauppa kun on aikaa kärkkyä.

Kuvakin on täällä palstalla jossain.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Universal Four
Viestit: 1203
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Hyvä tallisorvi on myös Harrison M300 tai saman valmistajan Colchester.
Tuo M300 esim. painaa luokkaa 700-800kg.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
rock-ola
Viestit: 826
Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja rock-ola »

Se katsomani malli painaa noin 300kg.tosin jyrsinosa siitä varmaan liki 100kg.jotain tappeja ja laakeriholkkeja todennäköisin sorvaustarve.kyllä antennit pystyssä olen seurannu myytäviä sorveja mutta tarpeen huomioiden ei millään viitsisi alkaa kiskoon kotiin jotain monen tonnin vehjettä.asialla ei kiire ja tiedän että ahkeralla torin seuraamisella se osuu kohdalle ennemmin tai myöhemmin.niin osui strandsin pylväsporakin.silloin vaan täytyy olla nopea.
transit
Viestit: 970
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja transit »

Tuossa steeltec sorvi/jyrsimessä on vähän turhan heikkotehoinen moottori (550w) ainakin minun mielestä.
Googleta paulimot , alustavat kokemukset tosi hyviä , malli pm3800
Universal Four
Viestit: 1203
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja manner »

Ei paskemman näköinen tapaus... Saattaa olla että hinta nousee.
Siinä oli nopeuksiakin.
hamsteri
Viestit: 2798
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

tuosta melkein pitäs enne tarjouksen tekemistä katsoa paljonko on pakassa välystä meinaan jos turpalaakeri on jo nyt väljä kun on ajettu ilman jölyjä niin raha menee hukkaan :D
tane II
Viestit: 5322
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja tane II »

Universal Four kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 8:23 pm https://kiertonet.fi/tyokalut-ja-koneet ... orvi-36828

Siinä yks viritys.
Noita Storebron Örn GK-185/12 sorveja on ollut aika paljon myynnissä, mm. koulujen koneita. Vaikka ovatkin jo melko vanhoja, harva niistä on tainnut alla 2000 € mennä. Kohtuullinen paino, kärkivälistä riippuen 875 -1000 kg, varmaan yksi asia, joka houkuttelee "autotallisorvin" ostajia. Tuo nyt myynnissä oleva näyttääkin olevan SK-malli, olikos se nyt vanhempi malli vai mikä ero niissä on?
Mkin
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Sen kerran kun sen pari tonnia on sinne talliin raahattua, ei harmita enää yhtään että on reilusti massaa. Riittävän iso pilkki ja parit pumppukärryt noin esimerkiksi kun on käytössä, möhkäle siirtyy ilman suurempaa kohkaamista. Oman sorvin siirto 100 km taisi kustantaa 250 € ja meni aika kivuttomasti järeellä kalustolla.

Tuo ylempänä mainittu CY 1640 näyttää kovasti tutulta, enkä kyllä yli kymppitonnin koneeksi hirveesti kehuisi. Oppilaitoskäyttöön hankkivat kymmenen vuotta sitten, kaikkea kremppaa siinä oli jo takuuaikana. TOS ja Harrison oli ihan eri oloisia, tietysti muutamaa kertaluokkaa arvokkaampiakin uutena.

Veikkaan kans, että nätin näköinen ÖRN nousee sinne pariin tonnin hintaluokkaan, on justiinsa sitä himoittua kokoa.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja manner »

Kyllä ne tahtoo maksaa jos rahalla ostaa. Jos joku nyt jotenkin on onnistunut puliveivaamaan parilla sadalla saksansorvia niin onhan sekin mahdollista mutta ei kyllä kannata noilla spekseillä varsinaisesti kauppoja kyttäillä. Monestakin syystä.
Viimeksi muokannut manner, Ti Tammi 21, 2020 9:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LauriR
Viestit: 188
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:31 pm
Viesti:

Re: Metallisorvi

Viesti Kirjoittaja LauriR »

Tällaisia Örnejä oli aikanaan (yli 50v. sitten) ammattikoulussa pari kappaletta. Eivät olleet oikein porukan suosiossa, herkkiä värisemään ja suunnanvaihto moottorin pyörimissuuntaa vaihtamalla. Esimerkiksi Colchester oli näppärämpi, vaikka suunnanvaihto oli samalla systeemillä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ardem, Google [Bot], Mazaman, Saapiska ja 37 vierailijaa