Vanha lämmitysöljy traktorissa
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Eli 2t-öljyn lisääminen polttoaineen joukkoon saattaa siirtää pumppu tai suutin remonttia hamaan tulevaisuuteen tapauksessa jossa vaurio on syystä tai toisesta syntynyt.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Keskustelun kohde on menneet ja nykyiset kokemukset ja niissä kokemuksissa vesi on tuholainen. Ahvena siinä ui ja viihtyy, että ongel vaan poja.PuuhaPate kirjoitti: ↑Ke Joulu 04, 2019 7:52 pmVesivoitelun eteen tehdään kokoajan työtä. Tehty vuosikausia. Ehkäpä piankin laitetaan vesi voiteluaineeksi moottoriin?sköne kirjoitti: ↑Ke Joulu 04, 2019 7:43 pmHerra laittaa vaan vesihanan sitten auki, niin voitelu pelaa. "Kuulkka, poja. Mää ole vissi ahvena ku mul on köyry hartia. Tulkka onkel poja".PuuhaPate kirjoitti: ↑Ke Joulu 04, 2019 1:14 pm-Ruosteenirrotusaineista monet ovat suoraansanottuna aunuksesta.
-polttoöljy ON voiteluaine, kuten vesikin.
-öljyn kohtuullisella lisäyksellä polttoöljyyn ei ole tutkimuksella osoitettavissa olevaa hyötyä.
-2T-öljy on tarkoitettu 2T-bensiinimoottoriin, ei 4T- dieselmoottoriin.
-Syötkö sinä eläimille tarkoitettuja penisiliinejä?
"Kohti vedellä voitelua
Vesi vanhin voitehista, sanotaan. Koneinsinöörille vesi sen sijaan on ollut kauhistus, sillä se aiheuttaa koneen teräsosissa korroosiota. Koneenosat kestävät paremmin öljyistä voitelua.
Vesi on kuitenkin iänikuinen voiteluaine – ihmiskehossa.
Jos jokin toimii ihmisessä, miksei se toimisi myös koneessa?
Pelkkä kitkan pienentäminen ei ole tutkimuksen ainoa motiivi. Tokihan haluaisimme päästä eroon kaikesta ylimääräisestä öljystä sekä ympäristölle haitallisista voiteluöljyjen lisäaineista, kuten fosforista, kloorista ja rikistä."
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/ar ... kkaammaksi
Niin että vesihanat vaan auki!
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
http://www.dieselplace.com/forum/76-spe ... ics/177728
Jos nyt näin viihdyttävään asiaan faktaa; 2t-öljy todellakin parantaa lisäaineistamattoman/heikosti lisäaineistetun dieselin voitelevuutta.
Pikkusen perinteistä biodiisseliä olisi ylivoimainen.
Jenkkejä kiinnostaa kun niillä etenkin rikin poiston ja bio-osuuden tulon välissä meinas olla ongelmia.
Eli jos epäilee poltettava vanha lämmitysöljy ei sisällä voiteluaineita, niin 2t-öljyllä siihen saa voitelua.
Parempiakin aineita on.
Jos nyt näin viihdyttävään asiaan faktaa; 2t-öljy todellakin parantaa lisäaineistamattoman/heikosti lisäaineistetun dieselin voitelevuutta.
Pikkusen perinteistä biodiisseliä olisi ylivoimainen.
Jenkkejä kiinnostaa kun niillä etenkin rikin poiston ja bio-osuuden tulon välissä meinas olla ongelmia.
Eli jos epäilee poltettava vanha lämmitysöljy ei sisällä voiteluaineita, niin 2t-öljyllä siihen saa voitelua.
Parempiakin aineita on.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Mineraalivoiteluöljyjä lisäaineistetaan eri käyttötarkoituksiin. 2-t öljyllä en tiedä muuta erityisominaisuutta, kuin sen korkean lämpötilan kestävän voiteluominaisuuden. Lisäksi kai jotain pienempää karstan muodostumista. Vaan käytettiinhän sitä ennen voiteluöljyäkin 2-tahtisen bensan tekoon, muistaakseni.
Polttoöljyn voitelevuuden lisäämiseksi tavan voiteluöljy mielestäni ok, kunhan viskositeeti sopii polttoaineen lämpötilaan. Dieselin paloprosessissa lisätty puhdas öljy ei karstaa lisää.
Polttoöljyn voitelevuuden lisäämiseksi tavan voiteluöljy mielestäni ok, kunhan viskositeeti sopii polttoaineen lämpötilaan. Dieselin paloprosessissa lisätty puhdas öljy ei karstaa lisää.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 1122
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2012 9:19 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Kyllä silloin kun olin pakkopalveluksessa 39-vuotta takaperin,niin tankkasin kontioon samaa tavaraa kuin fougat,migit ja drakenitkin ja kävi säiliöllä myös ptr-kuskikin 502 vallun kanssa. Ohje oli : tuhkautumatonta 2-t ölppää 5-6% seoksella maakulkuneuvoihin, syy: kerosiinista on poistettu parafiini, siksi se on kuivaa ja pumpun ruiskutuselementit voi kiljahtaa kiinni kun eivät saa voitelua. rivipumpussa on joko oma voitelunsa tai jäteöljyvoitelu. Jakajapumppu pelittää paremmin voitelulisäyksellä ainakin talvella. Yhteispaine ym humpuukiruiskutuksista ei ole vielä kokemuksia.
Siinä VOLVO veti,missä SCANIA vapis.
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Ei pidä paikkaansa, lentopetrooli Jet A1 on 70% parafiineja ja nafteeneja. Voisi olla aika jo luopua "kuivuus" -myytistä, jonka mukaan parafiinit olisivat se voiteleva osa dieselöljyissä. USA:n armeija käyttää modifioitua jet fuelia myös maakalustossa, ja siellä lisäaineistus on dieselin kaltainen, eikä se ole parafiinia lisäämällä saatu, vaan enemmän biodieselin kaltaisia estereitä.KyrmyNiska kirjoitti: ↑Ke Joulu 04, 2019 10:12 pm Kyllä silloin kun olin pakkopalveluksessa 39-vuotta takaperin,niin tankkasin kontioon samaa tavaraa kuin fougat,migit ja drakenitkin ja kävi säiliöllä myös ptr-kuskikin 502 vallun kanssa. Ohje oli : tuhkautumatonta 2-t ölppää 5-6% seoksella maakulkuneuvoihin, syy: kerosiinista on poistettu parafiini, siksi se on kuivaa ja pumpun ruiskutuselementit voi kiljahtaa kiinni kun eivät saa voitelua. rivipumpussa on joko oma voitelunsa tai jäteöljyvoitelu. Jakajapumppu pelittää paremmin voitelulisäyksellä ainakin talvella. Yhteispaine ym humpuukiruiskutuksista ei ole vielä kokemuksia.
Perinteiset korkeapainelisäaineet ovat orgaanisia sulfideja, tai fosforihapon ja boorihapon yhdisteitä. Jos on käsitellyt noita, tietää, että liukkaita ovat, mutta lisäävät öljyn happamuutta, aiheuttaen metallien syöpymiä samalla kun suojaavat kulumalta. Vanhanajan rikkipitoisessa polttoaineessa rikki on liittyneenä öljyn parafiineihin, parafiinejahan ei poisteta vähärikkisestä polttoaineesta vaan rikki, jolloin ne parafiinit eivät enää ole sen kummempia voitelijoita kuin muutkaan palavat tisleet.
Rikinpoisto on suurin syy dieselpolttoaineen voitelevuuslisäaineen suurentuneeseen tarpeeseen.
-SS-
-
- Viestit: 1122
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2012 9:19 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Entäs kun lennellään 10 km korkeudessa, ei mene edes talvidiesel suihkuturpiinista lävitse, pakkasta on n. 70 astetta ja talvidieselin pakkaskesto on n. -40 astetta, etteikö muka parafiini jähmety pakkasella?! Ja kesäaikaanhan maakulkuneuvoissa voi naftaa jatkaa vaikka muuntajaöljyllä tai ohuella hydrauliöljyllä, ainakin OM 616 ja617 moottoreissa ja vw d24:ssa ovat toimineet. Ja vieläkin toimivat ja luiru hyde passaa myös oiloniinkin jos säiliö on sisällä.-SS- kirjoitti: ↑To Joulu 05, 2019 6:48 amEi pidä paikkaansa, lentopetrooli Jet A1 on 70% parafiineja ja nafteeneja. Voisi olla aika jo luopua "kuivuus" -myytistä, jonka mukaan parafiinit olisivat se voiteleva osa dieselöljyissä. USA:n armeija käyttää modifioitua jet fuelia myös maakalustossa, ja siellä lisäaineistus on dieselin kaltainen, eikä se ole parafiinia lisäämällä saatu, vaan enemmän biodieselin kaltaisia estereitä.KyrmyNiska kirjoitti: ↑Ke Joulu 04, 2019 10:12 pm Kyllä silloin kun olin pakkopalveluksessa 39-vuotta takaperin,niin tankkasin kontioon samaa tavaraa kuin fougat,migit ja drakenitkin ja kävi säiliöllä myös ptr-kuskikin 502 vallun kanssa. Ohje oli : tuhkautumatonta 2-t ölppää 5-6% seoksella maakulkuneuvoihin, syy: kerosiinista on poistettu parafiini, siksi se on kuivaa ja pumpun ruiskutuselementit voi kiljahtaa kiinni kun eivät saa voitelua. rivipumpussa on joko oma voitelunsa tai jäteöljyvoitelu. Jakajapumppu pelittää paremmin voitelulisäyksellä ainakin talvella. Yhteispaine ym humpuukiruiskutuksista ei ole vielä kokemuksia.
Perinteiset korkeapainelisäaineet ovat orgaanisia sulfideja, tai fosforihapon ja boorihapon yhdisteitä. Jos on käsitellyt noita, tietää, että liukkaita ovat, mutta lisäävät öljyn happamuutta, aiheuttaen metallien syöpymiä samalla kun suojaavat kulumalta. Vanhanajan rikkipitoisessa polttoaineessa rikki on liittyneenä öljyn parafiineihin, parafiinejahan ei poisteta vähärikkisestä polttoaineesta vaan rikki, jolloin ne parafiinit eivät enää ole sen kummempia voitelijoita kuin muutkaan palavat tisleet.
Rikinpoisto on suurin syy dieselpolttoaineen voitelevuuslisäaineen suurentuneeseen tarpeeseen.
-SS-
Siinä VOLVO veti,missä SCANIA vapis.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 10:42 pm
- Paikkakunta: Eteläsavo
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Päästiin taas joka syksyseen 2 t öljyn lisäämiseen polttoaineesen, olisko jollakin tietoa minkä traktorin ohjekirjassa kerrotaan, että polttoaineeseen pitää lisätä 2t öljyä. Saattaa tietysti olla niin, että traktoriin omistajat ovat viisaampia kuin näiden koneiden suunnittelijat.
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 11:05 am
- Paikkakunta: Suomenniemi
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Minäpäs olenkin ajanut niinkin uudella koneella, missä tietokone heittää tauluun varoitusta suutinviasta. Soitto merkkihuoltoon ja sieltä oli ensimmäinen neuvo että seuraavan tankkauksen yhteydessä laittakaa 2t öljyä tankkiin Sinne hävis vikakoodit
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Arktinen diesel toimii vielä -45asteen pakkasessa. Tuo lentopetrooli Jet A1 kestää -47astetta pakkasta.KyrmyNiska kirjoitti: ↑To Joulu 05, 2019 10:07 pm
Entäs kun lennellään 10 km korkeudessa, ei mene edes talvidiesel suihkuturpiinista lävitse, pakkasta on n. 70 astetta ja talvidieselin pakkaskesto on n. -40 astetta, etteikö muka parafiini jähmety pakkasella?! Ja kesäaikaanhan maakulkuneuvoissa voi naftaa jatkaa vaikka muuntajaöljyllä tai ohuella hydrauliöljyllä, ainakin OM 616 ja617 moottoreissa ja vw d24:ssa ovat toimineet. Ja vieläkin toimivat ja luiru hyde passaa myös oiloniinkin jos säiliö on sisällä.
Jäätymistä voidaan estää lisäaineilla kylmemmässäkin.
Kyllähän diesel käy vaikka pelkällä voiteluöljylläkin, vaikka sillä käytetylläkin, mutta ei se ole moottorin käyttöiän kannalta viisasta.
-
- Viestit: 3110
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
On tää kyllä kovaa hommaa, jääkö tällä palstalla nyt ns ratkaisemattomaksi traktorissa käytettävä polttoaine ja sen ominaisuudet sekä toinen selkee mahdoton yhtälö kuten nimim itse ilmaisee on että OIU lle tarttis löytää nainen
Nyt olis vielä pitkät pyhät edessä yrittää ratkaista nää kaks pähkinää
Nyt olis vielä pitkät pyhät edessä yrittää ratkaista nää kaks pähkinää
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Jostain syystä tuossa oli käytetty Outboard-laatua, olikohan se niin että perätupariöljy tuhkautuu jotnkin erilailla kuin motskari-laatu. Jos lisää 2-t öljyä niin oiskohan outboard sitte paree.Tureq kirjoitti: ↑Ke Joulu 04, 2019 9:07 pm http://www.dieselplace.com/forum/76-spe ... ics/177728
Jos nyt näin viihdyttävään asiaan faktaa; 2t-öljy todellakin parantaa lisäaineistamattoman/heikosti lisäaineistetun dieselin voitelevuutta.
Pikkusen perinteistä biodiisseliä olisi ylivoimainen.
Jenkkejä kiinnostaa kun niillä etenkin rikin poiston ja bio-osuuden tulon välissä meinas olla ongelmia.
Eli jos epäilee poltettava vanha lämmitysöljy ei sisällä voiteluaineita, niin 2t-öljyllä siihen saa voitelua.
Parempiakin aineita on.
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Työkavereina on eronneita naisia, niillä on hirvee polte löytää mies ja ne pohtii miten kylillä vois mennä jonkun ihan tuntemattoman miehen juttusille. Täsä kohtaa on selevä kysynnän ja tarjonnan kohtaantumis ongelma, voisko masinistit elvyttää vanhaa puhemies-kulttuuria? Pitäiskö tälle palstalle perustaa rehvi-säie, jossa vois vinkata kohteistapoweri kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 10:23 am On tää kyllä kovaa hommaa, jääkö tällä palstalla nyt ns ratkaisemattomaksi traktorissa käytettävä polttoaine ja sen ominaisuudet sekä toinen selkee mahdoton yhtälö kuten nimim itse ilmaisee on että OIU lle tarttis löytää nainen
Nyt olis vielä pitkät pyhät edessä yrittää ratkaista nää kaks pähkinää
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Ja se alkuperäinen kysymys? Taisi olla kyse, että miten voi varmistua 20 v vanhan löpön toimivuudesta traktorissa.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 981
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Outboard kestää vähemmän lämpöä eli palaa paremmin vesijäähdytetyssä koneessa. Yleisesti ottaen tämä keskustelu on vähän hassu kun kaikki ei aina ymmärrä lukemaansa. Voi olla vaikka että alankin käyttämään öljyä löpön seassa, tai sitten en. Missään en ole väittänyt etteikö se toimisi tai auttaisi. Itse en vaan vieläkään ole saanut vastausta siiheb että millä todetaan varmaksi että vian korjasi juuri se 2t öljy. Omaan korvaan vaan särähtää aina nämä varmaksi todetut asiat. Harvempi pystyy sitä kuitenkaan varmaksi todistamaan että suutin juuri sillä aukesi tms. Helpompaa todeta että saattoi olla se öljy joka auttoi.Smirkelimies kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 10:40 amJostain syystä tuossa oli käytetty Outboard-laatua, olikohan se niin että perätupariöljy tuhkautuu jotnkin erilailla kuin motskari-laatu. Jos lisää 2-t öljyä niin oiskohan outboard sitte paree.Tureq kirjoitti: ↑Ke Joulu 04, 2019 9:07 pm http://www.dieselplace.com/forum/76-spe ... ics/177728
Jos nyt näin viihdyttävään asiaan faktaa; 2t-öljy todellakin parantaa lisäaineistamattoman/heikosti lisäaineistetun dieselin voitelevuutta.
Pikkusen perinteistä biodiisseliä olisi ylivoimainen.
Jenkkejä kiinnostaa kun niillä etenkin rikin poiston ja bio-osuuden tulon välissä meinas olla ongelmia.
Eli jos epäilee poltettava vanha lämmitysöljy ei sisällä voiteluaineita, niin 2t-öljyllä siihen saa voitelua.
Parempiakin aineita on.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Niinpä taisi. Tarkalleen ottaen kysyttiin, huononeeko.
Taisin vastata ettei huonone.
Ja sinä taisit olla tyrkyttämässä siihen heti lisäaineita.
Ympyrä taisi sulkeutua?
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Ei huonone, mutta kannattaa laittaa 2t-öljyä.. nyt ympyrä sulkeutuu.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 6353
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Täysin tarpeetonta!LasseE kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 12:55 pmEi huonone, mutta kannattaa laittaa 2t-öljyä.. nyt ympyrä sulkeutuu.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Juuri näin.LasseE kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 12:55 pmEi huonone, mutta kannattaa laittaa 2t-öljyä.. nyt ympyrä sulkeutuu.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Vanha lämmitysöljy traktorissa
Täällä voi lupailla kaikenlaista ilman vastuunottoa. Kun sitten tulee muutakin mielipidettä, siihen voi purkaa öykkäröintitarpeensa.
oppia ikä kaikki
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jounie, SPS1975, Superdexta-64 ja 58 vierailijaa