Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mutteriuuno
Viestit: 2774
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Herra65 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 3:18 pm Kasaan vaan ja käymään. Siitenhän sen näkee miten toimii, todennäkösesti nurkka-ajossa pelaa lopun ikää.
Jos tarkoitetaan moottorin loppua ikää, niin olen samaa mieltä.
MikaT
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Kiitos huomioista. Taidan edetä nyt niin, että pudotan keväällä siitä öljypohjan irti ja katon missä kunnossa alakerta on ja männät myös. Sitten miettii mitä lohkolle lähtee tekemään. 6-koneen istutus olis kyllä aivan mahtava rojekti niin kun joku tuossa ehdotti.. 🤔
jiba

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja jiba »

MikaT kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:17 pm Kiitos huomioista. Taidan edetä nyt niin, että pudotan keväällä siitä öljypohjan irti ja katon missä kunnossa alakerta on ja männät myös. Sitten miettii mitä lohkolle lähtee tekemään. 6-koneen istutus olis kyllä aivan mahtava rojekti niin kun joku tuossa ehdotti.. 🤔
täältä ehoteltiin. meillä löytyy kans 6700 ja sittenkun joskus jos koneelle joutuu ruveta tekemään jotain.
niin vaihtuu 6 tilalle turbon kera.
toistaiseks mennään 4 koneella joka uusittu vuonna 99.ja tunteja tule alta 50 vuodessa .eli voi jäädä kyllä pelkäks haaveeks vaihto.
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja thames »

Kannattaa ainakin käyttää hoonia pytyssä ja hioa santapaperilla loivaksi se syöpymä. Yhteen opeliin tein saman uusilla männän renkailla eikä se lipittänyt öljyä. Jos ei hirveästi ole käyttöä traktorilla niin kokeilisin ensin noin, saattaa mennä ikuisesti.
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja poweri »

Tämä aloittajan tarina miten noin paljon vettä voi joutua palotilaan on kyllä uskomaton. Jos jokin kattopäällä en usko että tuulikulkeumalla vinosta putken päästä pääsisi palotilaan noin paljon vettä. Tuntuisi että jotain muutakin taustalla....en ole tollasta ennen kuullut.
MikaT
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Joo, kyllä se on tuiskunnutta lunta, kondenssia ja vettä. Pakosarjakin näytti sisältä siltä. No, olipa karsta liuennut! Korkeat siilon ovet auki ja just ja just keula sisällä. Niin ja aikaa 10 vuotta...
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja savinen »

Kyllä se ei niin priima moottoriin saattaa mennä hyvin tuommoisessa piha ja väliaikaisessa käytössä. Papan biisonin moottori elvytettiin varmasti liki 20 vuotta jumissa olleesta moottorista. Ei varmasti mikään helmi moottori kun pysäytettäessä kuuluu miten paineet karkaa, mutta öljynpaine on hyvät ihan tyhjäkäynnilläkin . Ehkä ne pytyt joskus rempataan
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

masankp kirjoitti: Su Loka 13, 2019 10:38 am Kun kuvan näin, niin koneistamoon vain ja uus raakaputken sovitus vain tuohon reikään jos muut on hyviä.
Mahdollisesti joutuu myös männän uusimaan syöpymien takia.
Oli niin suuri poikittainen syöpymä, että katkaisee kyllä kohta renkaat ja sitten voi tulla kalliimpaa jälkeä.
Just tuota yritin sanoa.
Joskin vähän monisanaisemmin ja ottamalla huomioon muutakin.

Juu;on käynnistetty koneita "ilman mitään" umpijumistakin ja on toimineet ihan hienosti.
Ei tosin ole suotavaa/kovin viisasta sekään.
Mut ne on kumminkin olleet muuten "vaan" jumissa ilman vesikorroosio-syöpymiä.
Sellaisessa koneessa on kumminkin edelleenkin ollut näkyvissä koneistusjäljet,jälkikäteenkin tai muusta syystä katsottuna (kannentiivisteen vaihto) ilman mitään muuta.

Mut jokainenhan tekee niinkuin haluaa.

Selkeä syöpymä ja kuluma ovat kuitenkin ihan eri asioita.
Jos em. tulee jo ohivuotoa.ni mitä mahtaa tulla kymmenesosamillien korroosiosyöpymällä?

Jos rahaa on,ni testaapas nyt piruuttaas ja kerro asia täällä ihan siks,et se ei jää "uskon asiaks" ?
Siis jos valuuttaa riittää siihen kokeilemiseen?
Jos rahaa ei ole ja/tai on tarkoitus selvitä edullisesti ja kerralla,ni älä tee niin.
Se maksaa ja paljon.
Harva tosin uskaltaa tunnustaa totuutta ja kertoo "satuja" sen vuoks tai jättää kokonaan kertomatta.
Tallin takana olevat (huutokaupasta tai muualta ostetut) koneethan ovat pois käytöstä ihan muuten vaan tai siks kun "ei ole jaksettu" laittaa käyntiin tai kokeilla kuin kerran.
Niin varmaan.
mattiolavi
Viestit: 299
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja mattiolavi »

Mulla on kokemusta hyvin monesta jumiin ruostuneiden moottorien elvytyksestä,ja ei niissä ole ongelmia ollut käytössä paitsi alussa tietenkin savuaa ja öljyä kuluu mutta myöhemmin olleet ihan hyviä koneita.Yksi esimerkki tuli jenkeistä iso 8 käynyt viimeksi -v60 ,kuumaa vettä lohkoon ym hammaskehältä sai sitten hirveellä väännöllä lähtemään liikkeelle. Tulpanreijistä alkoi männät työntään ruosteista vesimoskaa, ym mukavaa,venttiilit sain liikkeelle ja kiinitin keinuvivuston takaisin ja muut putsaukset tein,sitten 24v ja pilotilla kyllä käynistyi huohotti joka reijästä ja savusi mutta pikkuhiljaa loppu huohotus ja savun tulo.Myöhemmin kun pääsin ajamaan katsastettuna niin vei öljyä alussa n.3l 50km,sitten loppu öljyn syönti ja moottori on nyt 2006 vuodesta toiminut moitteetta ja käy nätisti eikä mitään sivuääniä kuulu.Ja olihan yksi iso laivakone joka juminut yli 30v sekin lähti 10 tonnin tunkillä pyörimään ja tuli aivan hyvä kone jo vuosia ajaneet silläkin ja paljon.Tietysti jos kaameita syöpymiä on tullut sylinterehin niin silloin on peli selvä,ei tuo konehomma ole mitään hifistelyä,mutta nykyään tuntuu et siitä on tehty jotain rakettitiedettä.
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Mulla on siitäkin,et Audin vitoskone minkä pitäis kestää vähintään 400 000km hajos 280 000km ja 50km ajon jälkeen.
Ja olis hajonnut vielä pahemmin jonkun muun ajamana.
Tämä säily siinä kunnosssa kuin oli lähtiessä ollutkin eli en edes hajottanut yläpäätä koneistuskuntoon...

Perskeleesti vaan huohotti ohi sylintereiden ilman isompia syöpymiäkin.
Öljyä meni mittatikun mitta plus neljä litraa sille matkalle.
Litra siihen,että asia selvis ja vian selvittyä/pahetessa/yläpään alkaessa "narisemaan" loput kolme litraa siihen,et sen sai parkkiin pois tienlaidasta hajottamatta sitä konetta kokonaan.

Tosin minä en maksanut sitä remonttia,vaikka teinkin sen työn/vaihdoin osat/käytin koneistamolla.
Sen puolen maksoi se kuka puhui p..kaa ja oli vastuussa siitä.
Ja ihan ilman isompia riitoja; lauantaina ostettu auto ja jo maanantaina aamupäivällä oli uus sopimus ihan eri summalla.
"Hakekaa p...nne pois sieltä sen yhden talon pihasta"- vaihtoehdolla.
Eli vois sanoa,et sopimus oli hyvin edullinen...
Puolin ja toisin.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

sylinteriputki kovettuu ruostuessaan joten siihen ei tahdo pystyä muu kuin kivi. Kannattaa unohtaa pallohooni, sillä ei saa mitään muuta sylinteriin kuin karkean pinnan. Kannattaa kokeilla
hyvällä kivihoonilla jos ruostekerros ei olisi kovin paksu, niin voisi homma onnistua.
Toinen asia on sitten mitenn saahoonausjättet pois, mutta sekin saattaa onnistua kun käyttää paksuhkoa öljyä hoonatessa, sen saa puhallettua paineilmalla paremmin pos kuin ohuen.

Jos sen ruostuneen paikan jättää silleen, saattaa vaikeuksia esiintyä jossain vaiheessa
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kivihoonilla vain se homma, että jos on sylinterissä jo pientä pykälää, pitää olla lyhyet kivet, jotta ei kanna siitä pykälän kohtaa. Kivethän ottaa kiinni vain kahdesta kohtaa, kiven alapäästä ja sylinterin yläreunasta.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
MikaT
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja MikaT »

No niin, asiaa on tässä koronan lomassa mietitty ja taidan kallistua siihen, että pudotetaan lohko irti ja putkitetaan tuo syöpynyt sylinteri. Samalla tuoreet laakerit, renkaat, tarvittavat stefat ja tiivisteet. Kyseinen rojekti otetaan ihan oppi/viihde mielellä. Olisko jollain ehdottaa hyvää manuskaa millä koneen purku ja kasaus onnistuu? Voisihan toki kaiken kuvata tarkkaan purkuvaiheessa, mutta mm kiristysmomentit tarvitsee kuitenkin. Sitä ennen tosin pitää tarkastaa ja kunnostaa kansi..kiirehän tällä ei todellakaan ole!
Lotvonen
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Marras 23, 2007 12:23 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja Lotvonen »

Ruotsin kielellä löytyy korjaamokäsikirja "Maskinisten" palstan Downloadseista toiselta sivulta.
Vaatii rekisteröitymisen, mutta kannattaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 13 vierailijaa