Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jpeltoma

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

580G:ssä on muuallakin hankalassa paikassa olevia nippoja, joista osa ei ole kuvassa kovin selkeästi. Nokkapumpun holkissa on nippa, helpottaa laturin remmin vaihtoa joskus kun liukuva holkki ei ole ruostunu jumiin. Takapäässä porttaaleissa vanteen vieressä on nippa. Alla suunnanvaihtimen ja laatikon välisessä kardaanissa. Jos on jatkopuomi malli, niin kaivuuvarressa on reikiä josta pitää painaa neulasuuttimella rasvaa puomin sisään. Käännön sylinterien sisäpään niveltapit on hankalat. Etuakselissa on tietysti paljon nippoja,kannattaa nostaa kauhalla eturenkaat ylös niin saa painon pois akselilta kun rasvaa.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja NH »

Construction King kirjoitti: Pe Syys 27, 2019 9:13 pm Hyllyssä oli vain yksi XHP222 tuubi, joten otin sen ja lisäksi 7 tuubia XHP 322:ta.
Nuo ovat erinomaisia litiumsaippuaperustaisia vaseliineja esimerkiksi nopeasti pyöriviin kohteisiin esim. laakereihin, mutta eivät ole tarkoitettuja kaivurin niveliin, joissa käytetään kalsiumsaippuaperustaisia vaseliineja.

Varmaankaan niiden käyttäminen ei vahinkoa aikaansaa, mutta parempi olisi ehkä käyttää käyttökohteeseen tarkoitettua rasvaa?
Construction King
Viestit: 549
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Joo mä vaihdan rasvaa seuraaviin kertoihin.

Rasvaus on täällä edistynyt niin että etukauhan nivelistä suurin osa on rasvattu, mielestäni kaikki ykkösellä (1) -merkityt on nyt kunnossa.
https://aijaa.com/S5Nj6j

Pari nippaa vaihdoin ja lieviä haasteita oli saada rasvaa menemään parista nipasta.

Haasteellinen kohta on nyt takakauhassa
https://aijaa.com/Hs7O48

kuvassa oleva nivel ei suostu ottamaan rasvaa lainkaan. Olen irroittanut nipan ja IKH:lta hankin tällaisen
https://www.ikh.fi/fi/rasvauslinjan-ava ... u-kab36300

rasvalinjan avaustyökalun. Olen koittanut laittaa sinne hydrauliöljyä, ruosteenirroitusöljyä ja takonut vasaralla tuota hankkimaani työkalua niin että työkalu jo vääntyikin. En saa niveltä silläkään rasvattua.

Olisiko vinkkejä? Otanko osittain irti tuon ison tapin? Miten - lukkorengas irti molemmilta puolilta, ja löisin jolla puupalikalla+vasaralla toiselta puolelta, niin että tappi tulee osittain ulos? Niin että rasvanipan reikä tulee tapista näkyviin?

Mulla on lisäksi huolena, että miten paljon sitä tappia pitäisi ottaa ulos? Kauha ei kai pääse tippumaan, koska tuo nivel on molemmilla puolilla? Pitääkö kauha laittaa johonkin tiettyyn asentoon? (nyt se noin 90 asteen kulmassa ja kauha maassa)

Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja NH »

Oletko irroittanut kiukuttelevan nipan ja tarkastanut että se ei ole tukossa esimerkiksi sisälle tunkeutuneen hiekkajyväsen takia? Terävällä naulalla voi toki testata nipan metallikuulan liikekykyä.

Nipan irroittaminen käy yleensä hetkessä, mutta ei tapin irroittaminen ole myöskään yleensä hankalaa. Lukitukset irti ja sitten naputtelemaan esimerkiksi alumiini tai messinkitangolla. Puutappi saattaa riittää mikäli niveltappi ei ole jumissa ( esim ruoste tai kauhan/kauhanvarren paino ). Asennolla ei ole muuta väliä kuin se, että kauha olisi mahdollisiman oikeassa linjassa kauhanvarren kanssa kiinnilaittovaiheessa.
Varo vahingoittamasta nippaa.

Kiinnilaittaminen on hankalampaa, koska tappi pitää saada suoraan linjaan kauhan/kauhanvarren vängätessä painovoiman takia.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tuliko nippaa vaihtaessa kaivettua esim. pikku meisselillä tapin reikä auki niin syvälle kun poraus on?

Jos ei päästä rassaamalla saa auki, niin sitten tappi pois, että saa holkin puoleisen rejän rassattavaks.
Tuossa tapissa vissii kaks reikää molemmin puolin, kun päätynipalla pitäs rasvautua kääntöpukin ja puomin pinnat?!
Jos tappia irrotat, niin sokka pois, ja lyö tappia pois n.40-50mm, niin pitäs rasvarejän tulla näkyville, ja toisenpuolen sisempi reikä (jos on) pitäs näkyä puomin haarukan välissä, siis siellä letkujen seassa.
Construction King
Viestit: 549
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos taas ohjeista, sain niillä tapin tulemaan ulospäin.
https://aijaa.com/WDsMU4

Tukossa oli tämä reikä (näkyy hieman huonosti, mutta keskellä kuvaa tapin pohjapuolella)
https://aijaa.com/XyKPY4

Reikä oli koko matkalta tukossa, vähän kuin jotain kuivunutta hevosen lantaa siellä oli, naulalla kaivaen oli hidasta, akkuporakoneella ja terällä sain reiän puhtaaksi.

Seuraava tukossa oleva kohde löytyi heti yläpuolelta
https://aijaa.com/8JyQI2
https://aijaa.com/yC08FG

Tämä tappi ei ole vielä hievahtanut, koitan varmaankin jollain L-kirjaimen muotoon taivutetulla naulalla kaivaa kanavaa auki. Hitaasti etenee.. mutta tänään oli mukavan kaunis päivä ja mukava tutustua kaivuriin.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 549
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Pieni päivitys, ähersin vielä tunteja, mutta tämä jälkimmäinen tukos on ja pysyy vielä.

- nippa on lähtenyt helposti auki
- tukos on kuten edellinenkin, ei tapin suuntaisessa kolossa (johon rasvanippa kiinnittyy kierteellä), vaan rasvanippakolosta 90 -astetta sivulle lähtevässä kanavassa.
- suihkuttelin irroitusöljyä ja kaivoin "sivukanavasta" aika paljon mäyhää
- käytin IKH:lta ostamaani rasvakanavan aukaisu-työkalua, vasaralla ja vähän turhankin isolla lekalla paukutin sitä, mutta tukos on ja pysyy
- tappia koetin paukuttaa molempiin suuntiin (syvemmälle ja vastakkaiselta puolelta eli ulospäin), mutta ei liikkunut mihinkään suuntaan.

Koetan lähipäivinä saada sopivamman lyöntikappaleen, nyt käytin vasaran kumipäätyä ja paksun vesivanerin kappaleita vuorotellen vasaran ja tapin välillä. Mulla ei siis ole vielä mitään kupari tai alumiinipalaa minkä avulla lyödä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
monoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2010 3:43 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja monoa »

monesti auttaa jos ite nippa ehjä mut reikä täynnä kovettunutta rasvaa ni antaa lämpöjä vähän kohteeseen toho, pilli, induktio lämmitin tahi mikki sauma, rasva kun kiehahtaa sisuksissa ni heti perään uutta reilusti kohteeseen niin lähtee ne vanhat kurat pois.. järjen kanssa toki niitten liekkien kanssa, rasva kiehuu kuitenkin melko matalalla mut ei vielä vaikuta raudan lujuuteen..
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja C20 »

Tommonen tappi kun kunnolla lujaa on kiinni niin ei välttämättä edes ehjänä irtoa. Mulla oli koneessa yksi tappi niin lujaa kiinni ettei lähtenyt irti vaikka 20 tonnin tunkilla työnsi ja 30 mm jenkatangosta tapin päähän hitsatulla ulosvetäjällä + 2 m varren päällä hyppimällä reilu 100 kiloa kiristi, niin ei irronnut. Työntävä tunkki pois ja pillillä rupesi polttamaan tappia pois niin jonkun sentin sulattelun jälkeen lähti kohtuu miehekkäällä pamahduksella liikkumaan.
Aikasi kun olet kaivellut niin jos ei vieläkään rasva kulje niin kokeile lämmittää vaikka kosanilla jos ei asettia ole käytössä.
Kokeile myös kääntää nivel eri asentoon, joskus ei mene rasva millään niveleen vaikka kuinka on eilen sen rasvannut viimeksi.;
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja NH »

Mikäli tappi/holkki on kulunut sopivasti pykälämalliseksi, niin irroitusta voi koittaa nivelen eri asennoissa, ts rasituskohta nivelensisällä muuttuu.

Lyöntivoimaa ei vanerin tai puun kautta pehmennettynä saa ehkä muutenkaan riittävästi. Messinki- tai alumiinitanko ovat ihan eri juttu, mutta silti tappimateriaalia pehmeämpiä.
Construction King
Viestit: 549
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Sain metalliromuttamolta hankittua palan Finlandia-talon kaidetta :lol:
https://aijaa.com/SQxQYB

Messinkikaide painaa noin kilon, saman verran kuin kuparivasaran pää (joka myös löytyi samalta romuttamolta). Maassa on 2 euron kolikko mittakaavan havainnollistamiseksi.

Viikolla on ollut muita töitä, jatkan nyt siitä mihin jäi viime viikonloppuna, koitan saada tämän tapin ottamaan rasvaa nipan kautta, lyömällä tappia ulos niin että saisin puhdistettua rasvakanavan:
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja NH »

Rakennetta, jota tappi nivelöi, voi kannatella sopivassa asennossa vaikka tunkilla. Ideana on, että irrotustilanteessa tappiin ei kohdistu puomistosta johtuvia rasituksia.
Construction King
Viestit: 549
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Pääsin tänään jatkamaan tappien irroitusta/rasvausta
- ojensin kauhan suoriksi maahan lepäämään
- ensin naputtelin 5kg vasaralla + messinkitapilla kauhan sisäpuolelta, mutta en saanut tappia liikkeelle
- jatkoin kauhan "ulkopuolelta" (kuvassa siltäpuolelta mistä kuva on otettu), siitä oli helpompi lyödä kun sai suorassa linjassa paukuttaa.
- hitaasti tappi alkoi liikkua, mutta vaikka 20 kertaa löi vasaralla oli tosi hankala sanoa onko tappi liikkunut yhtään vai ei. Käytin paljon irroitusöljyä ja sain lopulta tapin selkeästi sisäänpäin, jolloin sain rasvattua ulos tulleen osan ja tyhjäksi jääneen kolon
https://aijaa.com/upkGbb
- toiseen suuntaan (ulospäin) tappi tulikin rasvattuna helpommin ja sain puhdistettua rasvakanavan
https://aijaa.com/5eiEJC

Käytin tunkkia keventämässä.

Etukauhassa oli vielä yksi tappi joka ei ottanut rasvaa, kuvassa jo ulos naputeltuna ja rasvattuna:
https://aijaa.com/lWMfJl

On huomattava ero rasvausta ennen ja jälkeen - ennen tappia sai takoa hiestä märkänä 5kg vasaralla (messinkivälikappaleen kera), rasvauksen jälkeen tappi lähti pyörimään rasvanippaa ruuvattaessa paikalleen ja lukkorengasta laittaessa takaisin paikalleen oli haasteita kun tappi tahtoi liukua karkuun :lol:
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa