Sampo 500

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Sampo 500

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Se ajo variaatorin pultti jossa toinen pää on holkki ja sen läpi menee pultii ja kiinni haarukassa, takapäässä. Se on toinen pää kiini rungossa. Katkennut nyt useita kertoja. Teräs pultin olen laittanut ja säätänyt sen hässäkän aika lailla silleen miten sen kuulusi olla, kuvien perusteella. Mulla on se huolto vihkonen ja hihna joitain vuosia vanha. Miksi se katkee?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sampo 500

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tarkista että pitkä jousi koneen alla liikkuu hyvin, ja muutenkin voi kyllä soveltaa niitä säätöjä. Samaa ongelmaa setvittiin pari vuotta aikaa yhdestä 500:sta ja päädyin säätämään systeemin ihan itse keksittyihin säätöihin ja pelaa hienosti. Siinä purkautui koko hässäkkä pai kertaa peltoon ja olihan siinä moottorin kumikytkin kulunut ja meni uusiksi ja myös pääakselin laakeri variaattorin puolelta meni pari kertaa tuon kumikytkimen takia.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Sampo 500

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Joo, eilen vaan hitsaisn pidempi pultti ja kiristin jonkin verran, silleen että pystyi jatkaa puinnit. Kakkonen kukee aika kovaa hitaimilaan sileen. Se pitkäjousi on sama mitta ku ohje sanoo ja liikuu. Sataa hyvinkin olla moottorin tyynyt loppu, alkuperäisiä ne ovat.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
jsj
Viestit: 406
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
Viesti:

Re: Sampo 500

Viesti Kirjoittaja jsj »

Oma Mf 16 katkoi sitä pulttia monesti syksyssä. Tein pitemmän pultin ja panin mutterin alle nivelakselin levykytkimestä jäykän jousen. Se jälkeen ei katkennut kertaakaan. Ilmeisesti jousi auttoi ettei tärinä katkonut kun oli jotenkin tasaisessa vedätyksessä. Kannattaa kokeilla.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Sampo 500

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ittellä oli viissatasen kestomurhe se pultti. Yhteen aikaan tuntui että kierretangosta tehty kesti paljon paremmin kuin alkuperäinen. Kerrankin huoltoauton takavalot meni nurkan taakse...kun variaattorissa napsahti, ei muutakuin kierretanko takaisin kehiin ja sitten mentihin hetki aikaa.
Katovuoden -87 sampo pisti parastaan, joka zaakelin päivä poiki jostakin ja variaattori temppuili jatkuvasti. Niinkuin ei olisi muutakin murhetta sinä syksynä ollut riittämiin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Sampo 500

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Kiitos vinkeistä, tänään ei puida, satanu aamupäivän.

Ikään kuin voitto jos se pysyy ehjänä ja saa puitua sillä. Eilen sen pulti lisäksi se käärme pesä joka vetää ne ruuvit moottorin päällä, luisti, noh, ei ajeta tankki niin täyteen. Sen jälkeen yksi koukku siinä hässäkässä joka kytkee tyhjennyksen katkesi, se ylempi sivupelti koko ajan auki ja narun pressusta sai tyhjentymään. Sitten vissiin liian nopeesti kytkin koneisto päälle ja kaasu pohjaan, se kaksiura hihnan moottori akselista hyppäs pois. Repi paloja pois, mutta sain sen takasin ja pystyi ajaa sillä. Ei saa hermostua, ruuvamisen taidot ja muitten ongelmatilanteiden ratkeamis kyky pysyy yllä tolla
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
tono
Viestit: 2142
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Sampo 500

Viesti Kirjoittaja tono »

en tiedä kuinka samanlainen on 580:ssä mutta siitä meni aikanaan se puhaltimen siivikko ja täristi akselia sen verran että katkoi tota pulttia. Pari vuotta tais mennä ennenkuin huomattiin että siivikosta puuttuu yksi siipi. sen jälkeen kestänyt pultti.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Sampo 500

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ei se Sampo 500 ole mikään ainut, johon vikoja tulee ja jonka "huolto" olisi työlästä. Todennäköisesti se 500 on jo 1980-luvulta peräisin. Samalta ajalta peräisin oleva vain 1400 h ajettu Claas, hydrauliikan paineentasain repeää ja lennättää öljyt koko vasemmanpuoleisen rungon hihnojen päälle. Viidellätoista kierteellä oleva kohlimien, elevaattorien, pohjaruuvien, seulakeikuttimen yhteinen hihna kun katkeaa, niin kohta on seulakoppa piukassa viljaa, ja tulee melkoinen souvi tyhjentää hiekkalaatikon lapiolla tai ruokalusikalla niistä käsiä raapivista pikkuaukoista. Huoltsikalla kysyvät, onko kaikki hyvin, kun ranteet verijuomuilla joo. Imurillakaan ei saa kun on pahnaputu ja ruhmenet vielä kasassa, tukkii putken. Keikuttimen poikkiakselin ja kampien ja kiertokanken laakerit ovat kestovoidellut peltilaattakuorilla, ja alkavat pyöriä pesäpeltien välissä. Kitkun katkun savun haju ja aika pelästys. Purkuhomma on ulosvetäjää, lyöntiputken valmistusta, lämmitystä ja lekavasarointia, jos ei pura koko laajaa sivulevytystä, vaaditaan lisäksi, että Claasin remonttimiehen pitää olla 150 cm pitkä kelloseppä, jolla on painonnostajan muskelit. Kolakuljettimen oikeanpuoleisen akselin laakeri on työläs vaihtaa (vasen vaatii lisäksi muunnetun ulosvetäjän), vaatii sisällä olevin kolaketjujen vetorattaiden lyöntikiilojen irrottamisen ja rattaiden liikuttelemisen akselilla, kasatessa linjaamisen. Harjoittelin romuttamo-osalla aikani, jos työkaluvalikoima on normaalin maatalouskorjaamon 15" jakari, vasaravalikoima ja kanki, niin rattaat ovat tosi hauraat ja sirpaleina alta aikayksikön. Siksi kuljettimen sivulevyjen aukipolttaminen ja kasatessa takaisin hitsaaminen oli helpompi purkutapa, sai paketin ulos ja pääsi laakereita polttelemaan ihan hitsauspöydälle, nyt kun sain Claasin korjaamo-oppaan, näkyy se "oikein tehtävien" hommien työläys. Ja se "erikoistyökalu" - vinkura on useimmissa purkuhommissa symbolina siinä.

Moottorin päässä oleva "hihnapyörälimppu" on yllättävän matalaurainen, vaikka kuinka säätelee niitä rajoitinhaarukoita ja hihnasuojia, niin pomppaa todella helposti uralta toiselle, ajomuuttimelle menevän hihnan pitäisi olla sellainen, että selkä on yhtä pintaa, erilliset helposti pomppaavat uralta, kun alamäessä käyttää muutinta pienemmälle, nytkin puin viimeiset hehtaarit ne remmit ristissä. Graniittitiskiltä varmaan on 1000 euron hintainen, siksi joku laittanut yksittäisremmit. Hydrauliikan hihnankiristin on työntötanko, joka kalvaa täristäessään läpimenoreikäänsä, kohta kyseinen kierretanko on paksuudeltaan vain puolikas. Siihen pitää rakentaa kiilamainen mutteri pitkällä lukitusmutterilla, jotta ei kuluta sijaansa. Jarrunesteiden tarkkaakin tarkempi laatu pitää olla vamistettuna, muuten tulee sitä jarrurumpujen purkamista. Sampossa riittää kun lyö pultit pois ja laittaa uudet ulkopuoliset kenkät, samalla vaijerinkin saa rautakauppatavaralla uusituksi.

-SS-
Lukki
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Kesä 21, 2019 7:38 pm
Viesti:

Re: Sampo 500

Viesti Kirjoittaja Lukki »

Tänä syksynä kyseinen pultti katkesi 3 kertaa. Sit hitsasin pidempikaulaisesta pultista, että kun kirii kierteet loppuun niin on oikean mittainen. Pidemmällä pultilla helpompi kasatakin pelto-oloissa, varsinkin kun variaattori on yleensä hitaimmalla kun se katkiaa. Aattelin ens syksyksi porata runkoon isomman reiän ja laittaa paksumman pultin. Tiedä sitten löytääkö se sulakkeen jostain muualta. Jousi-ideaakin vois kokeilla.

Luulis että ainut rasitus pultille tulee kun muutinta ajetaan hitaalle ja epätasaisen pellon röykkyytys. Hihnaa kun pitää direktiiviä löysemmällä tuntuis pultti kestävän paremmin. En tiedä johtuuko hässäkän rakenteesta vai säädöistä, mutta hihna menee tosi tiukalle kun muutin säädetään hitaalle.
jussapoika
Viestit: 4
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 2:14 pm
Viesti:

Re: Sampo 500

Viesti Kirjoittaja jussapoika »

Sampo 500 ajovariattori
Kirjoittaja Matsikka » 02.09.2014, 22:07
Etsi tämä keskustelu,sivulla kolme hyvä ohje variaattorin säätöön.
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Sampo 500

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Seuraava ongelma, toi valtahihna joka menee pääakselita ja vie voimaa olkikelalle, se kuluu nopeasti. Ne suojukset on linjattu että ne ei ota kiinni ja sopivasti roikuu kun se on pois päältä. Kiristyspyörä pyörii ja vaikutaa oikean suuntaiselta.

Se tupla hihna muistaakseni vaihdoin ehkä viime syksynä, ja nyt jo vetää viimeisiä. Se oli melko arvokas, muistaakseni, onko joku korvannut sen kahdella tavalisella hihnoilla?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttip, Bing [Bot], Google [Bot], Intikka844, jarikos, Semrush [Bot] ja 45 vierailijaa