Fiat 780 1978 nostolaite ei toimi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Re: Fiat 780 1978 nostolaite ei toimi

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Kyllä.Pilkkiminen tarkoittaa juurikin sitä valumista. Tämä takaiskun jousi on useimmiten syynä valumiseen
Jukesi
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2017 2:13 pm
Viesti:

Re: Fiat 780 1978 nostolaite ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jukesi »

Millä tavalla jousi vikaantuu? Kuoleentuuko vai katkeaa?
Itsellä myös 780 joka pilkkii. Nostosylinterin männän ja ja putken tiivisteet vaihdettu. Muuttui paremmaksi, mutta edelleen kuorman kanssa valuu minuutissa alas.
Piti tuo vastaventtiilikin ottaa auki, mutta oli aika tiukassa enkä viitsinyt tehdä työkalua, niin tyydyin jättämään paikalleen.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Fiat 780 1978 nostolaite ei toimi

Viesti Kirjoittaja sata10 »

molemmat vaihtoehdot mahdollisia.
Kärkkäinen
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 10, 2019 5:24 pm
Viesti:

Re: Fiat 780 1978 nostolaite ei toimi

Viesti Kirjoittaja Kärkkäinen »

Nostolaite alkoi pysymään ylhäällä. Liekö oli ilmaa tai kosteutta tai roska venttiilissä. Saapa nähdä kauanko toimii ennen kuin pääsee remontoimaan :lol:
Fordson Major -58
Fordson Super Major riukuvammas
Fiat 780 -78
MOP
Viestit: 7530
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Fiat 780 1978 nostolaite ei toimi

Viesti Kirjoittaja MOP »

Ymmärsinkö minä jostain viestistä oikein, että Masinisti Kärkkäinen tulihtoisi Laukaassa. Jos näin on, niin tunnen sieltä parikin velihopeaa, jotka ovat kantapään kautta hankkineet asiantuntemusta viiateista jonkun verrankin. Voisit saada yhteystiedot YV:llä.
Kärkkäinen
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 10, 2019 5:24 pm
Viesti:

Re: Fiat 780 1978 nostolaite ei toimi

Viesti Kirjoittaja Kärkkäinen »

Laukaassa hyvinkin. Laita vaan viestillä. :arrow:
Fordson Major -58
Fordson Super Major riukuvammas
Fiat 780 -78
Jukesi
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2017 2:13 pm
Viesti:

Re: Fiat 780 1978 nostolaite ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jukesi »

Laita tänne viestiä kun ongelma ratkeaa.
Perjantaina tuli ajeltua öljyt kunnolla lämpöiseksi, niin eihän tuo juuri paremmaksi tullut, eli perälana tulee alas, kun käyttää etukuormaajaa.
Kai se kansi pitää vielä ottaa irti ja tarkistaa se venttiili.
Kärkkäinen
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 10, 2019 5:24 pm
Viesti:

Re: Fiat 780 1978 nostolaite ei toimi

Viesti Kirjoittaja Kärkkäinen »

Siis ongelmahan on ainakin toistaiseksi ratkennut, nyt pysyy ylhäällä. Luulen että oli seisonnan ja muiden remonttien jäljiltä ilmaa tai kosteutta tai roska venttiilissä. Ajelin ylös ja alas tarpeeksi monesti niin asettui. :) Uudet öljyt ja imusuodattimen vaihdoin myös aiemmin.
Fordson Major -58
Fordson Super Major riukuvammas
Fiat 780 -78
Jukesi
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2017 2:13 pm
Viesti:

Re: Fiat 780 1978 nostolaite ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jukesi »

Minulla ei korjaantunut vetovarsien valuminen ja nytkytys vaikka vaihdoin takaiskuventtiilin.

Keksin että kun nostolaitekannen takaluukun avaa, pitäisi näkyä tuleeko öljy sylinterin tiivisteistä vai venttiilistä.
Koska öljyn paluuakko nostolaitekannesta peräkoteloon on kohtuu pieni, on kansi käytännössä täynnä öljyä, koska vapaakierrolla kaikki öljy kulkee sen kautta. Olen ihmetellytkin, miksi nostokynkkien akseli vuotaa niin herkästi näissä, mutta tämä lienee syy...

Kun sammuttaa traktorin ja laittaa vetovarsien alle jotain pönkkää mikä estää laskeutumisen sekä odottaa 10 min, ei ainakaan minulla juuri öljyä valunut ulos.

Kannattaa myös kuivata kotelon pohjaa, niin näkee selvemmin oljyn tulosuunnan.
Nyt kun ottaa pönkän pois vetovarsien alta, niin taskulampulla näkee tuleeko öljy sylinteriltä, vai venttiilin purkupuolelta.

Minun tapauksessa öljy tuli selkeästi oikelta puolelta, eli venttiilit valskaa. Purin nostosylinterin kannen vielä kerran ja tarkistin venttiilin kunnon: -ei mitään vikaa. Istukkapinnat puhtaat ja siistit. Kootessa huomasin että venttilin istukan ja kannen välisessä kuparitiivisteessä ei ollutkaan koko matkalla kiillottunutta jälkeä, vaan osa tiivisteestä oli ikäänkuin puristunut tai kulunut. Näkyy joten kuten kuvassakin.

En ollut aikaisemmilla purkukerroilla tähän kiinnittänyt huomiota, joten en pysty varmuudella sanomaan oliko nostolaitteessa alun perin useampi vika vai onko vika ollut koko ajan tässä.
Halusin laittaa koneen nippuun samana iltana, joten jouduin venyttämään hiukan pienemmästä kuparitiivistesarjan tiivisteestä. Uusi tiiviste oli vähän paksumpi kuin vanha, mutta arvelin että vanha on ainakin jonkun verran puristunut. Lisäksi akselia sivuttain siirtämällähän venttiili säädetään joka tapauksessa. Taisin vähän pyyhkäistä hiomapaperillakin, mutta tuskin paljoakaan oheni.

Nyt tosiaan vetovarret pysyy ylhäällä, eikä nylkytystä esiintynyt ainakaan 2-siipinen Sampo perässä, edes lämpöisillä öljyillä.
Huomasin että nostonopeus kuorman kanssa on aika heikko, vaatii kierroksia kunnolla että nousee päisteessä. En ole vielä säätänyt venttiliä, joten voi olla ettei se ei nyt aukea tarpeeksi paksumman tiivisteen vuoksi. Kunhan ehdin niin pitää tämäkin selvittää.

https://photos.google.com/share/AF1QipM ... 1pS2xQOFVB
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... 1pS2xQOFVB
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... 1pS2xQOFVB
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... 1pS2xQOFVB
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 16 vierailijaa