Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Fordilla on aika riskialtista vetää kärryvedolla, vaikka olisi vapaakytkinakseli. Pehmeikössä, ja pahassa paikassa jos pysäyttää, heilahtaa traktori helposti takaisinpäin, jolloin perävedon akseli pyörähtää väärin päin. Liikahdus voi irrottaa sen pienen jarrupinnan voimanottoakselin jarruvivusta. Pantajarrullinen uudempi malli ei välttämätä ole millänsäkään.

-SS-
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Löytyy myös autosta tehdyt. 1948 mallin 5 tonnin Fordista (Trader?). Jälkiasennuskippi. Kantaa nippanappa 7 tonnia oikein raskasta vehnää. Ollut uudesta asti, eli ensin ajettu auto loppuun ja sitten siitä tehty vetävät kippikärryt viljan ajoon.
Yrjö
Viestit: 1481
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Mika 82 kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 8:16 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 8:10 pm
Mika 82 kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 8:04 pm Asian sivusta, miten nuo kärryn vedot saadaan yleensä passaamaan traktorin kanssa? Ajovoimanoton tietty vaatii traktoriin, jos koko ajan käyttää, eikä vain yhdellä nopeudella. Kärryssä ainakin nähnyt vaihteiston. Sieltäkö vaan valkataan lähin sopiva?
Vaihreloorasta valitaan lähin sopiva vaihde ajovoimanotolle, sitten vaikka lykätään yhdistelmää ja lasketaan kuinka monta pyörährystä kumpikin aksila pyörii jollain matkalla, sen jälkeen lasketaan pyörähdysten perusteella suhdeluku ja tilataan sen perusteella sopiva suunnanvaihtaja.
No juu, noin toki se homma onnistuu. Sitä vain aattelin, jos joku räpeltää tonnin arvoisen kärryn kanssa, niin tuskin teettää tonnin vaihteistoa. Eli jos ei käy hirvittävä flaksi, kotinikkarin kärry joko työntää tai jarruttaa.
No ehkä tällaisten kärryjen vetoa käytetään vain lyhyitä matkoja pehmeissä paikoissa, eikä maantiellä?
Ei välttämättä tarvitse suunnanvaihdinta, kun kääntää akselin ylösalaisin.
Silloin lautaspyörä tulee pienen vetopyörän toiselle puolelle. ja pyörimissuunta on traktorin voimanotolle sopiva. Tosin vaihteisto pyörii silloin väärinpäin, mutta ei tuo ole 50 luvun Sisusta tehtyä kärryä haitannut.
On kärry vieläkin navetan takana.
Belaruksen ajovoimanotolle passasi kärryn 2 vaihde.
Ja kärryn vetoa käytettiin vain silloin kun pito oli puutteellista. Esim. lumi, lieju tai jäätikkö.
Kubota B 5001 DT
allu-85
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja allu-85 »

Itsellä ei ole kokemusta tekemisestä eikä oikein käytöstäkään. Tuossa linkissä muutamalla rivillä mielestäni paljon asiaa.

http://www.maaseppa.fi/pajatyot/traktorin-peravaunut
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja cimo »

Hyvä linkki ja hyviä ajatuksia. Pätee varsinkin, jos kärry tulee runsaaseen ajoon ja tienooseen.
Mutta jo lavan tekeminen tyhjästä on "kotioloissa" melko haastava ellei mahdoton ja varmasti sen verran kallis projekti, että taitaa olla tällaisen kotitarvekippaajan turha moisesta uneksia.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja sata10 »

allu-85 kirjoitti: La Syys 21, 2019 11:26 am Itsellä ei ole kokemusta tekemisestä eikä oikein käytöstäkään. Tuossa linkissä muutamalla rivillä mielestäni paljon asiaa.

http://www.maaseppa.fi/pajatyot/traktorin-peravaunut
täyttä asiaa on tuossa linkissä.
voortit
Viestit: 1013
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja voortit »

Mites jos tyrkkäis hydraulimoottorin kartaanin paikalle?
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kunnon kärry ja kunnon veturi niin sielä ei vetoja tarvita. Renkailla on tosi iso merkitys miten ne vierii pehmeässä maassa, sekä mitoituksella. Huonot renkaat ja lavassa peräylitystä niin sillä ei pääse mihkään.
jiipee
Viestit: 10719
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Minulla on jonkun, ilmeisesti Bedfordista tekemä kippikärry. Rungon madallus aisan korkeuteen on tehty kuormurin rungon paloilla. Aisa jatkuu madalluskohdasta taaksepäin ja liittyy runkoon uudestaan poikkipalkilla vähän taaempana. Hieman käy tiukemmissa käännöksissä rengas V-osuuden tyveen, mutta ei pahasti. Vedon toteuttaminen on jäänyt vaiheeseen, niin minullakin...

Kyllä se aika heräksti keikkuu puolelta toiselle ainakin apujousiin asti, jos sattuu ajouralla vuoron perään patteja vasemmalle ja oikealle sopivassa rytmissä. Ominaisuus pitää ottaa huomioon, jos on kuorman painopiste korkeammalla. Toisaalta, kärry kulkee jousien ansiosta tiellä mukavasti rattorin perässä.

Kuva Kuva
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja zage »

Zil 131:n runkoon kukaan tehny kärryä?
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Saako kuorma-auton kippaavasta peräkärristä millaisen peräkärrin ?
Onko ne tarkoitettu vain tasaisella alueella kippaamiseen.

https://www.youtube.com/watch?v=pem_I-ae5tw

Entä saako haketta ja turvetta ajavasta kärristä jossa on ketjupurku
millaisen kärrin traktorin perään ?
Se ei kaatuisi ainakaan kipattaessa.
Kuuskakkone
Viestit: 748
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Kyllä aika vatupassin kans saa olla kippikärryn paikkoja kattomassa. Kippipuolikkaallakin on jo aika tarkkaa, vaikka lava alle 10m pitkä.

Tahtoo nuo ketjupurkavat täysperäkärrit olla siinä yli sadan kuution tiimoilla, ei kärsi ku vähä pohjalle laittaa, että traktorilla pääsee eteenpäin. Toisaalta liikuteltavaksi hakevarastoksi ihan oiva peli.

Porvoossa yksi raktorimies ajelee Tolkkisiin haketta tommosella katkastusta nupista tehdyllä ketjupurkukärryllä, tilavuutta silmämääräsesti sen 40 m3.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Tehtiin Sisusta ja on tukeva kipata. Laitettiin nostoteliin letkut ja kyllä huomaa tyhjillään miten kevyt vetää. Kääntyykin tyhjänä paremmin. Aisana iso neliöputki. Jarrukellon paikalle Farmilaitteelta sylinterit niin on jarrutkin. Navoista vetoakselit hyllyyn niin eivät jarruta.
Jos on huono lava niin on kova työ uusia. Lämpölavat saattaa olla melko ruostuneita myös runkopalkkien sisältä.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Isä teki N86 Volvosta vetävän kärryn. Runkopalkit kavennettiin edestä ja kolmiopalalla liitettiin aisaan. Kolmion alta aisapalkit haaroitettiin runkopalkkien alle. Vaihdelaatikkoa ei ole lainkaan, vain suunnanvaihtaja. Perävälityksestä leikattiin hampaat ison puolen rattaasta pois, näin saadaan veto vapaalle, kun vain kytketään iso perä päälle. Kaksiputkinen nummi-kippi hoitaa kippauksen, eikä ole kaatunut kertaakaan. Jarrut toimii hyrauliikalla ja on haaroitettu kippilinjaan, jotta ei ole tyhjänä turhan ärhäkäät. Jousitetuilla on kiva ajaa kovaa.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Zil 131:n runkoon kukaan tehny kärryä?

Oon nähnyt yhden ilmeisesti Venäläisestä armeija kuorma-autosta tehdyn
vetävän peräkärrin. En tiedä oliko se Zil 131:n runko.

Siis telivetoisen kärrin jos voima välittyi vetäville akseleille telirakenteen
päällä olevalla perää muistuttavalla jakolaatikolla.

Systeemin runko tukkipankoineen oli tosi ylhäällä. Ja kärri näytti herkästi
kaatuvalle.
Viimeksi muokannut pienitalli, Ma Loka 21, 2019 5:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

http://data3.primeportal.net/trucks/ego ... _of_57.jpg
Näkemässäni kärrissä oli tuo näköinen taka-akseli. :(
Käytetäänkö Venäjällä tuollaista taka-akselia muissakin maastokuorma-autoissa = tykinvetäjässä ?

Eli aikanaan Neuvostoliitossa lähes kaikki järeämpi kalusto suunniteltiin sotilaskäyttöön sopivaksi.
Tai maassa koitettiin käyttää sotilasajoneuvoja mahdollisuuksien mukaan muuhunkin käyttöön.
jiipee
Viestit: 10719
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Oliskko jonkin jenkkiläisen Rockwellin kopio?

Kuva
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Posti/Tele laitoksen lavetinvetäjä Vanajassa -70 luvun lopulla oli tuon tyyppiset akselirakenteet.Olisiko olleet juuri Rockwellin tekemät?
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... eeogi.html
https://www.varastokontti.fi/tuote/2-ak ... karry-ppv/

Viljan ajoon nuo kärrit taitavat tarvita lisälaidat, jos puimurin viljanpur-
ku ruuvi yltää laidan yli.

Nuo kärrit ovat lyhyellä soralavalla ? Millainen perävaunu tuollaisista
kippaavista täyspitkästä puoliperävaunusta tulisi?

Miten jäykkä se on jyrkissä käännöksissä täydellä kuorma päällä? Taipuuko
se miten helposti traktorin perässä.

Kestääkö tuo keulakipillä oleva puoliperäkärrin runko, jos sen etupäähän
rakentaisi aisan. Ja tuo keulakippi jäisi käyttöön.

Vai tarviiko tuollainen etukippi miten paljon öljyä ? Eli riittääkö traktorin
perä tai hydrauli öljy nostamaan lavan pystyyn?
Ja uskaltaako traktoria liikuttaa, jos lähes kaikki perä/vaihteistoöljy on
pumpattu peräkärrin kippiin?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

pienitalli kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 9:05 am
Vai tarviiko tuollainen etukippi miten paljon öljyä ? Eli riittääkö traktorin
perä tai hydrauli öljy nostamaan lavan pystyyn?
Ja uskaltaako traktoria liikuttaa, jos lähes kaikki perä/vaihteistoöljy on
pumpattu peräkärrin kippiin?
Oon nähnyt jonkun traktorin etunostolaittees hytraulipumppu/säiliö systeemin jolla hoidellaan traktorin perässä olevan ison täysperävaunun kippaaminen.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fallingdown, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], severi2 ja 60 vierailijaa