Valmet 602 ylläpitohuolto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Joku mittatikun tapainen se on tässä täyttöaukon tulpassakin
Oliko vanhemmissa oli vaan tarkistus/täyttötulppa, ja uudemmissa mittatikku jossa myös huohotinreikä!? Tikun/täyttöputken lähtötaso alaalla suunillee samalla tasolla missä öljypintakin pitäis olla, joten melkosen ylitäytön saa jos laittaa röörin täytee.
Valmetilla...
Viestit: 799
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Loka 06, 2019 3:05 pm
Joku mittatikun tapainen se on tässä täyttöaukon tulpassakin
Oliko vanhemmissa oli vaan tarkistus/täyttötulppa, ja uudemmissa mittatikku jossa myös huohotinreikä!? Tikun/täyttöputken lähtötaso alaalla suunillee samalla tasolla missä öljypintakin pitäis olla, joten melkosen ylitäytön saa jos laittaa röörin täytee.
eihän nyt vaan ole täytetty sieltä hytin lattian luukusta täytteen, se on käsittääkseni jätetty huohottimeksi mutta voi sieltäkin sen 12,5 litraa kaataa sisään.... Onkyllä sitten kantta myöten täynnä loota, nyt otat tupakin mittaisen tauon ja mietit ajatuksen kanssa tilanteen. Karkeasti sitä öljyä kuuluisi olla noin vajaa puolet laatikon korkeudesta :shock:
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

Valmetilla... kirjoitti: Su Loka 06, 2019 3:50 pm
Tumppi 865 kirjoitti: Su Loka 06, 2019 3:05 pm
Joku mittatikun tapainen se on tässä täyttöaukon tulpassakin
Oliko vanhemmissa oli vaan tarkistus/täyttötulppa, ja uudemmissa mittatikku jossa myös huohotinreikä!? Tikun/täyttöputken lähtötaso alaalla suunillee samalla tasolla missä öljypintakin pitäis olla, joten melkosen ylitäytön saa jos laittaa röörin täytee.
eihän nyt vaan ole täytetty sieltä hytin lattian luukusta täytteen, se on käsittääkseni jätetty huohottimeksi mutta voi sieltäkin sen 12,5 litraa kaataa sisään.... Onkyllä sitten kantta myöten täynnä loota, nyt otat tupakin mittaisen tauon ja mietit ajatuksen kanssa tilanteen. Karkeasti sitä öljyä kuuluisi olla noin vajaa puolet laatikon korkeudesta :shock:
Täyttö ja tarkastushan tapahtuu traktorin perästä noin voimanottoakselin korkeudella keskitien puolella voakselin vieressä,22 tai 24 tais olla avainkoko
Valmetilla...
Viestit: 799
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Joo, sen täyttöaukon alareunaan tulee öljyn olla. Mutta voi täyttää myös hytistä kun nappaa sen muovilevyn pois niin tulee se kahvikupin kokonen korkki näkyviin mistä näkyy laatikon rattaita. Sieltä helpompi täyttää täyttölaitteesta riippuen.
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Täyttöaukko on koneen perässä ulosottoakselin vasemmalla puolella, ei penkin alla. Sinne en osannut katsellakaan. Ohjekirjassa sanotaan näin: "Täytä uudella öljyllä tarkastusaukon tasoon. Öljymäärä 12,5 l." Olisihan tuosta pitänyt tietenkin tollon ymmärtää että tarkastusaukon taso tarkoittaa jotain tasoa joka ehkä on pääteltävissä näkyvän tarkastusaukon sisällä. No, ehkä liika öljy on vähemmän pahasta kuin liian vähän. Saahan tuota sieltä poiskin.
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja OIU »

JP2112 kirjoitti: Su Syys 08, 2019 12:27 am

Nesteet tulikin jo vaihdettua puolivahingossa, lämmityslaitteen kenno alkoi menneenä talvena vuotaa ja laski litratolkulla nestettä hytin lattialle ennenkuin moisen huomasin. Pimeässä hytissä ehtii tapahtua pitkän pimeän aikana. Ihmettelin tyhmänä että kovastipa nestettä hukkuu talven mittaan. Uusi kenno meni pienehköllä vaivalla paikoilleen.

Onko uusi kenno tuo IKH ym. myymä?
https://www.ikh.fi/fi/lammityslaitteen- ... 0980-t5615
Onko tuo "säätösarja" pakollinen, eikö vanhasta hana sovi?
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Kenno oli joo se IKHn myymä. Sama hana sopii. Minusta parempikin uusi kenno voisi olla. Vanha kenno sopi paikoilleen "heittämällä", kun uutta piti pajottaa, että sen sai ujutettua sijaansa. Muutenkin tuote vaikutti aika surkealta Valmetin alkuperäiseen verrattuna. Säästin sen originaalin, ja meinasin lähettää jollekin osaavalle syylärinkorjaajalle paikattavaksi joskus.

Valmetti sai tänään uudet öljyt "ronkkiinsa" eli vetopyörästöihin. Jukoliste kuusi roppua, kolme puolellaan ja kaikki pitää aukaista, että öljyt saa vaihdettua joka kuopasta. Eivätkä olleet löyhässä. Olisi saanut öljyt vaihtaa kymmenen vuotta sitten. Oikealla oli vettä öljyn seassa ja vasemmalla ruosteenruskeaa mönjää. Saapa nähdä. Ei se uusilla öljyillä luulisi ainakaan huononevan.

Seuraavaksi käyn hydrauliöljyn kimppuun. Niille jotka tietoa ehkä tarvivat, on hydrauliöljyn painesuodattimen suojakuoren vääntömutterin koko 36mm. Kiitos Valtran avuliaalle myyjälle, joka jaksaa tätä onnetonta rassaajaa neuvoa tyhmienkin kysymysten kanssa.
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja OIU »

Mulla on Valmetista tinattu kenno kuntoon jo 2 kertaa ja taas tulee työskennellessä lattia märäksi. Tinaaja viimeksi epäili, että jäähdytysjärjestelmässä on ylimääräistä painetta, mikä hajottaa kennon. Jos olisikin, niin eikö sen pitäisi purkautua syylärin korkista eikä lämmityslaitteen kennosta?

Ei kannentiivistettä viitsisi huvikseen alkaa vaihtamaan, pitäisi jotenkin varmistua. Toisaalta harmittaa sekin, jos laittaa uuden 140 euron kennon ja se on jo ensi kevään kylvöillä rikki
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

OIU kirjoitti: Su Loka 13, 2019 10:33 pmylimääräistä painetta, mikä hajottaa kennon. Jos olisikin, niin eikö sen pitäisi purkautua syylärin korkista eikä lämmityslaitteen kennosta? Toisaalta harmittaa sekin, jos laittaa uuden 140 euron kennon ja se on jo ensi kevään kylvöillä rikki
Nimenomaa sieltä syylärin korkista! Jos se ei päästä painetta pois, niin jostain löytyy joka sen tekee!?

Jos tarvikekennot on yhtä sekundaa kun tarvike syylärit, niin ei kovin pitkää ikää ole ennusteissa :?
Valmetilla...
Viestit: 799
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

JP2112 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 8:52 pm Kenno oli joo se IKHn myymä. Sama hana sopii. Minusta parempikin uusi kenno voisi olla. Vanha kenno sopi paikoilleen "heittämällä", kun uutta piti pajottaa, että sen sai ujutettua sijaansa. Muutenkin tuote vaikutti aika surkealta Valmetin alkuperäiseen verrattuna. Säästin sen originaalin, ja meinasin lähettää jollekin osaavalle syylärinkorjaajalle paikattavaksi joskus.

Valmetti sai tänään uudet öljyt "ronkkiinsa" eli vetopyörästöihin. Jukoliste kuusi roppua, kolme puolellaan ja kaikki pitää aukaista, että öljyt saa vaihdettua joka kuopasta. Eivätkä olleet löyhässä. Olisi saanut öljyt vaihtaa kymmenen vuotta sitten. Oikealla oli vettä öljyn seassa ja vasemmalla ruosteenruskeaa mönjää. Saapa nähdä. Ei se uusilla öljyillä luulisi ainakaan huononevan.

Seuraavaksi käyn hydrauliöljyn kimppuun. Niille jotka tietoa ehkä tarvivat, on hydrauliöljyn painesuodattimen suojakuoren vääntömutterin koko 36mm. Kiitos Valtran avuliaalle myyjälle, joka jaksaa tätä onnetonta rassaajaa neuvoa tyhmienkin kysymysten kanssa.
Lauantaina tuli kyseiseen möykkyyn tutustuttua, älä pudota päähäs jos rasvasilla käsillä lattialla maaten ruuaat irti, paksuseinäinen ja painava mötikkä.

Kannattaa käyttää jotain hydraulivehettä perässä kiinni että saa öljyn lämpimäksi jolloin tulee helpolla ulos. Uuden öljyn kaatamista helpottaa kun takalasin avaa jos kyseessä se isolasinen versio. Tulee tilaa hyvin isollekin kannulle kun lasi lähtee täyttöaukon päältä.

Minun 602.ssa ollu kuin 2 proppuu per kinttu, toinen pohjalla ja toinen täyttö/tarkastus.
SamiT
Viestit: 6790
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja SamiT »

JP2112 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 8:52 pm Kenno oli joo se IKHn myymä. Sama hana sopii. Minusta parempikin uusi kenno voisi olla. Vanha kenno sopi paikoilleen "heittämällä", kun uutta piti pajottaa, että sen sai ujutettua sijaansa. Muutenkin tuote vaikutti aika surkealta Valmetin alkuperäiseen verrattuna. Säästin sen originaalin, ja meinasin lähettää jollekin osaavalle syylärinkorjaajalle paikattavaksi joskus.

Kun 1203:sta meni kenno puhki niin vein sen moneen kertaan käyttämääni Raision Jäähdytin-nimiseen firmaan korjattavaksi, varmasti uuden veroinen tuli ja siististi tehty.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Nyt on hydrauliöljyt vaihdettu. Suodatin oli aivan musta ja tönkössä liasta, eli aika oli selvästikin vaihtaa. Samalla selvisi että painesuodattimen suojakuori oli melkein auki, oli sekin hyvä laittaa nyt kiinni. Eipä valuta enää öljyä siitä. Samalla tein vapaan paluun halkomakoneen tarpeisiin. Toinen tyhjennysproppu vaihtui kaksipuoliseen G 1/2" nippaan ja hyllyltä löytyi letku siihen perään parin kulman kera. Naarasliitinkin löytyi uusi. Letku saisi olla paksumpi tuohon käyttöön, nyt ilm. 3/8" kun hydrauliliikkeessä suosittelivat 3/4" letkua vapaaseen paluuseen. Täytyy teettää uusi letku.

Pieni takaisku oli siinä että imusiivilää ei saa pesästään pois pesuun ilman kuormaimen sovitteiden irrotusta. On siinäkin suunnitteluvirhe.

On vain notkeaa tavaraa tuo kolmikakkonen öljy. Hyvin liikkui kuormain sillä ja tehostajakin tuntui toimivan pehmeästi. Saapa nähdä talvella mitä sanoo noista. Ei luulisi huonontuvan 10/30 Monitrasta.

Huonompaan suuntaan on menty vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen ison puolen toiminnassa. Sen saaminen päälle paikallaan on helppoa, mutta vauhdissa ei vaan onnistu, rutisee kuin synkro ei toimisi ollenkaan. Ei meinaa pysyä päällä enää senkään vertaa. Kun sen saa joskus "kunnolla" päälle, alue kyllä pysyy isolla ja ajamaan pystyy. Olen tutkinut myös sitä uun muotoista peltihärpäkettä, joka rajoittaa aluevivun liikettä. Se näyttää aivan kunnossa olevalta eikä kuluneelta. Täytyy jatkaa tutkimista.

Polttoaineen kesälaadun loput valutin tyhjennyspropusta pois. Tilalle talviaineet, kun huoltsikoilta näkyi löytyvän.

Vielä olisi jäljellä moottoriöljy, suodatin ja polttoainesuodatin ja siirtopumpun putsaus. Huh. Tähän asti mennyt säätöineen kolme kuuden tunnin päivää (älkää naurako).
Valmetilla...
Viestit: 799
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Moottoriöljyä kun lasket pois niin kiristä samalla pultit millä moottori tulee siihen etukehtoonsa kiinni, mulla puuttu melkeen puolet, en sitten tiedä johtuuko raa'asta voimasta vaiko taka-akselilla kiinni olleesta hiiapista. Samaten kannattaa kiristää kytkinkoppa ja muutkin laipat jos etukuormain kerran on. Tasauspyörästön lukon poljinkin tarvii monesti herkistelyä siellä alustassa jos harvoin käytetään. Seinäjoella Rengastiellä on ainakin ennen ollut jäähdytinkorjaamo, siellä korjautin kennon. Siinä lämmönsäätönupikan akselilla on o-rengas, kannattaa vaihtaa uuteen, mulla se oli aivan kovettunu ja ummessa ruosteesta etten ensiksi edes huomannu että siinä rengas on.
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Kiitos vinkistä Valmetilla... eipä olisi tullut mielen viereenkään moinen.
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Moottorin ja syöttöpumpun öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu. Pulttien kiristely oli tarpeen kuten edellä vinkattiin, aika moni siellä oli löysällä.

Onko syöttöpumpun öljyntäyttöaukon oikealla puolen oleva pienempi pultinkanta ilmausruuvi?

Pumpun öljyt vaikuttivat aika ohuilta ja sitä oli vähänlaisesti. Eipä ollut haitaksi tehdä vaihtoa. Meneekö tuossa polttoaineet ja öljyt jotenkin sekaisin jos tiiviste on sökö?
Valmetilla...
Viestit: 799
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Huohottajan putki kannattanee harvakseltaan ottaa irti ja puhaltaa puhtaaksi, lyhyttä käyttöä paljon ja talvella niin voi mennä tukkoonkin , alkaa sitten öljyn mittatikun reiästä työntää öljyt ulos. Putkihan menee alas siitä moottorin päästä tuulettajan ilmavirrasta. Akkutelineen kunto kannattanee tarkistaa onko ehjä, kuitenkin aika painava akku, samalla laittaa päävirtakytkin. Sähköjohdot jo aika koppuroita. Mistähän löytyisi uudet ajovaloumpiot eteen edullisesti. Minun valmetissa vuoti toinen takanapa öljyt vanteelle, laakeri ja stefa sökö, oli toisellakin puolella jo väljää niin käytin auki ja uusin stefan, ollu tiesti taka-akseli lujilla kuormaimesta johtuen. Eihän tuo sinunkaan ole pahitteeksi nostaa ratas ilmaan ja rautakangella koitella klonkkaako pyörä.
Hsippe
Viestit: 960
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Valmetilla... kirjoitti: Su Loka 20, 2019 10:02 pm Mistähän löytyisi uudet ajovaloumpiot eteen edullisesti.
IKH:
https://www.ikh.fi/fi/ajovalon-umpio-py ... 360-st0174
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja SSe »

JP2112 kirjoitti: Su Loka 20, 2019 5:02 pm Onko syöttöpumpun öljyntäyttöaukon oikealla puolen oleva pienempi pultinkanta ilmausruuvi?

Pumpun öljyt vaikuttivat aika ohuilta ja sitä oli vähänlaisesti. Eipä ollut haitaksi tehdä vaihtoa. Meneekö tuossa polttoaineet ja öljyt jotenkin sekaisin jos tiiviste on sökö?
Ilmausruuveja on 2 samalla korkeudella pumpun kyljessä, suunnilleen laitimmaisten suutinputkien kohdilla. Ei kai siinä pumpun päällä täyttöaukon vieressä ole muuta kuin säätöruuvi...

Kyllä se öljy ennen pitkään korvaantuu polttoaineella jos tunteja on enempi takana.
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja OIU »

JP2112 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 8:52 pm Kenno oli joo se IKHn myymä. Sama hana sopii. Minusta parempikin uusi kenno voisi olla. Vanha kenno sopi paikoilleen "heittämällä", kun uutta piti pajottaa, että sen sai ujutettua sijaansa. Muutenkin tuote vaikutti aika surkealta Valmetin alkuperäiseen verrattuna. Säästin sen originaalin, ja meinasin lähettää jollekin osaavalle syylärinkorjaajalle paikattavaksi joskus.

Nyt tuli tuo kenno vaihdettua tähän IKH-malliseen, mikä lie joku turkkilainen tms. tekele. Melkoisen kammottavaa tekoa, ei tuollaista kuuluisi mihinkään laittaa, varsinkin kun kone on vielä tuotantokäytössä mutta olkoon nyt paremman puutteessa. Vanha jo 2 kertaa korjattu ei enää luottamusta herätä.

Eikä se tosiaan alkuperäisen veroinen ole sopivuudeltakaan, sisälle tuleva ilmanjakokotelo ei sovi ilman puukotusta, eikä koko laite mahdu hytissä olevaan reikään ilman rälläköintiä.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

OIU kirjoitti: Ke Loka 30, 2019 2:00 pm
JP2112 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 8:52 pm Kenno oli joo se IKHn myymä. Sama hana sopii. Minusta parempikin uusi kenno voisi olla. Vanha kenno sopi paikoilleen "heittämällä", kun uutta piti pajottaa, että sen sai ujutettua sijaansa. Muutenkin tuote vaikutti aika surkealta Valmetin alkuperäiseen verrattuna. Säästin sen originaalin, ja meinasin lähettää jollekin osaavalle syylärinkorjaajalle paikattavaksi joskus.

Nyt tuli tuo kenno vaihdettua tähän IKH-malliseen, mikä lie joku turkkilainen tms. tekele. Melkoisen kammottavaa tekoa, ei tuollaista kuuluisi mihinkään laittaa, varsinkin kun kone on vielä tuotantokäytössä mutta olkoon nyt paremman puutteessa. Vanha jo 2 kertaa korjattu ei enää luottamusta herätä.

Eikä se tosiaan alkuperäisen veroinen ole sopivuudeltakaan, sisälle tuleva ilmanjakokotelo ei sovi ilman puukotusta, eikä koko laite mahdu hytissä olevaan reikään ilman rälläköintiä.
Juup. Rälläkkää lukuunottamatta kaikki konstit käytössä ja ilmanjakokotelo ei passannut valmiisiin reikiin. Piti porata uusia. Harmittaa kun en edes kysynyt Valtralta olisko siihen saanut heiltä jotain. Luulin olevan kallista.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jussi_oulu, seppo1 ja 76 vierailijaa