Tuo 30 on liikaa, ehkä olis korkeintaan puolet tuosta oikea tiukkuus.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Elo 25, 2019 12:21 pm Mihin sen koneen saa kiinni, ja vp:n lukittua jos yli 30 kiloa pitää mutteria vääntää?
Ei varmaan millää tavan työkaluilla ole sitä mutteria avattu, jos ei saa kiinikkää?!
8hp briggs väänsi 2 kiilaa poikki
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: 8hp briggs väänsi 2 kiilaa poikki
-
- Viestit: 708
- Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
- Viesti:
Re: 8hp briggs väänsi 2 kiilaa poikki
Nii se minun sanomani 30 oli ihan eri koneelle ja esimerkkinä kiilojen katkeamisista/sytytysongelmista, siitä mitä voi tapahtua.
8,5hv Briggs:ssä se momentti varmaankin on samaa luokkaa kuin mopossa/moottoripyörässä.
Elikäs käsivaralta meisseli -tmsvasteella "tiukkaan".
Siis jollei satu olemaan erikoistyökalua tai vehkeitä sellaisen tekemiseen...
Luokkaa 5-6kiloa.
Mopoissa/skootttereissa se tiukkuus on sellainen,et alumiinilohkon valuvasteet (mitä ei ole tarkoitettu asiaan) eivät kuulemma oikein kestä sitä.
Siitä voi päätellä jotain.
Tosin en tiedä miten ne on sitten ennen kestäneet,vai onko se vaan siitä kiinni,et kuka sitä meisseliä/muuta työkalua pitää sitä jotain lohkon "kulmaa" vastaan?
Alumiiniseos saattaa olla nykyään heikompaa...
Mut kyllä sitä magneettoa/vauhtipyörää joutuu vääntämään/pitämään pienemmässäkin vehkeessä aika "watun kovaa" kiinni.
Jollei joudu,ni sitten se on liian löysällä.
Loppukiristys tulee tietenkin itsestään,mut ei ennen koneen käymiin saamista
Auki ottaessahan vääntömomentit voivat olla sellaisia,et käsin ei aukea ja pienemmästä pulttikoneesta loppuu potku kesken.
Tosin käsityökaluilla ja lyömällä aukeaa aina.
Silloin kun eno opetti (12-15-vuotiaana) niihin hommiin niin ei ollut edes kunnon työkaluja.
Eikä uusia kiilojakaan.
Pappatunskasta kun katkas kiilan ja viilas itse uuden niin sen vääntömomentin oppi muistamaan sen jälkeen...
Koneella ei sitten saa missään tapauksessa laittaa minkään vehkeen akselin mutteria kiinnipäin; semmonen jos korkkaa kierteet,niin silloin tulee ongelmia enemmän kuin tarpeeksi.
Anteeksi jos eksytin asiasta,mut jotenkin ajattelin asian osin yleisenä asiaan liittyvänä jälkikeskusteluna ja niin,et se Brigssin mutteri on ollut kiinnikin jo ajat sitten...
8,5hv Briggs:ssä se momentti varmaankin on samaa luokkaa kuin mopossa/moottoripyörässä.
Elikäs käsivaralta meisseli -tmsvasteella "tiukkaan".
Siis jollei satu olemaan erikoistyökalua tai vehkeitä sellaisen tekemiseen...
Luokkaa 5-6kiloa.
Mopoissa/skootttereissa se tiukkuus on sellainen,et alumiinilohkon valuvasteet (mitä ei ole tarkoitettu asiaan) eivät kuulemma oikein kestä sitä.
Siitä voi päätellä jotain.
Tosin en tiedä miten ne on sitten ennen kestäneet,vai onko se vaan siitä kiinni,et kuka sitä meisseliä/muuta työkalua pitää sitä jotain lohkon "kulmaa" vastaan?
Alumiiniseos saattaa olla nykyään heikompaa...
Mut kyllä sitä magneettoa/vauhtipyörää joutuu vääntämään/pitämään pienemmässäkin vehkeessä aika "watun kovaa" kiinni.
Jollei joudu,ni sitten se on liian löysällä.
Loppukiristys tulee tietenkin itsestään,mut ei ennen koneen käymiin saamista
Auki ottaessahan vääntömomentit voivat olla sellaisia,et käsin ei aukea ja pienemmästä pulttikoneesta loppuu potku kesken.
Tosin käsityökaluilla ja lyömällä aukeaa aina.
Silloin kun eno opetti (12-15-vuotiaana) niihin hommiin niin ei ollut edes kunnon työkaluja.
Eikä uusia kiilojakaan.
Pappatunskasta kun katkas kiilan ja viilas itse uuden niin sen vääntömomentin oppi muistamaan sen jälkeen...
Koneella ei sitten saa missään tapauksessa laittaa minkään vehkeen akselin mutteria kiinnipäin; semmonen jos korkkaa kierteet,niin silloin tulee ongelmia enemmän kuin tarpeeksi.
Anteeksi jos eksytin asiasta,mut jotenkin ajattelin asian osin yleisenä asiaan liittyvänä jälkikeskusteluna ja niin,et se Brigssin mutteri on ollut kiinnikin jo ajat sitten...
-
- Viestit: 708
- Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
- Viesti:
Re: 8hp briggs väänsi 2 kiilaa poikki
Nii; sillä jenkkifoorumin sällillä oli uudempi 28 heppanen ja se vaan oletti,että sama pätee vanhempiinkin koneisiin...Mika 82 kirjoitti: ↑Su Elo 25, 2019 12:06 pm Tuolla mainittiin, että 33hp johnsoniin olisi 105f/lbs, joka on noin 140nm. Tiedä sitten mikä on oikein.
60hp yamahassa oli sama 140nm.
https://forums.iboats.com/forum/engine- ... torque-key
Totesi vielä,että 28hv on vaan "vähän" erilainen/erityyppinen.
VÄHÄN on lievästi sanottu kun kysehän ei ole ollenkaan samasta asiasta; syystä,että toinen on kokonaan uudempaa konesarjaa ja toinen vanhaa.
Voin minäkin OLETTAA ilman faktatietoa,että Johnssonin 28hv koneessa on kärjetön sytytys tai ainakin ykskärki-sellainen ja kampiakselilla on vauhtipyörälle KIINTEÄ kiila.
Silloin kyseisellä vääntömomentilla on ihan eri tarkoitus kuin vanhassa koneessa missä vedetään tiukempaan.
Uudemmassa pelkästään siksi,et se ei löysty ja "karkaa" sieltä minnekään/hajota sitä kiinteää kiilaa
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: Pe Heinä 19, 2019 12:28 pm
- Paikkakunta: Kurikka
- Viesti:
Re: 8hp briggs väänsi 2 kiilaa poikki
No hain uuren kiilan ja nyt kiristin sen käynnistimen sen verran tiukalle että jos yrittää kiristää niin kone liikkuu mukana vaikka koneella on täysi kuormitus (veto ja leikkaus). Kone lähti käymähän ja kävi 2 sekuntia kunnes siirsin kaasuvipua pienemmälle, tuntui jotta kone olisi käynyt suuremmilla kierroksilla mutta heti kun laiton kaasua pienemmälle niin sammui, ei lähtenyt enää käymään. Kiila näyttää olevan kunnossa (IHME!) mutta mikähän siinä ny on?
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: Pe Helmi 29, 2008 12:43 am
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: 8hp briggs väänsi 2 kiilaa poikki
Oletko tarkastanut venttiili välykset?
Jos on välykset päässy pieneksi voi antaa takapotkua kummasti. Imuvenan falskauksen huomaa enempää purkamatta helposti kun ottaa ilmanputsarin pois - jos tupsuttaa painetta suodattimeen päin, on välys liian pieni.
Jos on välykset päässy pieneksi voi antaa takapotkua kummasti. Imuvenan falskauksen huomaa enempää purkamatta helposti kun ottaa ilmanputsarin pois - jos tupsuttaa painetta suodattimeen päin, on välys liian pieni.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: 8hp briggs väänsi 2 kiilaa poikki
Kyllä se koneen pyöriminen pitää estää muuten kun hihnojen kautta, vai mitä tuo "täysi kuormitus" tarkottaa!?Tunturi mies kirjoitti: ↑La Syys 21, 2019 1:46 pmkiristin sen käynnistimen sen verran tiukalle että jos yrittää kiristää niin kone liikkuu mukana vaikka koneella on täysi kuormitus (veto ja leikkaus).
Käynnin perus asiat kuntoo! Pensaa, ilmaa, puristukset ja tultamikähän siinä ny on?
-
- Viestit: 1435
- Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am
Re: 8hp briggs väänsi 2 kiilaa poikki
Oli kyllä aika kierteinen kiristyskertomus. Keskusprossa tuuttasi erroria. Ei leikkaa..
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: 8hp briggs väänsi 2 kiilaa poikki
Sam täällä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: Pe Heinä 19, 2019 12:28 pm
- Paikkakunta: Kurikka
- Viesti:
Re: 8hp briggs väänsi 2 kiilaa poikki
Joo eli siis säädin vähä kaasutinta ja alkoo käymään hyvin, toki pitää vielä säätää jotta kävis vähä pienenpää tyhjäkäyntiä, mutta kiitos kaikille jokka on auttanu!!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 54 vierailijaa