Sivu 6/6

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: 13.09.2019, 23:33
Kirjoittaja 2xford4000
päisteessä käännyttäessä kynnön alkuun ajetaan hiukan ohi vaon kyntämättömälle ja siitä aurat maahan ja lipsautetaan renkaat vakoon, näin ei mutkaa tule, tulee se vaikka olis rajottajat pitkissä reijissäkin, tosin ei niin paljon kun ihan auki, mut mutka siihen karkaa pikkuhiljaa. näin mulle aikanaan opetettiin, tiedä sitten onko muilla käytös tää tyyli.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: 13.09.2019, 23:57
Kirjoittaja Ferkku
2xford4000 kirjoitti:
13.09.2019, 23:33
päisteessä käännyttäessä kynnön alkuun ajetaan hiukan ohi vaon kyntämättömälle ja siitä aurat maahan ja lipsautetaan renkaat vakoon, näin ei mutkaa tule, tulee se vaikka olis rajottajat pitkissä reijissäkin, tosin ei niin paljon kun ihan auki, mut mutka siihen karkaa pikkuhiljaa. näin mulle aikanaan opetettiin, tiedä sitten onko muilla käytös tää tyyli.
No tuolla tyylillä on yritetty mutkia oikoa. Vapaasti heiluvat aurat vain tahtoo pudota mihin sattuu. Menee aika hankalaksi homma.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: 14.09.2019, 05:57
Kirjoittaja -SS-
Joissakin traktoreissa sivurajoittajat lukittuvat kun auran nostaa ylös. Sitä sivusuuntaista heilahtelua voi myös rajoittaa vaikka sisäpuolisiin ketjuihin kiinnitetyillä jousilla. Joskus käytettiin sivurajoittimena hydraulisylinteriä, joissa oli mäntä ja varsi yhdistetty neulaventtiilillä. Saatiin hidastetuksi liike, mutta ei estänyt auroja asettautumasta omalle luonnolliselle paikalleen sivusuunnassa.

-SS-

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: 14.09.2019, 07:53
Kirjoittaja 8400
Matsikka kirjoitti:
13.09.2019, 18:03
jake55 kirjoitti:
13.09.2019, 17:17
Matsikka kirjoitti:
10.09.2019, 20:29

1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Harmikseni en löytänyt netistä ohjetta, Joku varmaan voi auttaa linkkaamisessa...
Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia. Hinattavilla kyntäny kohta 15 vuotta, ne on paljon helpommat säätää, tai ne säätyy ihan itsestään sen kun vetää perässä.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: 14.09.2019, 08:10
Kirjoittaja -SS-
Jonkinnäköinen kyntöaurojen säätöohje löytyy opinnäytetyöstä (lopussa on Powerpoint-esitys kuvineen) :

KYNTÖAURAT; Oppimateriaalia maatalousalan opetukseen. Opinnäytetyö. Anni Lyyra. Savonia ammattikorkeakoulu 2009

-SS-

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: 14.09.2019, 08:20
Kirjoittaja -SS-
jake55 kirjoitti:
13.09.2019, 17:17
Matsikka kirjoitti:
10.09.2019, 20:29

1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Ajetaan normaalisyvyisessä vaossa tasamaalla, vetokartun mutkat ylös ja alas. Pysähdytään ja mitataan noin 10 m päästä, kuinka leveä on 1. viilu muihin nähden. Eli mittaus vaon reunasta kiekkoleikkurin viiltämään toiseen reunaan. Jos on kapeampi, karttua liu'utetaan oikealle, jos on leveämpi, karttua liu'utetaan vasemmalle. Muutama kerta tarkistus ja säätö samalla tavalla, niin perussäätö on siinä. Tässä on tietysti jo valmiiksi kiekkoleikkurit säädetyt samalla tavalla joka siipeen, esimerkiksi vaikka peukalon leveys auran maapuolen linjasta vasemmalle. Viilussa näkyy pieni "porras" tällöin.

Se vaaka-asennon säätö vaihtelee eri auroissa. Överumissa on oikeassa päässä kammen tyvi samalla toppari. U-pultilla kiristys. Vasemmassa päässä on pelkkä tattimainen pala, joka pitää myös avata ja naputella runkoon kiinni säädön jälkeen. Eli karttu lukitaan vaakasuunnassa kummaltakin puolelta, siirtäessä pitää kummankin puolen "jarrut" löysätä.

Vanhassa Fiskarissa muistaakseni ovat jarrupalikat rungon oikeanpuoleisen palkin kahden puolen.

-SS-

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: 14.09.2019, 08:25
Kirjoittaja -SS-
8400 kirjoitti:
14.09.2019, 07:53
Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia.
Tuo ei täydellisesti onnistu, jos on vaikka 650 mm renkaat, vanhat 14 tuumaiset aurat eivät tee riittävän leveää vakoa, jolloin se vakopyörä tallaa osan viilusta lyttyyn, ja se näkyy sitten seuraavalla kerralla. 18.4 34 rengaskin tallaa vanhan Fiskars L siiven takimmaisen viilun. Överumin tekemään vakoon mahtuu aika hyvin, mutta "syö" hiukan siitä tyvestä. 16-18 tuuman viilun leveys on hiukan helpompi.

Paluuauroilla vaikka olisi mestarikyntäjä, niin viilujen kiilto vaihtelee ajosuunnan mukaan. Näkee hyvin auralukumäärän kerrannaiset.

-SS-

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: 14.09.2019, 08:25
Kirjoittaja Matsikka
8400 kirjoitti:
14.09.2019, 07:53
Matsikka kirjoitti:
13.09.2019, 18:03
jake55 kirjoitti:
13.09.2019, 17:17
Matsikka kirjoitti:
10.09.2019, 20:29

1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Harmikseni en löytänyt netistä ohjetta, Joku varmaan voi auttaa linkkaamisessa...
Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia. Hinattavilla kyntäny kohta 15 vuotta, ne on paljon helpommat säätää, tai ne säätyy ihan itsestään sen kun vetää perässä.
Sopivan mittainen vetokarttu ”keskittää” aurat luonnostaan keskelle, jos vetokarttu on väärän mittainen niin keskittämisominaisuus ei toimi ja aurat jäävät helposti vähän luonnollisen kohdan sivuun.
Jossain oon nähnyt jonkin kaavion missä vetovarsista vedettiin suorat linjat eteen, ja ne piti kohdata oikeassa kohdassa.

Ja tietysti sopivan pituisen vetokarttun säätövarat riittää hyvin ensimmäisen kiivun leveyden säätöön.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: 14.09.2019, 08:28
Kirjoittaja -SS-
Matsikka kirjoitti:
14.09.2019, 08:25
Ja tietysti sopivan pituisen vetokarttun säätövarat riittää hyvin ensimmäisen kiivun leveyden säätöön.
Isommilla traktoreilla käytetään joo pitkää vetokarttua. Niinkin pitkää, että viistonnisen lyhyet varret eivät tahdo ylettyä riittävän leveälle. Meillä on vanhassa Överumissa sopivan mittainen, kahdessa muussa (käytettynä tulleessa) todella pitkä. Se pitempi oli valinnaisvaruste silloin 1970-luvulla.

-SS-