Sivu 6/8

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: Pe Syys 13, 2019 11:33 pm
Kirjoittaja 2xford4000
päisteessä käännyttäessä kynnön alkuun ajetaan hiukan ohi vaon kyntämättömälle ja siitä aurat maahan ja lipsautetaan renkaat vakoon, näin ei mutkaa tule, tulee se vaikka olis rajottajat pitkissä reijissäkin, tosin ei niin paljon kun ihan auki, mut mutka siihen karkaa pikkuhiljaa. näin mulle aikanaan opetettiin, tiedä sitten onko muilla käytös tää tyyli.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: Pe Syys 13, 2019 11:57 pm
Kirjoittaja Ferkku
2xford4000 kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 11:33 pm päisteessä käännyttäessä kynnön alkuun ajetaan hiukan ohi vaon kyntämättömälle ja siitä aurat maahan ja lipsautetaan renkaat vakoon, näin ei mutkaa tule, tulee se vaikka olis rajottajat pitkissä reijissäkin, tosin ei niin paljon kun ihan auki, mut mutka siihen karkaa pikkuhiljaa. näin mulle aikanaan opetettiin, tiedä sitten onko muilla käytös tää tyyli.
No tuolla tyylillä on yritetty mutkia oikoa. Vapaasti heiluvat aurat vain tahtoo pudota mihin sattuu. Menee aika hankalaksi homma.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: La Syys 14, 2019 5:57 am
Kirjoittaja -SS-
Joissakin traktoreissa sivurajoittajat lukittuvat kun auran nostaa ylös. Sitä sivusuuntaista heilahtelua voi myös rajoittaa vaikka sisäpuolisiin ketjuihin kiinnitetyillä jousilla. Joskus käytettiin sivurajoittimena hydraulisylinteriä, joissa oli mäntä ja varsi yhdistetty neulaventtiilillä. Saatiin hidastetuksi liike, mutta ei estänyt auroja asettautumasta omalle luonnolliselle paikalleen sivusuunnassa.

-SS-

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: La Syys 14, 2019 7:53 am
Kirjoittaja 8400
Matsikka kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:03 pm
jake55 kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 5:17 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 8:29 pm
1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Harmikseni en löytänyt netistä ohjetta, Joku varmaan voi auttaa linkkaamisessa...
Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia. Hinattavilla kyntäny kohta 15 vuotta, ne on paljon helpommat säätää, tai ne säätyy ihan itsestään sen kun vetää perässä.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: La Syys 14, 2019 8:10 am
Kirjoittaja -SS-
Jonkinnäköinen kyntöaurojen säätöohje löytyy opinnäytetyöstä (lopussa on Powerpoint-esitys kuvineen) :

KYNTÖAURAT; Oppimateriaalia maatalousalan opetukseen. Opinnäytetyö. Anni Lyyra. Savonia ammattikorkeakoulu 2009

-SS-

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: La Syys 14, 2019 8:20 am
Kirjoittaja -SS-
jake55 kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 5:17 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 8:29 pm
1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Ajetaan normaalisyvyisessä vaossa tasamaalla, vetokartun mutkat ylös ja alas. Pysähdytään ja mitataan noin 10 m päästä, kuinka leveä on 1. viilu muihin nähden. Eli mittaus vaon reunasta kiekkoleikkurin viiltämään toiseen reunaan. Jos on kapeampi, karttua liu'utetaan oikealle, jos on leveämpi, karttua liu'utetaan vasemmalle. Muutama kerta tarkistus ja säätö samalla tavalla, niin perussäätö on siinä. Tässä on tietysti jo valmiiksi kiekkoleikkurit säädetyt samalla tavalla joka siipeen, esimerkiksi vaikka peukalon leveys auran maapuolen linjasta vasemmalle. Viilussa näkyy pieni "porras" tällöin.

Se vaaka-asennon säätö vaihtelee eri auroissa. Överumissa on oikeassa päässä kammen tyvi samalla toppari. U-pultilla kiristys. Vasemmassa päässä on pelkkä tattimainen pala, joka pitää myös avata ja naputella runkoon kiinni säädön jälkeen. Eli karttu lukitaan vaakasuunnassa kummaltakin puolelta, siirtäessä pitää kummankin puolen "jarrut" löysätä.

Vanhassa Fiskarissa muistaakseni ovat jarrupalikat rungon oikeanpuoleisen palkin kahden puolen.

-SS-

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: La Syys 14, 2019 8:25 am
Kirjoittaja -SS-
8400 kirjoitti: La Syys 14, 2019 7:53 am Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia.
Tuo ei täydellisesti onnistu, jos on vaikka 650 mm renkaat, vanhat 14 tuumaiset aurat eivät tee riittävän leveää vakoa, jolloin se vakopyörä tallaa osan viilusta lyttyyn, ja se näkyy sitten seuraavalla kerralla. 18.4 34 rengaskin tallaa vanhan Fiskars L siiven takimmaisen viilun. Överumin tekemään vakoon mahtuu aika hyvin, mutta "syö" hiukan siitä tyvestä. 16-18 tuuman viilun leveys on hiukan helpompi.

Paluuauroilla vaikka olisi mestarikyntäjä, niin viilujen kiilto vaihtelee ajosuunnan mukaan. Näkee hyvin auralukumäärän kerrannaiset.

-SS-

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: La Syys 14, 2019 8:25 am
Kirjoittaja Matsikka
8400 kirjoitti: La Syys 14, 2019 7:53 am
Matsikka kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:03 pm
jake55 kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 5:17 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 8:29 pm
1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Harmikseni en löytänyt netistä ohjetta, Joku varmaan voi auttaa linkkaamisessa...
Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia. Hinattavilla kyntäny kohta 15 vuotta, ne on paljon helpommat säätää, tai ne säätyy ihan itsestään sen kun vetää perässä.
Sopivan mittainen vetokarttu ”keskittää” aurat luonnostaan keskelle, jos vetokarttu on väärän mittainen niin keskittämisominaisuus ei toimi ja aurat jäävät helposti vähän luonnollisen kohdan sivuun.
Jossain oon nähnyt jonkin kaavion missä vetovarsista vedettiin suorat linjat eteen, ja ne piti kohdata oikeassa kohdassa.

Ja tietysti sopivan pituisen vetokarttun säätövarat riittää hyvin ensimmäisen kiivun leveyden säätöön.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Lähetetty: La Syys 14, 2019 8:28 am
Kirjoittaja -SS-
Matsikka kirjoitti: La Syys 14, 2019 8:25 am Ja tietysti sopivan pituisen vetokarttun säätövarat riittää hyvin ensimmäisen kiivun leveyden säätöön.
Isommilla traktoreilla käytetään joo pitkää vetokarttua. Niinkin pitkää, että viistonnisen lyhyet varret eivät tahdo ylettyä riittävän leveälle. Meillä on vanhassa Överumissa sopivan mittainen, kahdessa muussa (käytettynä tulleessa) todella pitkä. Se pitempi oli valinnaisvaruste silloin 1970-luvulla.

-SS-

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kauhaa

Lähetetty: La Tammi 11, 2020 6:29 pm
Kirjoittaja Deippa
Lumikauhaan suunnittelen kiinnikkeiden vaihtoa vila(?)sta euroon. Aiemmat kiinnikkeet yltäneet takaseinän pokkauksesta toiseen, mutta nythän euro kiinnikkeet on lyhyemmät, ja toisesta päästä jää suoraan peltiin kiinni. kumpaan reunaan kestävyyden takia kannattaa laittaa? Alareuna puolustaa paikkaansa penkkaan ajaessa ja yläreuna nostaessa. Ja saa muuten kertoa mitkä nuo entiset kiinnikkeet on? Niitä olis nyt 3paria jouten...

https://drive.google.com/file/d/1-MVbOs ... p=drivesdk

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kauhaa

Lähetetty: La Tammi 11, 2020 8:04 pm
Kirjoittaja Ford-5000
Deippa kirjoitti: La Tammi 11, 2020 6:29 pm Lumikauhaan suunnittelen kiinnikkeiden vaihtoa vila(?)sta euroon. Aiemmat kiinnikkeet yltäneet takaseinän pokkauksesta toiseen, mutta nythän euro kiinnikkeet on lyhyemmät, ja toisesta päästä jää suoraan peltiin kiinni. kumpaan reunaan kestävyyden takia kannattaa laittaa? Alareuna puolustaa paikkaansa penkkaan ajaessa ja yläreuna nostaessa. Ja saa muuten kertoa mitkä nuo entiset kiinnikkeet on? Niitä olis nyt 3paria jouten...

https://drive.google.com/file/d/1-MVbOs ... p=drivesdk
Kiinnikkeet alareunaan, ja jatkat ylhäältä kiinnikkeitä, sekä yläkorvasta kolmiomainen tuki lisäksi.

Vanhat näyttäisi Vilaan sopivilta.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kauhaa

Lähetetty: La Tammi 11, 2020 8:15 pm
Kirjoittaja stls
Vanha näyttäisi olevan Vila.
Laittaisin sen kiinnikkeen yläreunaan. Kuormaajasta loppuu liikevara alaspäin mentäessä, jos vaikka tasaa kauhan pohjalla epätasaista alustaa. Samoin se alatapin lukitusmekanismi, jos muu kuin tappi reikään, kyntää kurassa ja sannassa jos aivan alhaalla.
Lisää rautaa tarpeen mukaan.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kauhaa

Lähetetty: La Tammi 11, 2020 10:18 pm
Kirjoittaja Deippa
Alempi pokkauskaan ei ole ihan alareunassa. Ehkä sellanen 15cm maahan.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Lähetetty: Su Tammi 26, 2020 3:15 pm
Kirjoittaja Deippa
Paljonkohan tuon vaijerikahvan pitäisi liikkua kopissa että saa vetokoukun aukeamaan? En siis tiedä että mistä päästä jäässä vai mikä. Nostoöaitteella nostan ylös, kahvaa jaksaa vetää reilun sentin, mutta koukku ei vapaudu. Nostolaitteen ollessa alempana ei liiku yhtään. Kesällä kokeilon vain pari kertaa tota joten ei muostikuvia ja nyt tarttis saada toimiin...

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Lähetetty: Su Tammi 26, 2020 4:56 pm
Kirjoittaja aarne
Jos se on tämä tämmönen niin tyyliin 25 senttiä liikkuu.
https://images.app.goo.gl/ZyGQwUq7TfV3weEf6

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Lähetetty: Su Tammi 26, 2020 4:57 pm
Kirjoittaja porhaltaja
Deippa kirjoitti: Su Tammi 26, 2020 3:15 pm Paljonkohan tuon vaijerikahvan pitäisi liikkua kopissa että saa vetokoukun aukeamaan? En siis tiedä että mistä päästä jäässä vai mikä. Nostoöaitteella nostan ylös, kahvaa jaksaa vetää reilun sentin, mutta koukku ei vapaudu. Nostolaitteen ollessa alempana ei liiku yhtään. Kesällä kokeilon vain pari kertaa tota joten ei muostikuvia ja nyt tarttis saada toimiin...
Siinä on käsittääkkseni samantyylinen kuin uudemmissa https://www.nettikone.com/john-deere/6115m/1560523 tuossa linkissä toinen kuva. Koukusta vähän taakse päin näkyy pyöreä reikä siellä on tappi mikä lukitsee koukun. Se voi olla jäässä. Meillä oikutteli maraskuun pakkasilla Jontikan koukku ja tuolta reiästä tampi vasara yhdistelmällä naputtelemalla lähti alas.

Se vipu siellä kopissa tekee ihan heilun liikkeen olisiko noin 15cm. Ainakin vähän uudemmissa on siinä vivun ympärillä on rengas/holkki jota pitää nostaa n2cm jotta vipu liikkuu. Ymmärsiköhän tuosta selityksestä mitään?

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Lähetetty: Su Tammi 26, 2020 5:04 pm
Kirjoittaja aarne
Jos se on semmonen tavallinen tangolla ylös päin vedettävä niin oisko vajaa 10 senttiä.

Tuo just tuo ensimmäinen vaijeri versio on toimiessaan kyllä hyvä, mutta pitää pitää huoli että se lukitusmurikka siinä koukun kyljessä pysyy kunnolla kiinni. Jos löystyy niin ei tappi kulje linjassaan ja tahmoo niin maan peijjoonisti. Nord lock ja kunnollinen kuusiokolo pultti on oikea valinta pultiksi, kun tavallista kantaa ei mahdu kunnolla kiristämään.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Lähetetty: Su Tammi 26, 2020 8:02 pm
Kirjoittaja klapikalle
Yleinen syy koukun toimimattomuuteen on lika, moska, jää ja lumi joka kertyy koukun lukitusmekanismiin. Pieni liike vaijerissa viittaisi siihen että vähän liikkuu ja sitten lika ahdistaa ettei aukea kokonaan.

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Lähetetty: Su Tammi 26, 2020 9:52 pm
Kirjoittaja Deippa
Siis tossa on penkin takana keskellä vaijerin päässä vaan sellanen T-kahva, josta vetää ylöspäin Likaa siellä varmaan on joo, mutta aukes se kesällä kuitenki. Pitänee ajaa talliin sulamaan että sais yhden jumittajan vähemmäksi

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Lähetetty: Ti Tammi 28, 2020 10:46 am
Kirjoittaja Deippa
Jäässä se vaan oli koukku osa. Vaijeri liikkui yhtä paljon tai vähän ja koukku putos alas lämmiteltyään yön tallissa. Ja on muuten hieman typerä se rakenne kun ei minkäänlaista veden poistoreikää siinä peltikaukalossa.... Porasin ja pesin ja nyt saa kuivua niin rasvataan sitte mekanismi