Vanha traktori auraukseen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

himmeli
Viestit: 845
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja himmeli »

kokastelija kirjoitti: To Marras 07, 2019 8:08 am
korjailija kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 8:14 pm Ei tainnut ketjun aloittaja aavistaa että jo 40 sivua tullut juttua aiheesta eikä minkäänlaista yksimielisyyttä koko asiasta :D
Mutta itseäkin kyllä kiinnostaisi tietää että mihin on aloittaja hankinnoissaan päätynyt vai onko peräti jätetty pihahommat jonkun muun hoidettavaksi?
Taitaa itsekin tulla piakkoin vastaavan vanhan traktorin hankinta eteen nimenomaan auraustarkoitukseen, kun naapurin isäntä joka meidän noin satametrisen tien ja jokusen sataneliöisen pihan on ennen aurannut on ollut polvileikkauksessa ja vieläkin köpöttelee keppien avulla, vaikka kyllä uhosi hoitavansa aurauksen niin jonkinlainen varasuunnitelma pitää laatia jos lunta tulee kuitenkin niin paljon ettei nelivedolla pääse kinosten läpi.
Tosin jos pelkkään auraukseen ja vastaavan traktorin hommaa niin mitä tarjontaan tutustunut niin alle parintonnin saa jo toimivia yhdistelmiä, kunhan ei hirttäydy mihinkään ihan mahdottomiin vaatimuksiin.
Osta laadukas mönkijä ,siihen ketjut ja kunnon aura eteen ja unohda museoraktorit.... :mrgreen:
Laadukkaan mönkijän hinnalla ,saa hyvän neliveto pikkutraktorin ja pystyt tekemään paljon muutakin ja lumi liikkuu,kubota mitsu yanmar ,jne ja jos ei pelota vaikka kiinalainen etukuormaajalla , johon lumilevy.näin menty jo vuosia majorikin käy mutta iso ja kankea ,ja parempiakin löytyy samaan hintaan kytkimestä riippumaton nostolaite plussaa.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja poweri »

En liputa minkään sodanaikaisen majorinkaan puolesta että verraton lumikone mutta mönkkäri eli perseenpäristimellä ajo loppuu lyhyeen. Pakkashöttöä työntelee vaikka leveellä katuharjalla mutta yhtään kastuu ja pakastuu loppuu mönkkärihommat. Mihkään ei lunta saa kun se hieno aura nousee 15cm maasta. Ei tarvitse olla mikään fysiikka ja kitkanero kun ymmärtää että neljärengasta ja 400kiloo ei vaan pidä niin ei pidä.
Viimetalvena oli rajoilla perälana ja 4wd 3700kg traktori että selviikö ilman vitjoja.
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja rattori »

korjailija kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 8:14 pm Ei tainnut ketjun aloittaja aavistaa että jo 40 sivua tullut juttua aiheesta eikä minkäänlaista yksimielisyyttä koko asiasta :D
Mutta itseäkin kyllä kiinnostaisi tietää että mihin on aloittaja hankinnoissaan päätynyt vai onko peräti jätetty pihahommat jonkun muun hoidettavaksi?
Kirjautuneena ollut viimeksi heinäkuussa...taisi luovuttaa. :wink:
------------
tractors
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja 361 »

En ihmettele vaikka olisi muuttanut kerrostaloon kun alkoi lumeen kuoleminen näyttämään todennäköiseltä.
jiba

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja jiba »

tai sitten hommas kopillisen 4000 ja nautiskelee eikä jouva tänne tarinoimaan.
himmeli
Viestit: 845
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja himmeli »

jiba kirjoitti: To Marras 07, 2019 1:11 pm tai sitten hommas kopillisen 4000 ja nautiskelee eikä jouva tänne tarinoimaan.
Tai rakentaapi tallia tälle kopilliselle traktorille ,kun nimenomaan kopin puuttuminen ei ollut se ongelma , talliin ei tainnut sopia kopillinen. :mrgreen:
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

himmeli kirjoitti: To Marras 07, 2019 1:29 pm
jiba kirjoitti: To Marras 07, 2019 1:11 pm tai sitten hommas kopillisen 4000 ja nautiskelee eikä jouva tänne tarinoimaan.
Tai rakentaapi tallia tälle kopilliselle traktorille ,kun nimenomaan kopin puuttuminen ei ollut se ongelma , talliin ei tainnut sopia kopillinen. :mrgreen:
Mahtuihan sinne ne muutama nelivetokin mitä tänne korkeuksia listattiin....eihän nyt oikeasti kukaan kolaa cabrioletilla tietä ja pihaa aamulla pyry-tuiskussa ennen töihinlähtöä, kun muutenkin tympäisee :wink:
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ei. Varsinkin kun sitä lunta tulee vähintään sata metriä joka yö. Syyskuusta toukokuuhun.
sata10
Viestit: 1539
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja sata10 »

eikö se ollu ainut vaihtoehto,se kopiton dexta ja linko perään.kaikki muu oli suuruuden hulluutta.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja manner »

Harmaakin käy..
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Joku kubota on ihan riittävä pihahommiin ja niitä saa ihan kohtuuhinnallakin, nelivetona ja tehovaihtoehtojakin löytyy;
https://www.nettikone.com/kubota/l2550-4wd/1860483
https://www.nettikone.com/kubota/b7100hst/1873657
https://www.nettikone.com/kubota/b1700/1864862
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Näyttää hyvä ketju olevan uhkaavasti kuolemassa, paras kai minunkin työntää linkoni hankeen. Työkohteena on pari pienehköä pihaa, yhteensä ehkä 500 m2, 150 metriä pihatietä sekä vajaa pari kilometriä metsäautotietä Pohjois-Savossa. Pihat ja pihatie ovat kokonaan oman aurauksen varassa, metsäautotietä auraa myös naapurin isäntä silloin kun auraa.

Ensin mentiin monta vuotta mönkijällä ja puskulevyllä. Pihojen aurauksessa ongelmana oli lähinnä sepelipinta - epätasaisuudesta johtuen tahtoi aina lähteä sepeliä lumen mukana. Tien auraus sujui hyvin siihen saakka, että penkat nousivat niin korkeiksi, ettei lumi enää noussut penkalle, vaikka ajoi niin kovaa että pelotti. Pihatiellä jouduin pahimpina talvina ajamaan mönkkärin poikittain tielle ja puskemaan penkkoja kauemmas tiestä.

Lopulta ostin mönkkärin eteen 18-heppaisen 2-vaihelingon, jolla oli hieno lingota tien varresta penkat pois. Linko vain oli raskas ja sen runkoon kuului kaksi isoa kääntyilevää "toimistotuolin pyörää". Penkkaa lingotessa linko päätti usein pyrkiä väkisin ojaa kohti ja silloin oli aivan sama, mihin suuntaan mönkkäriä yritti ohjata. Pahimmillaan pääsi metrin eteenpäin, ajautui ojan partaalle ja piti peruuttaa taaksepäin saadakseen koneen taas tielle. Joskus meinasi jäädä jumiin ojan reunalle, vaikka mönkkärissä oli ketjut alla. Lisäksi linko puski pakokaasut suoraan nenään ja pakkaslumikelillä lumi pöllysi mukavasti naamalle. Erityisen mukavaa -20 asteen pakkasella. Jokainen pienen perunan kokoinen kivi meni suurella innolla syöttöruuvin ja rungon väliin ja katkaisi sulakkeena toimineen pultin, jolloin pääsi kaivamaan lunta pois lingosta ja ruuvaamaan uutta pulttia tilalle.

Sekä puskulevyn että lingon kanssa metsäautotien joutui ajamaan ainakin kahteen kertaan edestakaisin, jotta sai sen aurattua normileveyteen, joten aikaa paloi reilusti. Etenkin, jos halusi pitää tien varren risteyksetkin auki eikä tukkia niitä kokonaan. Lingon kulutus oli yllättävän iso, 10 litralla bensaa ei koko lumitöitä tehnyt (ja siihen mönkkärin pienempi kulutus päälle). Lingon teho kuitenkin riitti suojalumenkin linkoukseen, torvesta vain pukkasi paksua valkoista ratakiskoa ulos.

Vähitellen alkoi itää ajatus traktorin hankinnasta ja vajaa vuosi sitten kovimpien pakkasten aikaan lähdimme pojan kanssa katsomaan lähiseudulta 4-vetoisia käytettyjä. Päädyimme ostamaan liikkeestä kohtuutunneilla olleen Jontikan, jolla poika sitten perjantairuuhkassa muun liikenteen suureksi iloksi körötteli kolmatta tuntia työkohteeseen. (Koneesta paljastui suunnilleen jokaisella käyttökerralla uusia vikoja, mm. haljennut paisuntasäiliö, starttivika ja lopulta yksi jäähdytysletku repesi ja päästi kaikki nesteet kadulle. Vietiin kone takaisin ja otettiin tilalle hiukan pienempi esittelykone - 3-sylinterinen (anteeksi), 75-hevosvoimainen.) Linkona on AT231. Tarkoitus on vielä laittaa takarattaisiin ketjut.

En ole vielä itse kovin montaa kertaa lingonnut, mutta onhan se mukavaa istua lämmitetyssä hytissä ja saada tie puhtaaksi yhdellä eestaasajolla. LED-työ- ja ajovaloilla näkee loistavasti. Toki lasien sulaminen ottaa aikansa, kun kylmän koneen käynnistää taivasalta, mutta sen kanssa joutunee elämään. Todennäköisesti mönkkäriä ja puskulevyä tulee edelleen käytettyä pihassa ja esim. polttopuun ajossa metsästä (mönkkäri+telikärry mahtuvat paikoista, joihin traktorilla ei ole mitään asiaa). Traktorille taas keksii helposti muutakin käyttlöä - harmi vain, että perunapelto on aivan väärällä suunnalla. Etukuormain täytynee hankkia, sillä saisi liikuteltua soraa ja romua.

Uusia pyryjä odotellessa :D
Viimeksi muokannut rautakasa, La Joulu 07, 2019 2:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aloittelija
Viestit: 1638
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Niinhän se on niinkuin valmet 20:stäkin joskus mainostettiin, että hehtaarien mukaan hevosvoimat, tosin töistä riippuen pitää paikkansa.
Lunta auratessa on tullut todettua, että ylipaino on ylivoimaa, fergu ei meinannut edes tyhjillään liikkua kevättalvella lumisella tiellä, oli lumen pinta jäässä ja hankikantoa ym. Majori sai jäästä otetta ja pystyi jopa takakauhalla lunta siirtelemään, ilman ketjuja, (jyrkkä)mäkisellä pihalla. :o
Natikallakin aurasin kotitien ihan hyvällä menestyksellä, kun laittoi vauhtia tarpeeksi, ei tehnyt edes tiukkaa.
Muina vuodenaikoina olen todennut majorin ja natikan vähän turhan isoiksi. Taino 2.5m hankmo ei fergulla liikkuisi, en ole edes yrittänyt, mutta sitä varten löytyy myös pienempi. :wink:
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Leylandiin tulossa uudet tapio-kettingit :D
Perälevyn kanssa meinasi viime talvena tulla ongelmia kun sitä lunta oli paljon. Linkokin löytyy, pitäis vaan saada lumi kulkemaan siellä lingon sisällä..
Oma auraustarve on maatalon pihapiiri ja joskus kilometrin pätkä metsätietä.
En pärjäisi mönkijällä, ja uuden mönkkärin hinnalla saa parikin vanhaa Leylandia.
Leylandin omistaminen on sikäli jännää, että välillä saa muilta traktorimiehiltä sääliviä katseita :D
Onhan tuolla lumi liikkunut vaikka välillä joutuu korjaamaan. Moniin "ominaisuuksiin" on alkanut jo tottua.
Rakvaattori on pop!
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Leilaukko kirjoitti: La Joulu 07, 2019 1:49 pm Leylandiin tulossa uudet tapio-kettingit :D
Perälevyn kanssa meinasi viime talvena tulla ongelmia kun sitä lunta oli paljon. Linkokin löytyy, pitäis vaan saada lumi kulkemaan siellä lingon sisällä..
Oma auraustarve on maatalon pihapiiri ja joskus kilometrin pätkä metsätietä.
En pärjäisi mönkijällä, ja uuden mönkkärin hinnalla saa parikin vanhaa Leylandia.
Leylandin omistaminen on sikäli jännää, että välillä saa muilta traktorimiehiltä sääliviä katseita :D
Onhan tuolla lumi liikkunut vaikka välillä joutuu korjaamaan. Moniin "ominaisuuksiin" on alkanut jo tottua.
Rakvaattori on pop!
Onko siinä Q-ohjaamo. Jos on 16.9-34 tai 18.4 renkaat, vakioraideleveyttä pitää levittää kunnolla, koska hytin lokasuojien pinnalla pyörän puolella sektorimaisesti menevät palkit ovat normaaliraideleveydellä yllättävän lähellä renkaan sisäsivua, ja paukkinaa tiedossa.

12-38 ei ole ahdasta.

-SS-
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Ei ole Q-ohjaamo, tää on vanhempi. Renkaat 13,6-36.
"ominaisuuksilla" tarkoitin ensisijassa pöljiä välityksiä vaihteistossa ja voa:n sijaintia. Pakki on liian nopea useimpiin tilanteisiin, ja eteenpäin mennessä hyppäys 4 vaihteelta vitoselle on hirmuinen. Nelosella kun vedättää kierrokset tappiin niin vitosella lähdetään lähes tyhjäkäynnillä. Kertoja tässä on mutta eteenpäin se ei paljoa vaikuta, olikohan noin 25% lisää vauhtia. Taksepäin nopeasta pakista tulee vielä nopeampi :D
Voa sijaitsee korkealla ja semmoisen ulkoneman päässä, joten nivelakseli joutuu melkoiselle mutkalle. Omaan pikkulinkoon rakentelin uudet kiinnikkeet vetovarsia varten jotta sain lingon hieman kauemmas. Nyt pärjää ilman laajakulma-nivelakselia.
Mutta kuten sanottua, kyllä sillä pärjää.
Hyvää on varaosien saanti, ketterä kääntymään (takaveto), pieniruokainen, ja sopivan painoinen. Tämä 384 malli painaa n. 2,5 tonnia, ei tuhoa murmikkoa ja jaksaa perälevyä viedä ihan mukavasti. Tehoa n. 70hv,riittää pihakoneeseen kyllä.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jos on 384, on oikeasti vähemmän ärsytystä kuin 272:ssa. 384 jos on kartanomalli, onhan siinäkin ohjaustehostin, hytti on peltinen, mutta varmaankin takaa auki, silloin ei huurru. 272 Q pitää saada lämmityslaite toimimaan, jotta ei ole umpihuurussa. Tietenkin se pärisevä ja tärisevä, mutta ei ilmaa liikuttava, smits puhallin on vaienneena siellä, ja ohjauspulpetin sisässä niin, että purattaa paljon. Jumissa tai muuten hiljaa, kun pitäisi räntäsateella lähteä hommiin.

Suurin etu 384:ssa on mekaaninen kytkin- ja jarruvivusto, saa luotettavan välityksen jarrulle ja kytkin on kevyt, ja kestää vuosikymmenet, jos vipuja vaan rasvaa. Leukussa se sylinteriremppa on silloin tällöin edessä, neljä jarruissa, kaksi kytkimessä, ja tietenkin "helppopääsyisessä paikassa". Not. On ajatuksissa käydä purkaamolla, jos olisi 270 tai vastaavan vivustot, lattiaan kunnon lävet kummallekin puolelle ja polkimet siihen, vaikka jatkoilla sitten.

Vaijerivälityskin on parempi kuin turha nestevälitys, työkoneessa.

-SS-
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Minulla on joku risteytysmalli, ohjaustehostin on mutta ei kaksoiskytkintä.
Mekaaniset Jarrut on kyllä varmatoimiset, pitäis vaan uusia puslat kun on jo vähän väljää.
Mutta ketjun aiheeseen liittyen, ihan soiva peli moneen hommaan. Ja pidemmällä ajolla kun vaihteisto lämpiää antaa se vähän lämmintä myös koppiin.
Joskus lingotessa olis kyllä hyvä olla takaikkuna :mrgreen:
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Leilaukko kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 12:18 pm Minulla on joku risteytysmalli, ohjaustehostin on mutta ei kaksoiskytkintä.
Mekaaniset Jarrut on kyllä varmatoimiset, pitäis vaan uusia puslat kun on jo vähän väljää.
Mutta ketjun aiheeseen liittyen, ihan soiva peli moneen hommaan. Ja pidemmällä ajolla kun vaihteisto lämpiää antaa se vähän lämmintä myös koppiin.
Joskus lingotessa olis kyllä hyvä olla takaikkuna :mrgreen:
Näitähän tuntuu nyt olevan joka puolella, minä ostin kesällä 270 Leukun samoilla varusteilla.
Tulossa kaivurin alustaksi, ei haittaa tuo parikytkimen puute.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Vanha traktori auraukseen

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Tuo parikytkimen puute ei mielestäni ole pihakoneessa yksityiskäytössä niin iso riesa että muuten hyvä kone pitäisi jättää sen takia ostamatta.
Kyllähän se joskus nyppii mutta kaikkeen tottuu.
Ja positiivisen kautta, mitä vähemmän tekniikkaa sitä vähemmän korjattavaa :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Ahrefs [Bot], Bing [Bot], hellboun ja 47 vierailijaa