Fordson Major

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kokeilee ensin joka masinistin omalla lämpömittarilla onko kone lämmin, vai peräti normaalilämmin ennen termarin vaihtoa.
Kyllähän majorin kone lämpiää tälläsellä kelillä kevyessäkin ajossa normaali lukemiin.
Samanlainen se anturi, tai ainakin kannen paikka on kaikissa majoreissa.
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Tumppi 865 kirjoitti:Kokeilee ensin joka masinistin omalla lämpömittarilla onko kone lämmin, vai peräti normaalilämmin ennen
Eli miten? Tää on eka kerta kun tulee tällästä vastaa..
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mahtaakohan tumppi tarkoittaa infrapunamittaria? Parilla kympillä alkaa saamaan ja on hyvä laite olla olemassa. Ja toki mittarin toiminnan voi testata upottamalla anturi kiehuvaan veteen.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Ei nouse lämpömittarin viisari omassakaan, on varmaan mittari rikki, kun sormella koittamalla on ihan lämmin koneen kylki. Ei tosin ikinä ole ollut samalla lailla kuuma kuin fergussa, mihin ei lämpimänä kelpaa koskea yhtään.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mahtaakohan tumppi tarkoittaa infrapunamittaria?
Ilman kaupassa käyntiäkin selviää, mut toki tuo ip mittari on hyvä lämpöjen mittauksee.

Kädellä tuollaset pikamittaukset voi tehä, ja jos pelottaa polttavansa näpit, niin ohut hanska ensikokeiluissa auttaa, ja pakosarjaa ei kannata kokeilla, jos kone käynnissä :wink:

60 asteinen rauta alkaa lämmittää niin, ettei kauan kärsi paljasta sormea pidellä koneen kylessä, ja mittarin pitäs kyllä jo sillon viisaria alkaa kääntämää.

Ainakin sähkönen B-kaupan mittari näytti lämmöt 40-50 asteesta lähtien mitä on mittarin asteikossakin. Tosin anturi oli kannessa eri paikassa, kun alkuperänen mittarin paikka, mut termarin vieressä se periaattees kuumin paikka pitäs olla.
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja JURO »

Tuosta anturin tiivistämisestä, eikös se ole niin että ”mutteri” puristaa siihen anturinolakkeeseen ja se olake painaa sinne reijän pohjaan eli kierreteippi ei juurikaan auta, olettaen että kyseessä on kapillaari lämpömittari.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

anturin tiivistämisestä, eikös se ole niin että ”mutteri” puristaa siihen anturinolakkeeseen ja se olake painaa sinne reijän pohjaan
Niinhän se menee, eli mutteri ei tiivistä jengoistaan. Jos ei muuten rupea pitämää, niin jollain teipillä tai massalla voi kyllä lisätiiviyttä viritellä.
Avatar
mike
Viestit: 5325
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja mike »

Taisi joutua laittamaan kerran o-renkaan, anturin olakkeen ja mutterin väliin. Ei muuten pitänyt.
Ja eikös se anturi käy väärällekin puolelle koteloa, mut ei tiivisty sinne, kun ei ole " kartio" pohjaa porauksessa :roll:
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Jaa no täytyy ottaa joskus auki ja laitta O-rengas siihen kierteen juureen ja teippiä kierteisiin vielä lisäks jos se alkaisi pitämään, sieltä kierteen välistä se neste tulee kuitenkin, mittarihan alkaa 100 farenheitista..
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Tuli tämä lämpö homma mieleen tänään kun majorin siirtelin hallista ulos ja napsaisin kuvan lämpömittarista kun Majorin ajoin parkkiin pihalle. Ennen parkkiin laittoa koneella ajoin 400metriä kun kävin postilaatikolla ja käydä ronksutti 5minuuttia 1200 kierroksella ennenkuin sammutin ja majorissa moottorin talvipelleistä toinen paikoillaan ainoastaan
KuvaSuper major (4) by antti hietanen, on Flickr
Nopeimpia traktoreita lämpiämään mitä mulla on vielä ollut,ei tuo leylandkaan lämpene edes tuollaisella käytöllä käytännössä laisinkaan :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Tilasin nyt uuden ratin ja venttiilikopan tiivisteen, huomasin eilen, että ratissa on halkeama kiinnitys mutterin kupeessa ja heiluu uhkaavasti, venttiilikopasta se öjyä vähän valuttanu, ruuvit oli aivan löysällä, tilasin nyt uuden tiivisteen siihen, tilatessa pitää vaan muistaa, että moottorin osat super majoriin ja muut osat -57 perus majoriin :D
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Rupesin kattelee, että maali repsottaa öljypohjan kupeessa, siinä olikin jotain massaa, siinä ilmenikin halkeama, mistä tihkuu öljy ulos, täytyy kesällä purkaa öljypohja pois ja pestä kunnolla ja hitsata se, vetovarsien juuressa olevat rauta palat jotka kolmella pultilla kiinni, ne pultit oli silmin nähden löysällä, nekun tiukkasin niin alko öljyläikät vähenee koneen alla, vaihteiston ja perän saumastakin pultit tiukkasin, nekin meni vähän tiukemmalle, kun siintäkin vähän tiputtelee öljyä..
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Täytyy tässä kesällä katkasta vaihdelaatikon ja perän saumasta, kun öljyä vuotaa aika paljon siintä, niin mitä kaikki tiivisteitä/stefoja kannattaa samalla vaihtaa? Kytkinpolkimelle ainakin sen stefan vaihdan kun vuotaa vähän siintäkin ja mistä perän tyhjennys propun ympärillä olevan kauluksen alle saa tiivisteen? Tulee siintäkin ihan kivasti öljyä...
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Vaiheaskin yläakselin, ja tietysti ne poljinakselin tiivisteet molemminpuolin.
Laippojen väliset tiivisteet löytyy tuubista.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/602334/LO ... koni-80-ml
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Tumppi 865 kirjoitti: To Touko 23, 2019 2:18 pm Vaiheaskin yläakselin, ja tietysti ne poljinakselin tiivisteet molemminpuolin.
Laippojen väliset tiivisteet löytyy tuubista.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/602334/LO ... koni-80-ml
Niin meinaat tuubista siihen vaihteiston ja perän saumaankin??
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Tietysti näyttää kahta kokoa poljinakselille, tarkoitat ilmeisesti vaihteiston yläakselin takastefaa?
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Mitens ton sektoriakselin stefan saa selville kumpi on, muutakun purkamalla? Eilen se oli kyllä auki, mut ei tullu mitattua..
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Tälle kun ei ole kesän aikana vielä mitään tapahtunu, niin ajatuksena nyt jos vaihtaisi sinne vaihteiston/perän väliin sen stefan, niin minkälaine homma se on? Ja minkä kokoset stefat siellä on, jotain luin, että melko kalliita ovat, onkos tohon akselin tumpille jotain stefaa/tiivistettä kun sen nykäsee ulos niin vaihtuis samal, kun on kostean näköinen siintäkin.
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Major

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Laita hakuun "murikan stefa" niin ohjetta tulee sivu kaupalla.
Ei ne nyt niin kalliita ole, etenkin jos laittaa normi stefat kaks peräkkäin.

Voakselilla on myös stefa/t, ja kannattaa vaihtaa, jos vähänkää enempää tiuruaa. Vanhana noissa kyllä pientä kosteutta voi ilmetä, joka ei välttämättä mitää haittaa. Uuskaan stefa ei välttämättä pidä sen paremmin jos akselin tiivistepinta on huono, joka kyllä tarvittaessa korjaantuu sorvissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Ferkku, Google [Bot], Hsippe, jarski80, Mpaseppä, Pataässä, Semrush [Bot], zukka ja 68 vierailijaa