Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Toi Honda on kiusannu mua muutaman vuoden ajan. Satunnaisesti ei pyöritäkkään, paitsi noin sadannella avaimenpyöräytyksellä. Aattelin virtalukkoviaks ja rakentelin varaherätevirtajohdon, mutta ei se vaikutakaan asiaan. Varaherätevirtajohto kipinöi hiukan kun sen painaa akun napaa vasten, mutta muuta ei sitten tapahdukaan.
Eikös solenoidin vetokäämi maadotu käynnistinmoottorin läpi? Joten moottorin hiilivika vois estää solenoidia vetämästä? Jos irrotan käynnistimen virtakaapelin ja kytken solenoidista käynnistimeen menevän johdon maihin sekä annan herätevirtaa solenoidin pikkuliittimeen, niin solenoidin vetokäämin läpi kulkee virta ja mää saatan kuulla naksahduksen :?:
Jos naksahtaa, niin virtalukko ja solenoidi ehjiä, mutta käynnistysmoottorissa vikaa, ehkä hiilet kuluneet?
Onko hullu juttu?
roplaaja
Viestit: 1149
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

kuulostaa niin tutulta vikakuvaukselta. Omaan Hondan mönksään vaihdoin startin hiilet kun toinen oli loppuun kulunut ja taas toimii komiasti.
Tumppi 865
Viestit: 8202
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kaikkihan tietysti tietää, mikä on "toi honda"!?
Voihan sitä tietysti tollei testata.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Tumppi 865 kirjoitti:Kaikkihan tietysti tietää, mikä on "toi honda"!?
Voihan sitä tietysti tollei testata.
Anteeks!
"toi Honda" on Civic vuodelta -98, englannissa tehty 1,4 litranen.
Tumppi 865
Viestit: 8202
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Juu ei mitää, mut hondaa on niin moneen lähtöön, ja käynnistimiäkin vähän erilaisia.

Jos tuikkaat akusta paksulla kaapelilla virtaa sinne tartin sisälle menevään napaan, niin pitäs jotain tapahtua, jos ei, niin tartissa sillon vika.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Kiitos!
Havainto noin kokeiltuna on: Ei tapahdu mitään.

Sitäpaitti mää olin muistavinani, että olisin laittanu varaosa-autosta ton nyt kiukuttelevan startin, mutta asiaa tarkemmin katteltuani kallistuin semmosen käsityksen kannalle, että en oo vaihtanu, eli mullahan on sittenkin varaosa valmiiks odottamassa.
Sille irtokäynnistimelle tarjosin apukaapeleilla sähköö, nin sehän pyörähtää kyllä.
Saatan saada jotain kuntoon, kunhan päivä huomenna valkenee ja lämpenee. :)
ajokki
Viestit: 375
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:55 am
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja ajokki »

Hiilet nyt ensin vaihtaisin.
Kerran oli myös erikoinen tapaus jossa hiilet oli
ok mutta Lucas (tuo pimeyden valtias)
oli valmistanut startin rungon alumiinista ja hiilien pitimet
sinkitystä pellistä.
Kaikki oli päälepäin ok mutta rungon ja pitimien välissä oli hapettumaa
joka aiheutti vastusta virtalinjaan sen verran että solenoidi ei vatäny kunnolla.
Löytyi vasta jännitteitä mittaamalla.
Porasin niitit irti kiinnityksestä ja putsasin osat. uusi niittaus ja hyvin toimi.
Kyllä kesti hetken raapia päätä... :D
Mika 82
Viestit: 7900
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kyllä sen irtonaisen startinkin avaisin ja katsoisin, että kaikki ok, ennen asennusta. Vaikka pyöriikin nyt, niin harmittaa jos kuukauden päästä alkaa temppuilemaan.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Havainto 1, kun käynnistin oli irti: edellisvuoden mallinen käynnistin ei sovi
havainto kaks: kuparijohto solenoidin ja startin väliltä oli syöpynyt poikki.

Putsattu. Juotettu. Toimii.

Mutta vian satunnaisuutta minen vieläkään ymmärrä. Tai sitte siinä on kaks vikaa ja olis tosiaan pitäny kattoo hiilet samalla.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Samaa oiretta taas.
Selittäkääs mulle, onks sähkö nin kummallista, että kun on huono johto solenoidin ja itse moottorin välillä, niin solenoidi ei vedä, mutta jos solenoidi monenella yrityksellä lopulta kuitenkin vetää, niin se sama huono johto riittää viemään pyörityssähköä kuitenkin? Merkillistä, sanon minä.
m_kane
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Yleensähän niissä on veto- ja pitokäämi erikseen. Vetokäämi menee hiilien läpi ja jää pois käytöstä kun solenoidi vetää kiinni. Pitokäämi vain jää pitämään solenoidia pohjassa.
Moottorin pyöritysvirta ei mene solenoidin johtojen läpi vaan suoraan startin napaan tulevasta akkukaapelista solenoidin kärkien kautta moottorille ja maihin.
Toki jos tarkoitat solenoidilta moottorille menevää kytkentää, joka on yleensä kupariliuska tms. Niin sen huono kontakti tietysti vaikuttaa pyöritykseen.
Belarus 825 turbo shitbox
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja RS »

Naksaahtaako se solenoidi,kun avaimesta kääntää? Jos naksahtaa,niin siinätapauksessa monesti ollut vika solenoidin kärjissä.
Jonkun mallin saa purettua ja kärjet viilaamalla saa jonkunverran lisäaikaa jos ei ole jo totaalisen loppu.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

ylioyja kirjoitti:Samaa oiretta taas.
Selittäkääs mulle, onks sähkö nin kummallista, että kun on huono johto solenoidin ja itse moottorin välillä, niin solenoidi ei vedä, mutta jos solenoidi monenella yrityksellä lopulta kuitenkin vetää, niin se sama huono johto riittää viemään pyörityssähköä kuitenkin? Merkillistä, sanon minä.
Jep.

Yhden jcb traktorikaivurin starttia vaivasi vastaava englannintauti. Suoraan startilta komennettaessa starttasi kyllä mutta ans olla pätkä kaapelia välissä, eli virtalukolta tai pidemmällä hyppykaapelilla niin ei sitten mihinkään.

Hiilet hyvät ja kertaalleen vaihdettu, solenoidin kärjet vaihdettu yms.yms.
Viimeinen jonka hänelle tein, oli startin ja moottorin välin todella huolellinen hionta, niin sillä läksi pelaamaan. Vielä jäi esim.sen paukkuvirtajohdon uusinta tekemättä , se olisi ollut viimeinen lenkki.

Samaa vaivaa on ollut jenkki koneiden tarvikestarttien kanssa.

Kyvytmetalli startti ja valurauta lohko hapettavat välinsä ”puoli kohteeksi” eli johtaa virtaa muttei jännitettä... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ja peräkärryssä meitsillä on kaapeli jossa on se toinen puolikas eli jännite tulee mutta lamppu ei pala... :mrgreen:
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Tumppi 865
Viestit: 8202
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ja peräkärryssä meitsillä on kaapeli jossa on se toinen puolikas eli jännite tulee mutta lamppu ei pala... :mrgreen:
Yllättävän yleisiä tuollaset viat nykysin :roll: Viimeeks metri töpseliltä taaksepäin maajohto hapantunu, niin mittari näytti suoraa kannalta voltteja, mut ykskään valo ei pala :mrgreen:
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kokeilu käynnistimen "maavuodolla"?

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Siis pieni virta ei kulje, mutta iso virta kulkee????
On se merkillistä.
Tosin.
Olin Relluja(kin) myyvän firman autosähköasentajan kyydissä, kun tuli hyvin hämärässä etupäästä valoton Rellu vastaan. Asiantuntija selitti, että Rellun ajovaloille on rele, jonka käämi maadottuu solenoidin herätevirtaan. Herätevirran liitin hapettuu, käämi ei maadotu, valot ei pala. Silti Rellu käynnistyy. Ajatus tuossa on, että valot sammuvat käynnistyksen ajaksi.
Se on helpompi ymmärtää, että peräkärryn valoille tulee virta, joka saa mittarin näyttämään hyvää jännitettä, mutta silti johdossa ei kulje lampulle riittävää virtaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: belzu, karir, kkuula, Ratty, Silverhawk, teemu272 ja 35 vierailijaa