Rankakärryn rakentelua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Lerssinen
Viestit: 1144
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 9:45 am
Paikkakunta: Oulainen E
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Asiat sattuu kun ne sattuu.
foordi
Viestit: 421
Liittynyt: To Marras 28, 2013 10:27 am
Paikkakunta: etelä savo
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja foordi »

tuossa lerssisen linkissä,olis ihan hyvä aihio,akselia taaemmas ja kaksi tolppa paria lisää,niin kulkee kaksi metrikästä halko nippua.
http://kuvanjako.fi/p9mhv.jpg tuohon mahtuu reilu kaksi pinomottia kerralla,mikä on 35 fergulle riittävästi,renkaat 6/16 ja hevoskärrin akseli,rakennettu 70luvulla.
tuollasen kötöstelin romu rauoista http://kuvanjako.fi/l252y.jpg http://kuvanjako.fi/sqif5.jpg http://kuvanjako.fi/36g5b.jpg
http://kuvanjako.fi/9nxhh.jpg http://kuvanjako.fi/cxg43.jpg
kuormatilan pituus 2metriä,renkaat 9/16 MF 14 paalaimesta.
reki on myös hyvä aihio mutta aika työläs kun joutuu kaventamaan,että saa hyvän. rengas kooksi riittää 15/16 tuumaa leveydeksi 6-8tuumaa.käsin kuormauksessa on tärkeää matala kuormaus korkeus ja tolppien irroitettavuus.
MikaH.
Viestit: 1718
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

Se pitää muistaa noiden rankakärryjen ja muidenkin mihin käsin lastataan tavaraa ettei ne saa olla kovin korkeita. Joskus kun käsin noita kuormia nosteli niin monta kertaa ei viitsinyt ihan täyteen edes kuormata kun se on muutenkin hevosen hommaa ja vielä jos korkeammalle piti vääntää niin ei helpottanut yhtään.
Oli myös silloin 50 velsa ja siihen kun aloitti kuormanteon niin sai nostaa jo melkein yhtäkorkealle kun rankakärryssä siinä loppuvaiheessa. Sama kun tekee niitä puita niin kannattaa vähän miettiä milloin se selkäranka alkaa natisemaan..
TunturiPappa
Viestit: 5777
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Käsin kuormattavaan kärryyn kannattaa karikatkin tehdä kaksi osaiset. Ei tarvitse heitellä niin korkealle. Isot pöllit heittelee pohjalle ja pienemmät päälle.
Karikoiden jako niin että saa tehtyä myös puolikasta eli jos normaalisti tekee 3 metristä niin myös 1,5 metrinen pysyy kyytissä. Säästää selkää niiden suurimpien pöllien kanssa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Jos kärry on lehtijousitettu, jääkö akseli metsään kun tulee tiukempi paikka?
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
ILU
Viestit: 227
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:30 pm
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja ILU »

Ei
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Aloittelija kirjoitti:Jos kärry on lehtijousitettu, jääkö akseli metsään kun tulee tiukempi paikka?
Jottei vaan jäisi koko kärry.

















Kyljelleen
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
opelman
Viestit: 331
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 8:40 pm
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja opelman »

Eekös se kuormatila laske sitä alemmas kun enempi lastataan jos on lehtijouset. Eli saa sen korkeuden optimoitua eri lastaus vaiheissa. Laittaa tunkin painamaan kasaan jouset jos ei muuten laske. Tai isoja kiviä kyytiin. Tai hydrayli sylinterit. Tai ajaa sen kärryn ylösalaisin kasan päälle ja sitten nappaa sen kuorman kyytiin. Tai sitten sahaa puut 2metriä korkeeseen kantoon. Tai konkeloon ja ajaa kärryn siihen alle. Tai vierittää ne puut käännettäviä karikkoja vasten kyytiin.
Aja millä ajat. Ja valametillä loput.
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja lukke »

Metässä akseli varsinkin teli on tosi tiukilla jos siinä päällä kymppitonni kuormaa ruetaan kääntöön vaikka kantoo vasten paljoko on momentit? mitähän jouset sanoo? usein kärry rakennetaa aatteela ei isoja kuormia, mistä nuo vinksahtaneet rakennelmat sitten syntyy?
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Päätin mennä sieltä missä aita oli matalampi. :oops:
Haettiin äsken kärryaihio, eli aisa ja akseli, yhdessä, niin tärkein liitos on valmiina. Siihen nyt rupean rakentamaan ympärille rankakärryä.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

opelman kirjoitti:Eekös se kuormatila laske sitä alemmas kun enempi lastataan jos on lehtijouset. Eli saa sen korkeuden optimoitua eri lastaus vaiheissa. Laittaa tunkin painamaan kasaan jouset jos ei muuten laske. Tai isoja kiviä kyytiin. Tai hydrayli sylinterit. Tai ajaa sen kärryn ylösalaisin kasan päälle ja sitten nappaa sen kuorman kyytiin. Tai sitten sahaa puut 2metriä korkeeseen kantoon. Tai konkeloon ja ajaa kärryn siihen alle. Tai vierittää ne puut käännettäviä karikkoja vasten kyytiin.
Hitoksee hyviä ideoita :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
ZEMTTI
Viestit: 169
Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 1:38 pm
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja ZEMTTI »

Foordin tapainen viritys on tarkoitus värkätä. Yksi akselinen ja mahdollisimman matala kuormauskorkeus. Käsin lastauksessa tahtoo väsy tulla, varsinkin, kun korkeutta alkaa olla metrin toisella puolella. Kokemusta käsin lastauksesta normi traktorin kärryllä, kun lavan korkeus noin 80 cm ja 4 m koivurankat. Keinutelikärryn pyörien laakerit ja teli akselin liukulaakerit tahtovat suhteellisen kovassa sivuttaisrasituksessa kuorma päällä käännellessä. Konellisessa lastauksessa uskoisin, että kuormista tulee helposti aika painavia, kun elovehnähydrauliikka puuttuu tai ei ole rajoittamassa.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Rankakärry alkaisi joltakin näyttämään. Qlkeutui mökille auton peräkärryssä (kotona tein rankakärryn), täytyy keväällä vielä viimeistellä, ennenkuin pääsee hakemaan rankoja. :)
Sopivan kokoinen kuorma-auton rengas hakusessa, ostomyynnissä ilmoitus!
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Tänään ekaa kertaa metsässä kärryn ja ferkun kanssa, tai itse asiaassa koskaan. Sähkölaitos oli sähkölinjan ympäriltä hakannut aika paljon tukkeja, niin menin sieltä ympäristöstä keräämään risuja ja kapeempia riukuja.

Oli aika tunnustelua kyllä, kärry oli traktoria leveempi niin aika usein jäi jumiin. Ja ajourien suunnittelu pääsi unohtumaan. :oops:
Välil hirvitti, ko kallistusi aika paljon että kaatuuko, mutta ei onneksi, vielä. Jyrkissä käännöksissä puski aika paljon, kun moto oli pudotellut irtorisuja ym, ja muutaman kerran jäätiin oikein kunnolla mottiin. Upottavaakin liejua oli paikoin mutta jumiin ei siihen jääty.
Päästiin kuitenkin pois, ensi kerralla mennään oppineempana.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
ZEMTTI
Viestit: 169
Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 1:38 pm
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja ZEMTTI »

Traktorin vetokoukku on sikäli hankala, kun tuo painopiste jää akselin takapuolelle. Painopiste saisi olla taka-akselin etupuolella. Kevyellä traktorilla korostuu entisestään. Minkä painoiseksi arvelist ensimmäisen kuorman olleen?
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Kärry noin 200 kg + lastia noin 400, puolisen tonnia.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
ZEMTTI
Viestit: 169
Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 1:38 pm
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja ZEMTTI »

Märkänä liki puoli koivukiintoa, ajan kanssa kotitarve pilkeet tulee loistavasti. Tärkeintä koneet kunnossa ja itsellä hyvä mieli.
bbf
Viestit: 614
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 5:03 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Rankakärryn rakentelua

Viesti Kirjoittaja bbf »

lukke kirjoitti:Jos meinaat tosissaan kärryä osta vaikka vanhat Traktorin navat tai mieluummin kevyen kuormurin semmoset, vanhempien soravehkeidn navat vaikka taka akselista tulee simppeli kun riisuu akselit sun muut hilut voi istuttaa haluamaasa putkeen ja kestää sitten, akseli sitten kantaa runko vain mukana kulkee! renkaat sovittaa kottikärrystä dumpperiin siltä väliltä.
Juuri näin! Ostin Mähösen purkaamolta Majorin etunavat,johon kuului olkatappi.Olkatapin päälle
on olemassa sopiva ainesputki jolloin tapin kestävyys paranee.Sitten vain esim. 120 x 60 RHS putki
poikkiorreksi hitsillä kiinni ainesputkeen joka on hitsattu ala- ja yläpäästä olkatappiin.Maavaraa syntyy
tarvittaessa hyvin, kun laittaa RHS:n riittävän ylös.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, heiksa ja 33 vierailijaa