O: Pienoiskivääri. Mielellään edullinen.

Tänne kaikki osto- ja myynti-ilmoitukset. Vain yksityishenkilöiden ilmoitukset sallittuja! Ilmoituksien asiaton kommentointi saattaa johtaa tunnusten sulkemiseen.
Arvosta kanssamasinistin ilmoittelua!

Valvojat: Jammu, valmet_500

rattori
Viesti:

Re: O: Pienoiskivääri. Mielellään edullinen.

Viesti Kirjoittaja rattori » 10.10.2019, 21:36

Rinnakkaislupa raukeaa aseen omistajan kuollessa, mutta jos sinulla on silloin lupa-asiat kunnossa voit hakea luvat niihin pyssyihin jos olet niitä perimässä. Paperihomma asemalla. Esteenä vain suku. Yleensä vanhat aseet jää perillisille jos luvat kunnossa.
too many tractors

EKo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EKo » 10.10.2019, 21:43

Rinnakkaislupa on tietysti varteenotettava vaihtoehto, mutta ei sitä sen helpommin saa kuin varsinaista lupaakaan. Luvan myöntäminen perustuu tarveharkintaan, siis onko hankittavalle aseelle aselain tarkoittama hyväksyttävä käyttötarkoitus.
Ja toisaalta ymmärtääkseni rinnakkaislupa ei suoraan 'muutu' varsinaiseksi luvaksi, vaan sama tarveharkinta siinäkin on taas edessä.
Noin ainakin virallinen tulkinta. Edelleenkin tapauskohtaisesti saattaa poliisilta joustoa löytyä (tai sitten ei).
''En ole gynekologi, mutta voinhan vilkaista''

MOP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP » 11.10.2019, 09:40

Rinnakkaislupa on määräaikainen. Naapurin poika haki rinnakkaisluvat minun haulikkoon ja hirvikivääriin ja sai ne kolmeksi vuodeksi.
Mutta tilanne oli ohi silloin jo muutenkin ja hän hankki omat aseet. Minulla on aseita ennestään 3 kpl ja myös voimassa oleva metsästyskortti. Haastattelua en tarvinnut, koska aikaisempien lupien myöstämisestä oli alle 10 vuotta. Ne aseet ei tosin ole enään minulla. Voimassa oleva metsästyskortti on oltava, jos haluaa luvat metsästysaseeseen. Mihinkään seuraan en kuulu. Minun mielestäni rinnakkaislupa ei anna omistusoikeutta automaattisesti aseeseen.. Vain oikeuden pitää sitä hallussa. Aseiden omistussuhteet olisi edullista selvittää jo ennen perikunnan syntymistä. Yhden perikunnan aseet olen hankkinut nimiini ja luovuttanut sitten takaisin, kun perikunnan jäsen sai ehdot täyttymään omalla kohdallaan ja itselleen luvat. Olipahan vähän paperisotaa ja tuli muutama kilometri auton mittariinkin. Niin, ja moottoripyörän, jolla ekan kerran kävin Keuruun poliisiasemalla. Setäni omisti aikoinaan haulikon ja isälläni oli siihen rinnakkaislupa. Setäni luovutti aseen minulle ja isältäni ei kysytty mitään, mutta samalla hänen rinnakkaislupansa raukesi. Yli 100 vuotias Husqvarna on edelleen minulla ja toimii. Tämä tapahtui vuonna 1969. Sitä ennen -68 minulla oli jo hirvikiväärin kantolupa.
Tosiasiassa venäläinen Mosin-Nagant. Vuodelta 1939, mutta hyvin ruuti palaa silläkin.

rattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori » 11.10.2019, 10:56

Rinnakkaislupa annetaan 10 vuodeksi, kuitenkin enintään hallussapitoluvan tai aseluvan voimassaoloajaksi, jollei sitä ole erityisestä syystä annettava lyhyemmäksi ajaksi. Pistooliin, pienoispistooliin, revolveriin sekä pienoisrevolveriin lupa annetaan kuitenkin enintään viideksi vuodeksi.

Tarkoitan tuolla " perimisellä" sitä että jos asiat ja luvat kunnossa niin yleensä ne aseet saa rinnakkaisluvan omistaja jos haluaa ja hakee paperit niihin. Eli on hiukan etumatkalla. Ei poliisilla ole mielenkiintoa viedä niitä vanhoja eikä myydä eikä sulattaa.
too many tractors

MOP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP » 21.10.2019, 13:55

No niin. Nyt on Suhl-haulikko ja TOZ-pienoiskivääri tarkastettu Jyväskylän Poliilaitoksella ja kantoluvat on tulossa. Helppo projekti ja poliisin palvelu erinomaista, mutta hyvin ammattitaitoista. Ja huomenna anomaan Keuruulta taas ainakin 2 uutta lupaa. Jopa 5, jos sattuu, mutta näkkyypähän. Tähän mennessä mennyt rahaa yhteensä 232 €:a.

Vastaa Viestiin