Omenapuu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Omenapuu

Viesti Kirjoittaja avensi »

Omenapuitten juuret syöty , kolmelta 3 vuotta maassa olleilta nostettiin ylös ja kas kumma juuret oli syöty, rungot ehjiä?
Ihmeteltiin kun olivat kaatuneet maahan ?
Laitettiin vesiämpäreihin (jotta tekis juuria ) ja vetta paljon ,en tie tuleeko enää mitään ?
Viimeksi muokannut avensi, To Huhti 18, 2019 10:38 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ruttu
Viestit: 1557
Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 11:08 am
Viesti:

Re: Omenapuu

Viesti Kirjoittaja ruttu »

Myyrä.
Ei tuu.
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Omenapuu

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Otan osaa.... just ko olis alkaneet omenoita tuottaan. :cry: Mulla kävi vuosia sitten samoin. Onkos pihallas näkyny myyrien tekemiä multakekoja? Myyrävaivaan voi auttaa ko polkee talvella lumet tikkaan puitten juurilta ja rungon ympärille myyräsuoja. Polkeminen tekee sen että maa jäätyy syvemmältä eikä myyrä routaisessa maassa pääse kaikkiin juuriin käsiks. Hommaa kissa tai pari niin myyrät katoavat. Koirakin voi innostua myyräjahtiin. Muuten niiden hävittäminen on vaikeaa.
takana loistava tulevaisuus
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Omenapuu

Viesti Kirjoittaja olliki »

Minulla pääsi ristihuuli-pirut järsimään yhden hyvän omenapuun pilalle viime talvena. :evil: Syksyllä verkotin mielestäni kaikki puut ja kävin vielä kertaalleen läpi, etten ollut unohtanut yhtään, mutta niin vaan oli yksi parhaassa tuotantokunnossa ollut Lobo jäänyt ilman. Nyt ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin katkaista tyveltä ja katsoa kummalta puolen jalostusta alkaa vesoja nousta. Jos yläpuolelta, niin jätän kolme kasvamaan uudeksi puuksi ja toisessa tapauksessa ymppään muutamaan versoon jalo-oksat ja harvennan niistä kolme parasta jäljelle. Näin olen aiemminkin onnistuneesti tehnyt.

Myyrien kanssa on torjunta hankalampaa. Peltomyyrän kanssa tulee juttuun, kun laittaa kauluksen puun juurelle, ne kun kulkevat maan ja lumen rajassa ja järsivät rungon paljaaksi. Minä olen kiertänyt pellistä väljät suojat, jotka on painettu pari senttiä maan sisään. Vesimyyrä sen sijaan kulkee maan alla ja syö juuret. Noiden torjuntaan ei ole juuri muuta (toimivaa) konstia, kun maahan upotettu myyräverkko. Esim tuollainen:
Kuva
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
ruttu
Viestit: 1557
Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 11:08 am
Viesti:

Re: Omenapuu

Viesti Kirjoittaja ruttu »

kokastelija kirjoitti:Otan osaa.... just ko olis alkaneet omenoita tuottaan. :cry: Mulla kävi vuosia sitten samoin. Onkos pihallas näkyny myyrien tekemiä multakekoja? Myyrävaivaan voi auttaa ko polkee talvella lumet tikkaan puitten juurilta ja rungon ympärille myyräsuoja. Polkeminen tekee sen että maa jäätyy syvemmältä eikä myyrä routaisessa maassa pääse kaikkiin juuriin käsiks. Hommaa kissa tai pari niin myyrät katoavat. Koirakin voi innostua myyräjahtiin. Muuten niiden hävittäminen on vaikeaa.
Täältä sais itäsiperianlaikan, kaivaa muka-myyrät karkeesta sepelistäkin. :roll:

Mut juu, melko tuurissaan tuo omenapuunkasvatus joka tapauksessa, jos saa rungon suojaan rusakoilta, niin myyrändeerus vaanii alla. Tökkii niitä vaan mahdollisimman paljon joka paikkaan, aina niistä joku pelastuu aikuiseksi asti. :D
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Omenapuu

Viesti Kirjoittaja -SS- »

olliki kirjoitti: Myyrien kanssa on torjunta hankalampaa.
Sata vuotta sitten opetettiin edellistä sukupolvea omenanviljelijöitä tallaamaan lumi tiiviiksi omenapuiden ympäriltä, mielestäni tämä on toimiva keino. Rusakot saa pysymään poissa ihan kanaverkkoaidalla.

-SS-
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Re: Omenapuu

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Meillä on julmetusti myyriä ja niiden lisäksi vesirottia. Oon istuttanut kaikki hedelmäpuut katiskaverkosta tehtyyn isoon "pussiin". Reunat vielä taivutettu rungon ympärille. Kun juuret alkaa kasvamaan verkon reijistä ulos, niin puu on niin vahva ettei tuholaiset saa sitä tapettua. On toiminut. Kaksi ensimmäistä istutusta ilman verkkoa syötiin kepeiksi ekana talvena. Rusakoiden ja kanien kanssa auttaa aita ja malamuutti
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
DF
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 2:20 pm
Viesti:

Re: Omenapuu

Viesti Kirjoittaja DF »

Istutusvaiheessa olen laittanut lasin sirpaleita kuopan viistoreunalle ja hieman pohjallekin. Niitä eivät ole myyrät ainakaan vielä syöneet, vaikka muita muita pieniä taimia myyrät on kiskoneet maan alle kokonaisinakin. Lasi on tietysti ongelma, jos nousee pintaan. Tuo verkko on siinä mielessä hyvä vaihtoehto, kun häviää ajan myötä maahan.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Omenapuu

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Rusakko näköjään kalvaa puolen toista metrin korkeuteen asti omenapuun. Tervatut kohdat ei niin maita. Lumiakin tallottunna juu.

Elukoita vastaan taistella ei kannata, hiukka suojailee taimia aluksi, istuttaa kaikkea paljon niin riittää elukoillekin
Suomi kuuluu länsimaihin
rotez
Viestit: 420
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 8:22 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Omenapuu

Viesti Kirjoittaja rotez »

Myyrä syö maan alta ehkä tuolla polkemis jäädytyksellä voisi estää , tiheällä verkolla rungon alaosa , ja harvemmalla verkolla
jänikset pois , sitten tulee peura ja syö kaikki mitä on verkkojen yläpuolella.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], MasaP, Ukso2 ja 63 vierailijaa