Niinpä. Toinen hyvä esimerkki on vanhat kuorma-autot. Niihin hyväksytään kyselemättä kyläseppien sepittämät puulavat. Mutta kyläsepän sepittämä puulava ei käykään -70 luvun pikkariin. Miksi ei? Yhtä lailla kumpikin edustaa oman aikansa ajoneuvokulttuuria. -90 luvulla ja vielä pitkälle 2000-luvulle näkyi puulavaisia datsuneita ja hiluxeja, kun ohuesta pellistä prässätty lava liukeni maantiesuolaan. Toinen toistaan komeampia ratkaisuja. Ja kaiken huipuksi ne on uniikkeja yksilöitä. Kahta samanlaista lavaa ei ole tullut vastaan. Käytettiin vesivaneria ja ponttilautaa. Joku bling-blingistä tykkäävä ei tehnytkään puusta, vaan turkkilevystä ja rosterista!361 kirjoitti:Kannattaa lukea se teksti tarkemmin. Elikkä siihen museoajoneuvostatuksen rinnalle jokin muu juttu mihin tuokin Carina paremmin sopisi. Ja nämä paali jutut eivät ole mitään todellisten harrastajien rehellisiä näkemyksiä. Kyseinen auto oli omistajansa aikoinaan tekemä ja oli sen nyt varttuneempana liikenteeseen elvyttämä. SAMALLA TAVALLA KUULUU SUOMEN ANONEUVOHISTORIAAN KUIN HÄKÄPÖNTTÖAUTOTKIN. Ja mitä tulee ajanmukaisiin lisävarusteisiin, huomiovaloihin, ojavaloihin ja muihin ne kuuluvat olennaisena osana saman aikakauden autoihin.poweri kirjoitti:Samaa mieltä, museointi muutenkin ollut paikoin liian lepsua niin paskoja liikkuu museo statuksella. Tuollaisella kasariteini carinalla ei ole kuin elokuva arvo johki leffaan jota huuto nauretaan popparit sylissä.Superdextaaja kirjoitti:Ihan oikein. Sulattoon vain ja Wunderbaumit mukaan.Taannoin kysyttiin tarkastajan mielipidettä 70- luvun Carinalle joka oli 80-luvun alussa "tuunattu" aikakaudelle tyypillisesti korotetuin perin, kromimagnelsein, punaisella plyyshisisustalla, takalasinritilällä ym kymmenillä yksityiskohdilla mistä moni ei näkemättä muista mitään. Auto oli siis ollut tallessa 80-luvulta ja siten autenttinen säilymä. Paljon harvinaisempi kuin vastaava auto alkuperäisenä. Tarkastajan mielipide oli jyrkkä: Ei museoautoksi. Tuollakin yksilöllä on suuri riski joutua sulattoon.
Lähinnä huimaa että joku säilyttäny tollasen pilatun auton. Ja vielä museoon...ei wittu sentään on siinä ollu tarkastajalla ilme. Kas kun ei jokin sata kertaa kipattu ralli escortti kohta museoon.
Näillä jutuilla suomalaiset automiähet pilaa tänkin ja saadaan jokin seurantalaite perseeseen.
Yli 40v autot katsastusvapaiksi
-
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
- Viesti:
Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
Niinpä, mutta maalauksen kannalla oli tarkastaja.8400 kirjoitti:Eikai se nykyään sellaista ole että oikeasti hyvin säilynyt auto hylätään vaikka kojelaudassa olevien parin halkeaman takia? Jos moottoritilan alunperin sinkityt osat on maalattu mustaksi, niin se on hyvä hylkäysperuste.
Ja halkeamista sen verran että yhtä mazdaa tarkastattaessa kaatui homma kojetaulun halkeamaan joka oli noin 10cm ihan keskellä kojetaulua että näkyvissä se kyllä oli ei siinä mitään. Sellaista ehjää oikeanväristä olin metsästänyt jo kauan mutta kaikki oli halki enemmän tai vähemmän. Auto oli muuten entisöimätön, hiukan piti maalata.
Nyt alkaa varmasti huutonauru että kaikki mazdat joutaakin paalata, varsinkin kun siinä oli takaspoileri ja lisävalomaski (Hellan valmistamia kyseiseen autoon) Sekä ARP- puhelin.
Tuli myöhemmin hyväksyttyä ammattitaitoisemman tarkastajan toimesta....
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
Hauska tuo esite sillä tavalla, että nykyään noita mersuja näkee tummemman puoleisilla miehillä enemmänkin.PuuhaPate kirjoitti:Jos sittenkkin ostaisi Mersun! Miesten-auto, eikä mikään tytön-hupakoiden kauppakassi!
Mutta minä luulin että tämä oli Masinistit-keskustelupalsta, kun tuossa ylhäälläkin lukee niin. Mutta täällä ollaan tunkemassa paaliin kaikki vanhat autot, koneet ym, autokanta on pakko jotenkin äkkiä uudistaa! jne.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
Sä et ollu edes syntynyt silloin kun mustalaiset ajeli 123 korisilla mersuilla. Oikeastaan aika harvinainen näky nykyään mersu mustalaisella, kai se on tämä lama niin ei ole varaa kuin siihen takkiinAloittelija kirjoitti:Hauska tuo esite sillä tavalla, että nykyään noita mersuja näkee tummemman puoleisilla miehillä enemmänkin.PuuhaPate kirjoitti:Jos sittenkkin ostaisi Mersun! Miesten-auto, eikä mikään tytön-hupakoiden kauppakassi!
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
En tiedä minkä laskuopin mukaan tuollaiseen päädyit, mutta uskon sinun olleen kansakoulussa aika huono laskennossa.8400 kirjoitti:
Sä et ollu edes syntynyt silloin kun mustalaiset ajeli 123 korisilla mersuilla. Oikeastaan aika harvinainen näky nykyään mersu mustalaisella, kai se on tämä lama niin ei ole varaa kuin siihen takkiin
-
- Viestit: 28146
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
Alkaa lipsumaan näköjään tämäkin aihe.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
No koko foorumi, monelakaan jutulla mitään tekemistä masinistuuden kanssa ja tiettyjä nimi merkkejä joilla on see oma näkymys ja mieltymys alue, kaikki sen ulkopuolelta on turhaa.
Mutta asiaan, kyllä minusta nuo rakennelut yksilöt siinä ihan yhtä lailla talvtioivia ja säästämisen arvoisia kuin se entisöity, monesti aikaa ja osaamista on käytetty näihin pajon enemmän.
Jos museo väki haluaa sen lampunkehys kiillotus statuksensa pitää kera peltivanteiden niin mikäpä siinä, mutta kyllähän see olis lysti että tarpeeksi vanhoille rakeneillukkin yksilöille saataisiin joku käyttäjä ystävällisempi muoto omistaa ja ajella.
Ja ei pahalla, esimerkki eletystä elämästä, eksyin veteeaami kuormureitten sekaan harraste ajoneuvo tapahtumassa, utelin olisiko kellään ollut tietoa scanian kytkin ongelmaan.. sain kyllä vastauksia "kyä pitäs maalata originaaliksi värikoodi on see ja see" "kyllä pitäs entisöidä" jne... hämmästelin että kytkin vikanen tars maalata, taijan tehä rattorin peräkärrin.
Britti ralli ollut niitä yksiä harvoja tapahtumia missä viitti enää edes käydä
Mutta asiaan, kyllä minusta nuo rakennelut yksilöt siinä ihan yhtä lailla talvtioivia ja säästämisen arvoisia kuin se entisöity, monesti aikaa ja osaamista on käytetty näihin pajon enemmän.
Jos museo väki haluaa sen lampunkehys kiillotus statuksensa pitää kera peltivanteiden niin mikäpä siinä, mutta kyllähän see olis lysti että tarpeeksi vanhoille rakeneillukkin yksilöille saataisiin joku käyttäjä ystävällisempi muoto omistaa ja ajella.
Ja ei pahalla, esimerkki eletystä elämästä, eksyin veteeaami kuormureitten sekaan harraste ajoneuvo tapahtumassa, utelin olisiko kellään ollut tietoa scanian kytkin ongelmaan.. sain kyllä vastauksia "kyä pitäs maalata originaaliksi värikoodi on see ja see" "kyllä pitäs entisöidä" jne... hämmästelin että kytkin vikanen tars maalata, taijan tehä rattorin peräkärrin.
Britti ralli ollut niitä yksiä harvoja tapahtumia missä viitti enää edes käydä
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 28146
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
Rakenteleehan osaavat näitä traktoreita ja kaikki alkuperäisyyttä tavoitellen, toiset taas tekevät siistejä maalaamalla ja omalle käytölle sopivia parannuksia. Minusta aivan yhtä hyväksyttäviä tekemisiä, vaikka usein näihin jälkimmäisien "kimppuun" käydään ja torutaan kun on traktori pilattu! Annetaan vaan kaikkien toimia niin kuin itse haluavat,
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
Sillä se SUOMALAINEN ajoneuvohistoria saadaan tehokkaasti häviämään mikäli museorekisterihyväksynnän kriteerejä ei laajenneta tai sitten sitä toista luokkaa perusteta.
Esimerkiksi rantakirput joita ei käsittämättömästi mr-rekisteriin saa, ovat erinomainen näyte suomalaisesta autonrakentelukulttuurista omana aikanaan.
Ehkäpä pelätään että joku kaivaa kirppunsa tallista ja tekee siitä käyttöauton ilman ajoneuvoveroa ja vielä halvoin vakuutuksin.
Ne vähät oman aikansa erikoisuudet mitä on jäljellä pitäisi saada ajoneuvo tapahtumia rikastuttamaan tusinatunturien loppumattomien rivien jatkoksi.
Esimerkiksi rantakirput joita ei käsittämättömästi mr-rekisteriin saa, ovat erinomainen näyte suomalaisesta autonrakentelukulttuurista omana aikanaan.
Ehkäpä pelätään että joku kaivaa kirppunsa tallista ja tekee siitä käyttöauton ilman ajoneuvoveroa ja vielä halvoin vakuutuksin.
Ne vähät oman aikansa erikoisuudet mitä on jäljellä pitäisi saada ajoneuvo tapahtumia rikastuttamaan tusinatunturien loppumattomien rivien jatkoksi.
-
- Viestit: 28146
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
361 kirjoitti:Sillä se SUOMALAINEN ajoneuvohistoria saadaan tehokkaasti häviämään mikäli museorekisterihyväksynnän kriteerejä ei laajenneta tai sitten sitä toista luokkaa perusteta.
Esimerkiksi rantakirput joita ei käsittämättömästi mr-rekisteriin saa, ovat erinomainen näyte suomalaisesta autonrakentelukulttuurista omana aikanaan.
Ehkäpä pelätään että joku kaivaa kirppunsa tallista ja tekee siitä käyttöauton ilman ajoneuvoveroa ja vielä halvoin vakuutuksin.
Ne vähät oman aikansa erikoisuudet mitä on jäljellä pitäisi saada ajoneuvo tapahtumia rikastuttamaan tusinatunturien loppumattomien rivien jatkoksi.
Kyllä moni uudempikin auto on pelkkä harrasteväline, mm avoautot ovat sellaisia joilla harvemmin ajellaan läpi vuoden. Mutta kai se jonkinlaista kateutta on ja siksi tällaista harrestelaite luokittelua ei ole helppoa saada suomalaiseen "kulttuuriin" !
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 83 vierailijaa