Renkaiden täyttö typellä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

verney
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Loka 03, 2017 2:49 pm
Paikkakunta: Orimattila
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja verney »

insinööri kirjoitti:Mihin perustuu väite, että typpi pysyy renkaissa paremmin kuin ilma?
Ainakin typpimolekyylit ovat PIENEMPIÄ kuin happimolekyylit.
Kyllä ne isompia ovat, vaikka eivät kovin paljon. Siitä huolimatta kuulostaa hiukan hifistelyltä.

http://www.pedrosgarage.com/Site_5/Nitrogen_or_Air.html
Kurakko
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 9:54 am
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja Kurakko »

Kieltämättä tämä vähän turhan hifistelyltä haiskahtaa, mutta eihän tuo nyt rahallisesti kovin iso sijoitus ole. Aina sitä pitää jotain uutta keksiä, mutta aika näyttää onko typellä henkilöautojen kohdalla isompaa merkitystä ainakaan Suomen olosuhteissa. Intiassa kyllä laittaisinkin typpeä varmuuden vuoksi.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Turhaa homostelua. olid sitä typpee E-Afrikkalaisessa kumitsuutarissakin tarjolla
Suomi kuuluu länsimaihin
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jäähän siitä sitten happea ilmastoon. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
insinööri
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja insinööri »

verney kirjoitti:
insinööri kirjoitti:Mihin perustuu väite, että typpi pysyy renkaissa paremmin kuin ilma?
Ainakin typpimolekyylit ovat PIENEMPIÄ kuin happimolekyylit.
Kyllä ne isompia ovat, vaikka eivät kovin paljon. Siitä huolimatta kuulostaa hiukan hifistelyltä.

http://www.pedrosgarage.com/Site_5/Nitrogen_or_Air.html
En oikein vieläkään usko kokoeroa nuin päin.
Hapen molekyylipaino on n. 32, typen 28.
Jos asian kertoisi kemisti eikä typpikauppias, niin voisin googlata vahvistusta
päätelmäni virheellisyydelle.

Erokin on "valtava", vuodessa katosi ilmaa ilmaa peräti 3,5 psi:tä,
mutta typpeä vain vaivaiset typpeä 2,2 psi:tä alkuperäisestä 30 psi:stä.
Tässäkään ei kerrota käytettiinko vertailussa kuivaa vai vetistä ilmaa.

Mulla oli koulussa laskento 10 ja uskonto 5.
Oliskohan elämä helpompaa, jos olisi ollut päin vastoin???
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja sata10 »

joskus muutama vuos sitten laitettiin 4-akseliseen perävaunuun typellä täytetyt renkaat,ei ne sen kummempia ollu,kun normaalikkaan.siihen jäi ne kokeilut.
verney
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Loka 03, 2017 2:49 pm
Paikkakunta: Orimattila
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja verney »

insinööri kirjoitti:Hapen molekyylipaino on n. 32, typen 28.
Paino on eri asia kuin koko.

Minut potkittiin ulos ensimmäiseltä uskonnon tunnilta, mutta luonnontieteet meni paremmin.
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja oju »

insinööri kirjoitti:Mulla oli koulussa laskento 10 ja uskonto 5.
Oliskohan elämä helpompaa, jos olisi ollut päin vastoin???
Olisi, fiksut ihmiset eivät ikinä ole onnellisia.

Tässä on äkkiseltään pätevän oloista tekstiä hapen ja typen penetraatiosta renkaan seinämän läpi:
https://www.getnitrogen.org/pdf/graham.pdf
Loppukaneettina on että happi tunkeutuu helpommin kumin läpi. Hapen ytimen suurempi protonimäärä ilmeisesti vetää elektonit tiukemmin ytimen lähelle, johtaen typpeä pienempään molekyylikokoon. Tiedä sitten, mutta täsmää tämän taulukon kanssa jossa tuo atomeiden halkaisija on merkattuna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_ra ... mic_radius
m_kane
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Kaverilla on rengaspaja, niin on tullut typellä ajeltua jo vuosia kun sillä aina täyttävät. Mitään hyötyä tai haittaa en ole havainnut, ja paineet olen aina kattonut kohdilleen tavan ilmalla renkaanvaihdon yhteydessä.
En maksaisi ylimääräistä typpitäytöstä.
Belarus 825 turbo shitbox
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Eikös nyt ole muodissa nuo ego ja bio jutut, niin olisiko jostain sellaiseksi ilman korvikkeeksi ja rahastukseen?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Melkoista bio kaasua ainakin tulee kun päästää "kaasut" pihalla 30 vuotiaasta renkaasta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja NH »

Paljonko luontoa saastuttaa ja energiaa kuluu, kun typpi eristetään ilmasta, pakataan korkeapaineisena kaasupulloihin ja kuljetetaan käyttökohteisiin, joista taas kuljetetaan tyhjät paineastiat takaisin täyttöpaikalle?

Tärkeintä on toki ajaa kaksimoottorisella luontoystävällisellä hybridiautolla melkoisia "ympäristömaksuja" maksellen, niin voi täyttää renkaat "biotypellä". :D

Samalla reissulla voi käydä vaihtamassa vuoden vanhan älypuhelimen uusimpaan malliin ja toki hankkia tulevan talven muotiväreissä olevat vetimet. Kahvilassa on sitten tuttuja nähdessään taas hyvä kauhistella kilpaa, kuinka kamalaa ilmaston muutos on, jotain on tehtävä ja pian. :shock:
Avatar
toyopet
Viestit: 3260
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Jos laitettaisiinkin hiilidioksidia, tehtäisiin vielä vähän korkeapaineisempia renkaita, niin koko maapallon autojen renkaisiin saataisiin sidottua kuitenkin vuosiksi iso määrä hiilaria. :roll:
It has three speed: here, there and gone...
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja NH »

Ja koska autonrenkaat sisältäisivät hyvin paljon hiilidioksidia, niin Suomessa voitaisiin säätää autonrenkaille hirmuinen haittavero moisesta hyvin vaarallisesta sisällyksestä. Mikä ekoteko se olisikaan! :wink:
insinööri
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Renkaiden täyttö typellä

Viesti Kirjoittaja insinööri »

oju kirjoitti: Tässä on äkkiseltään pätevän oloista tekstiä hapen ja typen penetraatiosta renkaan seinämän läpi:
https://www.getnitrogen.org/pdf/graham.pdf
Loppukaneettina on että happi tunkeutuu helpommin kumin läpi. Hapen ytimen suurempi protonimäärä ilmeisesti vetää elektonit tiukemmin ytimen lähelle, johtaen typpeä pienempään molekyylikokoon. Tiedä sitten, mutta täsmää tämän taulukon kanssa jossa tuo atomeiden halkaisija on merkattuna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_ra ... mic_radius
Nää kuulostaa jo aika uskottavilta.
Ajattelin liian suoraviivaisesti, että koko ja paino menisivät samassa
suhteessa, kun kerran tiheydetkin menevät atomipainojen suhteessa.
Voi tässäkin iässä vielä näköjään oppia uutta...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 8400, Arpe, LauriR ja 57 vierailijaa