Ilmastomuutosäänestys

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Miten suhtaudut ilmastomuutokseen? Valitse sopivat vaihtoehdot

Ilmastomuutos on tieteellistä faktaa, ihmisen vaikutus on selviö
89
11%
Ilmasto lämpenee, mutta ei ihminen siihen vaikuta merkittävästi
92
11%
Ilmastomuutosta ei ole
13
2%
Ilmastomuutoksen negatiivisia vaikutuksia liioitellaan
66
8%
Ilmastomuutoksen vaikutuksista kerrotaan yleensä oikein
44
5%
On tehtävä nopeasti muutoksia jokaisen hiilijalanjäljen pienentämiseksi
33
4%
Suomessa kansalaisilta riittää pieni huomioiminen
60
7%
Aivan sama mitä teemme, voimme jatkaa osapuilleen entistä elintapaa
35
4%
Liikkumista on vähennettävä
22
3%
Liikkumisen hiilidioksidipäästöjä on vähennettävä teknisillä ratkaisuilla
53
6%
Energiatuotannon hiilidioksidipäästöt alas
64
8%
On vähennettävä liharavintoa
18
2%
Metsänhoidossa ja puun käytössä on huomioitava olennaisesti hiilinieluvaikutus
36
4%
Olen valmis merkittäviin muutoksiin omissa elintavoissani
16
2%
Elän jo nyt ilmastoystävällisesti
60
7%
Voin hieman säätää elintapojani, pienissä valinnoissa
59
7%
En TÄMÄN takia muuta mitään
78
9%
 
Ääniä yhteensä: 838

Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

tommi kirjoitti:https://www.iltalehti.fi/kotimaa/2833c4 ... 3_u0.shtml

Kissoja ja koiria kun nykyjään joka paikka täynnä.
Nii-i....onneksi meillä ei oo enää yhtäkään.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Tällä hetkellä on mielessä vaihtoehto: Peltoviljelyssä on huomioitava olennaisesti hiilinieluvaikutus.

Suomalainen Maaseutu lehdessä professori sanoi, että jokin viljelykasvi lykkää hiiltä mykoritsalle vastapalveluna siitä, että saa kumppanisieneltä ravinteita. Eivät vaan tiedä miten tätä voisi edistää ja oli pahoillaan, ettei asiaa ole tutkittu. Joten rahaa pitäisi saada pitkäaikaiseen tutkimukseen, josta tuloksia ehkä joskus. Tosin rahaa on laitettu vuosikymmenet tutkimukseen ja silti siitä, miten maa toimii, ei tiedetä juuri muuta kuin mitä ulkomailta on kantautunut.
Helsingin_Herra
Viestit: 385
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2016 3:09 pm
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Helsingin_Herra »

PuuhaPate kirjoitti:
Helsingin_Herra kirjoitti:
Toinen havainto mikä liittyy enemmänkin tähän foorumiin. Yleensä kukaan ei halua luopua omista eduistaan ... Itse esimerkiksi pääsen autolla töihin alle kymmenessä minuutissa. Julkisilla kestää 45minuuttia ja bussin vaihto toiseen.
Ja fillarilla aikaa menisi? 8)
Vajaa puoli tuntia ja ajankin fillarilla töihin mahdollisuuksien mukaan. Ajatko itse fillarilla kaikki alle puolen tunnin matkat ympäri vuoden ja samalla kuskaat lapset tarhaan ja roudaat ruokasäkit kaupasta :roll:

Jos tästä nyt väkisin halutaan tehdä joku vastakkainasettelu, niin enemmän olen maalla nähnyt sitä asennetta, että kaikki 5min matkatkin ajetaan autolla kävelemisen tai fillaroinnin sijaan...
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Helsingin_Herra kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:
Helsingin_Herra kirjoitti:
Toinen havainto mikä liittyy enemmänkin tähän foorumiin. Yleensä kukaan ei halua luopua omista eduistaan ... Itse esimerkiksi pääsen autolla töihin alle kymmenessä minuutissa. Julkisilla kestää 45minuuttia ja bussin vaihto toiseen.
Ja fillarilla aikaa menisi? 8)
Vajaa puoli tuntia ja ajankin fillarilla töihin mahdollisuuksien mukaan. Ajatko itse fillarilla kaikki alle puolen tunnin matkat ympäri vuoden ja samalla kuskaat lapset tarhaan ja roudaat ruokasäkit kaupasta :roll:

Jos tästä nyt väkisin halutaan tehdä joku vastakkainasettelu, niin enemmän olen maalla nähnyt sitä asennetta, että kaikki 5min matkatkin ajetaan autolla kävelemisen tai fillaroinnin sijaan...
Itsekin näin maaseudun asukkina voin todeta että todella vähän näkyy pyöräilijöitä itseni lisäksi.
Lähes sääntö tuntuu olevan että se auto tai pahimmassa tapauksessa traktori pitää saada suunnilleen 2 metrin päähän ulko-ovesta.
Katsokaapa huviksenne kun ajelette maaseudulla niin se on todella yleistä että vaikka olisi iso piha ja talleja niin ne kaikki autot ja muut kulkuvälineet on ihan oven edessä :shock:
Meillä on erikseen talli ja vielä varta vasten tehty parkkipaikka autoille ja taloon niistä on matkaa noin 50 metriä ja pihaan ajo on selkäsaunan uhalla kielletty :D
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

korjailija kirjoitti:
Helsingin_Herra kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:
Helsingin_Herra kirjoitti:
Toinen havainto mikä liittyy enemmänkin tähän foorumiin. Yleensä kukaan ei halua luopua omista eduistaan ... Itse esimerkiksi pääsen autolla töihin alle kymmenessä minuutissa. Julkisilla kestää 45minuuttia ja bussin vaihto toiseen.
Ja fillarilla aikaa menisi? 8)
Vajaa puoli tuntia ja ajankin fillarilla töihin mahdollisuuksien mukaan. Ajatko itse fillarilla kaikki alle puolen tunnin matkat ympäri vuoden ja samalla kuskaat lapset tarhaan ja roudaat ruokasäkit kaupasta :roll:

Jos tästä nyt väkisin halutaan tehdä joku vastakkainasettelu, niin enemmän olen maalla nähnyt sitä asennetta, että kaikki 5min matkatkin ajetaan autolla kävelemisen tai fillaroinnin sijaan...
Itsekin näin maaseudun asukkina voin todeta että todella vähän näkyy pyöräilijöitä itseni lisäksi.
Lähes sääntö tuntuu olevan että se auto tai pahimmassa tapauksessa traktori pitää saada suunnilleen 2 metrin päähän ulko-ovesta.
Katsokaapa huviksenne kun ajelette maaseudulla niin se on todella yleistä että vaikka olisi iso piha ja talleja niin ne kaikki autot ja muut kulkuvälineet on ihan oven edessä :shock:
Meillä on erikseen talli ja vielä varta vasten tehty parkkipaikka autoille ja taloon niistä on matkaa noin 50 metriä ja pihaan ajo on selkäsaunan uhalla kielletty :D
Senverran paljon tulee kuskailtua tavaraa mennentullen että aika hankalaa olis polkupyörällä niitä kuskata. Kyllähän sitä kaupungissakin pitää tehdä.
Yrittävät tuosta meiränkin keskustasta, Seinäjoesta tehdä kävelypainotteista kaupunkia....pitäkööt tunkkinsa. Mulla ei oo kaupunkiin asiaa juuri muuta kuin jonkun tavaran hakemista, pitäis kuulemma viedä auto parkkihallihin ja kävellä loput. En ymmärrä. Mun elämä on ihan muuta kuin fiilistellä jossain kahvilassa tai shoppailla niitänäitä.
Mitä ei saa peltomarketista tai muuten kaupungin laitamilta niin tilaan netistä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Aloittelija
Viestit: 1638
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Pahin taitaa olla yks jykä täällä kylillä joka ajaa rivitalon toisessa päässä olevalta asunnolta toiseen päähän autolla.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Helsingin_Herra kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:
Helsingin_Herra kirjoitti:
Toinen havainto mikä liittyy enemmänkin tähän foorumiin. Yleensä kukaan ei halua luopua omista eduistaan ... Itse esimerkiksi pääsen autolla töihin alle kymmenessä minuutissa. Julkisilla kestää 45minuuttia ja bussin vaihto toiseen.
Ja fillarilla aikaa menisi? 8)
Vajaa puoli tuntia ja ajankin fillarilla töihin mahdollisuuksien mukaan. Ajatko itse fillarilla kaikki alle puolen tunnin matkat ympäri vuoden ja samalla kuskaat lapset tarhaan ja roudaat ruokasäkit kaupasta :roll:

Jos tästä nyt väkisin halutaan tehdä joku vastakkainasettelu, niin enemmän olen maalla nähnyt sitä asennetta, että kaikki 5min matkatkin ajetaan autolla kävelemisen tai fillaroinnin sijaan...
Ei, en aja fillarilla kaikkia alle puolen tunnin matkoja. Mutta jos työmatkani olisi tuollainen 1/2 tunnin fillari matka, kulkisin fillarilla töihin ainakin sulanmaan ajan. Niin teinkin kun työmatka oli 20km, mutta nyt se on yli 40km. Liian paljon minulle kulkea pyörällä töissä.
Aiemmin tuli tosiaan ajettua paljonkin pyörällä, silloin kun lapset asui vielä kotona ja ajoivat pyörillä kilpaa.
Häsläsin heidän koutsina, joten kyllä niitä pyörälenkkejä piisasi.
Sitten lapsukaiset muutti pois kotoa ja itse sairastuin syväntautiin.. se siitä pyöräilystä. Pitäis kyllä vieläkin, mutta ei jaksa innostua.
Mutta mamman kanssa aina joskus tandemilla käydään ajelemassa.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Itse ajan pyörällä kun se on mahdollista ja järkevää, mutta aika usein on auto ainoa vaihtoehto, niitäkin löytyy tällä hetkellä pari kappaletta joista toinen on iso paku.
Enemmänkin ehkä tuossa auto vs. pyörä hommassa on se että yritän minimoida auton käyttöä siten että yhdistän siihen autoiluun aina kaikki mahdolliset menot samaan. Eli esim. kaupassa käyn kerran viikossa ja samalla reissulla teen kaikki muutkin hankinnat jos niitä on.
Työajot on sitten asia erikseen ja ne pitää ajaa mitä täytyy.
Pyörä on oikeastaan vaihtoehto ainoastaan silloin kun joku asia on tarpeeksi lähellä eikä se sisällä mitään kuljetustarvetta.
Yleensäkin aika hölmöä mitä varsinkin mediassa harrastetaan eli laitetaan jotenkin autot ja pyörät vastakkain.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Helsingin_Herra
Viestit: 385
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2016 3:09 pm
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Helsingin_Herra »

PuuhaPate kirjoitti:
Helsingin_Herra kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:
Helsingin_Herra kirjoitti:
Toinen havainto mikä liittyy enemmänkin tähän foorumiin. Yleensä kukaan ei halua luopua omista eduistaan ... Itse esimerkiksi pääsen autolla töihin alle kymmenessä minuutissa. Julkisilla kestää 45minuuttia ja bussin vaihto toiseen.
Ja fillarilla aikaa menisi? 8)
Vajaa puoli tuntia ja ajankin fillarilla töihin mahdollisuuksien mukaan. Ajatko itse fillarilla kaikki alle puolen tunnin matkat ympäri vuoden ja samalla kuskaat lapset tarhaan ja roudaat ruokasäkit kaupasta :roll:

Jos tästä nyt väkisin halutaan tehdä joku vastakkainasettelu, niin enemmän olen maalla nähnyt sitä asennetta, että kaikki 5min matkatkin ajetaan autolla kävelemisen tai fillaroinnin sijaan...
Ei, en aja fillarilla kaikkia alle puolen tunnin matkoja. Mutta jos työmatkani olisi tuollainen 1/2 tunnin fillari matka, kulkisin fillarilla töihin ainakin sulanmaan ajan. Niin teinkin kun työmatka oli 20km, mutta nyt se on yli 40km. Liian paljon minulle kulkea pyörällä töissä.
Aiemmin tuli tosiaan ajettua paljonkin pyörällä, silloin kun lapset asui vielä kotona ja ajoivat pyörillä kilpaa.
Häsläsin heidän koutsina, joten kyllä niitä pyörälenkkejä piisasi.
Sitten lapsukaiset muutti pois kotoa ja itse sairastuin syväntautiin.. se siitä pyöräilystä. Pitäis kyllä vieläkin, mutta ei jaksa innostua.
Mutta mamman kanssa aina joskus tandemilla käydään ajelemassa.
Itse asiassa nyt kun asiaa mietin, niin tuntemillani maalla asujilla taitaa olla keskimäärin lyhyemmät työmatkat, kuin tuntemillani "kaupunkilaisilla". Täällähän on nykyään niin kalliit asumukset, että varsinkin perheellisten on muutettava aika kauaksi keskustasta. Joka aamu sitten jumitettava ruuhkassa, kun työpaikat usein sijaitsevat siellä ytimessä.

Itse siis töissä Espoossa ja moni kollega asuu Lohjalla, Järvenpäässä, Siuntiossa jne jne...
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Oon monta vuotta pohtinut polkupyörän hankkimista. En oo malttanut kun olis vaan ihan hupijuttu.
Työmatkaa ei ole, siis aika egolokista.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Matsikka kirjoitti:Oon monta vuotta pohtinut polkupyörän hankkimista. En oo malttanut kun olis vaan ihan hupijuttu.
Työmatkaa ei ole, siis aika egolokista.
Hanki pois vaan niin sinusta tulee kertaheitolla maailmanparantaja.
Rinta rottingilla voit ilmoitella kaikille suureen ääneen että teet osasi näissä päästötalkoissa ja ostit uuden polkupyörän, tai vielä parempi jos ostit jostain kierrätyskeskuksesta jonkun vanhan pyörän :lol:
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18568
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Nykyistä mediarummutusta kun seuraa niin ei voi välttyä ajatukselta että ns oppineemmallakin osalla kaikki intiaanit ei ole kanootissa. Mediatoimijoista ei kannata tässä puhuakaan, hehän ovat vain pelkkiä sanansaattajia ja mielipiteen muokkaajia. Millon mikäkin ottetaan tikunnokkaan ja se joko pelastaa tai vie äkkikuoloon.
Kas kun kukaan ei ole vielä ehdottanut hurmaavaa joukkoitsemurhaa Paasilinnamaiseen tyyliin.
Kertaheitolla ihmiskunta tapoineen ilmastoa lämmittämästä ja lajeja sukupuuttoon tappamasta.
Haisisihan se kalmo jonniiaikaa ja saattaisipa ehkä lämpö lisääntyä, mutta viimeisen kerran ihmisen takia.
Sitte "maan päällä liikkuva henki" saisi etsiä syylliset toisaalta mikäli olosuhteet yhäkin menisi päen helevettie.
säästellen sippiin
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Lemmy kirjoitti:Tällä hetkellä on mielessä vaihtoehto: Peltoviljelyssä on huomioitava olennaisesti hiilinieluvaikutus.

Suomalainen Maaseutu lehdessä professori sanoi, että jokin viljelykasvi lykkää hiiltä mykoritsalle vastapalveluna siitä, että saa kumppanisieneltä ravinteita. Eivät vaan tiedä miten tätä voisi edistää ja oli pahoillaan, ettei asiaa ole tutkittu. Joten rahaa pitäisi saada pitkäaikaiseen tutkimukseen, josta tuloksia ehkä joskus. Tosin rahaa on laitettu vuosikymmenet tutkimukseen ja silti siitä, miten maa toimii, ei tiedetä juuri muuta kuin mitä ulkomailta on kantautunut.
Yksi paikka missä tutkitaan https://www.hs.fi/tiede/art-2000005857015.html on kuitiassa

Helsingin yliopistossa useampi ryhmä tutkii hiilen ja biohiilen vaiktuksia nimenomaan pelloilla sekä metsässä.

Puiden juurissa on mykoritsoja.

Lannoituskin vaikuttaa sienten toimintaan niin pelloilla ja metsässä. Metsässä lisää jopa hiilensidontaa.

Hiilidioksidia sitoutuu sinne juuriinkin ja sieniin ja erilaisia yhdisteitä muodostuu. Osa pysyvämpiä yhdisteitä muo0dotsuu etenkin lannoituksen ansiosta jolloin se ilmakehästä sidottu hiilidioksidi pysyy maassa sidottuna kauemmin vs lannoittamaton kohde. Tätä Ruotsin puolella mm tutkittu.

Asiaa tutkitaan joten ristiriitaisia kommentteja
Suomi kuuluu länsimaihin
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Mistähän mä sen luin, oliko maaseudussa, että joku professori oli sitä mieltä että suomessa metsien kasvu lämmittää ilmastoa, koska talvella metsät heijastavat vähemmän valoa mitä lumi. Että tälläisella pohjalla on tämä ilmastonmuutosuskonto, ei tiedetä toimiiko lisääntyvä metsä hiilinieluna ja -varastona vai pitäiskö loputkin metsät siloittaa että talvella lumi heijastais valoa taikka lämpösäteilyä pois. Ei helvetti vie mitä touhua.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

8400 kirjoitti:Mistähän mä sen luin, oliko maaseudussa, että joku professori oli sitä mieltä että suomessa metsien kasvu lämmittää ilmastoa, koska talvella metsät heijastavat vähemmän valoa mitä lumi. Että tälläisella pohjalla on tämä ilmastonmuutosuskonto, ei tiedetä toimiiko lisääntyvä metsä hiilinieluna ja -varastona vai pitäiskö loputkin metsät siloittaa että talvella lumi heijastais valoa taikka lämpösäteilyä pois. Ei helvetti vie mitä touhua.

Mikä on kokonaisuus jos siitä otetaan yksi tai kaksi asiaa tikunnokkaan, tehdään päätelmät ja kumotaan höpöhöpönä...

Jos asiat on simppeleitä, totuuden voi julistaa vaikka traktorikuski jonka ongelma on naula ja ratkaisu vasara, tai kolmen konstin puuseppä; halki, poikki ja pinoon.

Mutkikkaammat asiat vaatii tutkimista, perehtymistä, historian tuntemusta, yhteiskunnallisten vaikutusten arviointia, päätelmien tekoa, pitkää seurantaa. Kuten ilmastoon liittyvät asiat. Eläinlääkärikin varmaan tietää periaatteen, mutta tuskin olisi halujkas ihmiselle suorittamaan aivokirurgista toimenpidettä.

---
Ei tarvitse olla professori, että tajuaa tumman pinnan imevän, mutta luovuttavan myös lämpösäteilyä. Ja näkyvääkin säteilyä. Kuten esimerkin metsä. Vastaavasti kirkas, valkea pinta heijastaa säteilyä. Albedostahan tässä kyse.

Siitä huolimatta maasta heijastuva (lämpö)säteily ei pääse täältä pois, ilmakehän kaasut saattavat estää. Kuten ne kasvihuonekaasut.
Suomi kuuluu länsimaihin
Ascomynt

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Ascomynt »

Jammu kirjoitti:
8400 kirjoitti:Mistähän mä sen luin, oliko maaseudussa, että joku professori oli sitä mieltä että suomessa metsien kasvu lämmittää ilmastoa, koska talvella metsät heijastavat vähemmän valoa mitä lumi. Että tälläisella pohjalla on tämä ilmastonmuutosuskonto, ei tiedetä toimiiko lisääntyvä metsä hiilinieluna ja -varastona vai pitäiskö loputkin metsät siloittaa että talvella lumi heijastais valoa taikka lämpösäteilyä pois. Ei helvetti vie mitä touhua.
Mikä on kokonaisuus jos siitä otetaan yksi tai kaksi asiaa tikunnokkaan, tehdään päätelmät ja kumotaan höpöhöpönä...

Jos asiat on simppeleitä, totuuden voi julistaa vaikka traktorikuski jonka ongelma on naula ja ratkaisu vasara, tai kolmen konstin puuseppä; halki, poikki ja pinoon.

Mutkikkaammat asiat vaatii tutkimista, perehtymistä, historian tuntemusta, yhteiskunnallisten vaikutusten arviointia, päätelmien tekoa, pitkää seurantaa. Kuten ilmastoon liittyvät asiat. Eläinlääkärikin varmaan tietää periaatteen, mutta tuskin olisi halujkas ihmiselle suorittamaan aivokirurgista toimenpidettä.

---
Ei tarvitse olla professori, että tajuaa tumman pinnan imevän, mutta luovuttavan myös lämpösäteilyä. Ja näkyvääkin säteilyä. Kuten esimerkin metsä. Vastaavasti kirkas, valkea pinta heijastaa säteilyä. Albedostahan tässä kyse.

Siitä huolimatta maasta heijastuva (lämpö)säteily ei pääse täältä pois, ilmakehän kaasut saattavat estää. Kuten ne kasvihuonekaasut.
Vuoden kierron aikana keskilämpötila on varmasti alhaisempi kasvavassa metsässä kuin paljaalla maalla.

Kaikenlaisia höpöhöpö professoreita ääneen päästetään.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Ascomynt kirjoitti:...
Vuoden kierron aikana keskilämpötila on varmasti alhaisempi kasvavassa metsässä kuin paljaalla maalla.

Kaikenlaisia höpöhöpö professoreita ääneen päästetään.

Oleellisempaa olisi lukea kyseinen artikkeli ja se mitä se professori oikeasti sanoi.

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun toimittajan mielikuvan mukaiset asiat pääsee juttuun ja kokonaisuus muuttuu täysin.
Suomi kuuluu länsimaihin
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Muistaakseni se oli ihan sen professorin oma kirjoitus. Mun mielestä kuulostaa lähinnä idiootin puheelta tuollainen että metsät lämmittäis ilmastoa, kun ne nimenomaan sitovat valtavan määrän hiiltä. Varsinkin kun auringon säteilyteho on hyvin alhainen lumipeitteen aikaan, paitsi pitkälle huhtikuuhun kestävinä talvina. Silloinkin vaan muutaman viikon kunnes lisääntyvä auringonvalo humauttaa lumet pois.
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Minua vaan ihmetyttää se että ei muka puut lopu Suomesta näillä määrillä joita sitä nykyään teollisuuteen ym. menee. Jos kasvukausi on se vajaa puoli vuotta ja kuitenkin nuo "puunsyöjät" nielee puuta monia rekkakuormia minuutissa? No minua viisaammat näin ovat kuitenkin laskeneet, niin onhan se sitten uskottava.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ilmastomuutosäänestys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Tällä hetkellä voisi hakata enemmän mitä hakataan kasvu on isompaa. Kapasiteettia ei edes ole saada koko kestävää määrää hakattua eli määrää joka säilyttää hiilinielun. Tästä oli myös kirjoitus hiljattain.
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Jumunen, Majestic-12 [Bot] ja 62 vierailijaa