Suomalaista osaamista

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ascomynt

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja Ascomynt »

Talumees kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti: Meinasin jo sanoa, että olethan tuota enemmänkin velevollisuuttas täyttäny, mutta vuosimallit ei passannutkaan.
"Valtran traktoritehdas Suolahdessa alkaa valmistaa Agcon Massey-Ferguson -traktoreita."
Ja vielä markkinajohtaja, "Norjassa MF on markkinajohtaja noin 20 prosentin osuudella."
Montakohan rattoria tuo lienee?
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... 66590.html
Toi oli vaan Valtran A-malli MF:n väreissä. Nykyisin A-malli onkin sitten MF Valtran väreissä...
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Nykyinen A-sarja kootaan Suolahdessa ja Mogi das Cruzes'issa AGCO'n “Global Series” (Centurion) alustalle. Ohjaamo ja hallintalaitteet ovat Valtran omaa suunnittelua ja eroavat vastaavista MF-malleista. Brasilian mallistossa Dyna-4 vaihteistolla varustettu A4 Hitech on MF Valtran konepeitolla ja väreissä.

PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ascomynt kirjoitti: Ohjaamo ja hallintalaitteet ovat Valtran omaa suunnittelua
Taitavat olla ED:n suunnittelua.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

PuuhaPate kirjoitti:
Ascomynt kirjoitti: Ohjaamo ja hallintalaitteet ovat Valtran omaa suunnittelua
Taitavat olla ED:n suunnittelua.
Tualahan nua valametin kopit on tehty aluusta asti :arrow: https://www.mskcabins.fi

Sanoosin notta suunnittelu on erelleen samas paikas, mutta täytyy kysyä kaverilta :wink:
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja mauri »

Luulisin että tuon "hytin" valmistuksessa on montakin tekijää.
- Muodon ja toiminnallisuuden suunnittelija. (disaineri)
- Lujuuslaskelmien ja teknisen toteutuksen suunnittelija.
- Valmistaja (peltiseppä, hitsaaja, maalari, sähkömies, jne) + alihankkijat

Noista voivat esimerkiksi kaksi jälkimmäistä tai ensimmäistä olla samassa firmassa. Harvemmin kai kaikki kolme.

Aivan kuten rakennuksenkin teossa. Arkkitehti, rakennesuunnittelija, rakennusurakoitsija(t).
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Mutta muistaakseni viimeksi kun tuolla msk cabinssilla vierailin, oli puhetta että valtra vain määrittää tarpeet ja kaikki muu hyttiin liittyvä suunnittelu protoista kaikkeen toteutusta myöden tapahtuu itsenäisesti msk:lla, eli esittelevät oman versionsa ja vatra sitten joko ostaa heiltä tuotteen, tai sitten ei...tähän asti on ostanut.

Eli msk groupilla on eri "osastoja" missä eri vaiheet toteutuu ja väitän että suunnittelukin on omassa talossa...toki alihankintaa käyttävät paljonkin lähiympäristössä, ja hyvä niin
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Ascomynt kirjoitti:
Talumees kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti: Meinasin jo sanoa, että olethan tuota enemmänkin velevollisuuttas täyttäny, mutta vuosimallit ei passannutkaan.
"Valtran traktoritehdas Suolahdessa alkaa valmistaa Agcon Massey-Ferguson -traktoreita."
Ja vielä markkinajohtaja, "Norjassa MF on markkinajohtaja noin 20 prosentin osuudella."
Montakohan rattoria tuo lienee?
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... 66590.html
Toi oli vaan Valtran A-malli MF:n väreissä. Nykyisin A-malli onkin sitten MF Valtran väreissä...
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Nykyinen A-sarja kootaan Suolahdessa ja Mogi das Cruzes'issa AGCO'n “Global Series” (Centurion) alustalle. Ohjaamo ja hallintalaitteet ovat Valtran omaa suunnittelua ja eroavat vastaavista MF-malleista. Brasilian mallistossa Dyna-4 vaihteistolla varustettu A4 Hitech on MF Valtran konepeitolla ja väreissä.
Jopas pomppas Valtraan on laitettu 12+12 mekaaninen vaihteisto ilman pikavaihdetta. Ajassa parikymmenta vuotta taaksepäin... :mrgreen:
http://www.valtra.fi/downloads/A4_FI_30 ... 062017.pdf
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Valtraan on laitettu 12+12 mekaaninen vaihteisto ilman pikavaihdetta. Ajassa parikymmenta vuotta taaksepäin...
Aakkoses ole ennenkää ollu pikavaihteita. Onhan siinä se suunnanvaihtaja ratin alla, että voi yhen kymmenen vuotta jättää laskuista pois. Tosin ei kuulema kannata ajaa ovi auki pask@tunkion vierellä, kun se vipu lentää sinne tunkioon :?
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Tumppi 865 kirjoitti:
Valtraan on laitettu 12+12 mekaaninen vaihteisto ilman pikavaihdetta. Ajassa parikymmenta vuotta taaksepäin...
Aakkoses ole ennenkää ollu pikavaihteita. Onhan siinä se suunnanvaihtaja ratin alla, että voi yhen kymmenen vuotta jättää laskuista pois. Tosin ei kuulema kannata ajaa ovi auki pask@tunkion vierellä, kun se vipu lentää sinne tunkioon :?
Agco Powerin ja Giman perän väliin olisi löytynyt kyllä vaihteistokin valmiina... :wink:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja tommi »

Se saatetaan lisätä muutaman vuoden päästä uutuutena, ja myyntiluvut nousee? Onkohan noita myyty miten?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tuota pikavaihteetonta laatikkoa mäkin oon ihmetelly, toisaalta jos sillä saadaan kulutusta pienennettyä kilpailijoihin nähden sekä hintaa alemmas niin voihan siinä olla järkeäkin. Joku järki siinäkin pitäis olla että pitää olla kuution kokoinen osasto saastelaitteita ja sitten ei oo mitään väliä minkälainen mehulinko ja voikirnu siinä moottorin ja perän välissä on. Ja hinta 2x mitä vastaava oli 90-luvulla.
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Luin Kirjan nimeltä Minne katosivat Soneran miljoonat. Käsittämätön aikaansaannos Relanderilta.... Vielä käsittämättömämpää ettei asiaan puututtu omistajan eli valtion puolelta. Eikä relanderia ja kummpneita pantu edesvastuuseen....
Suomalaisuutta parhaimmillaan :mrgreen:
takana loistava tulevaisuus
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

kokastelija kirjoitti:Luin Kirjan nimeltä Minne katosivat Soneran miljoonat. Käsittämätön aikaansaannos Relanderilta.... Vielä käsittämättömämpää ettei asiaan puututtu omistajan eli valtion puolelta. Eikä relanderia ja kummpneita pantu edesvastuuseen....
Suomalaisuutta parhaimmillaan :mrgreen:
Miljardit, ei miljoonat. Pieni mutta tärkeä suuruusluokan ero.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja mauri »

Kirjan nimi on "Minne hävisivät Soneran rahat", ainakin alkuperäisenä nettiversiona. Minulla kun sattuu olemaan se, sensuroidulla kirjalla lienee sama nimi.

Nimessä ei siis kerrota miljoonista eikä miljardeista, vaan rahasta. Itse tekstissä käytetään enimmäkseen rahana markkaa ja yksikkönä miljoonaa, vaikka vuonna 2002 euroon oli jo siirrytty käteisvaluuttanakin. Kirjan tapahtumien aikana markka kuitenkin oli yleisesti käytössä.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

mauri kirjoitti:Kirjan nimi on "Minne hävisivät Soneran rahat", ainakin alkuperäisenä nettiversiona. Minulla kun sattuu olemaan se, sensuroidulla kirjalla lienee sama nimi.

Nimessä ei siis kerrota miljoonista eikä miljardeista, vaan rahasta. Itse tekstissä käytetään enimmäkseen rahana markkaa ja yksikkönä miljoonaa, vaikka vuonna 2002 euroon oli jo siirrytty käteisvaluuttanakin. Kirjan tapahtumien aikana markka kuitenkin oli yleisesti käytössä.
Korostin vain hukattujen rahojen määrää, en kirjan nimeä.
Ajomies
Viestit: 28108
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jospa joskus tulisi pykälät näihin vastuuttomuuksiin yhteisten varojen tuhlaajille, ainakin luulisi enemmän harkintaa tulevan päätöksiin. Tuo oletus että kansa tietää ja osaa toimia sitten kun siihen mahdollisuus annetaan, on vaan huono, kun tuo muisti on niin lyhyt ihmisillä. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Lerssinen
Viestit: 1144
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 9:45 am
Paikkakunta: Oulainen E
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Eräänlaista suomalaista osaamista tämäkin. 70 luvun piilosokkelilättänämuovitalot.
Kuva

Hohhoijjaa.. Varsinaisia tekijöitä en syytä, hyvässä uskossa näitä on kasattu suunitelmiin ja insinööreihin uskoen.
Asiat sattuu kun ne sattuu.
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

olisko ollu tuossa vanha kunnon multapenkki ohjeena mielessä
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Mijoonista se miljardi koostuu.... Minullakin vaan tarkoitus puhua suurista summista... Sonera tais olla suurin tappio minkä suomalaiset poliitikot saivat aikaan tai antoivat tapahtua.... Lista on pitkä.... ja kansa kärsii :lol: :lol: :lol:
takana loistava tulevaisuus
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

mauri kirjoitti: Nimessä ei siis kerrota miljoonista eikä miljardeista, vaan rahasta. Itse tekstissä käytetään enimmäkseen rahana markkaa ja yksikkönä miljoonaa, vaikka vuonna 2002 euroon oli jo siirrytty käteisvaluuttanakin. Kirjan tapahtumien aikana markka kuitenkin oli yleisesti käytössä.
Eikös Sonera maksanut Saksan UMTS "ilmatilasta" yli 20 miljardia markkaa, jotain 4 miljardia €?

Netistä lainattu:
"Jos investoit joulukuun lopulla 1999 Soneran osakkeisiin miljoona markkaa, osakkeiden arvo oli tiistaina 11. syyskuuta 2001 käydyn pörssipäivän jälkeen supistunut noin 46 000 markkaan.

Sen sijaan jos olisit ostanut esimerkiksi Hartwallin kolmosta vastaavalla summalla, olisit saanut 144 928 pulloa. Tällä määrällä olisit kestittänyt kaikki ystäväsi, tuttavasi ja puolituttusikin moneen kertaan. Voisit ryhtyä luottavaisena ehdokkaaksi seuraavissa vaaleissakin ja läpimenosi olisi hyvin todennäköinen. Kun palauttaisit tyhjät pullot, käteen jäisi vielä 72 000 markkaa. Voisit ostaa kaveriltasi nuo Soneran osakkeet ja sinulle jäisi senkin jälkeen vielä 26 000 markkaa."

Mihin kannattaa sijoittaa?
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomalaista osaamista

Viesti Kirjoittaja mauri »

Saksan umts-luvasta Sonera maksoi vuoden 2000 syksyllä 21,4 miljardia markkaa. Lähde: Minne katosivat Soneran rahat (nettikirja).

Ostossa ja myynnissä on varsinkin osakekaupoissa ajoitus tärkeä, kuten PuuhaPate tuossa esimerkkilaskelmassa kertoi. Omalla kohdallani vajaan vuoden (17.11.1998 - 2.11.1999) omistamieni osakkeiden arvo nousi noin 4,4 kertaiseksi. Hieman pidemmällä omistuksella (6.3.2000) olisi kerroin ollut 14, sen jälkeen alkoi jyrkkä pudotus ja lopulta Telialle myynti. Olisi siis tuottanut hyvin jos olisin pitänyt vielä neljä kuukautta. Ei silti paljon harmita, osakkeita kun oli niin vähän, koska periaatteesta en velkarahalla osakkeita halunnut ostaa, kaikki irtorahani kylläkin sijoitin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Mazaman ja 47 vierailijaa