Stokerin kierukan hitsaus
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
- Viesti:
Stokerin kierukan hitsaus
No joo elikkäs ois tarkoitus hitsata pätkä uutta kierrettä kierukkaan ja ajattelin, että kestäiskö tuo kierukka paremmin, jos se ois vaikka 3cm lyhyempi? Eli nyt kierukan pää on ihan siinä palopään alun tasalla. Palaa tuo kierukan pää parissa vuodessa olemattomaksi.
-
- Viestit: 391
- Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Siitä yleensä murheet alkaa, kun ruuvi kuluu kynttiläksi, eli en lähtis lyhentämään. Oma ajatukseni on että tuli palaa liian syvällä palopäässä, jos ruuvin nokka palaa. Syöttöä isommalle tai taukotulen säätöä että tuli pysyis puolessavälissä palopäätä. Siis jos putkityyppinen palopää.
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Taitaa olla vielä säätö hakusessa.
Ilmaa menee liikaa, jos ruuvikin palaa. Korjaa alkuperäisen oloiseksi, ja säätö kohdilleen.
Ilmaa menee liikaa, jos ruuvikin palaa. Korjaa alkuperäisen oloiseksi, ja säätö kohdilleen.
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Kummallakin kerralla kun olen ruuviìn lehteä hitsannut lisää, niin olen samalla akselin pituutta jatkanut. 8-9 vuotta näyttäis olevan sopiva huoltoväli tällä kalustolla.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
No pitääpä hitsata niinku ennenkin eli tasalle. Se oli vaan ajatuksena, että ruuvin pää olisi vähän niinku piilossa polttoaineen seassa, jos lyhennän sitä.
Säädöt voi myös olla vähän hakusessa, kun niistäkin on niin montaa mielipidettä. Tuosta ilman säädöstä ois sellanen kysymys, että pitääkö liekin olla tasainen kokoajan vai pitääkö sen olla sellainen levoton mikä liikkuu eri suuntiin? Minä en ainakaan huomaa mitään eroa liekin värissä oli ilmaa paljon tai vähän. Pienellä ilmamäärällä liekki on vaan levoton ja isolla ilmamäärällä tasainen. Palaturve on polttoaineena.
Säädöt voi myös olla vähän hakusessa, kun niistäkin on niin montaa mielipidettä. Tuosta ilman säädöstä ois sellanen kysymys, että pitääkö liekin olla tasainen kokoajan vai pitääkö sen olla sellainen levoton mikä liikkuu eri suuntiin? Minä en ainakaan huomaa mitään eroa liekin värissä oli ilmaa paljon tai vähän. Pienellä ilmamäärällä liekki on vaan levoton ja isolla ilmamäärällä tasainen. Palaturve on polttoaineena.
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Se tämä turve on sit erittäinkin nälkänen polttoaine sitä ruuvia syämään, et laita vaan alunperäseen mittaansa.
Edit: vaihda sit sitä lehteä niin kaukaa kun on havaittavissa selkeää kulumaa. Se kartioksi kulunut lehti kun pakkaa jumittamaan ja kuluminen tapahtuu just siellä pannunpualesessa päässä.
Edit: vaihda sit sitä lehteä niin kaukaa kun on havaittavissa selkeää kulumaa. Se kartioksi kulunut lehti kun pakkaa jumittamaan ja kuluminen tapahtuu just siellä pannunpualesessa päässä.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Ruuvi korjattu ja toivottavasti kestää taas.
-
- Viestit: 2876
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Meikäläisellä Ala-Talkkarin TurveHakemaatti ja puupellettiä poltan. Kolmannen kerran äskettäin hitsasisn ruuvin päähän uuden palan. 20 vuotta tuolla on menty joten en pidä pahana tuota kulutusta. Naapuripitäjässä kun noita tehdään niin tehtaalta olen korjauspalat hakenut mutta kun ne ovat niin pitkiä että kun keskeltä poikkaisee ja ruuvin päähän hitsaa niin seuraavalle kerralle on kotona taas korjauspala olemassa.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Mikäs näkemys masinisteillä on siihen, että joissain stokereissa kierukan lehti alkaa vasta sekoituslautasen kohdalta? Eli moottorin päässä ei oo ku pelkkää akselia. Auttaako siihen ettei lykkäis syöttöputkea väkisin täyteen?
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Mulla ainakin tää kierukka pyörittää sekotuslautasta ja siinä kohden on tiuhempi ja vahvempi jenka. Lautasen ja moottorin väliin ei jää juuri mitään syötettävää, kun säiliön ajaa tyhjäks, vaikka onkin pelkkää akselia.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Kyllä mullaki kierukka pyörittää lautasta ja siinä lautasen kohalla on tiheämpi jenka. Tiheämmän jengan ja moottorin välissä on harvaa kierrettä joku 15-20cm. Sitä oon miettiny, että ottaisko sen pätkän pois.
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Siellä moottorin puoleises pääs on ihan hyvä ettei ole sitä kierrelehteä. Jos joutuu jostain syystä ajaa taaksepäin, polttoaine ei pakkaudu sinne moottorin puoleiseen päähän ihan niin tiukkaan.
-
- Viestit: 2876
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Hakkeen kanssa syöttölautaset taitavat olla välttämättömiä mutta pelletin kanssa vain haittaavat kun turhaan murskaavat pellettiä. ensimmäisen säiliöllisen jälkeen turhakkeet otin pois. En tiedä onko sama juttu palaturpeen kanssa mutta ajattelisin että sekin laskee hyvin säiliössä joten turhaa murskaavaa sekoitusta ei tarvita. Se vain tukkii kierukan.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Syöttölautanen ei oo tarpeen hakkeellakaan.jip59 kirjoitti: ↑Pe Elo 23, 2019 8:15 pm Hakkeen kanssa syöttölautaset taitavat olla välttämättömiä mutta pelletin kanssa vain haittaavat kun turhaan murskaavat pellettiä. ensimmäisen säiliöllisen jälkeen turhakkeet otin pois. En tiedä onko sama juttu palaturpeen kanssa mutta ajattelisin että sekin laskee hyvin säiliössä joten turhaa murskaavaa sekoitusta ei tarvita. Se vain tukkii kierukan.
Meillä oli ensin semmonen roska hetken aikaa mutta vaihroin pois stokeriin jossa syöttölautasta ei oo.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Kertokaas lisää, kun alko kiinnostamaan. Minkänimisiä valmisteita ja kummosia syöttölautasia ne on, joista koituu näitä murheita. Ihan sentähen kyselen, jos joskus tulis onkelmia. Omassa en ole vielä huomannu noita ilmiöitä, pelletistäkään ei jää jauhoa, kun ajaa aina välillä tyhjäksi.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 2876
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Mulla siis Ala-Talkkarin Turve/Hakemaatti ja puupelletillä käyttö. Kahden lautasen käyttö syöttöruuvin reunasta säiliön pohjalla. Turhakkeita pelletin kanssa.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Jotain eroa sit näissä, kun mulla on metrin kanttiinsa pytty ja yhellä lautasella. Eikä ongelmia pelletillä eikä hakkeella. Vaijerinpätkä pyyhkii pytyn kokolailla tyhjäksikin. Auttaisko mulla sit toi tasanen syöttö, tamu säätää eikä ole pätkäkäyntiä?
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Kertoisitko Punaparta lisää tuosta tamusta. Mullakin siis on stokerissa tamu, mutta sillä oon vaan hidastanu moottorin kierroksia. Sullako on siinä jotain lisä-älyä vielä, että teho säätyy tarpeen mukaan vai kuinka ei oo pätkäkäyntiä?
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Juu, siis pätkäkäynnillä tarkotin sitä, et ruuvi pysähtyy välillä. Mulla se pysähtyy vain sillon, kun katkasee laitteesta virran. Tamu siis säätelee kierroksia termostaatin mukaan, mut ruuvi ei pysähdy.
Pelletillä alennus moottorilta ruuville 1:5000, hakkeella 1:500. Eli yks kympin vaihde otetaan pois tai asennetaan takasin poltettavan mukaan. Aiemmin joskus ajelin samalla välityksellä molempia, olisko ollut 1:3600. Mut pelletillä joutui ajamaan niin pienillä taajuuksilla, et moottori ei tykännyt.
Hertsit on näillä välityksillä ylläpitokäynnillä 8 tai enemmän vuodenajasta riippuen. Tehokäyntiä vaihtelen tuottotarpeen mukaan 20-60 hertsiä. Tamuun syötetyt parametrit hoitavat reagoinnin lämmöntarpeeseen.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
- Viesti:
Re: Stokerin kierukan hitsaus
Kuulostaa fiksulta systeemiltä. Ilmeisesti puhallinkin säätyy lämmöntarpeen mukaan?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, Arpe, Google [Bot], Ilmiö, Stone ja 40 vierailijaa