Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin, pi-linjaston koko?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

allu-85
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin, pi-linjaston koko?

Viesti Kirjoittaja allu-85 »

Täällä kun on masinisteilla jos jonkinlaista verstasta ja jokaisella on näkemys millainen sen pitää olla niin nyt teillä on mahdollisuus vaikuttaa suunnitelmiin. Tontti on jo valmiina haja-asutusalueella, joten koko ym ei ole ongelma.

Aikomuksena rakentaa itselle verstas, joka toimittaa autotallin virkaa, että lähinnä autojen roplaus-tilana. Harrastelen lähinnä henkilöautoja, mutta ovesta 4m korkea ja sisäkorkeus n 4,5m, jotta saa isommankin koneen sisään ja nostettua nosturilla. Hallin koko n 120-150m2, eli 10x15m pohjalla. Ovet olen ajatellut laittaa pitkälle seinälle, toiseksi autotallin nosto-ovi, josta emäntä saa autonsa sisään ja toisena 4-5m leveä nosto-ovi isommille koneille. Mitään taitto-ovia en halua, sellaisten kanssa olen paininut nuoruuteni.

Koneita tilaan pitäisi mahduttaa:
pilarinosturi, sellainen jo on, jossa jalusta ja pyörät alla
rengaskoneet
työpöytä
mig
kaasuhitsauskärry
työkaluvaunu
kompura, sen olen ajatellut sijoittaa ulos mölisemään
jotain hyllyä
pylväspora
mahdollisesti sorvi

Jonkinlainen kahvitaukokoppero, tyyliin jullevaan, eli koppi on ilmassa sen alla on tyhjää tilaa. Kopissa myös wc. Kopin kokoluokka n4x4m. Koppia olen ajatellut nurkkaan ja sen alla olisi työpöydän paikka.

Koko tilan olen ajatellut yhdeksi tilaksi ilman väliseiniä. Lattiaan lattialämmitysputket ja seinälle pari puhallinkonvektoria nopeaa lämmönnostoa varten. Minulla on valmiina reilu 2x reilu 4m kokoinen teräsrunkoinen pelti-villa-peltielemntistä rakennettu koppi, josta ajattelin pannuhuonetta, sinne puupannu ja varaaja. Pannuhuone hallin päätyyn tai takapuolelle ja sen eteen katos, johon saa puuta varastoon.

Seinät olen ajatellut tehdä nykyisessä harrastetilassa elementteinä hyvin pitkälle valmiiksi talven aikana. Seinät puurunkoisia, sisäpuolelle kipsilevy ja ulos peltiverhous, kun seinät ovat pystyssä.

Mielipiteitä, neuvoja, ohjeita?!!?!

Nyt pankkiin kysymään rahoitusta
Viimeksi muokannut allu-85, Su Huhti 25, 2021 9:22 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
JariS
Viestit: 880
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja JariS »

Mää tekisin teräskehät ja pelti-villa-pelti elementeistä seinät ja katon, tulee loppupelissä halvemmaksi kun puusta ja levyistä ja ennenkaikkea valmispinta yhdellä kerralla sekä paloturvallinen, niitähän tehdäänkin samalla kylällä !

Kannattaa laskea paljonko tulee seinäneliolle hintaa perinteisesti tehtynä.... hinta yllättää.

Tein keväällä verstaskopin puuvajasta, 2-laatuisista pelti-uretaani-pelti elementeistä (tilansäästö) ja oli ehdottomasti helpoin ja nopein toteutus ainakin kun rakennettiin vanhan sisään.
Kuva
Ferguson TED -52
Ursus 385 -76
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Unelmatalli tulossa! Riittääkö vessakopin ja alhaalla olevan työpöytätilan yhteenlaskettu korkeus? Tee 150-200mm laatta, niin kestää.
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Itse tulee aina manattua ovia, jotka on sijoitettu pitkälle sivulle => talvella aina lumet oven edessä. Tietenkin, jos aikaa ja vehkeet lumien lykkäämisiin.

Seinä ja katto tosiaankin elementeistä. Tuossa meidän kylälle rakennetiin n. 120m2 grilli-baari. Seinät alumiini-uretaani-alumiini elementtejä ja samaten käsittääkseni kattokin - uretaanin osuus vain paksumpi kattoelementeissä; 100mm vs 200mm.
Vaatiin tietenkin jonkin sortin rungon mihin kiinnittää elementit.
Ikkunoiden ja pikkuovien tarkemmat paikat voi sitten miettiä sen jälkeen kun seinät kasattu.

Suomesta kyselivät aluksi hintoja, mutta loppupeleissä halvemmaksi tuli Puolasta rahdata... :idea: :!: :idea:

Ja "laatta" tosiaankin jos meinaa kahteen kerrokseen laittaa - minkään trallien alla ei huvita tehdä mitään, kun likaa tippuu ylhäältä päin.
7341
Viestit: 777
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 7:42 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja 7341 »

Mieti nyt tuo korkeus vielä, riittääkö varmasti?
Minkälaisia koneita tarkoitus huoltaa? No jos autoja lähinnä niin riittää varmaan.
2 metriä korkean pakettiauton pohja nostetaan kahteen metriin, hallin sisäkorkeus riittää.
Rakennusvaiheessa 50cm korotus ei ole juttu eikä mikään mutta jos tulevaisuudessa onkin 10cm matala...
Zetorilla metsään.

Ostan viallisia painepesureita korjattavaksi, laatumerkit kiinnostaa.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Oletko kysynyt Esimerkiksi K- Maatalouden myymää Tuhti hallia? Siinä sisätila on auki
lähes kattopeltiin asti. Halli on tosi avara ja siellä mahtuu kääntelemään nosturia tai kippikärriä.

Lattialämmityksessä putket kannattaa täyttää pakkasnesteellä. Silloin auki jäänyt ovi tai
lämmityksen katkeaminen ei tuhoa lämmitystä.

Hallin sivussa olevat ovet ovat hankalat, kun katolta niiden eteen putoavat lumet jumiuttavat
paremmatkin ovet. Harkitse ovien sijoittamista hallin päätyyn.

Ja sähköllä lämmitettävä kynnys vähentää lapioinnin tarvetta oven kohdalla.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Anteeksi tuplana tullut

Oletko kysynyt Esimerkiksi K- Maatalouden myymää Tuhti hallia
http://www.weckmansteel.fi/terashallit/
Siinä sisätila on auki lähes kattopeltiin asti.
Halli on tosi avara ja siellä mahtuu kääntelemään nosturia tai kippikärriä.

Lattialämmityksessä putket kannattaa täyttää pakkasnesteellä. Silloin auki jäänyt ovi tai
lämmityksen katkeaminen ei tuhoa lämmitystä.

Hallin sivussa olevat ovet ovat hankalat, kun katolta niiden eteen putoavat lumet jumiuttavat
paremmatkin ovet. Harkitse ovien sijoittamista hallin päätyyn.

Ja sähköllä lämmitettävä kynnys vähentää lapioinnin tarvetta oven kohdalla.
allu-85
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja allu-85 »

Lähinnä autojen henkilö/ pakujen kanssa pelaan. Tietysti ei lisökorkeudesta haittaa ole ja 50cm korotus ei paljoa enää maksa vs se, että jokin kone ei mahdukaan sisään. Nykyisessä hallissa korkeutta 5m ja katto tullut vaan trukin mastoon vastaan. 5m sisökorkeudella saa n 4,5m korkean oven, niin mahtuu korkeampikin kone sisään.

Tuota kahvikoppia ja sen alustaa mietin eilen. Tosiaan ihan kunnon umpilatyia siihen täytyy tehdä ja lattian paksuus n20cm, joten kahvikoppi voisi olla 220cm ja kopin alle jöisi ym kokonaiskorkeudesta vielä 260cm. Eli jää hieman pyörittelytilaa erilaisille kappaleille.

Lattiialämmityspiiriin olen ajatellut laittaakin glygolit, niin ei mene jäähän, vaikka oliskin laiska lämmittäjä ja sähkökaapeli kynnykselle ja tai ajorampille ei maksa paljoa ja saa sulamaan ne kätevästi.

Ovien sijoittelua olen miettinyt, mutta tuon kokoisessa hallissa se heikentää mielestäni monikäyttöisyyttä, jos ovi on päädyssä ja lumiesteen ajattelin kuitenkin laittaa. Toki vois iso ovi olla päädyssä ja vaimokkeen pienempi ovi pitkällä seinällä, saa emäntä lapioida.

Olen kyllä miettinyt pelti-villa-elemnttienkin käyttämistä, kun tehdas sijaitsee vanhempien naapurissa, mutta mielestäni ne eivät valkoisena sovi Varsinais-Suomailaiseen maalaismaisemaan. Toki valkoisen voi maalata tai pellittää, mutta se lisää kuluja. Ja paikallinen metallipaja tekee teräsrunkojakin, mutta eivät oikein miellytä, toki ovat nopeita kasata.

Okrassa kävimme ja otin sieltä esitteen, jossa Turun konekeskus myy m-halleja, eli Jokioisilla toimivan fm-haussin puuelementtihalleja. Puuelementit ilman eristeitä ja kattotuolit 14,9x9,6 on pienin heidän esitteessään oleva halli ja lähinnä tuofa omaa tarvettani, sen hinta alvilla n18t€ lisäksi rahti ja asennus.
JariS
Viestit: 880
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja JariS »

allu-85 kirjoitti: Olen kyllä miettinyt pelti-villa-elemnttienkin käyttämistä, kun tehdas sijaitsee vanhempien naapurissa, mutta mielestäni ne eivät valkoisena sovi Varsinais-Suomailaiseen maalaismaisemaan. Toki valkoisen voi maalata tai pellittää, mutta se lisää kuluja. Ja paikallinen metallipaja tekee teräsrunkojakin, mutta eivät oikein miellytä, toki ovat nopeita kasata.
Kyllä nuo elementit saa missä värissä haluaa, mikäs ei teräsrungossa miellytä ? Siihen on helppo laitta vaikka siltanosturi tms. eikä tuonkokoinen halli tarvitse montaa kehää....
Ferguson TED -52
Ursus 385 -76
allu-85
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja allu-85 »

Ei vaan teräsrunko tunnu omalta, eikä nuo sandwich-elementitkään ja saahan niitä muinakin väreinä kuin valkoisena. Ei vaan oikein innosta teräsrunkoinen, toisaalta ei mahdotonta liimapuutolpistakaan tehdä, en vain haluaisi niitä runkotolppia hallin sisään.

Laitetaanpa samaan topicciin ajatuksia talonkin rakentamisesta. Tontti on sama 1 hehtaaarin luokkaa ja haja-asutusalueella. Ei vettä, viemäriä eikä sähköä. Talopakettia olen ajatellut. Olemme katselleet eri valmistajien kirjoja, mutta vielä ei ole yksi muiden edellä valintaa. Älsbytalo se ei ole, sen me tiedämme jo.

Meidän tarpeemme: 3 lasta, joten jokaselle oma huone ja aikuisten makkari eli yht 4mh ja oh
Erillinen sisäänkäynti, jotta voi tulla likasilla vaatteilla yiista kautta
Erillinen tekninen huone,
Talon lämmitykseen olen ajatellut ilmalämpövesipumppua, aurinkokeräimiä katolle, vesiuunia ja niille hybridivaraaja
Ruokqilutilassa erkkeri, mhuten ei tafvitse olla mitään käkikelloa, kun ei siellä parvekkeella ole aikaa olla
Ei ole väliä onko 1 vai 1,5 kerrosta
Mieluusti suorakaiteen muotoinen, niin pohjat on yksinkertaisemmat ja kattokin selkeämpi
Talo on puurunkoinen ja puupanelilla vuorattu


Millaisia talopaketteja teillä on ja mikä on hyvää ja mitä ei kannata missään tapauksessa ajatella??
korjailija
Viestit: 5529
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Jos tuon hallin aiot tehdä itse niin silloin kyllä neuvon että teet sen talonkin ihan itse niin saat sellaisen kuin haluat. Tilaat vaan piirustukset ja haet rakennusluvan. Itse en ainakaan alkaisi talopakettitoimittajien kanssa mihinkään jos hommat voi tehdä itse.
Pian tulee varmaan kymmenen viestiä joissa kehutaan talopaketteja, mutta sen verran monen tekemistä tutuille seurannut eikä oikein yksikään toimittaja ole saanut mitään ylettömiä kehuja.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Miko84
Viestit: 163
Liittynyt: Su Kesä 03, 2018 6:31 pm
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin

Viesti Kirjoittaja Miko84 »

Jukka-talon runkotoimituksen erehyin kerran ottamaan ja ei kyllä enää ikinä, sai nimittäin rakennusporukan jälkiä korjailla aika pitkään, samassa ajassa olis melkein tehny rungon pitkästä tavarasta.
Täpinä
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 12:02 pm
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin

Viesti Kirjoittaja Täpinä »

Samaa mieltä, elä haaskaa rahoja talotehtaille vaan tee pitkästä tavarasta. Arkkitehit saa kuolla kans näläkään. Kiertelet ja kattelet netistä ja räätälöit niistä mieleisen ka piirrätät jollakin puhtaaksi.
allu-85
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin

Viesti Kirjoittaja allu-85 »

Ammattina vastaavana oleminen kerrostalotyömailla ja hieman ihan oikeastakin tekemisestä kokemusta. Silti ei ole itsellä paukkuja tehdä taloa pitkästä tavarasta. Itsellä ei ole omia kokemuksia talopaketista, nyt kyllä asumme Kastellissa, mutta ostettiin käytettynä. Jään odottelemaan lisää mielipiteitä, tiedän kyllä ettei ole tuotetta jossa ei jollain olisi puolesta ja vastaan väittelyjä.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Piirtäkää itse pohja käyttämällä useita eri talovalmistajien pohjia apuna. Sitten hyvä rakennesuunnittelija piirtää kuvat ja detaljit. Seuraavaksi palkkaatte 1-2 luotettavaa timpuria tekemään talon. Tuntitöinä ja itse maksatte palkan esim. palkka.fi:n kautta. Näin säästää heti työstä alvin. Toki työnantajana olet itse vastuussa virheistä, mutta kun on luotettavat timpurit, niin homma rokkaa.

Varatkaa vuosi suunnitteluun, talon asemointiin tontilla, miesten palkkaamiseen, tavaroiden kilpailutukseen jne. Ja jotain hommaa voi kyllä jättää itsellekin. Miksi siivouttaa tai teettää hanttihommia timpurilla!
ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin

Viesti Kirjoittaja ZET »

Kun olet alallakin niin eikö se pitkästäkin tule. Ottaa siihen apuja sopiviin kohtiin.

Kannattaisi tehdä emännän autolle (tai parille) katos. Vaikka hallin päähän. Ei kannata lämmintä tilaa tuhlata käyttöautoille......
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Jos ovet pitkälle sivulle, niin pulpettikatto joka laskee oviseinältä poispäin.

Puurunko ihan jees. Sisäpuolelle harkitse vaihtaako osan gyprokista vaneriin/obsilevyyn. Levy kalliimpi, mut jäykistyksiä tarttee vähemmän ja hyvä kiinnitellä kaikkee.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin

Viesti Kirjoittaja Tureq »

allu-85 kirjoitti:Ammattina vastaavana oleminen kerrostalotyömailla ja hieman ihan oikeastakin tekemisestä kokemusta. Silti ei ole itsellä paukkuja tehdä taloa pitkästä tavarasta.
Joka tätä hommaa ei ite työkseen tee, ei varmaan ymmärrä kuinka vähän paukkuja jää työmaan ulkopuolelle. Lapsiakin oli riittävästi.

Rahaa on, aikaa ei.
TepaR
Viestit: 1683
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin

Viesti Kirjoittaja TepaR »

ZET kirjoitti:Ei kannata lämmintä tilaa tuhlata käyttöautoille......
Miksi ei? Pahuksen mukava lähteä aamulla kun auto on talvella lämmin ja kesällä viileä. Ja onhan ne yleensä arvokkaimpia kapistuksia mitä ihmisillä on...
TepaR
Viestit: 1683
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Verstaan suunnittelua ja vähän talonkin

Viesti Kirjoittaja TepaR »

allu-85 kirjoitti:Ammattina vastaavana oleminen kerrostalotyömailla ja hieman ihan oikeastakin tekemisestä kokemusta. Silti ei ole itsellä paukkuja tehdä taloa pitkästä tavarasta. Itsellä ei ole omia kokemuksia talopaketista, nyt kyllä asumme Kastellissa, mutta ostettiin käytettynä. Jään odottelemaan lisää mielipiteitä, tiedän kyllä ettei ole tuotetta jossa ei jollain olisi puolesta ja vastaan väittelyjä.
Kastellin etuna on ainakin se, että yhdellä kaupalla tulee paljon tavaraa ja sen saa pystytettynä haluttuun valmiusasteeseen. Toki siitä sitten joutuu maksamaan. Mutta on kuitenkin paikallaan rakennettu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ambasador, jkohvakk ja 42 vierailijaa