Miten sinä perustelelet etu- tai takavedon paremmuuden?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Miten sinä perustelelet etu- tai takavedon paremmuuden?

Viesti Kirjoittaja Customi »

Tämähän on se ikuinen riidanaihe, johon ei oikeaa vastausta olekkaan! Kaikki kun riippuu siitä, mitä arvostaa. Etuvetoisten kuljettajat pitävät takavetoisia autoja vaarallisina ja takavetoisten kuljettajat tulevat etuvetoisissa merikipeiksi jne. ja pitävät omia autojaan ainoana vaihtoehtona nelivetoisten jälkeen, kun kuulemma ihmisetkään eivät kävele käsillään!
Asuntovaunua vetäneillä lienee varmaan myöskin mielipiteitä hyvistä vetoautoista? Autourheilua harrastaneet ja seuranneet osaavat ehkä kertoa kilpa-autojen vetotavoista jne.?
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Itselleni ei ole niin väliä, mitkä renkaat raapii, kunhan moottori on vetävien pyörien päällä. Mulle liikkeellepääsy on tärkeää.

Rauhallisesta ajotyylistäni johtuen ei muilla ajo-ominaisuuksilla niin ole väliä.
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Valta osa uusista autoista on etuvetoisia,johtuen ptkälti siitä että se on halvempi tapa toteuttaa voimansiirto.Eli valinnan mahdollisuus tavallisessa
perheautossa on lähes nolla.Itselläni on aina ollut etuvetoinen,Tippa-Renusta
alkaen,paitsi nykyinen lava MB on takaveto.
Eli kyllä se riitely nähdäkseni on takavuosien puheita.
Molemmilla kyllä etunsa,käyttö tarkoituksesta riippuen.
roope
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 9:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roope »

Kyllä ne takavetoiset ovat oikeita autoja.
Miksi F1 autot eivät ole etuvetoisia jos etuvetoiset on kerran parempia ajaa? Siellä ei ainakaan ole rahasta kiinni se auton suunnittelu.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

roope kirjoitti:Miksi F1 autot eivät ole etuvetoisia jos etuvetoiset on kerran parempia ajaa? Siellä ei ainakaan ole rahasta kiinni se auton suunnittelu.
Tuohon vaikuttaa se, jonka jo sanoinkin, eli moottori pitää olla vetävien pyörien päällä. Jos F1-autoissa moottori olisi edessä, osa niistä saattaisi olla etuvetoisia.

Takavetoisessa painopiste pyrkii tietysti kiihdytettäessä siirtymään vetävien pyörien päälle, koska takavetoisessa keula pyrkii nousemaan ylös, joten sekin tietysti tietysti lisää pitoa ja siksi takavetoinen F1-auto on parempi, kun voimaa on "liikaa", mutta perheautossa normaalissa maantieajossa sillä ei ole merkitystä.

Onhan Saab 96:llakin voitettu rallikisoja. Tuossa yksi lista: http://www.nesterallyfinland.fi/en/hist ... lofhonour/
maramies
Viestit: 452
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maramies »

Ajelen itse pakettiautolla,jossa jatkuva n. 1500 kg:kuorma.Siinä hommassa eivät etuvetoiset menesty.(etupään nivelet ei kestä)
Henkilöautona on etuvetoinen. Silläkin maisema vaihtuu.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Nyt 2 etuvetoa. En uskalla ajaa niin lujaa, että pääsisin vauhdin hurmaan.

Yksi neliveto huoltoajoon. Sitäkin pitää ajaa tosi varovasti, mutta sillä "pääsee".

Nautittavin on vanha takaveto, jolla opettelin ajamaan. Se on ollut minulla kohta 25 vuotta. Ei haittaa menemistä yhtään, vaikka ovenkahva on edellä

Muilla autoilla luistelu on paljon vaativampaa.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Milläs pakettiautolla se maramies ajelee ku 1,5 tonnia on jatkuvasti päällä? Eikös tuommoisille kuormille kannattaisi ostaa pikku kuorma-auto? Ois varmaan taloudellisempaa ja turvallisempaa.
Tri-M
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 1:10 pm
Paikkakunta: Siikainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-M »

Riippuu vähän autosta...

Takaveto mitsu lancer tai lada on kokemukseni mukaan paljon kiikkerämpiä menemään kaffa edellä kuin esim nuo paljon parjatut jenkit.

6:n jenkkiauton talvikokemuksilla, M+S renkailla, voin sanoa että massa puhuu osansa asiaan.

Patrollin oston jälkeen mottoon tuli lisäys: Nelivetoa ei voita kuin traktori!

Kepistä nelkut päälle niin ei paljon kiinnosta, onko teiden auraukseen riittäny määrärahoja vai ei.
maramies
Viestit: 452
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maramies »

Transitilla ajan.
Huoltoautossa joudun niin usein käymään päivän aikana,että paljon korkeampi se ei saa olla - alkavat polvet rasittua.
Transu on ko.kuormalla sopivan matala.
MF25
Viestit: 114
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF25 »

Se on muuten tuo 4-veto melko petollinen juttu, tuntuu huonolla kelillä, että eihän tässä mitään, mutta kun lähtee, niin on piiiitkällä ja syyyvällä. Kokemuksesta oppineen ajelen nykyään takavedolla, varoitta ajoissa ja 4-veto päälle vasta kun ei muuten etene.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tottakai etuveto:
-naapuri toteaa, ettei takavetotraktorilla saa vietyä edes terveisiä
-traktorivetokisakoneet ovat etuvetoisia

:P

-SS-
Meca
Viestit: 81
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 5:48 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meca »

Takavetoisesta tykkään enemmän ja sellaisia nuo molemmat käyttöpelit onkin.
Thome
Viestit: 92
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:46 pm
Paikkakunta: vesanto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thome »

Kyllä se totta on että tavara-auto pitää olla takavetoinen jos kuorman kanssa pitää ajella. MB:n vitossa ei vetonivelet kestä ja VW transportteri taas ei kestä kuormaa. Onhan transporter kevyellä kuormalla parempi ajaa kuin transit tai hiace mutta jos otetaan pakettiauto työkäyttöön niin kyllä sen pitää olla takaveto.
Johtuisko vw:n ominaisuudet kierrejousista?

Henkilöauto mullakin on etuveto. Jostain olen lukenut että kilpakäytössä ja varsinkin radalla takaveto on sen vuoksi parempi että takapyöriin kohdistuu vetopito ja etupyöriin ohjauspito elikkä kaikki voimat ei ole samalla akselilla.
Eikös joissakin ratasarjoissa tule lisäpainoja takavetoisille?
Kaikki alle 6-pyttyset on puolimoottoreita
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Thome kirjoitti: Jostain olen lukenut että kilpakäytössä ja varsinkin radalla takaveto on sen vuoksi parempi että takapyöriin kohdistuu vetopito ja etupyöriin ohjauspito elikkä kaikki voimat ei ole samalla akselilla.
Eikös joissakin ratasarjoissa tule lisäpainoja takavetoisille?
Tässä Thome vastaus (lainaus TMnetistä): Miksi takavetoisille autoille laitetaan esim Brittien vakioautosarjassa ja Suomen sport 2000 sarjassa lisäpainot verrattuna etuvetoisiin autoihin? Miksi esim FIA:n säännöissä kielletään taka- ja neliveto hitaimmassa Super 1600 luokassa? Miksi esim rally cross autot muutetaan etuvetoisista takavetoisiksi? Miksi esim rallin F-ryhmässä vanhat takavetoiset autot ovat voittajia uudempia etuvetoautoja vastaan? Kaikkiin vastaus on, että koska takaveto on liukkaalla tapahtuvaa lähtöä lukuunottamatta nopeampi vetotapa..
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa