Miten sinä perustelelet etu- tai takavedon paremmuuden?
-
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
- Viesti:
Miten sinä perustelelet etu- tai takavedon paremmuuden?
Tämähän on se ikuinen riidanaihe, johon ei oikeaa vastausta olekkaan! Kaikki kun riippuu siitä, mitä arvostaa. Etuvetoisten kuljettajat pitävät takavetoisia autoja vaarallisina ja takavetoisten kuljettajat tulevat etuvetoisissa merikipeiksi jne. ja pitävät omia autojaan ainoana vaihtoehtona nelivetoisten jälkeen, kun kuulemma ihmisetkään eivät kävele käsillään!
Asuntovaunua vetäneillä lienee varmaan myöskin mielipiteitä hyvistä vetoautoista? Autourheilua harrastaneet ja seuranneet osaavat ehkä kertoa kilpa-autojen vetotavoista jne.?
Asuntovaunua vetäneillä lienee varmaan myöskin mielipiteitä hyvistä vetoautoista? Autourheilua harrastaneet ja seuranneet osaavat ehkä kertoa kilpa-autojen vetotavoista jne.?
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Valta osa uusista autoista on etuvetoisia,johtuen ptkälti siitä että se on halvempi tapa toteuttaa voimansiirto.Eli valinnan mahdollisuus tavallisessa
perheautossa on lähes nolla.Itselläni on aina ollut etuvetoinen,Tippa-Renusta
alkaen,paitsi nykyinen lava MB on takaveto.
Eli kyllä se riitely nähdäkseni on takavuosien puheita.
Molemmilla kyllä etunsa,käyttö tarkoituksesta riippuen.
perheautossa on lähes nolla.Itselläni on aina ollut etuvetoinen,Tippa-Renusta
alkaen,paitsi nykyinen lava MB on takaveto.
Eli kyllä se riitely nähdäkseni on takavuosien puheita.
Molemmilla kyllä etunsa,käyttö tarkoituksesta riippuen.
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 9:41 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Tuohon vaikuttaa se, jonka jo sanoinkin, eli moottori pitää olla vetävien pyörien päällä. Jos F1-autoissa moottori olisi edessä, osa niistä saattaisi olla etuvetoisia.roope kirjoitti:Miksi F1 autot eivät ole etuvetoisia jos etuvetoiset on kerran parempia ajaa? Siellä ei ainakaan ole rahasta kiinni se auton suunnittelu.
Takavetoisessa painopiste pyrkii tietysti kiihdytettäessä siirtymään vetävien pyörien päälle, koska takavetoisessa keula pyrkii nousemaan ylös, joten sekin tietysti tietysti lisää pitoa ja siksi takavetoinen F1-auto on parempi, kun voimaa on "liikaa", mutta perheautossa normaalissa maantieajossa sillä ei ole merkitystä.
Onhan Saab 96:llakin voitettu rallikisoja. Tuossa yksi lista: http://www.nesterallyfinland.fi/en/hist ... lofhonour/
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
Nyt 2 etuvetoa. En uskalla ajaa niin lujaa, että pääsisin vauhdin hurmaan.
Yksi neliveto huoltoajoon. Sitäkin pitää ajaa tosi varovasti, mutta sillä "pääsee".
Nautittavin on vanha takaveto, jolla opettelin ajamaan. Se on ollut minulla kohta 25 vuotta. Ei haittaa menemistä yhtään, vaikka ovenkahva on edellä
Muilla autoilla luistelu on paljon vaativampaa.
Yksi neliveto huoltoajoon. Sitäkin pitää ajaa tosi varovasti, mutta sillä "pääsee".
Nautittavin on vanha takaveto, jolla opettelin ajamaan. Se on ollut minulla kohta 25 vuotta. Ei haittaa menemistä yhtään, vaikka ovenkahva on edellä
Muilla autoilla luistelu on paljon vaativampaa.
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 1:10 pm
- Paikkakunta: Siikainen
- Viesti:
Riippuu vähän autosta...
Takaveto mitsu lancer tai lada on kokemukseni mukaan paljon kiikkerämpiä menemään kaffa edellä kuin esim nuo paljon parjatut jenkit.
6:n jenkkiauton talvikokemuksilla, M+S renkailla, voin sanoa että massa puhuu osansa asiaan.
Patrollin oston jälkeen mottoon tuli lisäys: Nelivetoa ei voita kuin traktori!
Kepistä nelkut päälle niin ei paljon kiinnosta, onko teiden auraukseen riittäny määrärahoja vai ei.
Takaveto mitsu lancer tai lada on kokemukseni mukaan paljon kiikkerämpiä menemään kaffa edellä kuin esim nuo paljon parjatut jenkit.
6:n jenkkiauton talvikokemuksilla, M+S renkailla, voin sanoa että massa puhuu osansa asiaan.
Patrollin oston jälkeen mottoon tuli lisäys: Nelivetoa ei voita kuin traktori!
Kepistä nelkut päälle niin ei paljon kiinnosta, onko teiden auraukseen riittäny määrärahoja vai ei.
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:18 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 5:48 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:46 pm
- Paikkakunta: vesanto
- Viesti:
Kyllä se totta on että tavara-auto pitää olla takavetoinen jos kuorman kanssa pitää ajella. MB:n vitossa ei vetonivelet kestä ja VW transportteri taas ei kestä kuormaa. Onhan transporter kevyellä kuormalla parempi ajaa kuin transit tai hiace mutta jos otetaan pakettiauto työkäyttöön niin kyllä sen pitää olla takaveto.
Johtuisko vw:n ominaisuudet kierrejousista?
Henkilöauto mullakin on etuveto. Jostain olen lukenut että kilpakäytössä ja varsinkin radalla takaveto on sen vuoksi parempi että takapyöriin kohdistuu vetopito ja etupyöriin ohjauspito elikkä kaikki voimat ei ole samalla akselilla.
Eikös joissakin ratasarjoissa tule lisäpainoja takavetoisille?
Johtuisko vw:n ominaisuudet kierrejousista?
Henkilöauto mullakin on etuveto. Jostain olen lukenut että kilpakäytössä ja varsinkin radalla takaveto on sen vuoksi parempi että takapyöriin kohdistuu vetopito ja etupyöriin ohjauspito elikkä kaikki voimat ei ole samalla akselilla.
Eikös joissakin ratasarjoissa tule lisäpainoja takavetoisille?
Kaikki alle 6-pyttyset on puolimoottoreita
-
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
- Viesti:
Tässä Thome vastaus (lainaus TMnetistä): Miksi takavetoisille autoille laitetaan esim Brittien vakioautosarjassa ja Suomen sport 2000 sarjassa lisäpainot verrattuna etuvetoisiin autoihin? Miksi esim FIA:n säännöissä kielletään taka- ja neliveto hitaimmassa Super 1600 luokassa? Miksi esim rally cross autot muutetaan etuvetoisista takavetoisiksi? Miksi esim rallin F-ryhmässä vanhat takavetoiset autot ovat voittajia uudempia etuvetoautoja vastaan? Kaikkiin vastaus on, että koska takaveto on liukkaalla tapahtuvaa lähtöä lukuunottamatta nopeampi vetotapa..Thome kirjoitti: Jostain olen lukenut että kilpakäytössä ja varsinkin radalla takaveto on sen vuoksi parempi että takapyöriin kohdistuu vetopito ja etupyöriin ohjauspito elikkä kaikki voimat ei ole samalla akselilla.
Eikös joissakin ratasarjoissa tule lisäpainoja takavetoisille?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa