Koneen piiskaaminen
-
- Viestit: 3006
- Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
- Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Olen kattellut juutubesta joskus moottorisahauskisoja ja karsintakilpailussa tosiaan on kahta tyyliä: toiset ajaa alusta loppuun kaasu pohjassa ja toiset kiihdyttävät joka tappia varten erikseen.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Osa puhuu koneen huudattamisesta ilman kuormaa, osa ajamisesta/käyttämisestä kaasu pohjassa (kuormitettuna)?PuuhaPate kirjoitti:Perämoottorilla ja mopolla ajettaessahan konetta ei huudateta ilman kuormaa?
Kokeile perämoottoria ilman potkuria ja mopoa takarengas ilmassa huudattaa täysillä kierroksilla!
Sitä en tiedä mikä on "pitkä aikainen" käyttäminen?
Minä puhuin jälkimmäisestä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Ei menny mopos piikki tulppaan. Hyvin se vaan kestää.
https://www.youtube.com/watch?v=8k5KeHEN86k
-SS-
https://www.youtube.com/watch?v=8k5KeHEN86k
-SS-
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Eiköhän kannata muistaa tarkoituksenmukainen käyttö. Kyllä sahalla kestää myös veistää, mutta liika rasitus on se mikä tuhoa saa aikaiseksi. Kun kierrokset laskevat liiaksi rasituksesta myös jäähdytysteho laskee ja ennenpitkään vahinko on todennäköinen.PuuhaPate kirjoitti:Perämoottorilla ja mopolla ajettaessahan konetta ei huudateta ilman kuormaa?
Kokeile perämoottoria ilman potkuria ja mopoa takarengas ilmassa huudattaa täysillä kierroksilla!
Mopoa on vähän huono huudattaa paikalla kun ilmavirran pitäisi hoitaa tarvittu jäähdytys. Esimerkkinä siis kovin jo kaukaa haettu ja itseä jalkaan ampuva.
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Koneita voi ajaa kovasti monella tavalla, toinen kuski saa kaikki työtehon irti ja työ joutuu ja koneet kestää ja toimii, joku ryskää vailla järjen hiventä mutta mitään ei valmistu ja kaikki on p*skana koko ajan. Itse yritän peltotöissä pitää kierrokset ylhäällä niin moottori tykkää ja voimansiirto vielä enemmän. Kolmoskoneissa 2100 työkierroksina, nelosella 2000 ja kuutosella päästelen muokkaustöissä siinä 1600-2000 kierroksella, ehkä 1700 kierroksen paikkeilla on nuo nykyiset kuutoset parhaimmillaan. Sama ylämäessä kuorman kanssa, aikanaan pienempää pykälää niin voimansiirto tykkää kun pienempi vääntä kohdistuu voimansiirron alkupään osiin ja moottorin kulmanopeuserot pienemmät isoilla kierroksilla myös vähempisylinterisissä moottoreissa.
Joskus oli käytössä tukkikalustojen valmistuksessa moottorisahapenkki tukkien halkaisuun ja sahasin koko tukin halki yhdellä kaasun pohjaan painamisella alusta loppuun, kyllä se voitelu riittää seosvoidellussa kun kaasuläppä on koko ajan tappiin saakka auki. Kaksitahtisen tappaa ajopeleissä helpoimmin moottorijarrussa, kaasu on kiinni eikä tule kuin tippa polttoaineseosta ja öljyä mutta kone pyörii isoilla kierroksilla. Eiköhän 2t-moottorisissa autoissa ollut vapaakytkin yleisesti käytössä juuri tästä syystä?
Joskus oli käytössä tukkikalustojen valmistuksessa moottorisahapenkki tukkien halkaisuun ja sahasin koko tukin halki yhdellä kaasun pohjaan painamisella alusta loppuun, kyllä se voitelu riittää seosvoidellussa kun kaasuläppä on koko ajan tappiin saakka auki. Kaksitahtisen tappaa ajopeleissä helpoimmin moottorijarrussa, kaasu on kiinni eikä tule kuin tippa polttoaineseosta ja öljyä mutta kone pyörii isoilla kierroksilla. Eiköhän 2t-moottorisissa autoissa ollut vapaakytkin yleisesti käytössä juuri tästä syystä?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Koneen piiskaaminen
Pappa-Tunturissakin on puhallin jäähdytys, jos et sattunut muistamaan!Puuha2 kirjoitti:Eiköhän kannata muistaa tarkoituksenmukainen käyttö. Kyllä sahalla kestää myös veistää, mutta liika rasitus on se mikä tuhoa saa aikaiseksi. Kun kierrokset laskevat liiaksi rasituksesta myös jäähdytysteho laskee ja ennenpitkään vahinko on todennäköinen.PuuhaPate kirjoitti:Perämoottorilla ja mopolla ajettaessahan konetta ei huudateta ilman kuormaa?
Kokeile perämoottoria ilman potkuria ja mopoa takarengas ilmassa huudattaa täysillä kierroksilla!
Mopoa on vähän huono huudattaa paikalla kun ilmavirran pitäisi hoitaa tarvittu jäähdytys. Esimerkkinä siis kovin jo kaukaa haettu ja itseä jalkaan ampuva.
Taitaa tosin olla sinulle antiikki-malli?
Itse en kyllä osaa käyttää moottorisahaa, Husse 55, raskaammassa työssä "vajaa" kierroksilla, kaasu aina pohjassa ja kone kiertää sen minkä kiertää.
Tuppaa vaan käymään niin, että kun kierrokset laskee, kone hyytyy jos ei helpota terän ottavuutta.
Kaasulla en osaa pelata ollenkaan tuossa tilanteessa. On/off ainut mitä osaan.Kunnolla.
Mitä taas tulee peltotyökoneen dieseliin, niin diesel tykkää kierroksista (ei tarkoita max.) ja työnteosta. Sille on myrkkyä tyhjäkäynti.
2-t moottori autossa varmaan kuolee keski-Euroopan pitkissä alamäissä moottori-jarrutuksella, Suomi oloissa ei varmaan saa moottori-jarrutuksella edes pyörtymään. Mutta kyllähän se muuten on moottori-jarrutus 2t-moottorilla hirveetä ryskettä!
Jotain rikkoontuu pitemmän päälle varmasti.
-
- Viestit: 8621
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
SS: Itte tykkään pitää koneet siistinä. Kumminkin kun käytän niitä urakointiin niin ne on käyntikortti. Aina noi vanhat koneet tippasee jostain öljyä, meilläkin molemmat taaemmasta arseen öljyropusta. Mutta se ei näy päälleppäin. 784 maalasin juur vanteet harmaista valkosiks ja tein lokarit. Rupes ottaan päähän ne kauneuspilkut. Ja toisaalta kun traktori on siisti niin se on helpompi pitää kunnossa. Meinaan sillä että vikoihin kiinnittää huomioo ja joku öljyvuotokin, niin se tulee fiksattua.
Itte ajan traktoreilla pellolla lähes aina käsikaasulla 2200-2400r/min. Heinäaikaan sitten ulosoton kierrosten mukaan. Joutokäyntiä flatkuttavat sen max varttin yleensä. Ja paskana vitsinä voi sanoo että käsittelen koneita niinkuin omaa heppiäni Hellästi ja määrätietosesti.
Itte ajan traktoreilla pellolla lähes aina käsikaasulla 2200-2400r/min. Heinäaikaan sitten ulosoton kierrosten mukaan. Joutokäyntiä flatkuttavat sen max varttin yleensä. Ja paskana vitsinä voi sanoo että käsittelen koneita niinkuin omaa heppiäni Hellästi ja määrätietosesti.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 697
- Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
- Paikkakunta: keski-uusimaa
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Taannoin oli konefirmoilla näytekoneita paljon ajossa. Syksyllä kiersi kyntönäytöksissä traktoreita. Näytösten välissä isännät ajoivat itse,joku yötä ja päivää. Käyttö oli monta kertaa reipasta,koneista otettiin kaikki teho irti. Eräs myyntimies sanoi esittelykoneista,moottorit oli hyvin sisäänajettu,voimansiirrossa saattoi olla sanomista. Kaikilla ei ollut vaihteiden käyttö yhtä sujuvaa.
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
yhen kerran lainasin pelarusta
mansikka pelto oli raapimista vailla
tasasella pellolla syylärin etu puolella pystyssä oleva
noin 50 millin ohjaus akseli katkesi
purin rupesin seevaamaan
yhtään kipinää ei rälläkästä lähteny
valu kuonasta oli veli sen tehny
kauvan piti puikkoa hakea että tarttumaan sai
kokosin
vähä eri asentoon osui
korjattuna vein takaisin ja sanoin
että tästä tuli nyt vähä enempi vasemmistolainen
kääntyy notkeesti vasemmalle mutta vain vähä oikeelle
katkes suhde en halunnu uutta teräksistä akselia ostaa
lainailusta että
oli jumalan onni että oli viimmenen kerta
mansikka pelto oli raapimista vailla
tasasella pellolla syylärin etu puolella pystyssä oleva
noin 50 millin ohjaus akseli katkesi
purin rupesin seevaamaan
yhtään kipinää ei rälläkästä lähteny
valu kuonasta oli veli sen tehny
kauvan piti puikkoa hakea että tarttumaan sai
kokosin
vähä eri asentoon osui
korjattuna vein takaisin ja sanoin
että tästä tuli nyt vähä enempi vasemmistolainen
kääntyy notkeesti vasemmalle mutta vain vähä oikeelle
katkes suhde en halunnu uutta teräksistä akselia ostaa
lainailusta että
oli jumalan onni että oli viimmenen kerta
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
-
- Viestit: 1860
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
En ole erikoisesti matalilla kierroksilla väännättämistä jännittänyt. Sen kuulee resonoinnista ja jyrinästä jos ei kestä vedättää jollain vehkeellä alakierroksilla. Tyhjäkäynnin pyörimistä vältän tai annan pyöriä reiluilla tyhjäkäyntikierroksilla. Yhdessä laitteessa zf muunnin jota paikalliskäytössä tekisi mieli pyörittää liki tyhjäkäynnillä mutta laitteen valmistajan mukaan 1200 kierrosta tarpeen voitelun takia.
Vaihteita käytän synkronoiduissakin kuten synkronoimattomia, vaihdot nopeutuvat tarvittaessa ja vaihteisto säästyy. Ja vaihtaessa kierrokset kohdilleen ettei rytkitä voimansiirron välyksiä laidasta toiseen, joka vehkeellä. Pikavaihteita keventelen vähän koneesta ja viritysasteesta riippuen. Sukulaismiehen t valmetti ei enää siedä 300 hevosen tehoilla pikavaihteen vaihtamista kaasu pohjassa isommalle. Senkin huomaa kun konetta kuulostelee että miten kulunut ja miten sietää mitäkin käyttöä.
Jotkut ujostelee suunnanvaihdonkin käyttöä vauhdista. Taas järki käteen. Se viritetty t vallu 20 motin paskatankkerin kanssa ulosoton työkierroksilla pehmeällä pellolla on eriasia kuin viljakärrin kanssa suulin pihassa vekslatessa tyhjäkäynnillä. Kannattaa miettiä mitä siellä koneessa tapahtuu missäkin tilanteessa.
Moottoria en ole missään vehkeessä säästellyt muuta kuin kylmänä. Kaikki irti vaan kaikilla kierroksilla.
Vaihteita käytän synkronoiduissakin kuten synkronoimattomia, vaihdot nopeutuvat tarvittaessa ja vaihteisto säästyy. Ja vaihtaessa kierrokset kohdilleen ettei rytkitä voimansiirron välyksiä laidasta toiseen, joka vehkeellä. Pikavaihteita keventelen vähän koneesta ja viritysasteesta riippuen. Sukulaismiehen t valmetti ei enää siedä 300 hevosen tehoilla pikavaihteen vaihtamista kaasu pohjassa isommalle. Senkin huomaa kun konetta kuulostelee että miten kulunut ja miten sietää mitäkin käyttöä.
Jotkut ujostelee suunnanvaihdonkin käyttöä vauhdista. Taas järki käteen. Se viritetty t vallu 20 motin paskatankkerin kanssa ulosoton työkierroksilla pehmeällä pellolla on eriasia kuin viljakärrin kanssa suulin pihassa vekslatessa tyhjäkäynnillä. Kannattaa miettiä mitä siellä koneessa tapahtuu missäkin tilanteessa.
Moottoria en ole missään vehkeessä säästellyt muuta kuin kylmänä. Kaikki irti vaan kaikilla kierroksilla.
-
- Viestit: 497
- Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Isäukolla on aika monta moottorisahaa leikannut kiinni kun pätki kesäkuumalla jättirunkoja, itselläni ei kertaakaan. Otin yhdessä vaiheessa mukaan jopa kaksi sahaa, että toinen jäähtyy sillä välin kun toista käyttää.
-
- Viestit: 1285
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Sen verran offtopiccia, että tuo suuri öljyn määrä 2t-bensassa on pikemminkin riski kuin hyöty. 2% on nykyään riittävästi ja siinäkin on 1% varmuusmarginaalia ammattilaisten mukaan.Varvikello kirjoitti:Kuinka sen kuvailisin... Ei jatkuva täysillä käyttö voi olla terveellistä mun mielestä. Toki joskus pitää huudattaa just ton karstanpoiston takia, niin sahoissa kuin mopoissakin. Sen sijaan et ajellaan sillä terän kärjellä täysillä ja veistetään jotain karhun silmää, siihen voi käyttää omaakin sahaa. Mun sahalla kaadetaan puita ja tehdään polttopuita, ei veistetä. Lämmintä sahaa voin kyllä huudattaa aivan täysillä hetken mut en mä sillä laipan kärjellä leiki niinku toi koitti veistää hirttä.Superdextaaja kirjoitti:Kyllä moottorisahat on suunniteltu käymään töissään niillä ihan täysillä kierroksilla, että anna palaa vaan, ettei karstotu. Välillä täytyy toki kaasutella ja käyttää eri kierrosalueita. Kaasuttelemalla/kiihdyttelemällä jää ylimääräistä polttoainetta palamatta sylinterissä enemmän ja silloin myös enemmän voiteluainetta pääsee tekemään työtään ja jäähtyykin koko kone välillä.
Omalleni annan kyllä sikaa, just sen takia et tommonen 2-t kone vaatiikin sitä. Aika reilulla seoksella ajan, sotken sen itse johonkin 3% kieppeille. Jos mä omilla opeillani hajotan oman sahani niin se on mun oma vika. En halua pienkonebensaa vaan ostan ysikasia ja sotken siihen 2-t öljyä 2,5-3,0%.
Youtubessa esim. Kiuruveden metsolan videoissa on asiasta juttua. Liika öljy lisää karstan määrää, mäntä karstoittuu ja ei jäähdy kunnolla. Joku oli saanut tällä uuden sahan leikkaamaan kiinnikin. Eli maksimissaan se 2,5%, mieluummin 2%.
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Ja samalla videolla on asiaa 2t-pienkonebensasta, sitä käyttämällä eivät ole saaneet yhtään sahaa leikkaamaan kiinni ja käyttävät yksinomaan sitä työssään..eli jutut valmisbensan kiinnileikkaamisongelmista taitavat olla perättömiä.Latvala kirjoitti:Sen verran offtopiccia, että tuo suuri öljyn määrä 2t-bensassa on pikemminkin riski kuin hyöty. 2% on nykyään riittävästi ja siinäkin on 1% varmuusmarginaalia ammattilaisten mukaan.Varvikello kirjoitti:Kuinka sen kuvailisin... Ei jatkuva täysillä käyttö voi olla terveellistä mun mielestä. Toki joskus pitää huudattaa just ton karstanpoiston takia, niin sahoissa kuin mopoissakin. Sen sijaan et ajellaan sillä terän kärjellä täysillä ja veistetään jotain karhun silmää, siihen voi käyttää omaakin sahaa. Mun sahalla kaadetaan puita ja tehdään polttopuita, ei veistetä. Lämmintä sahaa voin kyllä huudattaa aivan täysillä hetken mut en mä sillä laipan kärjellä leiki niinku toi koitti veistää hirttä.Superdextaaja kirjoitti:Kyllä moottorisahat on suunniteltu käymään töissään niillä ihan täysillä kierroksilla, että anna palaa vaan, ettei karstotu. Välillä täytyy toki kaasutella ja käyttää eri kierrosalueita. Kaasuttelemalla/kiihdyttelemällä jää ylimääräistä polttoainetta palamatta sylinterissä enemmän ja silloin myös enemmän voiteluainetta pääsee tekemään työtään ja jäähtyykin koko kone välillä.
Omalleni annan kyllä sikaa, just sen takia et tommonen 2-t kone vaatiikin sitä. Aika reilulla seoksella ajan, sotken sen itse johonkin 3% kieppeille. Jos mä omilla opeillani hajotan oman sahani niin se on mun oma vika. En halua pienkonebensaa vaan ostan ysikasia ja sotken siihen 2-t öljyä 2,5-3,0%.
Youtubessa esim. Kiuruveden metsolan videoissa on asiasta juttua. Liika öljy lisää karstan määrää, mäntä karstoittuu ja ei jäähdy kunnolla. Joku oli saanut tällä uuden sahan leikkaamaan kiinnikin. Eli maksimissaan se 2,5%, mieluummin 2%.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 1285
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Videossa taidettiin todeta, että kiinnileikkaaminen on periaatteessa mahdollista, mikäli saha on ennestään hyvin hyvin karstainen ja pienkonebensa palaa aavistuksen kuumempana, jolloin karstat voivat kiteytyä ja irrota väliin.LasseE kirjoitti:Ja samalla videolla on asiaa 2t-pienkonebensasta, sitä käyttämällä eivät ole saaneet yhtään sahaa leikkaamaan kiinni ja käyttävät yksinomaan sitä työssään..eli jutut valmisbensan kiinnileikkaamisongelmista taitavat olla perättömiä.Latvala kirjoitti:Sen verran offtopiccia, että tuo suuri öljyn määrä 2t-bensassa on pikemminkin riski kuin hyöty. 2% on nykyään riittävästi ja siinäkin on 1% varmuusmarginaalia ammattilaisten mukaan.Varvikello kirjoitti:Kuinka sen kuvailisin... Ei jatkuva täysillä käyttö voi olla terveellistä mun mielestä. Toki joskus pitää huudattaa just ton karstanpoiston takia, niin sahoissa kuin mopoissakin. Sen sijaan et ajellaan sillä terän kärjellä täysillä ja veistetään jotain karhun silmää, siihen voi käyttää omaakin sahaa. Mun sahalla kaadetaan puita ja tehdään polttopuita, ei veistetä. Lämmintä sahaa voin kyllä huudattaa aivan täysillä hetken mut en mä sillä laipan kärjellä leiki niinku toi koitti veistää hirttä.Superdextaaja kirjoitti:Kyllä moottorisahat on suunniteltu käymään töissään niillä ihan täysillä kierroksilla, että anna palaa vaan, ettei karstotu. Välillä täytyy toki kaasutella ja käyttää eri kierrosalueita. Kaasuttelemalla/kiihdyttelemällä jää ylimääräistä polttoainetta palamatta sylinterissä enemmän ja silloin myös enemmän voiteluainetta pääsee tekemään työtään ja jäähtyykin koko kone välillä.
Omalleni annan kyllä sikaa, just sen takia et tommonen 2-t kone vaatiikin sitä. Aika reilulla seoksella ajan, sotken sen itse johonkin 3% kieppeille. Jos mä omilla opeillani hajotan oman sahani niin se on mun oma vika. En halua pienkonebensaa vaan ostan ysikasia ja sotken siihen 2-t öljyä 2,5-3,0%.
Youtubessa esim. Kiuruveden metsolan videoissa on asiasta juttua. Liika öljy lisää karstan määrää, mäntä karstoittuu ja ei jäähdy kunnolla. Joku oli saanut tällä uuden sahan leikkaamaan kiinnikin. Eli maksimissaan se 2,5%, mieluummin 2%.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Näitä kaikki höpinöitä voi tulkita miten haluaa. Tuokaa mulle mitä tahansa valmis tai itsesekoitettua bensaa niin näytän miten leikkaa saha kiinni kun ylikuormittaa. Ei jaksa lopettaa ihmettelyä kun noista valmiskamoista löytyy lisääntyvissä määrin kaikkia mystisiä voimia..
-
- Viestit: 1860
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Ja muovirunkoisissa sahoissa ylikuumeneminen taitaa sulattaa rungon jolloin saha korjauskelvoton. Vaikka ei siis siinä vaiheessa vielä kiinni leikkaisikaan. Olen sitä mieltä että saha kuin saha kestää puuta kaataa ja karsia sen minkä ukko jaksaa mutta se pihakoivun pätkiminen puolen metrin pätkiksi sen sahan tappaa jos ei väliin jäähdyttele.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Olen sitä mieltä että muovirungot kestää kyllä pihakoivutkin jos sahuri osaa asiansa. Ja saahan niistä rungonkin vaihdettua vaikka sulaisi. Tavallaan muovi/metallirunko asetelta menee vähän hullunkurisesti kun ne jotka osaa lähtökohtaisesti sahata eli ammatti-ihmiset ostaa metallisahoja ja muut muovia. Jos sahailisin työkseni saattaisin ajella muovirunkoisia kun ovat kevyempiä ja helpommin ylläpidettäviä.
-
- Viestit: 22705
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Oman mutun perusteella oli valmis tai itse sekoilu bensa, kun säätää sahan käynti lämpöisenä kohdalleen ja ei tolkutta runno niin ei leikkaa kiinni.
Tossa aikamoinen määrä putkeen tuli 254 sahattua koivu pöllejä pätkiksi ja sellaista kuusta mistä juuri 15" laipan saa läpi niin ei saha hajonnut vaikka ei mitään jäähdytetty. Katkaisujen välillä kaasuttelin etten laskenut suoraan rääkistä tyhjäkäynnille, ymmärtääkseni tuolloin aina menee ainetta ja voitelua koneeseen. Tossa on H ruuvilla aika laaja alue missä kiertää maksimi säädetty katkontaan sinne rikkaampaan päähän, hiukan rötää siis kaasu pohjassa. Puru piikkiä laskettu ja aika uusi ketju.
Tossa aikamoinen määrä putkeen tuli 254 sahattua koivu pöllejä pätkiksi ja sellaista kuusta mistä juuri 15" laipan saa läpi niin ei saha hajonnut vaikka ei mitään jäähdytetty. Katkaisujen välillä kaasuttelin etten laskenut suoraan rääkistä tyhjäkäynnille, ymmärtääkseni tuolloin aina menee ainetta ja voitelua koneeseen. Tossa on H ruuvilla aika laaja alue missä kiertää maksimi säädetty katkontaan sinne rikkaampaan päähän, hiukan rötää siis kaasu pohjassa. Puru piikkiä laskettu ja aika uusi ketju.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
Mitähän roskaa te ostatta jos rungot sulaa sahasta? Runko mihinkään sulaa vaikka 20 minuuttia laukottaisi kaasu pohjassa.aarne kirjoitti:Ja muovirunkoisissa sahoissa ylikuumeneminen taitaa sulattaa rungon jolloin saha korjauskelvoton. Vaikka ei siis siinä vaiheessa vielä kiinni leikkaisikaan. Olen sitä mieltä että saha kuin saha kestää puuta kaataa ja karsia sen minkä ukko jaksaa mutta se pihakoivun pätkiminen puolen metrin pätkiksi sen sahan tappaa jos ei väliin jäähdyttele.
Kaikkea sitä saakin täältä lukea...
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: Koneen piiskaaminen
On monta sulanutta ollut. Ei siihen tarvi kuin tylsä terä ja tylsä käyttäjä. Pakotiivisteen kankaalle viskaamisella saa kanssa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mazaman, Paalari ja 59 vierailijaa