Koneen piiskaaminen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja OIU »

Olen kattellut juutubesta joskus moottorisahauskisoja ja karsintakilpailussa tosiaan on kahta tyyliä: toiset ajaa alusta loppuun kaasu pohjassa ja toiset kiihdyttävät joka tappia varten erikseen.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

PuuhaPate kirjoitti:Perämoottorilla ja mopolla ajettaessahan konetta ei huudateta ilman kuormaa?
Kokeile perämoottoria ilman potkuria ja mopoa takarengas ilmassa huudattaa täysillä kierroksilla!

Sitä en tiedä mikä on "pitkä aikainen" käyttäminen?
Osa puhuu koneen huudattamisesta ilman kuormaa, osa ajamisesta/käyttämisestä kaasu pohjassa (kuormitettuna)?
Minä puhuin jälkimmäisestä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ei menny mopos piikki tulppaan. Hyvin se vaan kestää.

https://www.youtube.com/watch?v=8k5KeHEN86k

-SS-
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

PuuhaPate kirjoitti:Perämoottorilla ja mopolla ajettaessahan konetta ei huudateta ilman kuormaa?
Kokeile perämoottoria ilman potkuria ja mopoa takarengas ilmassa huudattaa täysillä kierroksilla!
Eiköhän kannata muistaa tarkoituksenmukainen käyttö. Kyllä sahalla kestää myös veistää, mutta liika rasitus on se mikä tuhoa saa aikaiseksi. Kun kierrokset laskevat liiaksi rasituksesta myös jäähdytysteho laskee ja ennenpitkään vahinko on todennäköinen.

Mopoa on vähän huono huudattaa paikalla kun ilmavirran pitäisi hoitaa tarvittu jäähdytys. Esimerkkinä siis kovin jo kaukaa haettu ja itseä jalkaan ampuva. :mrgreen:
Kuva

Tehkääpä perässä
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Koneita voi ajaa kovasti monella tavalla, toinen kuski saa kaikki työtehon irti ja työ joutuu ja koneet kestää ja toimii, joku ryskää vailla järjen hiventä mutta mitään ei valmistu ja kaikki on p*skana koko ajan. Itse yritän peltotöissä pitää kierrokset ylhäällä niin moottori tykkää ja voimansiirto vielä enemmän. Kolmoskoneissa 2100 työkierroksina, nelosella 2000 ja kuutosella päästelen muokkaustöissä siinä 1600-2000 kierroksella, ehkä 1700 kierroksen paikkeilla on nuo nykyiset kuutoset parhaimmillaan. Sama ylämäessä kuorman kanssa, aikanaan pienempää pykälää niin voimansiirto tykkää kun pienempi vääntä kohdistuu voimansiirron alkupään osiin ja moottorin kulmanopeuserot pienemmät isoilla kierroksilla myös vähempisylinterisissä moottoreissa.

Joskus oli käytössä tukkikalustojen valmistuksessa moottorisahapenkki tukkien halkaisuun ja sahasin koko tukin halki yhdellä kaasun pohjaan painamisella alusta loppuun, kyllä se voitelu riittää seosvoidellussa kun kaasuläppä on koko ajan tappiin saakka auki. Kaksitahtisen tappaa ajopeleissä helpoimmin moottorijarrussa, kaasu on kiinni eikä tule kuin tippa polttoaineseosta ja öljyä mutta kone pyörii isoilla kierroksilla. Eiköhän 2t-moottorisissa autoissa ollut vapaakytkin yleisesti käytössä juuri tästä syystä?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Puuha2 kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Perämoottorilla ja mopolla ajettaessahan konetta ei huudateta ilman kuormaa?
Kokeile perämoottoria ilman potkuria ja mopoa takarengas ilmassa huudattaa täysillä kierroksilla!
Eiköhän kannata muistaa tarkoituksenmukainen käyttö. Kyllä sahalla kestää myös veistää, mutta liika rasitus on se mikä tuhoa saa aikaiseksi. Kun kierrokset laskevat liiaksi rasituksesta myös jäähdytysteho laskee ja ennenpitkään vahinko on todennäköinen.

Mopoa on vähän huono huudattaa paikalla kun ilmavirran pitäisi hoitaa tarvittu jäähdytys. Esimerkkinä siis kovin jo kaukaa haettu ja itseä jalkaan ampuva. :mrgreen:
Pappa-Tunturissakin on puhallin jäähdytys, jos et sattunut muistamaan! :D
Taitaa tosin olla sinulle antiikki-malli?

Itse en kyllä osaa käyttää moottorisahaa, Husse 55, raskaammassa työssä "vajaa" kierroksilla, kaasu aina pohjassa ja kone kiertää sen minkä kiertää.
Tuppaa vaan käymään niin, että kun kierrokset laskee, kone hyytyy jos ei helpota terän ottavuutta.
Kaasulla en osaa pelata ollenkaan tuossa tilanteessa. On/off ainut mitä osaan.Kunnolla.

Mitä taas tulee peltotyökoneen dieseliin, niin diesel tykkää kierroksista (ei tarkoita max.) ja työnteosta. Sille on myrkkyä tyhjäkäynti.
2-t moottori autossa varmaan kuolee keski-Euroopan pitkissä alamäissä moottori-jarrutuksella, Suomi oloissa ei varmaan saa moottori-jarrutuksella edes pyörtymään. Mutta kyllähän se muuten on moottori-jarrutus 2t-moottorilla hirveetä ryskettä!
Jotain rikkoontuu pitemmän päälle varmasti.
Osmo_
Viestit: 8621
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

SS: Itte tykkään pitää koneet siistinä. Kumminkin kun käytän niitä urakointiin niin ne on käyntikortti. Aina noi vanhat koneet tippasee jostain öljyä, meilläkin molemmat taaemmasta arseen öljyropusta. Mutta se ei näy päälleppäin. 784 maalasin juur vanteet harmaista valkosiks ja tein lokarit. Rupes ottaan päähän ne kauneuspilkut. Ja toisaalta kun traktori on siisti niin se on helpompi pitää kunnossa. Meinaan sillä että vikoihin kiinnittää huomioo ja joku öljyvuotokin, niin se tulee fiksattua.
Itte ajan traktoreilla pellolla lähes aina käsikaasulla 2200-2400r/min. Heinäaikaan sitten ulosoton kierrosten mukaan. Joutokäyntiä flatkuttavat sen max varttin yleensä. Ja paskana vitsinä voi sanoo että käsittelen koneita niinkuin omaa heppiäni :mrgreen: Hellästi ja määrätietosesti.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
arsa
Viestit: 697
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
Paikkakunta: keski-uusimaa
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja arsa »

Taannoin oli konefirmoilla näytekoneita paljon ajossa. Syksyllä kiersi kyntönäytöksissä traktoreita. Näytösten välissä isännät ajoivat itse,joku yötä ja päivää. Käyttö oli monta kertaa reipasta,koneista otettiin kaikki teho irti. Eräs myyntimies sanoi esittelykoneista,moottorit oli hyvin sisäänajettu,voimansiirrossa saattoi olla sanomista. Kaikilla ei ollut vaihteiden käyttö yhtä sujuvaa.
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

yhen kerran lainasin pelarusta
mansikka pelto oli raapimista vailla

tasasella pellolla syylärin etu puolella pystyssä oleva
noin 50 millin ohjaus akseli katkesi

purin rupesin seevaamaan
yhtään kipinää ei rälläkästä lähteny
valu kuonasta oli veli sen tehny

kauvan piti puikkoa hakea että tarttumaan sai

kokosin
vähä eri asentoon osui

korjattuna vein takaisin ja sanoin
että tästä tuli nyt vähä enempi vasemmistolainen
kääntyy notkeesti vasemmalle mutta vain vähä oikeelle

katkes suhde en halunnu uutta teräksistä akselia ostaa
lainailusta että
oli jumalan onni että oli viimmenen kerta
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
aarne
Viestit: 1860
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja aarne »

En ole erikoisesti matalilla kierroksilla väännättämistä jännittänyt. Sen kuulee resonoinnista ja jyrinästä jos ei kestä vedättää jollain vehkeellä alakierroksilla. Tyhjäkäynnin pyörimistä vältän tai annan pyöriä reiluilla tyhjäkäyntikierroksilla. Yhdessä laitteessa zf muunnin jota paikalliskäytössä tekisi mieli pyörittää liki tyhjäkäynnillä mutta laitteen valmistajan mukaan 1200 kierrosta tarpeen voitelun takia.
Vaihteita käytän synkronoiduissakin kuten synkronoimattomia, vaihdot nopeutuvat tarvittaessa ja vaihteisto säästyy. Ja vaihtaessa kierrokset kohdilleen ettei rytkitä voimansiirron välyksiä laidasta toiseen, joka vehkeellä. Pikavaihteita keventelen vähän koneesta ja viritysasteesta riippuen. Sukulaismiehen t valmetti ei enää siedä 300 hevosen tehoilla pikavaihteen vaihtamista kaasu pohjassa isommalle. Senkin huomaa kun konetta kuulostelee että miten kulunut ja miten sietää mitäkin käyttöä.
Jotkut ujostelee suunnanvaihdonkin käyttöä vauhdista. Taas järki käteen. Se viritetty t vallu 20 motin paskatankkerin kanssa ulosoton työkierroksilla pehmeällä pellolla on eriasia kuin viljakärrin kanssa suulin pihassa vekslatessa tyhjäkäynnillä. Kannattaa miettiä mitä siellä koneessa tapahtuu missäkin tilanteessa.
Moottoria en ole missään vehkeessä säästellyt muuta kuin kylmänä. Kaikki irti vaan kaikilla kierroksilla.
jokuvaan
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Isäukolla on aika monta moottorisahaa leikannut kiinni kun pätki kesäkuumalla jättirunkoja, itselläni ei kertaakaan. Otin yhdessä vaiheessa mukaan jopa kaksi sahaa, että toinen jäähtyy sillä välin kun toista käyttää.
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Varvikello kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Kyllä moottorisahat on suunniteltu käymään töissään niillä ihan täysillä kierroksilla, että anna palaa vaan, ettei karstotu. Välillä täytyy toki kaasutella ja käyttää eri kierrosalueita. Kaasuttelemalla/kiihdyttelemällä jää ylimääräistä polttoainetta palamatta sylinterissä enemmän ja silloin myös enemmän voiteluainetta pääsee tekemään työtään ja jäähtyykin koko kone välillä.
Kuinka sen kuvailisin... Ei jatkuva täysillä käyttö voi olla terveellistä mun mielestä. Toki joskus pitää huudattaa just ton karstanpoiston takia, niin sahoissa kuin mopoissakin. Sen sijaan et ajellaan sillä terän kärjellä täysillä ja veistetään jotain karhun silmää, siihen voi käyttää omaakin sahaa. Mun sahalla kaadetaan puita ja tehdään polttopuita, ei veistetä. Lämmintä sahaa voin kyllä huudattaa aivan täysillä hetken mut en mä sillä laipan kärjellä leiki niinku toi koitti veistää hirttä.

Omalleni annan kyllä sikaa, just sen takia et tommonen 2-t kone vaatiikin sitä. Aika reilulla seoksella ajan, sotken sen itse johonkin 3% kieppeille. Jos mä omilla opeillani hajotan oman sahani niin se on mun oma vika. En halua pienkonebensaa vaan ostan ysikasia ja sotken siihen 2-t öljyä 2,5-3,0%.
Sen verran offtopiccia, että tuo suuri öljyn määrä 2t-bensassa on pikemminkin riski kuin hyöty. 2% on nykyään riittävästi ja siinäkin on 1% varmuusmarginaalia ammattilaisten mukaan.
Youtubessa esim. Kiuruveden metsolan videoissa on asiasta juttua. Liika öljy lisää karstan määrää, mäntä karstoittuu ja ei jäähdy kunnolla. Joku oli saanut tällä uuden sahan leikkaamaan kiinnikin. Eli maksimissaan se 2,5%, mieluummin 2%.
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Latvala kirjoitti:
Varvikello kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Kyllä moottorisahat on suunniteltu käymään töissään niillä ihan täysillä kierroksilla, että anna palaa vaan, ettei karstotu. Välillä täytyy toki kaasutella ja käyttää eri kierrosalueita. Kaasuttelemalla/kiihdyttelemällä jää ylimääräistä polttoainetta palamatta sylinterissä enemmän ja silloin myös enemmän voiteluainetta pääsee tekemään työtään ja jäähtyykin koko kone välillä.
Kuinka sen kuvailisin... Ei jatkuva täysillä käyttö voi olla terveellistä mun mielestä. Toki joskus pitää huudattaa just ton karstanpoiston takia, niin sahoissa kuin mopoissakin. Sen sijaan et ajellaan sillä terän kärjellä täysillä ja veistetään jotain karhun silmää, siihen voi käyttää omaakin sahaa. Mun sahalla kaadetaan puita ja tehdään polttopuita, ei veistetä. Lämmintä sahaa voin kyllä huudattaa aivan täysillä hetken mut en mä sillä laipan kärjellä leiki niinku toi koitti veistää hirttä.

Omalleni annan kyllä sikaa, just sen takia et tommonen 2-t kone vaatiikin sitä. Aika reilulla seoksella ajan, sotken sen itse johonkin 3% kieppeille. Jos mä omilla opeillani hajotan oman sahani niin se on mun oma vika. En halua pienkonebensaa vaan ostan ysikasia ja sotken siihen 2-t öljyä 2,5-3,0%.
Sen verran offtopiccia, että tuo suuri öljyn määrä 2t-bensassa on pikemminkin riski kuin hyöty. 2% on nykyään riittävästi ja siinäkin on 1% varmuusmarginaalia ammattilaisten mukaan.
Youtubessa esim. Kiuruveden metsolan videoissa on asiasta juttua. Liika öljy lisää karstan määrää, mäntä karstoittuu ja ei jäähdy kunnolla. Joku oli saanut tällä uuden sahan leikkaamaan kiinnikin. Eli maksimissaan se 2,5%, mieluummin 2%.
Ja samalla videolla on asiaa 2t-pienkonebensasta, sitä käyttämällä eivät ole saaneet yhtään sahaa leikkaamaan kiinni ja käyttävät yksinomaan sitä työssään..eli jutut valmisbensan kiinnileikkaamisongelmista taitavat olla perättömiä.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja Latvala »

LasseE kirjoitti:
Latvala kirjoitti:
Varvikello kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Kyllä moottorisahat on suunniteltu käymään töissään niillä ihan täysillä kierroksilla, että anna palaa vaan, ettei karstotu. Välillä täytyy toki kaasutella ja käyttää eri kierrosalueita. Kaasuttelemalla/kiihdyttelemällä jää ylimääräistä polttoainetta palamatta sylinterissä enemmän ja silloin myös enemmän voiteluainetta pääsee tekemään työtään ja jäähtyykin koko kone välillä.
Kuinka sen kuvailisin... Ei jatkuva täysillä käyttö voi olla terveellistä mun mielestä. Toki joskus pitää huudattaa just ton karstanpoiston takia, niin sahoissa kuin mopoissakin. Sen sijaan et ajellaan sillä terän kärjellä täysillä ja veistetään jotain karhun silmää, siihen voi käyttää omaakin sahaa. Mun sahalla kaadetaan puita ja tehdään polttopuita, ei veistetä. Lämmintä sahaa voin kyllä huudattaa aivan täysillä hetken mut en mä sillä laipan kärjellä leiki niinku toi koitti veistää hirttä.

Omalleni annan kyllä sikaa, just sen takia et tommonen 2-t kone vaatiikin sitä. Aika reilulla seoksella ajan, sotken sen itse johonkin 3% kieppeille. Jos mä omilla opeillani hajotan oman sahani niin se on mun oma vika. En halua pienkonebensaa vaan ostan ysikasia ja sotken siihen 2-t öljyä 2,5-3,0%.
Sen verran offtopiccia, että tuo suuri öljyn määrä 2t-bensassa on pikemminkin riski kuin hyöty. 2% on nykyään riittävästi ja siinäkin on 1% varmuusmarginaalia ammattilaisten mukaan.
Youtubessa esim. Kiuruveden metsolan videoissa on asiasta juttua. Liika öljy lisää karstan määrää, mäntä karstoittuu ja ei jäähdy kunnolla. Joku oli saanut tällä uuden sahan leikkaamaan kiinnikin. Eli maksimissaan se 2,5%, mieluummin 2%.
Ja samalla videolla on asiaa 2t-pienkonebensasta, sitä käyttämällä eivät ole saaneet yhtään sahaa leikkaamaan kiinni ja käyttävät yksinomaan sitä työssään..eli jutut valmisbensan kiinnileikkaamisongelmista taitavat olla perättömiä.
Videossa taidettiin todeta, että kiinnileikkaaminen on periaatteessa mahdollista, mikäli saha on ennestään hyvin hyvin karstainen ja pienkonebensa palaa aavistuksen kuumempana, jolloin karstat voivat kiteytyä ja irrota väliin.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Näitä kaikki höpinöitä voi tulkita miten haluaa. Tuokaa mulle mitä tahansa valmis tai itsesekoitettua bensaa niin näytän miten leikkaa saha kiinni kun ylikuormittaa. Ei jaksa lopettaa ihmettelyä kun noista valmiskamoista löytyy lisääntyvissä määrin kaikkia mystisiä voimia.. :mrgreen:
aarne
Viestit: 1860
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja aarne »

Ja muovirunkoisissa sahoissa ylikuumeneminen taitaa sulattaa rungon jolloin saha korjauskelvoton. Vaikka ei siis siinä vaiheessa vielä kiinni leikkaisikaan. Olen sitä mieltä että saha kuin saha kestää puuta kaataa ja karsia sen minkä ukko jaksaa mutta se pihakoivun pätkiminen puolen metrin pätkiksi sen sahan tappaa jos ei väliin jäähdyttele.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Olen sitä mieltä että muovirungot kestää kyllä pihakoivutkin jos sahuri osaa asiansa. Ja saahan niistä rungonkin vaihdettua vaikka sulaisi. Tavallaan muovi/metallirunko asetelta menee vähän hullunkurisesti kun ne jotka osaa lähtökohtaisesti sahata eli ammatti-ihmiset ostaa metallisahoja ja muut muovia. Jos sahailisin työkseni saattaisin ajella muovirunkoisia kun ovat kevyempiä ja helpommin ylläpidettäviä.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Oman mutun perusteella oli valmis tai itse sekoilu bensa, kun säätää sahan käynti lämpöisenä kohdalleen ja ei tolkutta runno niin ei leikkaa kiinni.

Tossa aikamoinen määrä putkeen tuli 254 sahattua koivu pöllejä pätkiksi ja sellaista kuusta mistä juuri 15" laipan saa läpi niin ei saha hajonnut vaikka ei mitään jäähdytetty. Katkaisujen välillä kaasuttelin etten laskenut suoraan rääkistä tyhjäkäynnille, ymmärtääkseni tuolloin aina menee ainetta ja voitelua koneeseen. Tossa on H ruuvilla aika laaja alue missä kiertää maksimi säädetty katkontaan sinne rikkaampaan päähän, hiukan rötää siis kaasu pohjassa. Puru piikkiä laskettu ja aika uusi ketju.
Suomi kuuluu länsimaihin
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

aarne kirjoitti:Ja muovirunkoisissa sahoissa ylikuumeneminen taitaa sulattaa rungon jolloin saha korjauskelvoton. Vaikka ei siis siinä vaiheessa vielä kiinni leikkaisikaan. Olen sitä mieltä että saha kuin saha kestää puuta kaataa ja karsia sen minkä ukko jaksaa mutta se pihakoivun pätkiminen puolen metrin pätkiksi sen sahan tappaa jos ei väliin jäähdyttele.
Mitähän roskaa te ostatta jos rungot sulaa sahasta? Runko mihinkään sulaa vaikka 20 minuuttia laukottaisi kaasu pohjassa.

Kaikkea sitä saakin täältä lukea...
Kuva

Tehkääpä perässä
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Koneen piiskaaminen

Viesti Kirjoittaja jopetin »

On monta sulanutta ollut. Ei siihen tarvi kuin tylsä terä ja tylsä käyttäjä. Pakotiivisteen kankaalle viskaamisella saa kanssa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mazaman, Paalari ja 59 vierailijaa