Kelirikot

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Itsekkiin kävin taannoin vähä raapimassa tien pintaa kun samalla myös tasailin pehmeitä paikkoja. Sileän murskepinnan kevyt rikkominen kun parantaa pinnan kuivatusta. Ja ne sepelit tarttuu sitten ajastaan pintaan ja tie siliää kyllä.

Pehmeät ja urautuneet paikat on vaan yritettävä pitää liikennöitävinä kunnes kovettuvat. Sitten tasausta ja muotoilua.
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja audiq »

Nuo minun kysymysmerkit koskivat oikeastaan soraisia paikkoja, mitkä ovat märkiä. Tuota en ajatellutkaan, että märkä tavara ei rullaa lanan läpi. Kävin äsken kävelemässä tien ja taidan mennä kokeilemaan lanausta. Voin niistä märimmistä kohdista ajella lana ylhäällä ohikin, kun ne on ihan sileitä paikkoja. Varjossa vain, niin ei ole pinta kuivahtanut samalla tavalla kuin muualla. Vellimmät paikat on kivasti jo kuivahtaneita. Pahimpaan tulee mursketta, niin siksi käyn sen pohjan tasaamassa lanalla.
Jammu
Viestit: 22723
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Täällä on tierungot jäässä joten paree ettei pitele mitenkään, tietty jos helvetillisiä rooppeja on niin kiikuttaa mursketta.

Pahassakin murske ja alla routamatto, toisin paikoin kirttä alla... Menee varmaan kesäkuulle että tokenee
Suomi kuuluu länsimaihin
Ajomies
Viestit: 28156
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Näköjään nuo yöpakkaset kuivattaa noita pahimpia kurakoita, mutta aika huonoa on autolla kulkea vaikka kuinka koittaa eri "raiteilla" ajella. Pakko kyllä on kohta käydä tasoittamassa pahimmat kohdat kun auton pohja muutamassa paikassa raapii savipattia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
rattori
Viestit: 11121
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja rattori »

Työkaveri tuli maasturilla töihin, kun henkilöautosta otti pohjat maihin ja jäi liejuun kiinni sivutiellä.Neljän numeron tie siis. Ei kuulemma ikinä ole näin surkia tie ollut.
Kyllä nyt kiehuu, vesi, routa,savi, hermot...kaikki.
------------
tractors
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja V361 »

Kahtelin kans tosta Loimaan tiestä että siitä on aikaa kun siellä on HÖYLÄKUSKI käynyt....ei kunnollinen kuski jätä tollasia reunapaltteita eikä ne parissa vuodessa kasva jollei lanhenkilö oo vetäny reunoille paltteita...
ruttu
Viestit: 1557
Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 11:08 am
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja ruttu »

Täällä suoritettiin valtion 4numeroiselle kelirikkotielle murskeen ajo kolmella traktorilla ja peräkärrillä, kuorma-autot toi murskeen niin lähelle kuin saivat.
Taisi olla kooltaan 90:stä, eikäpä olisi muu kyllä kantanutkaan.

Osittain alkaa tie jo kuivahtaa, mutta uutta lösseikköä sulaa.

Savipohjilla ei ainakaan huonontaisi tilannetta kuivatuksen kunnossapito, riittävän syvät ojat, oikein mitoitetut ja vetävät rummut. Ja olisihan se hyvä jos laskuojat rummulta eteenkin päin vetäisi, mutta ne taitaa olla sitten jo maanomistajan kontolla.

Mutta kun miettii tämänkin tien profiilia, niin enpä kadehdi tientekijän enkä tienpitäjän virkaa; jumalatonta mäkeä ja suppaa ja kalliota... ja savea. :|
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18644
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Museotie 9125 on suhteellisen hyvässä kunnossa. Pintaan on ajettu pahimpiin kohtiin kuormurilla mursketta ja simmakilla pintaa siposteltu. Jovain sitä pitkin luu ikkunalla pystyy vetämään sen 80+
säästellen sippiin
Yrjö
Viestit: 1481
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

ihmehitsari kirjoitti:Museotie 9125 on suhteellisen hyvässä kunnossa. Pintaan on ajettu pahimpiin kohtiin kuormurilla mursketta ja simmakilla pintaa siposteltu. Jovain sitä pitkin luu ikkunalla pystyy vetämään sen 80+
Nyt ne pilas murskeella sen museotien. :| Siihen ois pitäny ajaa soraa hevos ja lapio pelillä. :wink:
Kubota B 5001 DT
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18644
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Yrjö kirjoitti:
ihmehitsari kirjoitti:Museotie 9125 on suhteellisen hyvässä kunnossa. Pintaan on ajettu pahimpiin kohtiin kuormurilla mursketta ja simmakilla pintaa siposteltu. Jovain sitä pitkin luu ikkunalla pystyy vetämään sen 80+
Nyt ne pilas murskeella sen museotien. :| Siihen ois pitäny ajaa soraa hevos ja lapio pelillä. :wink:
Pinta saa olla vaikka kultaa. Tien linjaus on museoitu
säästellen sippiin
3reiska
Viestit: 343
Liittynyt: To Loka 25, 2012 4:55 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja 3reiska »

Tiällä savossa on tulleet uskoon on jättäneet tiet HERRAN HALTUUN !
Viimeksi muokannut 3reiska, Pe Huhti 27, 2018 6:32 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Tuo lanauskin on vähän sillai taiteenlaji ja tiellä sais olla mieluust sitä lanatavaa, turhan harvalla tieosuuskunta tiellä sitä tahtoo olla, sen savivellin lääpoiminen ei kuivanakaan paljoa pemasta ja märkänä mänee entistä pöljemäks, mutta jos sitä lanatavaa on niin ennen poutakauden alkua olis ihanteelisin, lana puree ja alkaa kovettumaan. Tosin ihan murske pinta on lanattavissa oikeastaan milloin tahansa.

Toiset vannottaa sen tiekarhun nimeen, mutta nähty tie missä ei voinnut lannankaan tappiterällä painattaa niin paljon ku mieli tekis ajettiin karhulla, sieltä kun nousi pohjavelli ja risut pintaan niin tulipa hyvä
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Lerssinen
Viestit: 1144
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 9:45 am
Paikkakunta: Oulainen E
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Plääh, tienpidosta vastaavana aiheutti toimenpiteitä.. Vesi juossu rummun yläpuolelta tien ali eli tuo on melko ansa

Kuva


Kannoin ensiavuksi sepeliä, tiistaina pitäs tulla kone niin pannaan uus rumpu

Kuva
Asiat sattuu kun ne sattuu.
meijerikkö
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2009 8:56 pm
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Valtakunnallinen operaattori purattaa puhelinlinjoja maakunnasta
juuri pahimpaan klelirikko-aikaan. Tiekunnillekaan ei ilmoiteta mitään.
Tien rikkoutumisesta huolimatta pylväitä kasataan heille sopivampaan
paikkaan. Urakoitsija/aliurakoitsija ketjusta tai operaattorilta ei löydy
yhtään henkilöä, joka olisi vastuussa tai edes tietäisi mitään.
Ajomies
Viestit: 28156
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kelirikot

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tulipa istuskeltua pieni maaseutukierros, Äki- Kannus välillä ja yllättävän hyvässä kunnossa oli nuo kuljetut tiet. Ensin epäilin ettei varmasti raskasta liikennettä olisi ollut, mutta osoittautui virheelliseksi arvioksi, kun ei juuri muita kulkijoita ollutkaan kuin noita isoja vehkeitä. Mutta jotenkin tuli nuoruusajat mieleen kun kortin saatua piti kaikki wanhemmat väylät Helsingin ympäristössä ajella, ja sen sai tehtyä lähes omissa oloissaan, ilman että olisi muista kulkijoista haittaa ollut. Toki näitä isommilla numeroilla merkattuja väyliä sitä tulee lomareissuilla ajeltua, kun niillä on vähiten haitaksi näille kiireisille. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Antti S, boxer2000, Heka, MF165SMP, riude, Semrush [Bot] ja 46 vierailijaa