Sivu 1/2

Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ma Marras 27, 2017 11:41 pm
Kirjoittaja Jokisalo
Pitää täältäkin vähän kysellä, kun en oikein netistä löytänyt vastausta.
Toimiiko lithium älylaturi normi akun latauksessa, kyseessä siis ihan auton akun akkulaturi.
Normi laturillahan ei lithium akkuja oikein suositella käytettäväksi, mutta entäs toisinpäin?
Onko kukaan testannut?

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 7:54 am
Kirjoittaja juha
Jokisalo kirjoitti:Pitää täältäkin vähän kysellä, kun en oikein netistä löytänyt vastausta.
Toimiiko lithium älylaturi normi akun latauksessa, kyseessä siis ihan auton akun akkulaturi.
Normi laturillahan ei lithium akkuja oikein suositella käytettäväksi, mutta entäs toisinpäin?
Onko kukaan testannut?

Ei oikein mielestäni osu. Minkä jännitteinen litiumlaturi on kyseessä?

Lithium akun lataus tapahtuu vakiojännitteellä. Maksimi latausjännite 4,2 Volttia/kenno. Eli lähimpänä olisi 10.8V kolmen kennon akku latautuu täyteen 12,6Voltilla.
Lyijyakku taas vaatii 13.8-14.2 Volttia.

Yleensäkin akkujen lataus kannattaisi tehdä oikealla laturilla. Lyijyakkulatureihin olen lisännyt vielä sulakkeen siihen akkukengän taakse. Akusta kun sitä isoa sähköä tulee myös laturiin päin,jos jotain menee laturissa oikoseen.

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 8:24 am
Kirjoittaja SamiT
juha kirjoitti:Lyijyakkulatureihin olen lisännyt vielä sulakkeen siihen akkukengän taakse. Akusta kun sitä isoa sähköä tulee myös laturiin päin,jos jotain menee laturissa oikoseen.
Sulakkeen lisääminen onkin mainio idea! Täytyy soveltaa omiinkin latureihin kun useimmissa sitä ei ole.

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 8:27 am
Kirjoittaja Jammu
juha kirjoitti:...
Yleensäkin akkujen lataus kannattaisi tehdä oikealla laturilla. Lyijyakkulatureihin olen lisännyt vielä sulakkeen siihen akkukengän taakse. Akusta kun sitä isoa sähköä tulee myös laturiin päin,jos jotain menee laturissa oikoseen.
Samaa mieltä.

Töissä juuri yksi ctek korjattavana jossa piuhat akulle murtuneet juuresta laturin päästä, tarkoitus laittaa uudet notkeammat piuhat ja lattasulakkeelle pesä aivan plussa akkuklipsin juureen

Itse lataan lyijyakkuja melkein useimmiten labrapowereilla, mutta kuten todettu niin jos kaipaa automaattista ja ylläpitoon soveltuvaa laturia niin järkevä laittaa tarkoituksen mukainen. Ja onhan noita uusia monelle akkutyypille soveltuvia mm Victronilla

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 12:38 pm
Kirjoittaja luminpe1
Nuo C-Tecin laturit taitaa olla ylimainostettuja. Minullakin on sellainen perusmalli. Kaksi kertaa meni takuuvaihtoon. Ensin juuri tuo johtojen muovipäällysteen murtuminen niin, että kuparijohdot tulivat näkyviin. Johdot kovettuivat kylmässä. Motonetissa myönnettiin että "näitä on ollut". Johdot eivät kestäneet pakkasta, mutta juuri ulkonahan lataus useimmiten tapahtuu. Toinen vika oli sitten elektroniikan pettäminen, merkkivalot eivät toimineet järkevästi.

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 12:54 pm
Kirjoittaja Jammu
Tuo on totta Ctekistä.

Minulla ollut 13 vuotta tuo oma.

Isä osti samoihin aikoihin ja siinä verkkojohto teki sisällä oikosulun. Tosin korjasin itse ei laitettu takuuseen.

Töissä on kolme pientä Ctekkiä aika ahkerassa käytössä ja parissa hajonnut muovi kalvo näppäimen päältä muuten pelittää

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 1:55 pm
Kirjoittaja aniemi
Litium-metallin ominaisuuksiin perustuvia akkukemioita on aika montaa sorttia, ja niillä vähän eri jännitteitä sekä muita ominaisuuksia.
Väärällä lataustavalla kemian saa huonoon happeen, mikä lyhentää akun kestoikää radikaalisti.
Pahin vihulainen Litium-akulle on kylmyys, ja siksi lämpötila koetetaan pitää niin purkauksen kuin latauksen aikana parinkymmenen celsius-asteen nurkilla milloin se vain on mahdollista...

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 4:02 pm
Kirjoittaja olliki
Ctek laturi teki viimetalvena tenän ja syyksi paljastui toimimaton nappikytkin kalvon alla. Varaosa löytyi vanhan videonauhurin naamataulusta, johon jäi kytkimiä vielä tusinan verran. Onhan nuo johdot vähän kankeat talvipakkasilla, mutta niiden kanssa pärjää, kun käsittelee varoen. Minä pidän laturin kytkettynä jatkuvasti jomman kumman traktorin akussa, kun käyttö ei ole säännöllistä.

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 4:57 pm
Kirjoittaja Helsingin_Herra
aniemi kirjoitti: Väärällä lataustavalla kemian saa huonoon happeen, mikä lyhentää akun kestoikää radikaalisti.
Pahin vihulainen Litium-akulle on kylmyys, ja siksi lämpötila koetetaan pitää niin purkauksen kuin latauksen aikana parinkymmenen celsius-asteen nurkilla milloin se vain on mahdollista...

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion
Jaa? Matala lämpötila toki väliaikaisesti heikentää litiumakun virranantokykyä, mutta elinkaareen se vaikuttaa tietääkseni positiivisesti. Tosin erittäin kylmissä olosuhteissa litiumakkua ei saisi ladata ainakaan isoilla virroilla.

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 8:48 pm
Kirjoittaja Jokisalo
On näköjään lähtenyt vähän toisaalle keskustelu, no minua se ei haittaa :D .

Sen verran uutta oppisin lithium akusta lähiaikoina ettei sitäkään saisi päästää alle 9 voltin (12 voltin akku).
Tällainen tieto tuli akkuvalmistajalta. Valmistajan nimen nyt jätän mainitsematta tarkoituksella. :wink:

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 8:50 pm
Kirjoittaja mauri
Äskettäin minulle kerrottiin litiumakun lataamisyrityksen kylmänä aiheuttavan levyille kemiallisen reaktion joka vahigoittaa akkua lopullisesti. Lämpötilaa en nyt muista, mutta lienee kuitenkin pakkasen puolella. Käyttö ja säilytys eivät ole niin kriittisiä, tosin suorituskyky pakkasessa on huono.

Litiumkennon jänniterajoina on suositeltu latauksessa 4,2 V ja purkauksessa 3,0 V.

Sähkö-Tele lehden numerossa 7/2017 on sivuilla 18 - 21 artikkeli: Li-ioniakun eliniän pidentäminen.

Jokisalo kysyi ilmeisesti lyijyakun latauksesta Li-akun laturilla. Jos se laturi vaan suostuu toimimaan ilman niitä haistelu liittimiä olevan akun kanssa ja jännite on sopiva lataukseen, niin mikäs ettei. Mitään hienouksia ei silloin tietysti ole käytettävissä, hyvä jos jännite- ja virtarajoitukset toimisi. Tahtoo vaan ainakin jotkut laturit olla niin ronkeleita, etteivät anna yhtään sähköä, ellei ole myös niille lisäliittimille mitään tietoa annettavissa. Samoinhan kaikki lyijyakkujen älylaturit ei kuulemma lähde lataamaan jos akussa ei ole edes vähän jännitettä. Niillä ei siis voisi syöttää kuormaa, ellei ole akku rinnalla. Itsellä ei kyllä ole kokemusta niistä.

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ti Marras 28, 2017 11:36 pm
Kirjoittaja juha
Hieman noiden Lumian akkujen kanssa tuli touhuttua ja niissä on oikosulku- ali- ja ylijännitekatkaisu suojapiirissä akun sisällä, niin niitä olen uskaltanut käyttää.

Vaan halpis lennossa ei ole suojapiiriä ja jos latausjännite kennoa kohti menee yli, litkut reagoi akussa keskenään ja tapahtuu noita räjähdyksiä. Vielä jos on säästetty ylipaineventtiili, niin silloin kaivan poteron...

Ja näitä sulakepesiä olen laitellut akkulatureiden kaapeliin:
https://m.ebay.com/itm/5Pcs-Waterproof- ... nav=SEARCH

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ke Marras 29, 2017 8:58 am
Kirjoittaja aniemi
Kylmässä (alle-20 astetta Celsiusta) säilyttäminen saattaa vaikuttaa kennon aktiivimateriaalien välissä olevan eristeen hajoamiseen. Eriste on yleensä muovikalvo, jonka läpi ionivaihto tapahtuu, joten se ei voi olla kovin paksu kennon suorituskyvyn kärsimättä.

Kylmässä lataaminen voi tuottaa metallista litiumia, joka saattaa rikkoa eristeen. Silloin anodi ja katodi kytkeytyvät galvaanisesti, mikä aiheuttaa hallitsemattoman reaktion, joka kestää niin kauan kuin ioneja riittää reaktioon. Tämä ilmenee vähintäänkin voimakkaana lämpötilan nousuna, tulipalona tai jopa räjähdyksenä.

Suojaamattoman Li-Ion kennon kanssa puuhastelu on aina jonkun verran riski, ja rinnan- tai sarjaan kytkettyjen kanssa suurempi riski...

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ke Marras 29, 2017 9:26 am
Kirjoittaja Jokisalo
mauri kirjoitti:Jokisalo kysyi ilmeisesti lyijyakun latauksesta Li-akun laturilla. Jos se laturi vaan suostuu toimimaan ilman niitä haistelu liittimiä olevan akun kanssa ja jännite on sopiva lataukseen, niin mikäs ettei. Mitään hienouksia ei silloin tietysti ole käytettävissä, hyvä jos jännite- ja virtarajoitukset toimisi. Tahtoo vaan ainakin jotkut laturit olla niin ronkeleita, etteivät anna yhtään sähköä, ellei ole myös niille lisäliittimille mitään tietoa annettavissa. Samoinhan kaikki lyijyakkujen älylaturit ei kuulemma lähde lataamaan jos akussa ei ole edes vähän jännitettä. Niillä ei siis voisi syöttää kuormaa, ellei ole akku rinnalla. Itsellä ei kyllä ole kokemusta niistä.
Tälle koitan saa selvitystä, mutta heikolta näyttää vastauksen saaminen, kun haluis varman vastauksen. Lithium akut on kyllä yleistymässä, mutta hinnat vielä kalliit joten voihan laturilla tulevaisuudessa olla käyttöä...tosin laturitkin kehittyvät kokoajan niin kohta voi olla markkinoilla laturi joka sopii kaikille. Jotkut käyttävät normi älylaturia lithium akkujen lataukseen joten siksi aloin miettimään kävisikö toisinpäin vai olisiko peräti parempi laturi normiakkujen lataukseen :roll:

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ke Marras 29, 2017 9:47 am
Kirjoittaja ZET
Sähköalan ihmisenä olen tietenkin ajatusmaailmaltani rajoittunut tässä kohtaa. Mutta en ymmärrä miksi pitäisi käyttää väärää työkalua, jos oikea on olemassa. En esimerkiksi käyttäisi väljää tuumakoon avainta millisen pultin avaamiseen. Jos pultti on sopivan löysällä niin aukeaa kyllä. Jos on tiukalla niin kanta pyöristyy. Marssisin joka tapauksessa työkalukauppaan.

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ke Marras 29, 2017 11:48 am
Kirjoittaja juha
Lyijyakun latausjännite on 2,3-2,4V/kenno
Lithium akun max. latausjännite 4,4V/kenno

En ainakaan keksi miten voisi toimia.

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: Ke Marras 29, 2017 6:27 pm
Kirjoittaja Helsingin_Herra
aniemi kirjoitti:Kylmässä (alle-20 astetta Celsiusta) säilyttäminen saattaa vaikuttaa kennon aktiivimateriaalien välissä olevan eristeen hajoamiseen. Eriste on yleensä muovikalvo, jonka läpi ionivaihto tapahtuu, joten se ei voi olla kovin paksu kennon suorituskyvyn kärsimättä.

Kylmässä lataaminen voi tuottaa metallista litiumia, joka saattaa rikkoa eristeen. Silloin anodi ja katodi kytkeytyvät galvaanisesti, mikä aiheuttaa hallitsemattoman reaktion, joka kestää niin kauan kuin ioneja riittää reaktioon. Tämä ilmenee vähintäänkin voimakkaana lämpötilan nousuna, tulipalona tai jopa räjähdyksenä.

Suojaamattoman Li-Ion kennon kanssa puuhastelu on aina jonkun verran riski, ja rinnan- tai sarjaan kytkettyjen kanssa suurempi riski...
Useimmissa kennoissa näyttäisi tosiaan olevan rajana tuo -20C. Myös näissä Teslan käyttämissä kennoissa: http://www.batteryspace.com/prod-specs/NCR18650B.pdf

Mahtaakohan Teslan käyttöohjeissa lukea, että autoa ei saa säilyttää pakkasessa :lol:

Itselläni on ollut useamman vuoden ulkona erilaisia litium-akullisia pihavalaisimia. Yksikään ei ole vielä hajonnut, vaikka pakkasta on taatusti ollut -20C enemmän. Veikkaan, että kovakaan pakkanen ei ihan helposti hajota lepotilassa olevia kennoja, mutta kovalla virralla lataaminen jääkylmään kennoon on paljon pahempi juttu.

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: To Marras 30, 2017 8:53 am
Kirjoittaja olliki
Helsingin_Herra kirjoitti:Itselläni on ollut useamman vuoden ulkona erilaisia litium-akullisia pihavalaisimia. Yksikään ei ole vielä hajonnut, vaikka pakkasta on taatusti ollut -20C enemmän. Veikkaan, että kovakaan pakkanen ei ihan helposti hajota lepotilassa olevia kennoja, mutta kovalla virralla lataaminen jääkylmään kennoon on paljon pahempi juttu.
Kovallakaan pakkasella käytön jälkeen kennot eivät taatusti ole pakkasen puolella ja lataaminen taas tuottaa sen verran lämpöä, että tilanne säilyy, joten tuskin tuottaa ongelmia.

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: To Marras 30, 2017 8:58 am
Kirjoittaja aniemi
Auto- ym totiseen käyttöön tarkoitetuissa akkupaketeissa on lämpötilan hallintaan järjestelmä, joka ei päästä sitä liiaksi pakkaselle tai liian kuumaksi. Jos rajojen yli mennään, niin järjestelmä avaa kontaktorin, jolloin akun kuormittaminen tai lataaminen katkeaa kokonaan. Myös ali- tai ylijännitetapauksissa toiminta keskeytyy.

Pakkasessa toimivien litum-akkujen rakenne ja kemia on hiukan erilainen kuin yleisempien tyyppien, ja niistä ei kauheasti löydy vapaasti jaettavaa tietoa. Myös energiatiheys ja kuormitettavvuus ovat alemmat kuin "normaalilämpötila-alueella" toimivilla.
Yleensä mainituissa kuluttajatuotteissa akut ovat kuitenkin sitä perustavaraa, ja kesto ääriolosuhteissa on täysin tuurissa...

Re: Lithium älylaturi->normi akun latausta

Lähetetty: To Marras 30, 2017 11:08 am
Kirjoittaja Julle
Olisko Jokisalo pyöritelly käsissään tätä samaa alekorin tuotetta kun itekkin http://www.motonet.fi/fi/tuote/455614/T ... -12V-270Ah Hinta houkutti eikä siinä paketissa oikeen mainintaa ollu minkälaisten kaikkien akkujen lataamiseen sopii. Onneks jäi ostamatta. Exiden vastaavan tuotteen tiedoissa sanotaan ettei suositella lyijyhappoakkujen lataamiseen.

Joku älymallin laturi tarvis hommata. Vai liekkö Lidli antas ilman kuittia ehjän tai rahat takas, ei montaa kuukautta kestäny sähköpaimenen virtalähteenä huonon akun kanssa :oops: