Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

rassari kirjoitti:Raskaankaluston kanssa kun olen liikenteessä ajan aina rajoitusten mukaan, mutta se ei riitä muille rekkakuskeille ne ajaa ohi mitä hullummissa paikoissa ja vauhti rajoittajassa mikä yleensä ohitettu sekin.Toinen on henkilöautot jotka ajaa kuorma-auton perässä niin lähellä ettei ajovaloja näy pimeässä vaan valot näkyy autonalta eteenpäin kärry perässä tilanne on vielä hullumpi, vesikelillä kiilataan vaan lähemmäksi vaikka paskaa lentää ettei pyyhkijöissä riitä nopeudet.
Aika iso osa tosiaan tuosta raskaasta kalustosta painaa rajoittajaa vastaan. Ja moottoritiellä näkee näitä 3 km kestäviä ohituksia, kun toisella nopeus 89 ja toisella 89,5 km/h.

Mut on se hienoa, kun vaikkapa tuossa 8 tiellä pitkän matkaa oli 50 rajoitus, niin nypätä kuorma-autosta cruise päälle. Varsinkin, jos saa tuollaisen hätäisemmän rahtarin peräänsä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aamun koitteessa ammuttavaksi uhkauksia näiltä "mestareilta" saa kun uskaltaa mainita näistä nopeuksista. Eivät kerkiä päivän ajoja ajamaan jos 80 km/h ajavat. Sitten kun esittää että ajosuoritteet pitää suunnitella lain mukaisesti mahdollisiksi. Siinä vaiheessa sitten nyrkit rystyset valkoisina murhaavia katseita ja höyryn päästä melkein näkee. Kyllä minä sen ymmärrän että isompiin mäkiin "satsataan" vauhtia, mutta jos Rovaniemeltä Helsinkiin pitää mennä poljin lattiassa on jotain "mätää" näissä touhuissa. Ammattikuljettajien kuitenkin tulisi olla se ryhmä liikenteessä jotka liikennesääntöjä noudattaa, mutta sekään ei nykyään ammattiylpeyteen kuulu. Asenteetkin ovat jo 2 v ajokokemuksella sellaisia että älä kuule mulle tuu neuvomaan, kyllä mä osaan, peruttanutkin enemmän kun muut on ajaneet etuperin. ;) Lieneekö tämäkin nyt näitä vapaan kasvatuksen ja jo esikoulussa aloitetun aivopesun tulos, kun aina pitää olla parempi kuin muut ja itsekseen on pärjättävä? Oli ne wanhan ajan ammattikuljettajatkin omanlaisia "mörköjä" mutta liikenteessä käyttäytyminen oli eri tasolla kuin nykyisillä. Se kyllä näkyy että asiakaspalveluun on satsattu ja suurin osa näistä joiden kanssa olen ollut tekemisissä, niin siltä osin asiat on kuta kuinkin kohdallaan. Tietenkin menee vähän yleistämiseksi nuo ajotyyli ja nopeudet, mutta kun ne muutamat pilaa aina ison joukon kunnollisia ammattilaisia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ajomies kirjoitti:Noista tulee kuitenkin esille paljon siitä erosta mikä on liikennekäyttäytymisessä esim. venäjän ja Suomen välillä.
Varmaan tulee esille, mutta miten merkitsevää tietoa noista näytille tulleista videoista saadaan, siis kukapa jaksaisi katsoa 50 miljoonan ajoneuvon päivittäistä rullailua, kun mitään ei tapahdukaan ?

Eli Youtubeen kerätään vain ne kiinnostavat tapahtumakohdat miljoonista videotunneista. Näyttää siltä, että muuta ei tapahdukaan kuin roiseja onnettomuuksia ja suoranaista sikailua.

-SS-
Leppänen 2
Viestit: 769
Liittynyt: Ma Huhti 07, 2014 6:57 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Leppänen 2 »

Alku viikosta 1500 kilsaa pohjoispohjanmaa - Pirkanmaa eestaas, melkoinen muutos tosiaan pikatiepätkillä talvirajoituksia noudatettiin tosi uskollisesti (eli 80 pätkällä n.70 ja kamerankohdalla 60) kun kesällä vähintään se perus 100 ja kykyjen mukaan siihhen 10-30 päälle ?
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Eilen seilasin eestaas ysiä ja nelosta. Ihmettelin ihan että ei koheltajia ollut liikkeellä. Olisiko kelillä ollut oma osuutensa ja väliviikolla.

Mutta jo pitemmän aikaa on liikenteessä ollut kuljettajia joilla on omat liikennesääntönsä ja nopeusrajoituksensa, tai oikeammin niitä ei ole ollenkaan. Liekkö sitten idästä tullutta tartuntaa tai muuta. Ehkä huumeillakin on oma osuutensa, ainakin pliisin mukaan huumekuskeja on enempi ja enempi.
Mutta joillakin se liikennöinti on kertakaikkiaan päätöntä touhua. Ei siinä mitään jos oman autonsa paukauttaa petäjään tai kallioon, mutta kun siinä tahtoo usein syyttömät sivulliset henkensä menettää tai terveytensä.

Tää oheistoiminta siellä penkin ja ratin välissä on yleistynyt turhan paljon ja aiheuttaa vaaratilanteita ja vahinkoja. Ja ei se ole ainoastaan että räplätään ajaessa omia naveja, puhelimia ja tietsikoita, muttakun pitää räpläta niitä autonkin käyttöjärjestelmiä. Ennen oli autossa mittarit näkyvillä kojetaulussa ja niistä näki onko tankissa tavaraa ja lämmöt kohdallaan. Ei tarvinnut näppylöitä näpelöidä tiedon saadakseen ja sai rauhassa keskittyä tien seuraamiseen ja ajamiseen.
ZET
Viestit: 2719
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja ZET »

Välillä hieman väsyttää suomalaisen liikennekäyttäytymisen jatkuva haukkuminen. Veikkaisin, että päättömien kaahaajien suhteellinen määrä liikenteessä on sama kuin idioottien suhteellinen määrä suomalaisten joukossa. Eli onneksi varsin pieni. Tämä tarkoittaa ikävä kyllä myös sitä, että vaikka kuinka jauhetaan niin kaahaajia ei täysin saada pois liikenteestä. Jatkuva kaahaamisesta ja ylinopeuksista jauhaminen on vienyt täysin huomion pois muista liikenteen turvallisuuteen vaikuttavista asioista. Tätä mieltähän ovat jopa jotkut uskaliaat tutkijat. Pitäisi kiinnittää huomiota paljon enemmän aikaisemminkin jo mainitsemaani liikenteen joustavuuteen. Poliisin pitäisi ottaa tässä selkeä rooli. Pari päivää kuukaudessa tutkalla osoittelun sijaan liikennekäyttäytymisen tarkkailua ja opastamista.

Joustamattomalla ajamisella saadaan aikaan käsittämätöntä heiluriliikettä liikenteeseen ja aivan turhia ohituksia. Ja väitän, että myös provosoidaan niitä idiootteja.
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ihmeellistä kun noita koheltajia, vilkuttomia, valottomia, väärissä paikoissa ohittajia jne. jne..... eikä tarvii ajaa kuin 50 km. Hivenen tuo keli rauhoittaa, mutta etäisyyksiä sekään ei näytä muuttavan, siinä mennään samoilla väleillä kuin kesälläkin, liekö sitten eksymisen pelko vai mikä siinä edessä menevässä vetää puoleensa. Itse kun koittaa säästää mm. pesunesteen osalta, niin ettei sen edessä olevan kaiken ravan kanssa tarvitse kokoaikaa pruutata märkää lasille, niin joku takana oleva tulkitsee niin ettei toi mene mihinkään ja on pakko ohittaa. Onneksi ei siellä joka päivä ole tarvetta liikuskella ihmisiä häiritsemässä. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Tuossa silmäilin hiukka ylöspäin juttuja ja Ajomies kirjoitti ihan asiaa. Ei minunkaan mielestä raskaalla puolla se rajoitin ole sitä varten että sitä vasten poljetaan.
On tietenkin joillain kuskeilla "kunniakysymys" pitää nappi laudassa.
Mutta siihen saattaa löytyä osa syy myös sieltä työaikalaista sekä tiukista aikatauluista.
Tuossa eräskin kuski kertoi reiteistään seuraavaa kun olin siinä rekassa turistina; Menomatka etelään sujui yleensä aika hyvin, tosin kuskin vaihto tapaihtui matkan varrella eikä lähtöterminaalissa. lepovuoroon siirtyvä kuski ajai sitten uuden miehen auton takaisin terminaaliin. Menomatkalla tietenkin kuorman vajuutukset, pakolliset tauot jne. Paluumatka sitten kuulemma olikin sitä että jos ei kokoajan pystynyt rajoitinta vasten polkemaan niin joutui sortumaan rikolliseksi tuon työajan suhteen tai sitten kutsumaan toisen miehen (tai naisen) vastaan ja ottamaan yhdistelmään haltuunsa. Siinä sitten köröttelivät peräkkäin kahdella autolla terminaaliin milloin pitemmän ja milloin lyhemmän matkan. Mutta työaikalaki tuli silläerää täytettyä, tosin se ajoaika sitten siirtyi uuden kuskin piikkiin. Ja pääsihän tää aiempi kuski lepäämään kun ajaa kyryytteli rekan perässä terminaaliin.

Että oliskohan tuohon lakiin saatavissa yhtään jouston varaa. Saattaisi sen myötä liikenne muuttua hiukka rauhallisemmaksi ja turvallisemmaksi. Eikä olisi niin paljon niitä kaatuneiden rekkojen pystyyn nostoja, jolla kyllä tosin jotkut firmat leipänsä tienaa.
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tuo ajo-ja lepoaikojen jousto ei toteudu ikinä mikäli sitä joustetaan. Ajo-ohjelmat vaan olisi laadittava uudelleen, ja lisää kuljettajia tarvittaessa. Mutta niin usein on sitä ahneutta sen verran että koitetaan urakoida niin paljon kun isäntä antaa ajaa. Nyt jo säästetään kuljetuskustannuksissa kun aiemmin 60 tn max. painot on jo 100 tn, eli viidellä reissulla saadaan kolme ajoa vähemmäksi. Mikä taas sotii niitä turvallisuus periaatteita vastaan joita sen ison rysäyksen jälkeen esitettiin. Kaipa tuo Berneri vielä nostaa noissa nopeudet 120 km/h tai vielä ylikin, kun nehän on ammattilaisia jotka ajaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Rexta
Viestit: 374
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
Paikkakunta: Länsi-Lappi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rexta »

Pakko on tähän söhästä..

Olen vuoden verran kulkenut länsi-Lapista Pirkanmaalle ja takaisin ainakin kerran kuussa.
Kulkupelinä on paku ja joskus mukana on jarruton koppikärry. Nopeutta pyrin navigaattorin mukaan pitämään 4-6 yli rajoituksen, jos kelit vaan sallii. Mäkiin otan ennakkoa. Autossa sekä kärryssä on hyväkuntoiset nastarenkaat.
Esim. eilen oli aika sohjoista pitkän matkaa Oulun alapuolella.

Joka reissu näkee ainakin yhden todellisen vaaratilanteen, eilenkin tuli vastaan rekan ohi Hiace ja nippanappa luikerteli sohjossa omalle puolelle kun hiljensin ja siirryin mahdollisimman laitaan. Peilistä näkyi että sama sekoilu jatkui, seuraava ohitus alkoi lähes saman tien. Onnea vaan valitsemallaan ajotyylillä...

Toinen ääripää eiliseltä; Iso, uudehko mersu Saksan kilvissä ajoi vesi-märällä tiellä todellista nopeutta n. 60-70 ja jonoa perässä. Aika paljon tuli yhden kulkijan takia "turhia" ohituksia.

Näitä "ammattikuskeja", jotka roikkuvat isolla kalustolla muutaman metrin päässä edellä ajavasta, on oltava todella paljon. Niitä näkee vastaantulevana ihan jatkuvasti ja joskus sattuu tulemaan myös tappituntumalle.
Mikä ihmeellinen asenneongelma sellaisen aiheuttaa? Matka-ajassa esim. 2 km/h keskinopeuden lisäys on. n 15 minuuttia kun matka on 800 km.
Eilen ajoaika kahdella ruokailulla oli noin 12 tuntia.

Jos olisin ammatiltani poliisi, jotuisin varmaan poimimaan useammankin kortin talteen näillä reissuillani.
Masinistin paras ystävä on rakkine
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Ja jos näille tappituntuman "ammattikuskeille" erehtyy väläyttään varsinkin pimeellä jarruvaloja niin räpsäyttävät pitkät päälle.
No hyvinhän siinä näkee, kymmenen lisäpitkän loisteessa. :shock:
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Suomessa on merkillinen käytäntö siinä kun johonkin laitetaan jokin raja mm. nopeus, paino, tai sitten aikarajoja, niin se on sitten se minimi käytännössä. Ja suurin syy on tietenkin raha, mitä enemmän saadaan kuljetettu ja mitä nopeammin sen "halvempaa". Vaikka todellisuudessa kustannuksia mm. polttoaineen kulutuksen osalta kasvaa, sitten se todellinen kustannus jota ei pitäisi mitata rahassa, on turvallisuus! Ilmeisesti vielä on vakuutukset halpoja näille ajoneuvoille, kun ei tunnu isäntiä huolettavan kun näitä suistumisia ja muita lipsahduksia sattuu. Lisäksi keplottelemalla lakien kanssa saadaan kilpailuetua, verrattuna lakien ja asetusten mukaan toimivaan yrittäjään. Kaikessa muussa toimessa tuomitaan rikoksella hankittu "hyöty", mutta kuljetus alalla se onkin "sankariteko"? Sitten se kun toitotetaan sitä kuinka Suomi elää kumipyörien varassa ja se ja tämä loppuu ellei tavara kulje, no se on totta mutta jos se maailma kaatuu muutaman minuutin tähden, joka siis saavutetaan rajoitinta vasten ajamalla, niin menköön sitten. Se arvostus jota todellisia ammattilaisia kohtaan itselläni on perustuu siihen että se ammattilainen tuntee säännöt ja toimii niiden mukaan. Näitä ajoin 140 h kahteen viikkoon miehiä en ammattilaisiksi laske. Mihin lienee kadonnut se teiden ritari sieltä ison auton ratin takaa, joka ennen omasi pelisilmää ja osasi antaa ohitusmerkkejä, tarvittaessa vauhtia hölläämällä ohituksia helpottaen, ja muutenkin olla esimerkkinä liikenteessä? Nykyään paahdetaan ohituskaistoilla kaksi rekkaa rinnan, kun toisen rajoitin sattuu antamaan parin kilometrin tuntinopeuden enemmän. Moottoriteillä tähän saattaa mennä useita kilometrejä ja sitten kuitenkin kurvaavat peräkkäin seuraavalle tauonpito paikalle, ja siellä sitten pohdiskellaan että mikä on kun ei vehkeet kulje. Eletään kuitenkin uskossa ja toivossa ettei ainakaan hullumpaan suuntaan mennä!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Jatketaan finskikuskien soimaamista. Emännän kanssa olemme miettineet näitä liikenteen ongelmia ja yksi kotimaista liikennettä leimaava paha ongelma on kuskien pienisieluisuus. Sellainen itsekkyys muun liikenteen suhteen ja herkkänahkaisuus jos joku muu tekee virheen. Se on sitten saatava "kostettua" silläkin uhalla että saattaa muut tielläliikkujat vaaraan.

KYllähän autokouluissa varmasti puhutaan muiden tielläliikkujien huomioimisesta, mutta ei se tunnu menevän tielläliikkujien kalloon.
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Hervast kirjoitti:Jatketaan finskikuskien soimaamista. Emännän kanssa olemme miettineet näitä liikenteen ongelmia ja yksi kotimaista liikennettä leimaava paha ongelma on kuskien pienisieluisuus. Sellainen itsekkyys muun liikenteen suhteen ja herkkänahkaisuus jos joku muu tekee virheen. Se on sitten saatava "kostettua" silläkin uhalla että saattaa muut tielläliikkujat vaaraan.

KYllähän autokouluissa varmasti puhutaan muiden tielläliikkujien huomioimisesta, mutta ei se tunnu menevän tielläliikkujien kalloon.
Tuo itsekkyys liikenteessä on pahasta, kun se "peto" pääsee irti ei yleensä hyvä "heilu". Virheitä sattuu jokaiselle, mutta sitten kun niitä tehdään tahallaan ja vielä "kurittamis" tarkoituksella on menty sinne hiekkalaatikko touhuun eikä sellainen kuulu liikenteeseen! Leikkikaverin saaminen kyllä liikenteessä onnistuu jos vaan haluaa, mutta voisi sen kaverin haastaa jossain muuallakin. Harvoin kyllä näkee mitään eleitä silloin kun on mokattu pahastikin, ja vain toisen oikea reagointi on estänyt vakavamman seurauksen, Mutta sen pitkän sormen saa kyllä moni pompahtamaan esille, vaikka olisi itse virheen tehnyt? Ennen kun laittoi vilkun päälle kaistan vaihto aikeen merkiksi, se oli yksinkertaista ja tilaa löytyi, nykyään röyhkeys ja ilman vilkkuja tuntuu olevan toimivin keino. Toisaalta sekin kun näitä poukkoilijoita on entistä enemmän sekoittamassa sitä liikenteen rytmiä, niin sekin on osa syynä ettei niin helposti sitä tilaa anneta. Yhteispeli ei enää tahdo toimia, ja sitten kun herkkänä hetkenä koittaa vaikka päästää jonkun kääntymään vastakkaiselta kaistalta vasemmalle, eli oman nokan edestä, niin sekään ei tahdo mennä sujuvasti, kun pitää huiskutella ja jopa pysähtyä ennen kuin tähän eleeseen osataan reagoida. Sitten se juttu kun tukitaan risteykset, kun jonossa ajetaan ½ m etäisyyksillä ja liikenne seisahtuu niin sinne ajetaan risteys täyteen jolloin valojen vaihtuessa sinne ei sitten sivusta tulijat pääsekään. Kai se kiire sitten on niin kova, vaikka sitten sinne supermarkettien 20 m kassajonoon tai joku muu hoputin joka tämän aikaansaa? Nyt kun siellä ei itse tarvitse mennä kiireellä, niin noita huomioita ja havaintoja kerkiää tekemään enemmän. Joku viisas aina totesi "elämme mielenkiintoisia aikoja". ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Jotenkin se on noin että ainakin osa työssäkäyvästä porukasta käy "ylikierroksilla". Ehkä ne työn ja perhe-elämän paineet purkautuvat ratin takana ? Monellehan saattaa työmatka olla päivän ainoa hetki omaa aikaa.
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kävin tänään olosuhteiden pakosta autoilemassa, ja huokaisin syvään kun olen onnellisesti selviytynyt tuosta pakollisesta työvelvoitteesta. Kyllä tuo keli nyt on taas sellainen että siellä kun päivän seikkailee, niin kyllä joka sentti mikä tilipussiin kilahtaa, tulee ansaitusti. Se minkä havainnon tein näinkin lyhyellä ajolla oli se että turvallisuusvälin pitäminen on takana tulevalle ohituskäsky! Ilmeisesti 50 m väli on liian pitkä 80 km/h alueella, kun niitä kurkkijoita ja ohittajia riittää? Tuntuu vaan niin oudolta että kun edessä on kymmeniä autoja ja se jono liikkuu tasaisella vauhdilla, niin pitää silti ajella 20 -30 m etisyydellä. Nyt kun koittaa vältellä kaikkea turhaa niin kiihdyttelyjä kuin jarruttelujakin, niin niitä jarrutteluja saa olla tekemässä koko ajan. Sen lisäksi että ohitetaan niin paluu omalle kaistalle tapahtuu etupuskuria hipoen. Ilmeisesti on alettava käyttämään näitä pienempiä teitä, niin ei tarvitse muiden polttaa päreitään "köpöukon" kanssa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jiipee
Viestit: 10719
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Miten se vilkun käyttö voikaan olla niin vaikeaa joillekin? Vasta kun tie menee risteyksessä alle kolmenumeroiseksi, niin vilkku voi olla päällä joskus jopa koko kääntymisen ajan. Tai kiertoliittymä - miten paljon sujuvuutta toisi, jos näytettäisiin reilusti vilkulla, minne ollaan kääntymässä. Ei ole synti vilkuttaa oikealle jo ennen kiertoliittymään tuloa, jos on heti seuraavasta haarasta poistumassa. Helpottaisi varsinkin vuoroaan odottavaa raskaamman ajoneuvon kuljettajaa, kun näkisi ennakkoon, että seuraava tulija onkin kääntymässä heti pois.

Kai sen vilkuttamisen täytyy olla jotenkin noloa, kuin olisi ilman housuja julkisella paikalla. Tai sitten on se oma napa vain kiikarissa, eli "se ei muille kuulu, mitä seuraavaksi aion tehdä". Ureaa tai sitä jäykempää tavaraa korvien välissä varmaan...
MikaH.
Viestit: 1718
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

Isompaa autoa ajavana voisin kanssa sanoa että kun sen rekan ohitatte mikä ajaa sitä 80-90 niin älkää sen ohituksen jälkeen jääkö siihen eteen ajamaan 70. Itse koitan pitää sen jos toinen on "pakko" ohittaa niin siihen eteen ei jäädä jarruttelemaan. Toinen seikka mikä on niin nämä mittarivirheet,jos se mittari näyttää 100 niin todellinen nopeus voi olla lähempänä 85-90.
Ammattikuljettajissa on kanssa monenlaista seppää mukana,väittäisin että suurinosa on kuitenkin ihan asiallisia niinkuin "pikkuautoilijoissakin". Pitäisi vaan ajatella kaveriakin eikä aina vaan itseä pelkästään
mrjb425
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Olen jiipeen kanssa samaa mieltä! Tuo liikenneympyrässä vilkun käyttämättömyys todellakin hidastuttaa liikennettä! On monta muutakin tilannetta, jossa vilkku päällä oleva auto olisi sujuvoittanut kulkemista. Entä kun olet tulossa liittymästä suhteellisen vilkkaan liikenteen sekaan kääntymässä oikealle?
Joku ääliö tulee vasemmalta, hiljentää ,eikä laita vilkkua päälle.Odota sitten siinä sitä surkimusta, kun se onneton saa autonsa kääntymään siihen liittymään mistä olit lähdössä... Aika usein tällaisissa tilanteissa tulee suunnilleen veriteot mieleen!
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Naapuri odotti risteyksessä (kolmion takana) vasemmalta tulevaa liikennettä, lähestyvällä autolla vilkku oikealle; "Ahaa, kääntyy tänne. Siis menoksi."
Eipä kääntynytkään vaan pamautti kylkeen.
Oikeuden päätös:" Syyllinen tämä naapuri. Vasemmalta tulija aikoi pysähtyä 50m risteyksen jälkeen olevalle linja-auto pysäkille."
Jos joku vilkuttaa mihin vaan, se ei oikeuta sinua tekemään mitään, paitsi varomaan. Se vilkku kun voi olla myös "oikosulussa" ja vilkutella ittekseen.
Olkaa varovaisia siellä tien päällä. :|
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], ihmehitsari, jarikos, MasaP, mh jkl, rokkimatti, zukka ja 52 vierailijaa