Siis jos kääntyy oikealle mutta valitsee ulomman kaistan, siinä ei vilkkua vaadita käyttämään koska et voi vilkuttaa kahteen eri suuntaa, varsinkaan kääntymistä aloittaessasi. Silloin kun kummatkin haluavat kääntyä samaan suuntaan, on lisäksi vasemmalle kääntyvän väistettävä vielä risteysalueella. Eli sinne pääsee singahtamaan keulan edestä aivan eteen, toisten huomioon ottaminen ei ole määritelty tarkkaan laissa.Aakku kirjoitti: ↑La Helmi 22, 2020 6:44 amMinusta tuleva säännös on sama asia, kuin nykyinen poikkeuskäännös. Eiköhän sellaiseenkin liittyvä oikeuskäsittely ole jo vajaan 40 vuoden aikana käsitelty.-SS- kirjoitti: ↑Pe Helmi 21, 2020 10:29 pm
Eli siinä risteysalueella kurvatessa, kun kaistamerkinnät eivät välttämättä ole vielä edes merkityt, jää tulkinnanvaraiseksi, milloin kääntyminen loppuu ja milloin taas kaistanvaihto alkaa !
Ainakin oikeuden ennakkopäätöksiä pitää odottaa ennen kuin tiedetään, miten missäkin rytinässä syyllisyys ratkotaan.
Mitä tulee vilkun käyttöön, niin mihin se muka katoaa? Nykyisessä poikkeuskäännöksessä ja tulevassa säännössä pitää ja on aina velvoitettu käyttämään vilkkua kaistan vaihdossa. Se on eri asia, jos joku sitä ei käytä.
Itse olen huolissani päin punaisia ajosta, josta tulevaisuudessa käytännössä selviää pään silityksellä.
Liikenneturvan lausunto asiasta on kuvaava: "Monissa tilanteissa vapautus varmaan vastaa nykyistä käytäntöä. Kuitenkin tilanteessa on potentiaalinen konfliktin mahdollisuus esimerkiksi vastakkaisista suunnista tulevien pyrkiessä kääntymään samalle kaistalle. Pykälään kirjattu muotoilu ..”saa poistua sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen” ei anna riittävää ohjetta oikeasta ajojärjestyksestä.". Niinpä. Koska kummallakin on oikeus valita kaista, muu liikenne huomioon ottaen. Juuri tämän takia meillä esimerkiksi on tasa-arvoisten risteysten oikealta tulevan väistämissääntö, ettei tarvitse ruveta tilanteen ollessa päällä sopimaan.
Eräs toinen asiantuntija totesikin, että uudesta laista puuttuu soveltamisohje vastakkain ajavien ajoneuvojen osalta: "Uudessa tieliikennelaissa ei ole määritelty selkeästi, väistetäänkö väistämissäännön mukaan vai väistääkö kaistan yli kääntyvä aina."
Ei tuo entinen "poikkeuskäännös" edes ole ollut vielä neljääkymmentä vuotta käytäntönä. Nyt haluaisin tarkkaan kuulla perusteen, mihin sillä vapaasti valittavalla risteyksestä poistumiskaistalla pyritään, ja mitkä ovat käsinkosketeltavat hyödyt kyseisestä vapaudesta ? Lainvalmistelussa nähtävästi perusteena oli, että venäläiset ja virolaiset ajavat jo valmiiksi sillä tavalla, ja on tullut ryskää sen takia. Bullshit. Maassa maan tavalla, eikös. Siltikään ei tullut voimaan mielestäni hyödyllisempi ulkomaiden sääntö, että punaisia päin saa mennä oikealle kääntyen, niin kuin esimerkiks Ranskassa on ollut käytäntönä pitkään.
-SS-