Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Eilen 900 km lounaasta koilliseen. Ohitettavia riitti matkalla, harmillisempia sellaiset 5-10 auton jonot joissa vauhti vaihteli aika paljon.

Eli pumppukaasujalkoja riitti, suurin osa kuitenkin uudehkoja autoja joissa luulisi jo olevan vakionopeussäätimet. Eiköhän tojotastakin sellainen löydy?
Universal Four
Viestit: 1193
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Vakionopeussäädin nimenomaan aiheuttaa joskus jonoajossa nykimistä.
Mitään säädintä ei jonossa ajavissa autoissa saa mitenkään niin tarkkaan samanopeuteen, etteikö joku joutuisi himmailemaan tai kiihdyttelemään.
Tämä ilmiö tahtoo ryöstäytyä hallitsemattomaksi pumppailuksi.

Paras olis, jos esim. joka kymmenes auto ajaisi säätimellä tarkkaa samanopeutta ja muut pysyisivät väleissä intoutumatta häiritsemään liikennettä ohituksilla.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Universal Four kirjoitti: Su Joulu 29, 2019 2:34 pm Vakionopeussäädin nimenomaan aiheuttaa joskus jonoajossa nykimistä.
Mitään säädintä ei jonossa ajavissa autoissa saa mitenkään niin tarkkaan samanopeuteen, etteikö joku joutuisi himmailemaan tai kiihdyttelemään.
Tämä ilmiö tahtoo ryöstäytyä hallitsemattomaksi pumppailuksi.

Paras olis, jos esim. joka kymmenes auto ajaisi säätimellä tarkkaa samanopeutta ja muut pysyisivät väleissä intoutumatta häiritsemään liikennettä ohituksilla.
Ei siihen haitariliikkeessen auto muu, kuin pitkä välimatka.
Sellaisen kunnon välimatkan kun ottaa niin saa ajaa vakkarilla tasanopeutta koko matkan. Peilistä kun katsoo, niin näkee takana punanaamaisia perässäroikkujia. Siellä ne sitten kiihdyttelevät ja jarruttelevat vuoron perään.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Tutkalla varustettu vakionopeudensäädin on hyvä, se vaan pitää etäisyyden just eikä melkein eli auto jarruttaa välittömästi jos edellä ajava hidastaa. Sitten kun ohittelijat änkeää väliin niin taas jarraa, tulee sopiva väli ja taas joku änkeää siihen. Parempi vissii säätää välimatka minimiin ja ajaa edellä ajavan perässä kiinni :roll:
VALLU ON PARAS!
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ne ohittajat niinkään häiritse jos siihen turvaväliin tulevat kunhan tekevät sen puskuria hipomatta, mutta ne sivutieltä tms. väliin työntyvät, joilla se kaasupoljin ei painu siinä tilanteessa yhtään, ja on kun ainoa kiire oli vaan päästä siihen väliin ja kiire loppuu siihen. Sellaiset välillä ainakin saavat "kiukkua" nousemaan. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja oju »

Jonoa ohittavat, jotka viime hetkellä vetävät vasemmalta kaistalta oikean yli rampille, ovat tosiaan omaa lajiaan. Toki rampilta jotkut kiilaavat suoraan ohittajien kaistalle. Ei siinä muuten mitään mutta välillä sitä vauhtia ei löydy sen vertaa että liike olisi perusteltu.

Nythän uusissa autoissa on melko usein automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät ja tähän verrattuna rauhallisesti toimiva tutkaohjattu vakionopeudensäädin. Välillä näkee näitä jotka kisaavat keskenään, autonmitan päässä toisistaan, tullessaan rampilta suuremmalle tielle. Kun näistä edellä oleva tunkee eteen hidastaen samalla, jarruttaa autoni automaattisesti hieman. Joskun pohdin missä vaiheessa tappituntumalle ilmestynyt takanatulija saa paniikkikohtauksen.
Tuosta hätäjarrutusjärjestelmästä tuli ennakkoa sen verran kun rautakaupan rekasta tippunut paperi pyöri tiellä. Auto reagoi selvästi siihen, ei tosin tehnyt paniikkijarrutusta koska kohde pyöri pois edestä yhtä nopeasti kuin ilmestyikin. Veikkaan että nämä millintarkat perässäroikkujat saavat kokea lähivuosina yllätyksiä lisääntyvän automaation myötä.

Se tutkaohjattu vakionopeudensäädin ei estä kaasun polkemista. Nythän näkee moottoritiellä paljon sitä että kun tutka ottaa pitkän matkan päästä rekasta kaiun, joko hidastetaan rekan vauhtiin tai siirrytään vasemmalle kaistalle junnaamaan vakionopparin vauhtia aivan liian aikaisin.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Nuo automaattisesti jarruttavat systeemit toimivat usein liiankin herkästi, mm. sivulta tulevaan joka tulee vauhdilla risteykseen, mutta pysähtyy kuitenkin, niin tällainen automaattisesti jarruttava reagoi jarruttamalla, ja se kyllä sitten vaikuttaa siellä takana ajavien toimimiseen. Ainakin isommissa ajokeissa se on turhankin herkkä jarruttelemaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Universal Four kirjoitti: Su Joulu 29, 2019 2:34 pm Vakionopeussäädin nimenomaan aiheuttaa joskus jonoajossa nykimistä.
Mitään säädintä ei jonossa ajavissa autoissa saa mitenkään niin tarkkaan samanopeuteen, etteikö joku joutuisi himmailemaan tai kiihdyttelemään.
Tämä ilmiö tahtoo ryöstäytyä hallitsemattomaksi pumppailuksi.

Paras olis, jos esim. joka kymmenes auto ajaisi säätimellä tarkkaa samanopeutta ja muut pysyisivät väleissä intoutumatta häiritsemään liikennettä ohituksilla.
Tätä ajatusta en ymmärrä. Vakkarilla aika helppo säätää vauhti kohdalleen jos vaan se edellä ajava ajaisi tasaisesti. Mutta ei, vauhti seilaa 70-90 välillä oli nopeusrajoitus sitten mikä tahansa. En tiedä kaivaako kuski nenäänsä välillä vai paasaako mamma vieressä vai miksi ei vauhti pysy tasaisena.

No onneksi tiessä riittää pituutta :wink:
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Se tutkaohjattu vakionopeudensäädin ei estä kaasun polkemista. Nythän näkee moottoritiellä paljon sitä että kun tutka ottaa pitkän matkan päästä rekasta kaiun, joko hidastetaan rekan vauhtiin tai siirrytään vasemmalle kaistalle junnaamaan vakionopparin vauhtia aivan liian aikaisin.
Yleensä siinä vakkarissa on sallittu nopeus plus hieman päälle. Ja kyllä juuri noin toimin. Reilumpaa ylinopeutta ajaville tämä ei tietty passaa joten perässä tullaan puskuriin hiillostamaan vaan siitäpä vaan...
VALLU ON PARAS!
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja juha »

Tiedä sitten toimiiko tuolta tiktokista lainattuna, kun ajetaan sitä alinopeutta 80 alueella...
https://vm.tiktok.com/XaSXM1/
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

juha kirjoitti: La Tammi 11, 2020 8:29 am Tiedä sitten toimiiko tuolta tiktokista lainattuna, kun ajetaan sitä alinopeutta 80 alueella...
https://vm.tiktok.com/XaSXM1/
Mahtaa olla raskasta elää,tuollaisella asenteella.......
Niin...tuota videon kuskia meinasin.....
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Joku vuosi takaperin,ajelin aamu varhaisella "töihin" sellaista mutkaista paikallistietä,saavutin siinä sitten yhden edellä ajavan,joka mielestäni ajoi vähän turhankin "varovasti",jossain vaiheessa välillä mietinkin että,jos siitä jollain lailla pääsis ohi mutta,riittävän pitkää suoran pätkää ei vaan näyttänyt tulevan.
Yhdessä kohtaa,tämä edellä ajava hiljensi oikein huomattavasti nopeuttaan ja minä mielessäni kirosin että,no mitä se nyt vielä hiljentää...... No,sitten minä huomasin sen elukka lauman siellä tien varren metsikössä,eivät juuri lähteneet tien yli,kun alkoivat autoja ihmettelemään ja tässä kohtaa minä tuumasin että,taitaa se tämä vauhti riittää minullekin....
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

juha kirjoitti: La Tammi 11, 2020 8:29 am Tiedä sitten toimiiko tuolta tiktokista lainattuna, kun ajetaan sitä alinopeutta 80 alueella...
https://vm.tiktok.com/XaSXM1/
Tällaisia malleja usein annetaan omille lapsille kun ovat kyydissä ja seuraavat kuinka iskä tai äiti opettaa muita. Ja kun nuo opit on menneet perille ja sitten pitäisi mm. opetusluvilla opetettaessa koittaa pyyhkiä pois ja neuvoa kuinka siellä liikenteessä toimitaan! Veikkaan ettei enää onnistu, ainakaan kaikin osin. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Selän kuntoutuksen johdosta on tullu taas käveltyä duuniin ja ihan lopussa on valo-ohjaamoton suojatie suht vilkkaan kadun yli. Ja prkle, siitä ei tahdo päästä millään!

Tieliikennelaki sanoo asiasta seuraavalla tavalla autoilijan näkökulmasta: Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Ja vastaavasti tieliikennelaki toteaa jalankulkijalle mm. seuraavaa: Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät.

Vaan vaatiipa pientä uskallusta "olla astumassa suojatielle", kun autot vetävät jonona pientä ylinopeutta :| . Jotta yleensä pääsee töihin ajoissa, on lopulta vaan karaistava mielensä ja rykäistävä ittensä väylälle johonkin raon tapaiseen (mahan pohjassa kyllä muljahtaa) ja toivottava että seuraava ajaa sellaisella nopeudella, että saa tarvittaessa peltilehmänsä pysähtymään, kuten laki määrää. Siinä sitten ukko mollottaa vihaisen näköisenä ratin takana kun vetää lukkojarrutuksen, tähän asti ovat saaneet pysähtymään.

No, toisinkin on välillä, kyllä autoja joskus pysähtyykin, mukava heilauttaa kättä semmoselle!
The idea is to die young as late as possible
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Nuo erilliset suojatiet ilman valo-ohjausta, ovat haasteellisia, varsinkin vilkkaamman liikenteen aikana. Siinä kun jonossa ajetaan, sillä lyhyellä perstuntumalla joka nykyään on enempi sääntö kuin poikkeus, niin ei siinä arvaa kyllä ainakaan äkkinäisiä jarrutuksia tehdä. Siellä alkaa takana peltiä ryttääntymään hyvinkin helposti. Ei vielä omalla kohdalle ole käynyt kyllä niin etten olisi suojatielle mennessäni tilaa saanut. Ihan heti en kyllä ole sinne ryntäämässä mutta selvästi ilmaissut että olen sinne menossa, ja kyllä jo kolmannen auton jälkeen tuleva on selvästi hiljentänyt ja sitten on reitti ollut vapaa. Nuo kaksi kaistaa samaan suuntaan olevat on kyllä sellaisia joissa on oltava hereillä ja todella varmistuttava että se toista kaistaa ajavakin näkee suojatielle tulevan ja toimii kuten laki edellyttää. Varmasti paras keino on se mitä moni tuntuu harrastavan, naama kiinni älyluurissa ja läpät korvilla mennään eikä vilkuilla sivuille, nämäkin näyttää hengissä selviytyvän.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Hollo
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Itse taas ihmettelin viime vuonna tuolla Lahden kaupungissa sitä, kun ylitin kahta samansuuntaista ajorataa suojatietä pitkin niin miksi noiden autojen pitää pysähtyä sille toisella ajoradalla kun olen kävelemässä vasta ensimmäisellä? Yritin nääs sujuvoittaa kadun ylitystäni hetkeen, jolloin olisin kerinnyt ylittää ensimmäisen ajoradan toisella ajoradalla ajavan auton saadessa ohittaa minut ennen astumistani toiselle ajoradalle. Säikähdin oikein kun tuo auto ei ohittanutkaan minua vaan pysähtyi suojatien eteen. Tunsin itseni sujuvan liikenteen estäjäksi :roll: !
Itse olen ajatellut asian niin ollessani jalankulkijana liikenteessä että valitsen ajoratojen ylitykset niihin hetkiin kun en häiritse autojen liikkumista.
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Ajomies kirjoitti: To Tammi 16, 2020 12:27 pm Nuo erilliset suojatiet ilman valo-ohjausta, ovat haasteellisia, varsinkin vilkkaamman liikenteen aikana. Siinä kun jonossa ajetaan, sillä lyhyellä perstuntumalla joka nykyään on enempi sääntö kuin poikkeus, niin ei siinä arvaa kyllä ainakaan äkkinäisiä jarrutuksia tehdä. Siellä alkaa takana peltiä ryttääntymään hyvinkin helposti. Ei vielä omalla kohdalle ole käynyt kyllä niin etten olisi suojatielle mennessäni tilaa saanut. Ihan heti en kyllä ole sinne ryntäämässä mutta selvästi ilmaissut että olen sinne menossa, ja kyllä jo kolmannen auton jälkeen tuleva on selvästi hiljentänyt ja sitten on reitti ollut vapaa. Nuo kaksi kaistaa samaan suuntaan olevat on kyllä sellaisia joissa on oltava hereillä ja todella varmistuttava että se toista kaistaa ajavakin näkee suojatielle tulevan ja toimii kuten laki edellyttää. Varmasti paras keino on se mitä moni tuntuu harrastavan, naama kiinni älyluurissa ja läpät korvilla mennään eikä vilkuilla sivuille, nämäkin näyttää hengissä selviytyvän.
Niinpä, on kyllä mukava kun näkee, että eteensä ja vähän sivullekin katsova autoilija alkaa pidemmästä matkasta hiljentämään ja siihen peltiletkaan tulee sujuvasti rakonen, jossa pääsee yli luikahtamaan. Mieluusti semmoista kiittää kättä heilauttaen ja vaikka peukulla. Joskus taas sattuu pitkät ajat umpisokeita autoilijoita, joille jalankulkijan oikeudet ovat vieraita ja oikeuksien katsotaan syntyvän líikkuvan massan määrän mukaan.
The idea is to die young as late as possible
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Hollo kirjoitti: To Tammi 16, 2020 1:28 pm Itse taas ihmettelin viime vuonna tuolla Lahden kaupungissa sitä, kun ylitin kahta samansuuntaista ajorataa suojatietä pitkin niin miksi noiden autojen pitää pysähtyä sille toisella ajoradalla kun olen kävelemässä vasta ensimmäisellä? Yritin nääs sujuvoittaa kadun ylitystäni hetkeen, jolloin olisin kerinnyt ylittää ensimmäisen ajoradan toisella ajoradalla ajavan auton saadessa ohittaa minut ennen astumistani toiselle ajoradalle. Säikähdin oikein kun tuo auto ei ohittanutkaan minua vaan pysähtyi suojatien eteen. Tunsin itseni sujuvan liikenteen estäjäksi :roll: !
Itse olen ajatellut asian niin ollessani jalankulkijana liikenteessä että valitsen ajoratojen ylitykset niihin hetkiin kun en häiritse autojen liikkumista.
Noita kutsutaan liikennesäännöiksi. On myös sujuvaa ja turvallista jalankulkua, autoliikenteen sujuvuudella ei ole minkäänlaista erityisasemaa.
The idea is to die young as late as possible
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Eepee kirjoitti: To Tammi 16, 2020 1:32 pm

Noita kutsutaan liikennesäännöiksi. On myös sujuvaa ja turvallista jalankulkua, autoliikenteen sujuvuudella ei ole minkäänlaista erityisasemaa.
Mutta jalankulkija on erityisasemessa; pääsääntöisesti häviää aina kun kolahtaa.
Vaikka olisi oikeassa.
fiat-agri
Viestit: 596
Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fiat-agri »

Niin se on että ei kannata tarjota jalkaa suojatielle ennen kuin on varmaa että auto pysähtyy ihan oman terveyden kannalta vaikka kuinka oikeassa onkin.

Välillä on ihan hyvä tunnistaa vaaranpaikat kun vahinko ei tule kello kaulassa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Google [Bot], jarikos, Kardaani, tommipommi ja 49 vierailijaa