Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Hinausyrittäjä voi olla hieman jäävi esittämään moisia väitteitä, mutta en tiedä muuta kuin sen että nyt laitoit sellaisen väittämän että kaadan lasiin lisää viiniä ja haen jääkaapilta jotain purtavaa. Sitten otan hyvän asennon tuolissa ja jään odottamaan mihin tämä keskustelu kehittyy :D
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

korjailija kirjoitti: La Marras 02, 2019 6:54 pm Hinausyrittäjä voi olla hieman jäävi esittämään moisia väitteitä, mutta en tiedä muuta kuin sen että nyt laitoit sellaisen väittämän että kaadan lasiin lisää viiniä ja haen jääkaapilta jotain purtavaa. Sitten otan hyvän asennon tuolissa ja jään odottamaan mihin tämä keskustelu kehittyy :D
Voi olla, että popparien kulutus kasvaa ;) mutta aiempi ei ollut minun osalta väite, vaan kysymys ;)
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

https://konekansa.net/threads/automaati ... ost-335182
Tuolla sitä vasta puitiin. Ei ole kielletty.
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

PuuhaPate kirjoitti: La Marras 02, 2019 11:50 am
V361 kirjoitti: La Marras 02, 2019 10:49 am
PuuhaPate kirjoitti: Pe Marras 01, 2019 7:40 pm
V361 kirjoitti: Pe Marras 01, 2019 7:21 pm .. kun pääkallonpaikalta helsingistä tulee käsky.
Millä nimellä tämä "helsingin pääkallopaikka" tunnetaan?
Nykyisellään ELY-keskus
Esim. Hämeen alueella asiasta vastaa Uudenmaan ELY....
Joten rohkeesti vaan ELY keskuksen sivuille ja sieltä talvihoito, löytyy kartat aluesita ja mikä ELY niitä hoitaa.....
Kyllä se urakoitsija itse päättää milloin lähtee liikkeelle, ei sille mistään Ely-keskuksesta aamuyöllä soitella.

"Urakoitsija toteuttaa työt valitsemillaan menetelmillä, hankkii materiaalit ja koneet sekä vastaa laadusta ja raportoinnista ELY-keskukselle, joka valvoo sopimuksen toteutumista työmaakokouksissa, pistokoetarkastuksin ja katselmuksissa."
Parasta, mitä näissä teiden kunnossapidoissa mun aktiiviajoistani on muuttunut, on just tuo. Et urakoitsijan ei todellakaan tartte arvailla enää, et jos nyt lähtee niin vittuileeko joku turhasta työstä. Vaiko tuli lähettyä liian myöhään ...

Se lähtökäsky nimenomaan tulee eikä siihen ole sanan sijaa urakan voittaneella. Tohon lähtökäskyyn ei ole PuuhaPatella myöskään sitä sanan sijaa, työn jäljestä voidaan käydä ihan eri keskustelua.
Viimeksi muokannut Punaparta, Su Marras 03, 2019 1:16 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Minäkin siinä käsityksessä, että urakoitsija ei oman pään mukaan voi aurailla tai hiekoittaa teitä. Tai varmaan voi, mutta laskua ei tartte lähettää mihinkään.
Ainakin paikallislehdessä joku talvi sitten oli tästä juttua, jossa haastateltiin paikallista urakoitsijaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Teiden auraukset , suolaukset sun muut urakoitsija tekee kun tolta elykeskukselta tulee käsky.
Tohon voi koittaa vaikuttaa soittamalla tonne ely keskukseen muttei kannata laskea sen varaan yhtään mitään.
Täkäläisen urakoitsijan kanssa tästä oli vuosi sitten puhetta kun kysyin että onko oman alueensa saanu suolattua kun oli pääkallokelit. Vastas että ei ole suolannut yhtään vaan pessy liikennemerkkejä kun tuli käsky niihin hommiin kun ei kuulemma ole liukasta. Sano myöskin että teiden liukkaudesta on sinne soitettu päivän aikana monia kertoja mutta ei auta. Sinä päivänä oli hinureilla töitä.
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Ei tartte nastarenkailla suolaa. Kitkarenkaat verolle :mrgreen:
VALLU ON PARAS!
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2509
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Nuffield kirjoitti: Su Marras 03, 2019 2:54 am Ei tartte nastarenkailla suolaa. Kitkarenkaat verolle :mrgreen:
Erittäin hyvin sanottu :mrgreen: 8)
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Punaparta kirjoitti: La Marras 02, 2019 8:45 pm Parasta, mitä näissä teiden kunnossapidoissa mun aktiiviajoistani on muuttunut, on just tuo. Et urakoitsijan ei todellakaan tartte arvailla enää, et jos nyt lähtee niin vittuileeko joku turhasta työstä. Vaiko tuli lähettyä liian myöhään ...

Se lähtökäsky nimenomaan tulee eikä siihen ole sanan sijaa urakan voittaneella. Tohon lähtökäskyyn ei ole PuuhaPatella myöskään sitä sanan sijaa, työn jäljestä voidaan käydä ihan eri keskustelua.
"ELY-keskus tilaa maanteiden ja niihin liittyvien alueiden ja varusteiden hoidon urakoitsijoilta, jotka valitaan kilpailuttamalla. Urakat ovat yleensä viisi- tai seitsemänvuotisia, laajoja palvelusopimuksia tietyllä maantieteellisellä alueella. Urakka-alueita on koko maassa noin 80. ELY-keskus määrittelee urakkaan sisältyvät työt ja hoidon laatutason Väylän toimintalinjojen ja laatuvaatimusten perusteella. Urakoitsija toteuttaa työt valitsemillaan menetelmillä, hankkii materiaalit ja koneet sekä vastaa laadusta ja raportoinnista ELY-keskukselle, joka valvoo sopimuksen toteutumista työmaakokouksissa, pistokoetarkastuksin ja katselmuksissa."

Urakoitsijan kelikeskuksessa (esim. Destia, siltä voi myös muut OSTAA palveluna keli-infoa) seurataan reaaliaikaisesti tienvarsien kelikameroita ja sääasemia.
Päivystäjä seuraa sääasemia kaiken aikaa. Jos tarvitaan aurausta, suolausta tai hiekoitusta, mestari soittaa autot liikkeelle. Lähtöviive riippuu teiden hoitoluokasta. Valtateille saatetaan lähteä jo ennen lumen tuloa.

Punaparta on lienee ollut aura-autonkuljettajana aliurakoitsijalla, joka tekee töitä tienkunnossapidon voittaneelle urakoitsijalle.
Ja Punaparralle, tai hänen työnantajalleen on tämä pääurakoitsija antanut lähtökäskyn. Tien kunnossapito on tämän pääurakoitsijan vastuulla.
ELY-keskuksesta ei soitella lähtökäskyjä.

https://www.ely-keskus.fi/web/ely/kunnossapito2
https://shl.fi/2016/02/11/vahan-lunta-p ... /#7db52e2a

Tuolta voi katella on tie jo aurattu. https://liikennetilanne.tmfg.fi/?checkedLayers=13
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Nykyään tuntuu yhä useammin olevan syytä huutaa megafonilla kysymys suoraan korvaan sille risteykseen tulevalle, että "MULQQU, MISSÄ VILKKU?". Mikä ihme siinä vilkun käytössä maksaa..?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jiipee kirjoitti: Su Marras 03, 2019 3:52 pm Nykyään tuntuu yhä useammin olevan syytä huutaa megafonilla kysymys suoraan korvaan sille risteykseen tulevalle, että "MULQQU, MISSÄ VILKKU?". Mikä ihme siinä vilkun käytössä maksaa..?
Sama ongelma on niiden pimeänä olevien autojen takapäiden kanssa, ei niitä saada palamaan. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
TepaR
Viestit: 1683
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Broadspeed kirjoitti: Su Marras 03, 2019 11:26 am
Nuffield kirjoitti: Su Marras 03, 2019 2:54 am Ei tartte nastarenkailla suolaa. Kitkarenkaat verolle :mrgreen:
Erittäin hyvin sanottu :mrgreen: 8)
No mites se raskas kalusto pärjää? :?
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

TepaR kirjoitti: Su Marras 03, 2019 5:08 pm
Broadspeed kirjoitti: Su Marras 03, 2019 11:26 am
Nuffield kirjoitti: Su Marras 03, 2019 2:54 am Ei tartte nastarenkailla suolaa. Kitkarenkaat verolle :mrgreen:
Erittäin hyvin sanottu :mrgreen: 8)
No mites se raskas kalusto pärjää? :?
Vaihtelevasti. Toiset mötkähtelee liukkaalta tieltä ojaan, kun toiset pysyy tiellä. Joko paremmista ja jopa nastoitetuista renkaista johtuen, tai paremmasta ajotaidosta tai peräti silkasta tuurista johtuen.
Niinku kevyenkin kaluston kohdalla.
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Taas tuli "kyttäiltyä" tai sen mitä näki, eli pimeitä kulkijoita. Yksi passattin farkku meni lumituiskussa ilman takana palavia tuikkuja, ja sitten toinen oli kärryä vetävä jossa kyllä paloi takavalot, vaan kärryssä ei minkään valtakunnan valoja. Yllätys oli kyllä se, ettei ainoatakaan ajokkia tullut vastaan jossa ei olisi jotakin valoja näkynyt, kolme silti parkit päällä, joista yksi ammattikuljettaja ison kulkimen kanssa! Ei nyt kovin pitkäaikainen otanta, kun reilu tunnin reissu.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Parkit päällä ajaminen on kyllä lisääntyt selvästi, valaistuilla teillä niitä tulee lähes pimeälläkin vastaan. Yhdistän sen siihen, kun se takavalottomuus on noussut mediassa esille ja neuvotaan laittamaan ne takavalot päälle. Käännetään pykälä valokytkimestä ja katsotaan, että takavalot toimivat, mutta ei huomata (tai välitetä siitä), että edessä ei enää olekaan kuin parkit päällä.

Päivävalojen automatiikka on joissakin autoissa hyvin pimeäpainotteinen, eli vaihtaa ajovaloille (jolloin takavalotkin syttyvät) kovin hämärässä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja 361 »

Tuo päivävalotoiminto pelkästään edessä on kyllä yksi idioottimaisimmista ratkaisuista.
Vexi
Viestit: 796
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vexi »

361 kirjoitti: Pe Marras 08, 2019 6:16 pm Tuo päivävalotoiminto pelkästään edessä on kyllä yksi idioottimaisimmista ratkaisuista.
Miksi? Se säästää energiaa ja vähentää päästöjä. Turvallisuuteen sillä ei ole vaikutusta, koska tutkitusti vain ajovalot edessä tarvitaan parantamaan ajoneuvon havaittavuutta päiväsaikaan.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
Kari Remes
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Marras 27, 2012 9:00 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kari Remes »

Olisiko linkkiä tuohon tutkimukseen?
Pimeä edellä menevä näkyy yhtä hyvin kuin takavaloja käyttävä...
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja 361 »

Vexi kirjoitti: Pe Marras 08, 2019 6:47 pm
361 kirjoitti: Pe Marras 08, 2019 6:16 pm Tuo päivävalotoiminto pelkästään edessä on kyllä yksi idioottimaisimmista ratkaisuista.
Miksi? Se säästää energiaa ja vähentää päästöjä. Turvallisuuteen sillä ei ole vaikutusta, koska tutkitusti vain ajovalot edessä tarvitaan parantamaan ajoneuvon havaittavuutta päiväsaikaan.
Paljonko ne päästöt sitten lisääntyisivät jos taaksekkin muutama ledi laitettaisiin palamaan?
Ja kun päiväsaikaankin saattaa olla hämärää, vesisadetta tai lumipyryä ja ne järjestelmät ovat niin paskoja ja kuljettajat tyhmiä ettei niitä valoja saada silloin palamaan niin onhan se idioottimainen ratkaisu.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Keskiviikkona oli päätie hieman liukas paikoitellen jonka seurauksena ajoin yhden uuden citymaasturin perässä noin 30 kilometriä reilun kymmenen kilometriä alle sallitun maksiminopeuden.
Puolisen kilometriä ennen kuin pääsin perille tämä auto viimein kurvasi yhden marketin pihaan ja silloinkin piti ihan viime metreillä tehdä sellainen reilu koukkaus minun kaistalleni :shock:
Toinen citymaasturi kokemus viime viikolta on kolmelta päivältä kun jätin auton kaupungissa vakioparkkiin sellaiseen parkkihalliin jossa tolppien välissä on aina kahden auton pysäköintipaikat. Joka päivä oli sama iso uudehko mersun maasturi eri paikassa parkissa, mutta aina se oli parkkeerattu niin keskelle ettei siihen kahta auto mahdu mitenkään :evil:
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 41 vierailijaa